صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 39

الموضوع: صفعة جديدة من Microsoft ومش عارف محدش فى المنتدى اتكلم فيها لية .

عضو

صفعة جديدة من Microsoft ومش عارف محدش فى المنتدى اتكلم فيها لية .

طبعا فى البداية اتوجة بلشكر الى المنتدى العظيم وروادة .ثانيا اتعجب من موضوع فى غاية الاهمية لم يطرح بعد على ساحة المنتدى وان كان البعض قد تكلم فية وليس بصفة مباشرة .

انا بذاكر بقالى سنة وخلصت اربع امتحانات من اصل خمسة لامتحان ال enterprise administrator وفاضلى الاخير 70-647 ودخلتة بلفعل وربنا موفقش واخدت 681 من اصل 700 ودة كان اول امتحان اقع فية ونويت ان اتكل على اللة واخشة تانى وقولت فات الكتير مبقى الا القليل واذا microsoft تعطى صفعة لكل من يحاول ان ينال هذى الشهادة او اخدها فعلا اقرو بقى الى جاى

This certification will no longer be available to earn as of July 31, 2013. Exams 70-620, 70-643, 70-647, and 70-681 will retire on July 31, 2013.
    طبعا الكلام دة على شهادة mcitp enterprise administrator انها هتحال للتقاعد بلاضافة الى امتحان 70-643 الى هو بيتكلم عن ال application يعنى الشهادة شكرا وعلى فكرة ملهاش upgrade ولا فية حد مكلم عنها فى اى حاجة .طيب نيجى بقى لشهادة mcitp server administrator الى البعض وصفها على المنتدى بان دى شهادة ملهاش لاذمة فى الحياة وان نخلينا مع الاعم والاشمل ويبان ليك يا سيدى انك ركبت الفيل اقرا ونعلق بعد كدة .

This certification will no longer be available to earn as of July 31, 2013. Candidates who pass Exams 70-640, 70-642, and 70-646 will continue to earn the MCSA: Windows Server 2008 certification after the MCITP: Server Administrator on Windows Server 2008 certification is no longer available.

ويبان من الكلام بردة ان مسمى شهادة ال mcitp حتى فى ال server admin بردة هيحال الى التقاعد بس هما حنينين شوية هيبعتولك شهادة mcsa 2008 الى طبعا وصلت بلفعل للناس الى اصلا كان معاهم server admin و افتكرو ان microsoft بتشكرهم على حسن تعاونهم وبتديهم شهادة هدية .

وبلفعل اعلنت Microsoft عن شهاديتن جداد وهى mcsa 2012 , mcse 2012

طب عشان سيادتك تاخد mcsa 2012 تعمل اية لو انت معاك mcitp enerprise administrator هنا بقى انا اقولك معاك ربنا ويبقى اعد بقى ادعى عليهم صبح وليل ذى منا بدعى عليهم وقال كان بيقولك اصل انت فى ال enter prise هتبقى مميز عشان معاك ال application الى هما اصلا هيستغنو عن خدماتها فى منتصف 2013 للابد .

طب لو انت من الناس الى كانت مريحا دماغها وانا برفعلهم القبعة على راحة دماغهم لان هما نوعين. ياناس مقروصة من microsoft قبل كدة وعارفة حركاتهم يا ناس عارفة ان احنا فى مصر واخرهم server admin . طب لو انت من الناس الى واخدة mcitp server admin وفرحت بلشهادة بتاعت mcsa 2008 الى اتبعتلك وافتكرتها هدية وطلعت لسانك للناس بتوع ال enterprise administrator
    اقولك بقى تعمل اية
    https://www.microsoft.com/learning/e...rver-MCSA.aspx

هتلاحظ فى الينك دة ان microsoft اتكلمت عن upgrade لكل الناس الى معاهم mcitp وخلافة بالضافى الى امتحان +417 وذلك للحصول على شهادة mcsa server 2012 ولم تاتى على ذكر mcitp enterprise admin لا من بعيد ولا من قريب لا دة الطريف بقى ان شهادة mcitp windows 7 لسة شغالة

طيب عشان تكمل ال upgrade بتاعك لل MCSE certification 2012 تعمل اية ساعتها هيكون معاك ال mcsa 2008 وتكمل امتحانين كمان وتاخدها 413+417

https://www.microsoft.com/learning/e...structure.aspx

وكدة اقدر اقولكو بعد سنة ونص مذاكرة وكورسات وفلوس وثورة عشان مننساش الثورة بردة ان microsoft عملت معانا السليمة الموضوع ان الكلام بيتغير وبعد مكانت الشركة بتقول ان كل الشهادت هيبقى مسمها mcitp رجعو فى كلامهم وقلك هنرجع ال mcsa وال mcseتانى بث فى ثوبهم الجديد وعلى فكرة انا غيرت اتجاهى واتجت الى مذاكرة ال 70-646 server administrator لان حرام اوجع قلبى فى مذاكرة شهادة ذى 70-647 وبعدين يجيلى السنة الجاية يقولى واللة اسفين احنا لغيناها . الموضوع رغم مرارتة ماذال مذعلنى ونفسى كنت اقفل الشهادات بتاعتى ب 70-647 .ياريت نتشارك فى الموضوع ونعرف هنعمل اية اخوكم محمد علوى .
    التعديل الأخير تم بواسطة el_saqr ; 19-06-2012 الساعة 15:29

مشرف سابق الصورة الرمزية A Beautiful Mind

رد: صفعة جديدة من Microsoft ومش عارف محدش فى المنتدى اتكلم فيها لية .

اتمنى ان تتشارك جميع الاخوة فى هذا الموضوع وبالاخص المختصين فى ميكروسوفت حتى نخرج من هذا الموضوع بالحلول الافضل لنا جميعا
    واشكرك اخى على طرحك للموضوع المهم هذا
    وفى انتظار مشاركات الاخوة
    Closed

عضو

الف شكر يا بشمهندس على ردك. وخالص عزائى وربنا يسكنها فسيح جناتة .

عضو

أخى لا تحزن هذا هو حال الدنيا بما أنك دخلت إمتحان 70647 مرة قبل ذلك فأنت ملم بالموضوع ما عليك إلا أن تذاكر هذا الدمب الى انا بذاكر منه دلوقت وتلحق تدخل الإمتحان قبل 30 يونيو قبل الإمتحانات ما تعلى وبالتوفيق يا بشمهندس محمد هذا هو رابط الدمب
    https://www.mediafire.com/?hdbrozpoja0r3v1 v4.6
    دى أحدث نسخة ودة الرابط على exam collection هو نفس الرابط للدامب ولكن نسخة v4.1
    https://www.examcollection.com/micro....vce.file.html

عضو

ربنا يخليك يا حبيب قلبى بس انا سؤلى لية اخش امتحن حاجة انا بعد كام شهر هيتقلى انها اتلغت طب مخش حاجة لسة ليها شغل ذى mcitp server admin لان بردة مش حلوة لما يجيلك كمان كام شهر ويقولك شهادتك اتلغت يا بشمهندس . وشكرا على مرورك

عضو ذهبي

انا اول مرة اسمع ان شهادة MCITP هتتلغى
    وبعدين موضوع الشهادات بيزنس مش اكتر المهم انك تكون فاهم المحتوى كويس جدا
    موضوع الشهادة الجديده MCSA
    ديه انت بتاخدها من غير ما تمتحن اى امتحان فى حالة لو معاك MCITP Enerprise admin Or Server Admin
    انا معايا الشهادتين واتبعتلى ال MCSA الجديده
    وليا اصحابى كتييييييير معاهم MCITP Enerprise admin اتبعتلهم الشهادة MCSA
    انا شايف انك تتوكل على الله وتمتحن ال 70-647 ومتشغلش بالك بموضوع انها تتلغى ولا لآ
    حتى لو اتلغت فى شركات هتطلبها منك لان معظم الشركات بدأ تعمل ابجريد ل 2008
    بالنسبة ل Server 2012 ميفرقش كتير عن 2008 غير فى موضوع ال Virtulization بس
    غير كده هو هو 2008 R2
    والشهادات بتاعته بتتكلم عن ال Virtulization & Cloud Computing
    بالتوفيق للجميع
    [CENTER]
    [B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"] [/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]مراجعة للشاشة الرائعة

[/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]Samsung SyncMaster S24B750V Series 7 [/URL][/B]

[/CENTER]

عضو

شكرا يابشمهندس على مرورك ودة تاكيد على كلامى بخصوص الغاء الشهادة

https://www.microsoft.com/learning/e...citp.aspx#tab2

اقرا الجزء الخاص بشهادة الحصول على شهادة ال enterprise والقائمة التى بجانبها التى تتكلم عن lifecycle

عضو

هي حاجة تضايق فعلا و خصوصا بعد المجهود اللي الناس بتبذلة و الفلوس اللي بتدفعها

بس انا ليا سؤال انا كان المفروض اني ابدأ في ميكروسوفت دلوقتي

مش عارف بقي اية الانسب اني اذاكر علي اساس ال MCITP و لا اذاكر علي اساس server 2012

في انتظار ارائكم لاني كنت لسة هحجز الكورس عشان ابدأ اول شهر سبعة

عضو

.. هوالواحد لحق .. ده يادوب لسه مخلص الـ 70-643 وحجزت الـ 70-647 .. وقلت هكمل الـ Enterprise .. وألاقى إمتحانين من الشهادة هيتلغوا و لا كإن الواحد إمتحنهم .. الحمد لله الواحد فاهمهم و التطبيق تمام الحمد لله ..
    .. انا زهقت من ميكروسوفت .. الواحد لو بيذاكر Cisco كان زمانه خلص الـ CCNP .. يعنى ميكروسوفت كإنها بتنتقم من الواحد ..

.. يعنى دلوقتى رأيكم أخلص الـ Enterprise و بعدين أشوف حكاية الـ MCSE ..؟ و لا أقف و مكملش و أروح على طول للـ MCSE ..؟
    Microsoft :- MCITP Server Administrator , 70-643

عضو

موضوع هام جدا .
    فى انتظار اراء من لهم الخبرة وكيفية التعامل

عضو

طيب بالنسبالى انا بقى لسة مخلص ccna وحابب سيسكو قوووووى بس شغلها موش كتير زى مايكرروسوفت بس لسة ماعررفش حاجة عن مايكروسوفت خالص اية النصيحة الى ممكن تفيدونى بيها خصوصا ان فى امتحانات هتتلاغى اذاكر اية بالظبط؟

عضو

نتمني الرد من المشرفين

عضو

يا جماعة الواحد يعمل اى دلوقتى انا كنت داخل 70-647 اعمل ايه ادخل ولا اى ارجو المساعدة

عضو ذهبي

.. يعنى دلوقتى رأيكم أخلص الـ Enterprise و بعدين أشوف حكاية الـ MCSE ..؟ و لا أقف و مكملش و أروح على طول للـ MCSE ..؟
    توكل على الله وامتحن . حرام تضيع 4 امتحانات على امتحان واحد

طيب بالنسبالى انا بقى لسة مخلص ccna وحابب سيسكو قوووووى بس شغلها موش كتير زى مايكرروسوفت بس لسة ماعررفش حاجة عن مايكروسوفت خالص اية النصيحة الى ممكن تفيدونى بيها خصوصا ان فى امتحانات هتتلاغى اذاكر اية بالظبط؟
    زاكر منهج MCITP وسيبك من موضوع الامتحانات ده دلوقتى ابقى شوفه بعدين
    يا جماعة الواحد يعمل اى دلوقتى انا كنت داخل 70-647 اعمل ايه ادخل ولا اى ارجو المساعدة
    توكل على الله وامتحنه
    [CENTER]
    [B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"] [/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]مراجعة للشاشة الرائعة

[/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]Samsung SyncMaster S24B750V Series 7 [/URL][/B]

[/CENTER]

عضو الصورة الرمزية عادل شبل

اللى شغال فى حاجه يكملها
    يعنى لما ميكرووسوفت بطلت MCSE 2000 ولا MCSE NT _ خلاص الناس اللى اخدت الشهادات دى بقت فى الشارع ومش معترف بعلمهم واتلمت كل السرفرات اللى شغاله ب 2000 و NT اترمت فى الزباله _ لأ طبعا
    خليك ماشى زى ما انت ماشى _ الكلام اللى بتقولوه ده حاجه والشغل والسوق حاجه تانيه _ انتو بتتكلموا على 2012 _ والله فيه شركات كبيره خايفه تعمل ابجريد من 2000 لل 2003 مش حتى 2008
    كمل دراستك وخد شهادتك وانزل السوق شوف شغلك وسيبك من الكلام ده ولو طلع شهاده تانيه هتخدمك وهتبان انك راجل خبره وقديم من ايام ال MCITP
    :D:D

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المفضلات