صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 31

الموضوع: استفسار عن شاشة

عضو فضي

رد: استفسار عن شاشة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mado monty مشاهدة المشاركة
    عزرا اخى احمد لم اخد بالى انها ليست ips panal لانها تحمل نفس المواصفات تقريبا ...ولكنها فعلا شاشة رائعه وكلما قلت فى الشاشة زمن الاستجابه كلما كانت جيده خصوصا فى الالعاب

ازيك يا محمد
    بصراحة الشاشتين ممتازين asus& samsung
    بس بالنسبة لكارت الشاشة انا محتار بين7770oc و6850

عضو الصورة الرمزية mado monty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goldenboy87 مشاهدة المشاركة
    ازيك يا محمد
    اداء 7770 لن يكون مرضى مع شاشة بحجم 23 ...وفى هذه الحاله لانصح باقل من 6870 او gtx 560 ti ولكن مع شاشة 19 7770 اكثر من كافى

إداري سابق الصورة الرمزية Ahmed.Elsayed

ازيك يا محمد
    حتى لا تحتار إذا كنت ستستخدم الشاشة فى الألعاب والتصفح أنصحك بالشاشة السامسونج التى ذكرتها بأول مشاركة + أنه يمكنك أستخدامها أيضاً كشاشة تليفيزيون نظراً لأن بها مخارج AV يمكنك تركيب الريسيفر عليها ومدمج بها سماعات خارجية وريموت للتحكم بالشاشة عن بعد وإمكانية مشاهدة صورة بداخل صورة غير إمكانية تشغيل الأفلام عن طريق ال usb بدون الحاجة لتوصيلها بالكومبيوتر ومنفذين HDMI

وإذا كنت تريد شاشة لإستخدامها أعمال الجرافيك والتصميم ومشاهدة الأفلام بجودة عالية فأنصحك بالشاشة ال IPS لأن ألوانها واضحة وجميلة وأدائها جيد جداً مع الألعاب لكن يجب ظبط بعض الأعدادات لتعمل بكامل كفائتها مع كافة الأستخدامات

وكارت 6850 أدائه أعلى من 7770 فتوكل على الله وأشتريه ولن يغيبك أدائه على Full HD مع الألعاب الحديثة بأذن الله لكن يجب أن يكون المعالج رباعى على الأقل وإذا أستطعت تحمل مصاريف أكثر أنصحك بكارت 6870
    التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed.Elsayed ; 22-06-2012 الساعة 15:57

عضو فضي

اداء 7770 لن يكون مرضى مع شاشة بحجم 23 ...وفى هذه الحاله لانصح باقل من 6870 او gtx 560 ti ولكن مع شاشة 19 7770 اكثر من كافى
    طيب مش ممكن يا محمد اسعار كروت الشاشة تنزل يعني ال7770 نزل من شهر فبراير ولسه سعره زي ماهو

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed.Elsayed مشاهدة المشاركة
    حتى لا تحتار إذا كنت ستستخدم الشاشة فى الألعاب والتصفح أنصحك بالشاشة السامسونج التى ذكرتها بأول مشاركة + أنه يمكنك أستخدامها أيضاً كشاشة تليفيزيون نظراً لأن بها مخارج AV يمكنك تركيب الريسيفر عليها ومدمج بها سماعات خارجية وريموت للتحكم بالشاشة عن بعد وإمكانية مشاهدة صورة بداخل صورة غير إمكانية تشغيل الأفلام عن طريق ال usb بدون الحاجة لتوصيلها بالكومبيوتر ومنفذين HDMI

وإذا كنت تريد شاشة لإستخدامها أعمال الجرافيك والتصميم ومشاهدة الأفلام بجودة عالية فأنصحك بالشاشة ال IPS لأن ألوانها واضحة وجميلة وأدائها جيد جداً مع الألعاب لكن يجب ظبط بعض الأعدادات لتعمل بكامل كفائتها مع كافة الأستخدامات

وكارت 6850 أدائه أعلى من 7770 فتوكل على الله وأشتريه ولن يغيبك أدائه على Full HD مع الألعاب الحديثة بأذن الله لكن يجب أن يكون المعالج رباعى على الأقل وإذا أستطعت تحمل مصاريف أكثر أنصحك بكارت 6870
    استاذ احمد انا سوف استخدم الشاشة للتصفح والالعاب ومشاهدة الافلام full hd تمام
    ولانسبة للكارتى انا ماقدرش اجيب اكتر من 6850 وبصراحة علشان عندي معالج e8400 core 2duo
    وخايف اعلي بالفيجا فيحصل عنق زجاجة
    وبصؤاحة بقلق جدا من المستعمل ولا رايك اية؟؟؟؟
    وهو ال 6870 عامل كام دلوقت

عضو فضي

ومتنساش يا محمد ان معالجي e8400 وصعب ال6870 يعمل باعلي كفاءة مع هذا المعالج؟؟؟؟؟؟

عضو فضي

طيب يا جماعة بلد الصنع لكلا من الشاشتين اسوس وسامسونج
    واسعارهم؟؟
    معلش طولت عليكم:D

كارت 6850 كافى بأذن الله والمعالج أكسر سرعته ل 3.6 ولو مش مقرر لغاية دلوقتى هتشترى أيه فأشترى السامسونج لأنك مش هتحس بفرق ما بينها وبين الأسوس خصوصاً وأن أستخدامك للجهاز عادى

ولو هتشترى كارت مستعمل حمل برنامج Furmark وخده معاك على الفلاشة وأضغط بيه على كارت الشاشة وشوف هيوصل لدرجة حرارة كام بعد 10 دقائق ولو معداش ال 80 أتوكل على الله وأشتريه لكن ما أنصحكش بصراحة أنك تشترى مستعمل.

عضو الصورة الرمزية mado monty

انا الصراحه يا محمد ارى ان الشاشة الاسوس افضل وطالما السعر تقريبا واحد ليه مش تاخد الافضل ؟!
    اما بالنسبه للبطاقه فافضل خيار لك كما قلنا 6850 ولكن انا متوقع عدم صموده مع العاب السنه القادمه مثل كرايسس 3 وgta v والله اعلم
    اما بالنسبه لموضوع المستعمل اذا كنت تريد الشراء من اعضاء المنتدى فيوجد بعض الاعضاء الكرام موثوق فى اجهزتهم ..كما انهم ذو سمعه جيده واسعارهم جيده

بانتظار تفعيل البريد الإلكتروني

بص يا أخ محمد ,
    عندك 3 حلول
    - لو انت هتشتري شاشه ب 1270 جنيه طيب ليه متشتريش واحده 3d ب 1400 او 1500 جنيه ؟
    - او عايز شاشه 23 محترمه او عمتاً متتعبش العين و ثمنها رخيصه و عن تجربه لمدة سنين خليك مع السامسونج , اما عن الأسوس فأنا مقعدتش عليها كتير , فعلاً كانت الأشكال و الأيكونز فيها موضحه 100% لكان اضائتها عاليه ... و تعبتلي عيني لمدة ساعه او 45 دقيقه امامها...
    - اما لو هتروح على سامسونج فخليك مع نوع ال Samsung SyncMaster S23A350H هى شاشه ممتازه و ليست متعبه للعين .... , و الفرق ليس كيبر بينها و بين الأسوس , ياعني وفر ال 300 جنيه في كارت 6870 عشان يعمر معاك ; لأن كرت ال 6850 عمره ما هيعمر مع لعب مثل GTA V و كراسيس زى ماقال الأخ محمد , أبداً ما هتوصل للهاى مع كارت 6850 ..... أو Full HD
    لكن كرت 6870 هيمشي معاك سنتين او ثلاثه..
    شوف الفرق هنا
    https://www.hwcompare.com/5999/radeo...adeon-hd-6870/
    و أنصحك بنسخة الجيجا بايت 1275 جنيه
    او لو معاك + 300 جنيه روح على 6950 و ده الهيمشي كويس.....
    و طبعاً الفارق شاسع بينه و بين ال 6870 و 50 ....
    شوف الفارق هنا بردو
    https://www.hwcompare.com/6107/radeo...adeon-hd-6950/
    عندك نسختين انا بفضلهم
    sapphire Dual Fans بس ديه مش OC
    لكن أفضل اكثر استخدماً نسخة ال
    Msi Twin Frozer III Power Edition OC
    و ديه أحسن و أفضل ...
    لأن تبريدها أفضل و ايضاً الشركه عمللها أوفر لوك ... و كمان أنت تقدر و في ناس كتير جايبه نسخة الMSI و ديه ممتازه و ناس كتيره جربتها
    اسف على المطاوله الأمر يرجع لك.

توضيح صغير للأخ محمود بخصوص الشاشات ال Asus لأنى جربت الاسوس ولم أشتكى منها حتى الاَن بحمد الله

بخصوص راحة العين فيوجد 6 بروفايلات كل بروفايل خاص بوضع معين بما هو معروف بأسم Splendid فى هذه الشاشات وهى Scenery و Standard و Theater و Game و Night View و sRGB

Scenery خاص بعرض الصور و Standard خاص بالتصفح و القراءة و الأعمال المكتبية و Theater خاص بعرض الأفلام والفيديوهات و Game خاص بالألعاب و Night View إذا كنت تحب إستخدام الشاشة فى الظلام و sRGB يقوم بعرض الصور بنظام RGB لمحبى التصاميم

وكل وضع يكون مريح للعين بالنسبة للوضع الذى تستخدم به الشاشة وشاشات السامسونج تستخدم برامج تقوم بتعديل تباين الشاشة و الأضاءة حسب أستخدامك للشاشة لكن أضائتها فى الوضع الطبيعى بدون أستخدام برامج تكون عالية وغير مريحة للعين

وكل مستخدم المفروض عند شراء شاشة جديدة أن يقوم بظبط أعدادتها أولاً لأفضل وضع يستريح به قبل أستخدام الشاشة لأن أصابع اليد الواحدة تختلف فيما بينها

و الأخ صاحب الموضوع يستخدم معالج ثنائى Core 2 Duo فإذا عمل بنصيحتك وأشترى الكارت 6870 فلن يستفيد بكامل إمكانياته
    التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed.Elsayed ; 24-06-2012 الساعة 14:47

صحيح يا استاذ احمد
    الملاحظ ان الشاشات الcrt القديمة ممكن تشوفها من اي مكان ومن اي زاوية بنفس ددرجة الالوان

لكن الlcd
    الصورة بتكون واضحة لما يتكون قاعد ادامها
    ولو بعدت عنها مثلا لو جيت تتفرج علي فيلم الشاشة تحس انها غمقت اكتر ومظلمة بغير ما انت تبقي ادامها بالضبط
    وانا لاحظت ده في الفيديو بتاع حضرتك

وبصراحة
    اريد شاشة لأستخدامها كشاشة تلفيزيون لمشاهدة الأفلام عالية وكذلك اريدها شاشة للجلوس أمامها بدون الأبتعاد عنها

ويا ريت سعر الشاشة
    Asus ML239H

والف اف شكر علي المعلومات يا استاذ احمد
    اَسف أخى لم أرى هذه المشاركة لأن الموضوع دخل فى الصفحة الثانية فلم أرى ردك فى الصفحة الأولى

بالنسبة لسعر الشاشة فهو 1275 جنيه من محل Maximum Hardware الموجود فى مول سوق العصر الدور الثانى.

توضيح صغير للأخ محمود بخصوص الشاشات ال Asus لأنى جربت الاسوس ولم أشتكى منها حتى الاَن بحمد الله

بخصوص راحة العين فيوجد 6 بروفايلات كل بروفايل خاص بوضع معين بما هو معروف بأسم Splendid فى هذه الشاشات وهى Scenery و Standard و Theater و Game و Night View و sRGB

Scenery خاص بعرض الصور و Standard خاص بالتصفح و القراءة و الأعمال المكتبية و Theater خاص بعرض الأفلام والفيديوهات و Game خاص بالألعاب و Night View إذا كنت تحب إستخدام الشاشة فى الظلام و sRGB يقوم بعرض الصور بنظام RGB لمحبى التصاميم

وكل وضع يكون مريح للعين بالنسبة للوضع الذى تستخدم به الشاشة وشاشات السامسونج تستخدم برامج تقوم بتعديل تباين الشاشة و الأضاءة حسب أستخدامك للشاشة لكن أضائتها فى الوضع الطبيعى بدون أستخدام برامج تكون عالية وغير مريحة للعين

وكل مستخدم المفروض عند شراء شاشة جديدة أن يقوم بظبط أعدادتها أولاً لأفضل وضع يستريح به قبل أستخدام الشاشة لأن أصابع اليد الواحدة تختلف فيما بينها

و الأخ صاحب الموضوع يستخدم معالج ثنائى Core 2 Duo فإذا عمل بنصيحتك وأشترى الكارت 6870 فلن يستفيد بكامل إمكانياته
    ولله انا عجبني التعليق ده جداً و انا ليس لي خبره بالشاشات كما تري , لكن اتكلم عن ما أراه فقط
    فهذه وجهة نظر , لأستخدامي السامسونج لسنين كثيره ^^
    اما بخصوص الكارت فهو سيكفي بالغرض عن شراء معالج جديد فهذه كانت وجهة نظري ^^
    فهل تعتقد انها فكره خاطئه ؟؟
    شكرك على التعليق المفيد ^^

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hoka123 مشاهدة المشاركة
    ولله انا عجبني التعليق ده جداً و انا ليس لي خبره بالشاشات كما تري , لكن اتكلم عن ما أراه فقط
    فهذه وجهة نظر , لأستخدامي السامسونج لسنين كثيره ^^
    اما بخصوص الكارت فهو سيكفي بالغرض عن شراء معالج جديد فهذه كانت وجهة نظري ^^
    فهل تعتقد انها فكره خاطئه ؟؟
    شكرك على التعليق المفيد ^^
    رأيك على عينى وعلى راسى لكن أنا حبيت أوضح بعض الأمور علشان اللى يشوف الموضوع يستفيد منه من كافة النواحى

وأنا رأيى الشخصى المتواضع أن شركة سامسونج تنتج شاشات تجارية بحتة لكسب مستخدمين أكثر من الأهتمام بالجودة لدرجة أنى لسه شايف شاشة سامسونج Full HD بتتباع جديدة ب 700 جنيه !!

وأنا مركب عندى الشاشة ال 23 بوصة الجديدة على كارت gts 250 و معالج ثنائى Dual Core ومشغل كل الألعاب عندى على دقة عرض 1080*1920 والأداء لا بأس به الحمد لله

وبعد تجربة الألعاب الجديدة التى صدرت فى عام 2012 فمتطلباتها أقل من الألعاب التى صدرت فى الأعوام الماضية بأستثناء لعبة Alan Awake التى ضربت كل المقاييس

فأرى أن كارت 6850 + معالج رباعى أكثر من كافى لتشغيل الألعاب الحديثة بدقة عرض 1080P بسلاسة بأذن الله.
    التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed.Elsayed ; 30-06-2012 الساعة 00:42

رأيك على عينى وعلى راسى لكن أنا حبيت أوضح بعض الأمور علشان اللى يشوف الموضوع يستفيد منه من كافة النواحى

وأنا رأيى الشخصى المتواضع أن شركة سامسونج تنتج شاشات تجارية بحتة لكسب مستخدمين أكثر من الأهتمام بالجودة لدرجة أنى لسه شايف شاشة سامسونج Full HD بتتباع جديدة ب 700 جنيه !!

وأنا مركب عندى الشاشة ال 23 بوصة الجديدة على كارت gts 250 و معالج ثنائى Dual Core ومشغل كل الألعاب عندى على دقة عرض 1080*1920 والأداء لا بأس به الحمد لله

وبعد تجربة الألعاب الجديدة التى صدرت فى عام 2012 فمتطلباتها أقل من الألعاب التى صدرت فى الأعوام الماضية بأستثناء لعبة Alan Awake التى ضربت كل المقاييس

فأرى أن كارت 6850 + معالج رباعى أكثر من كافى لتشغيل الألعاب الحديثة بدقة عرض 1080P بسلاسة بأذن الله.
    أهه فهمتني :\
    انا كنت أقصد على أساس انه لو هيحدث بس ... بس خلي بالك لعبة MAX PAYNE3 لعبة مش تقيله الهي ... لعبه عاديه جداً و الجرافكس بتاعها مش زى باتل فيلد (ابداً !!!!)
    و اكتر حاجه بتعجبني فيك يا أستاذ أحمد انك دايما مش بتنسى العضو الفي بالك :\ و دي حقيقه لكن انا عاكسك فقط أتذكر صاحب الموضوع :ah50:
    أوك هو لو مش هيحدث الجهاز فطبعاً مع 6850 ..
    انما لو حبيت بعد سنه تحدث خليك مع 6870 و الفارق مش رهيب ياعني و حتة عنق الزجاجه دي على أعتقادي ان الكارت بيتاخد منه الكافي .. ياعني لو 120 هيتاخد منه 100 مثلاً (مثال فقط)
    و طبعاً الأخ احمد له خبره عني في الشاشات و ايضاً على رأي صاحب الموضوع فهو من يملك المال ليس نحن , نحن فقط ننصح ^^
    و اضم نصيحتي للأخ أحمد ^^ (في الشاشات فقط):ah22:

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المفضلات