النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: هل أستطيع توصيل طقم السماعات logitech x-530 5.1 على اللاب توب؟

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضوية جديدة

هل أستطيع توصيل طقم السماعات logitech x-530 5.1 على اللاب توب؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أملك طقم سماعات موديل logitech x-530 5.1 speaker وكانت تعمل بكفاءة على جهازي الـ PC القديم من خلال كارت الصوت ASUS 5.1 XONAR_DG
    ولقد اشتريت لاب توب Dell XPS 15

المشكلة التي أريد مساعدة حضراتكم فيها أنني أريد أن أوصل طقم السماعات على اللاب توب.
    السماعات بها ثلاث جاكات (أسود - برتقالي - أخضر) واللاب توب به مخرج صوتي واحد وبالتالي لا يدعمها بصورة كاملة لأن شبك جاك واحد بمخرج الصوت الوحيد باللاب توب يشغل سماعتين فقط وأنا كما قلت أريد تشغيل جميع السماعات وبكفاءة مثلما كان الحال مع جهاز الـ PC

طيب الله أيامكم بكل خير

عضوية جديدة

رد: هل أستطيع توصيل طقم السماعات logitech x-530 5.1 على اللاب توب؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    كتير شاهدوا الموضوع بس إظاهر مفيش حد عنده حل لمشكلتي
    لكني برضه (من خلال المنتدى) بحثت هنا وهناك بالساعات وقرأت صفحات كتير وروابط خارجية ذكرها الأعضاء لغاية ماتوصلت لحل مشكلتي، فقلت أعرضه هنا لكي يستفيد غيري وكمان عشان أبقى أول واحد يعمل موضوع عن مشكلة يواجهها ويرد على نفسه وبالحل كمان ..

من خلال موضوع لأحد الأعضاء الكرام (للآسف لا أذكر الاسم) ذكر اسم كارت ممتاز يستخدمه على جهازه اللاب توب يعمل من خلال USB اسمه
    Creative Soundblaster X-Fi Surround 5.1 Pro USB Audio System with THX SB1095

وده رابط له على موقع أمازون
    https://www.amazon.com/Creative-Soundblaster-Surround-System-SB1095/dp/B0044DEDCA/ref=sr_1_2?s=electronics&ie=UTF8&qid=1340493265&sr =1-2&keywords=Creative+USB+Sound+Blaster+X-Fi+Surround+5.1+Sound+Card

ودورت عليه في مصر لكني لم أجده، لكن كلمت صديق لي في دبي أحضره لي من هناك أمس فقط بـ 229 درهم يعني حوالي 380 ج.م، وعرفته بسهولة شديدة لم أتوقعها بصراحة وركبت السماعات عليه وبسم الله ماشاء الله صوت ولا أروع. وبعدين قلت أجرب الكارت الجديد في الـ PC اللي به الكارت
    ASUS 5.1 XONAR_DG، فوجدت برضه الصوت ولا أروع.

شكرا لكم

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

يوجد مجمع للثلاث كابلات الخاصه بالسماعه الأمامية واليسرى واليمنى بإمكانك تركيبهم فيه ثم جاك 2*1 وسيتنج لك فى النهاية طرف واحد تصلة بالاب توب
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The King2 مشاهدة المشاركة
    يوجد مجمع للثلاث كابلات الخاصه بالسماعه الأمامية واليسرى واليمنى بإمكانك تركيبهم فيه ثم جاك 2*1 وسيتنج لك فى النهاية طرف واحد تصلة بالاب توب

شكرا أخي الكريم على ردك
    الـ Adapter اللي في الصورة بيجي مع طقم السماعات وده أول واحد جربته بعد ما أشتريت الوصلة (2*1) وفعلا إشتغلت لكن مش بالكفاءة المطلوبة
    لأن بصرف النظر عن الفرق كفاءة الصوت بالطريقة دي وكفاءته بالكارت Creative، فالـ Adapter بيشغل كل حاجة بنظام Stereo مش 5.1
    تحياتي

مشرف سابق الصورة الرمزية weaamx

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marois مشاهدة المشاركة
    شكرا أخي الكريم على ردك
    الـ Adapter اللي في الصورة بيجي مع طقم السماعات وده أول واحد جربته بعد ما أشتريت الوصلة (2*1) وفعلا إشتغلت لكن مش بالكفاءة المطلوبة
    لأن بصرف النظر عن الفرق كفاءة الصوت بالطريقة دي وكفاءته بالكارت Creative، فالـ Adapter بيشغل كل حاجة بنظام Stereo مش 5.1
    تحياتي

بالظبط فهذا الأدابتور لا يعطى صوت 5.1 حقيقى بل نفس الصوت و المؤثرات تخرج من جميع السماعات فى نفس الوقت ,, ناهيك عن قتل البيز بهذه الطريقة

و هذه مراجعة للكارت كنت قد قمت بها من فترة ,,

حصرياً < Creative Soundblaster X-Fi Surround 5.1 Pro USB Audio System with THX >

و بالنسبة لتواجده فالعادى فقط هو اللى نزل مصر من قبل - من 3 سنين تقريباً - إنما الإصدار البرو -الذى نتحدث عنه - و الـ HD منزلوش ..

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة weaamx مشاهدة المشاركة
    بالظبط فهذا الأدابتور لا يعطى صوت 5.1 حقيقى بل نفس الصوت و المؤثرات تخرج من جميع السماعات فى نفس الوقت ,, ناهيك عن قتل البيز بهذه الطريقة

و هذه مراجعة للكارت كنت قد قمت بها من فترة ,,

حصرياً < Creative Soundblaster X-Fi Surround 5.1 Pro USB Audio System with THX >

و بالنسبة لتواجده فالعادى فقط هو اللى نزل مصر من قبل - من 3 سنين تقريباً - إنما الإصدار البرو -الذى نتحدث عنه - و الـ HD منزلوش ..
    ياباشا ما هو من ضمن المواضيع اللي عرفتني بالكارت ده هو موضوعك ده .. أنا لزقت قدام الكمبيوتر تقريبا 5 ساعات متواصلة أجمع معلومات وقرأت من المنتدى الفرعي (البطاقات الصوتية وملحقاتها) حتى الصفحة رقم (9) بمواضيعها وردود الأعضاء عليها وبالروابط الخارجية كمان وأحاول أخد معلومة من هنا ومن هناك لغاية ما أستقريت على الحل وبصراحة المفروض أي واحد يحب يسأل عن حاجة يتعب شوية في الأول ويبحث في المنتدى وهيلاقي حل لمشكلته ولو ملقاش فأكيد هيخرج بفكرة جامدة عن مجال الصوتيات سماعات وهيدفون وكروت صوت.
    طيب الله يومك بكل خير

عضو

هو كرت الكرييتف هو الحل الوحيد فعلا
    و علي ما أذكر كان موجود من فترة مش كبيرة في مصر و كان بيتباع ب 500 أو 600 جنيه علي حسب ما بعض الأعضاء كانوا بيقولوا ساعتها !!
    الف مبروك علي الكارت بس سؤال
    هل لاحظت أرتفاع في التحميل علي المعالج بعد تركيب الكارت لأن بعض الناس علي أمازون ذكروا النقطة دي و انه بيرفع التحميل بمقدار 10 %؟؟

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.a7med مشاهدة المشاركة
    هو كرت الكرييتف هو الحل الوحيد فعلا
    و علي ما أذكر كان موجود من فترة مش كبيرة في مصر و كان بيتباع ب 500 أو 600 جنيه علي حسب ما بعض الأعضاء كانوا بيقولوا ساعتها !!
    الف مبروك علي الكارت بس سؤال
    هل لاحظت أرتفاع في التحميل علي المعالج بعد تركيب الكارت لأن بعض الناس علي أمازون ذكروا النقطة دي و انه بيرفع التحميل بمقدار 10 %؟؟
    بعد التجربة .. لم ألاحظ أي تحميل لكن يمكن يكون كلام الناس في موقع أمازون صحيح على بعض المعالجات (اللي عندي i5) أو بحسب إصدارة الويندوز (اللي عندي win7)

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

بالطبع لازم يكون فيه فرق
    بس الكونفيرتر الخاص بالبلاى ستيشن هايشغل الثلاث سماعات الأخرى بنفس النمط أحسن من مافيش
    وطبعاً هاتحس بفرق كبير فى السماعتين الخلفيتين لو شريت كارت صوت 5*1
    والأفضل لو ليك أى قريب فى أمريكا يشترى لك الكارت من هناااك
    ولو الميزانية محدوده ممكن صاحبك اللى فى أمريكا يشتريه مستعمل أو من مزاد بموقع ebay
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The King2 مشاهدة المشاركة
    بالطبع لازم يكون فيه فرق
    بس الكونفيرتر الخاص بالبلاى ستيشن هايشغل الثلاث سماعات الأخرى بنفس النمط أحسن من مافيش
    وطبعاً هاتحس بفرق كبير فى السماعتين الخلفيتين لو شريت كارت صوت 5*1
    والأفضل لو ليك أى قريب فى أمريكا يشترى لك الكارت من هناااك
    ولو الميزانية محدوده ممكن صاحبك اللى فى أمريكا يشتريه مستعمل أو من مزاد بموقع ebay
    الكارت موجود في دبي وبسعر مقارب لسعره ع موقع أمازون لكن بالنسبة للمستعمل فلم أسأل بصراحة لأني بحب أجيب دائما الجديد بصرف النظر عن حالة المستعمل.

المفضلات