النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: مشكلة في ISA server

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو

مشكلة في ISA server

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أنا عندي مشكلة وبصراحة معرفتش ايه القسم المناسب اللي أقدر أكتب مشكلتي فيه
    المشكلة بخصوص حماية الشبكة وهي بخصوص ال ISA
    فهتكب المشكلة هنا في قسم المشكلات وحلولها ولو ده مش القسم المناسب لمشكلتي أرجو من المشرفين على هذا القسم نقل الموضوع الى القسم المناسب
    مع جزيل الشكر
    مشكلتي باختصار هي :
    عندي في الشبكة انا مشغل ال ISA ومنعت مجموعة من المواقع وفعلا السيرفر اشتغل واتمنعت المواقع بس بعد فترة أحد الموظفين بيدخل على المواقع اللي انا منعتها لما اكتشفت كده رجعت للسيرفر عندي ولقيت اعدادتي مضبوطة ومحدش لعب فيها فشكيت ان الموظفين استخدموا برنامج beat proxy او برنامج شبيه ليه وده مجرد تخمين مش أكتر بعد لما عرفت انه ممكن حد يخترق ال ISA
    فأنا مش متأكد تماما انه بيستخدم البرنامج ده
    فكنت عاوز أعرف هل في طرق تانية لاختراق ال ISA غير استخدام برامج زي ال beat proxy
    ولو فيه كنت عاوز أعرف الطرق دي وحلولها ايه
    وياريت لو مفيش طرق تانية غير الطريقة دي لو حديوضحلي ازاي ممكن أتغلب على الموضوع ده
    عاوز أستخدم الآيزا ومحدش يقدر يتغلب على المواقع اللي قافلها بيها ولا حتى باستخدام اي برامج
    عذرا على الإطالة وأرجو الإفادة في أقرب وقت ممكن
    والسلام

عضوية جديدة

رد: مشكلة في ISA server

السلام عليكم

طبعا فى برامج كتير بتكسر البروكسى زى ultraserf و hotspot وغيرها ولا يوجد حل من داخل الايزا لان فى برامج بتشتغل على بروتوكولات التصفح Http و Https لكن اللى يقدر يمنعها برامج مكملة زى ال websense او ال GFI انها بتقفل بالـ category فتقدر تقفل فئة ال anonymous proxy منها

المفضلات