صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 21 من 21

الموضوع: ما رايكم هل يستحق تحديث الى gtx 480

عضو ذهبي

رد: ما رايكم هل يستحق تحديث الى gtx 480

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mask_of_fear مشاهدة المشاركة
    بصراحه كرت 480 افضل و اقوى من 5780 بفارق و لا تنسى انه فيه ميزات مثل الفيزكس و الكودا

ولامن استهلاكه كبير للطاقه و حرارته مرتفعه اكثر من 5870
    كلامك صحيح لكن هل هو امن فى استهلاك طاقه الكبير هذا مع حراره المرتفعه جدا اكثر من hd 5870 هل سوف يكون امن ولا يوجد اى مشاكل او هذه حراره مرتفعه سوف تتسبب فى مشاكل مع ضغط لفترات طويله وايام كثيره

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LEAGUE مشاهدة المشاركة
    كلامك صحيح لكن هل هو امن فى استهلاك طاقه الكبير هذا مع حراره المرتفعه جدا اكثر من hd 5870 هل سوف يكون امن ولا يوجد اى مشاكل او هذه حراره مرتفعه سوف تتسبب فى مشاكل مع ضغط لفترات طويله وايام كثيره

من ناحيه الامان فهاذه تعتمد على مزود الطاقه لديك اذا كان من شركه معروفه و بقدرة 720 واط او اكثر فهاذا امن جدا ولا خوف منه ابدا ابدا

بلنسبة للحرارة فهيه حسب الكيسه عندك اذا كات تهويتها جيده فلا خوف منها ابضا و اذا كانت تجاريه لن تضر اي مكون اخر ولاكنها ممكن ان تزيد من حرارة القطع المجاورة بنسبه لا تزيد 8% وهاذا في حدود الامان فلا تقلق منه ايضا

بلمناسبه ما هيه النسخه المطروحه لك ؟؟

عضو ذهبي

اولا انا عندى بور سبلاي hec-cougar 700 watt
    ثانيا كيسه العندى تجاريه عاديه لكن مركب فيهه مواصفات جهاز عاليه جدا وحتى مركب فيهه مشتت للبروسيسور core i5-2500k وكمان غطاء كيسه مش محطوط يعنى مش كاتم الكيسه وفيهه فتحات كتيره لدخول الهواء للكيسه
    وثالثا نوع النسخه المطروحه عليه هى نسخه asus ENGTX480/2DI/1536MD5 هذه نسخه هى المطروحه وانا قلقان مينو فقط هو موضوع درجه حراره العاليه لهذا كارت قلقان ان هذه درجه الحراره مع الضغط القوى ولفترات طويله يتسبب فى مشاكل لكن لو درجه الحراره سوف تكون عاليه جدا لكن لا تتسبب فى اى مشاكل وسوف يكون الكارت شغال بكامل اداء وكفاءه ولا يحدث اى عطل او مشاكل فى الاداء سوف اشتيرى كارت وانا اتمنى ان احدث الى هذا كارت لان مواصفاتو وامكنياتو اعلى قليلا من hd 5870 غير ذلك مدعم تقنيه وخاصيه physics و cuda ده غير 3d sround وانا مكن مع الوقت كمان احدث واعمل sli اشتيرى كارت واحد كمان علشان يتجمع مجموع المعالج للكارتين

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LEAGUE مشاهدة المشاركة
    اولا انا عندى بور سبلاي hec-cougar 700 watt
    ثانيا كيسه العندى تجاريه عاديه لكن مركب فيهه مواصفات جهاز عاليه جدا وحتى مركب فيهه مشتت للبروسيسور core i5-2500k وكمان غطاء كيسه مش محطوط يعنى مش كاتم الكيسه وفيهه فتحات كتيره لدخول الهواء للكيسه
    وثالثا نوع النسخه المطروحه عليه هى نسخه asus ENGTX480/2DI/1536MD5 هذه نسخه هى المطروحه وانا قلقان مينو فقط هو موضوع درجه حراره العاليه لهذا كارت قلقان ان هذه درجه الحراره مع الضغط القوى ولفترات طويله يتسبب فى مشاكل لكن لو درجه الحراره سوف تكون عاليه جدا لكن لا تتسبب فى اى مشاكل وسوف يكون الكارت شغال بكامل اداء وكفاءه ولا يحدث اى عطل او مشاكل فى الاداء سوف اشتيرى كارت وانا اتمنى ان احدث الى هذا كارت لان مواصفاتو وامكنياتو اعلى قليلا من hd 5870 غير ذلك مدعم تقنيه وخاصيه physics و cuda ده غير 3d sround وانا مكن مع الوقت كمان احدث واعمل sli اشتيرى كارت واحد كمان علشان يتجمع مجموع المعالج للكارتين

البور مناسب

بلنسبة للحرارة فلا تقلق لو انها تضر الكرت لما صنعته الشركة ولا باعته اساسا ولاكن الكرت لا يفضله الناس لان حرارته تصل لغايه 90 درجه و بلنسبة للكرت هاذا في حدود الامان

الكرت جبار انصحك بشدة ان تاخذه و في المستقبل اذا احببت يوجد مشتتات للكرت قويه جدا تنهي مشكله الحرارة من جذورها و سعره 50 دولار تقريبا

عضو

يا أخي انت شكلك عندك هواية أن تجرب أكبر عدد ممكن من كروت الشاشة!!!! يعني كان عندك 5670 بعدين حدثت لـ 5750 وبعدين لـ 6870 وبعدين لـ 5870 (كل هذا خلال فترة لا تتجاوز السنتين) وبعد شهر أو شهرين من شراء الـ 5870 صرت بدك تغيره!!!! وأنت كنت كاتب في أحد المواضيع أنك شايف الـ 5870 ممتاز جداً معك ويشغل جميع الألعاب بدون تقطيع.
    لو كنت مكانك لن أغير كرت 5870 إلا بعد سنة من الآن على الأقل (أنا عندي كرت 5770 ويشغل جميع الألعاب بشكل ممتاز على شاشة 19 إنش اللي هيه قد شاشتك)، ولكن إن كنت مصراً على تضييع فلوسك وشراء كرت شاشة جديد فبالتأكيد لا أنصح بالـ GTX 480 لأنه معروف باستهلاكه العالي للطاقة وحرارته العالية وصوته المزعج.

عضو ذهبي

انا قررت انى هحدث من hd 5870 الى gtx 480 ده قرار نهائى وسوف يتم عمل بدل ودفع فرق 500 جنيه مش قبل يوم 25 يوليو بكتيرى اوى يوم 10 اغسطس سوف يتم

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المفضلات