صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 54

الموضوع: طريقة تسريع التحميل في اليوتورنت بدون فتح بورت بالروتر(المودم)

مشرف سابق الصورة الرمزية TaHeR.NaBiL

رد: طريقة تسريع التحميل في اليوتورنت بدون فتح بورت بالروتر(المودم)

شرح رائع بارك الله فيك
    بس فيه نقطه انا بحب اوضحها سرعة التورنت تتوقف اساسا على عدة اشياء منها سرعة النت لديك يعنى انا مثلا لو عندى خط نت 2 ميجا يبقى اخرى فى التحميل عادة من 210 - 230 كيلو وعلشان احمل بهذه السرعه فى التورنت لازم يتوفر بعض الاشياء منها والاهم السيدر والتراكر الى انا بحمل منهم والسرعه الى موجوده عندهم يعنى مثلا انا لوعندى سرعه 8 ميجا وبحمل من سيدر واحد سرعته 2 ميجا طبعا هايكون اخرى فى التحميل 210 - 230 كيلو وفى الغالب احنا بنحمل بالسرعه الكامله فى المواقع المشهوره لان بيكون فيها سيدر كويس وفى الغالب بتكون ملفاتهم على سيد بوكس ذات سرعات عاليه طيب نيجى لنقطه مهمه جدا بتصادف فى بعض الاحيان ان كل حاجه متوفره عندى موقع تورنت كويس وسيدر كويس بس الاقى السرعه بطيئه خصوصا لو الى بيحمل مشترك فى شبكه بها اكثر من مشرك لان الى بيحصل هنا انى لو سرعتى 2 ميجا مثلا وبحمل ملف تورنت والسرعه شغاله على 220 كيلو وفى نفس الوقت واحد على الشبكه بدأ يحمل السرعه هاتبدأ تقل معايا ويا سلام لو بيحمل بالداونلود مانجر سرعة النت فى الغالب هاتقل لان الداونلود مانجر بيشتغل ب 16 بورت وعنده قدره رهيبه فى سحب سرعة النت بس هل دا هايكون مع المواقع الخاصه ولا ايه دا هانشوفه فى الشرح ... يبقى هنا احنا محتاجين بعض اعدادت فى برنامج التورنت تخلينى احمل باعلى سرعه ممكنه زى ما عمرو شرح وفى نفس الوقت ان بعض هذه الاعدادات بتنظم التواصل بين البرنامج والتراكر فاهتعطينى افضل سرعه ممكنه .
    انا عندى سرعة نت 4 ميجا لاحظو معايا انا عملت التجارب الاتيه

فى الصوره دى انا بحمل من موقع https://www.iptorrents.com وبحمل بمتوسط سرعة الخط ( 4 ميجا ) .

وهنا بدأت احمل بالدونلود مانجر مع ملف التورنت الى بحمله وواضح جدا التفوق لموقع iptorrent

وهنا انا وقف التورنت للتاكد من سرعة الملف الى بيتحمل فى الداونلود مانجر واضح طبعا انه واخد سرعة الخط واضفت فى نفس الصوره الناس الى فاتحه معايا على الشبكه .

وهنا بدأت احمل من موقع عام ولو تلاحظوا انه ما بيحملش بسرعة الخط لان فيه اتنين مشتركين بيحملو كما موضح بالصوره واحد بيحمل بسرعة 44 كيلو والاخر بسرعة 51 كيلو ودا معناه ان المواقع العامه بتتاثر باى حد بيحمل على الشبكه .

وهنا انا بدأت اشغل الداونلود مانجر ومن الملاحظ ان السرعه اتقسمت بين ملف التورنت الى بحمله من موقع عام وبين الداونلود مانجر وبين الى بيحملو على الشبكه .

وهنا وقفت الدانلود مانجر وشغلت التورنت فقط وطبعا واضح جدا ان الملف الى بيتحمل من موقع خاص متفوق فى السرعه عن الى بيتحمل من موقع عام .

وهنا شغلت الداونلود مانجر مع التورنت وملاحظ طبعا تفوق الملف الى بيتحمل من iptorrent .

واحد هايجى يقلى ان السيدر الخاص بالموقع العام الى بحمل منه قليل انا حملت ملف تانى السيدر بتاعه اعلى من الاول ومن الواضح ايضا فى الصوره التاليه التفوق ايضا iptorrent .

من السابق نستنتج الاتى
    1- سرعة التحميل تتوقف على سرعة النت عندى وعدد المشتركين على الشبكه ومدى الضغط على الشبكه وايضا الموقع الى بحمل منه سواء موقع تورنت خاص او موقع عام او اى موقع بحمل منه روابط مباشره .
    2 - التفوق الملاحظ كان لمواقع التورنت الخاصه بالرغم انى مش عامل اى اعدادت فى برنامج التورنت تساعد فى تسريع النت .

اتمنى ان اكون وضحت الامر واتمنى الى عنده اضافه يضيفها نظرا لاهمية هذا الموضوع ومره اخرى اشكل اخى الفاضل / عمرو على هذا الموضوع الرائع

التعديل الأخير تم بواسطة TaHeR.NaBiL ; 11-07-2012 الساعة 05:02

بانتظار تفعيل البريد الإلكتروني الصورة الرمزية Amro.Mustafa

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodyf مشاهدة المشاركة
    تم التجربه وشغال بنجاح انا 1 ميجا بينزل ب450 كيلو
    سؤال هو انا دلوقتي الip بتاعي اللي بينزل اتغير عشان لو كده مش هقدر انزل من اي تراكر هاخد باند فوري

لا يا اخي الفاضل هذه الطريقة لا تغير الأي بي الخاص بيك . الغرض منها هيا كسر سرعة اليبرنامج نفسة بدون فتح بورتات او منافذ قد تؤدي لاختراق جهازك لقدر الله .وسيتم رفع البرنامج مره اخري

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tahernabil مشاهدة المشاركة
    شرح رائع بارك الله فيك
    بس فيه نقطه انا بحب اوضحها سرعة التورنت تتوقف اساسا على عدة اشياء منها سرعة النت لديك يعنى انا مثلا لو عندى خط نت 2 ميجا يبقى اخرى فى التحميل عادة من 210 - 230 كيلو وعلشان احمل بهذه السرعه فى التورنت لازم يتوفر بعض الاشياء منها والاهم السيدر والتراكر الى انا بحمل منهم والسرعه الى موجوده عندهم يعنى مثلا انا لوعندى سرعه 8 ميجا وبحمل من سيدر واحد سرعته 2 ميجا طبعا هايكون اخرى فى التحميل 210 - 230 كيلو وفى الغالب احنا بنحمل بالسرعه الكامله فى المواقع المشهوره لان بيكون فيها سيدر كويس وفى الغالب بتكون ملفاتهم على سيد بوكس ذات سرعات عاليه طيب نيجى لنقطه مهمه جدا بتصادف فى بعض الاحيان ان كل حاجه متوفره عندى موقع تورنت كويس وسيدر كويس بس الاقى السرعه بطيئه خصوصا لو الى بيحمل مشترك فى شبكه بها اكثر من مشرك لان الى بيحصل هنا انى لو سرعتى 2 ميجا مثلا وبحمل ملف تورنت والسرعه شغاله على 220 كيلو وفى نفس الوقت واحد على الشبكه بدأ يحمل السرعه هاتبدأ تقل معايا ويا سلام لو بيحمل بالداونلود مانجر سرعة النت فى الغالب هاتقل لان الداونلود مانجر بيشتغل ب 16 بورت وعنده قدره رهيبه فى سحب سرعة النت بس هل دا هايكون مع المواقع الخاصه ولا ايه دا هانشوفه فى الشرح ... يبقى هنا احنا محتاجين بعض اعدادت فى برنامج التورنت تخلينى احمل باعلى سرعه ممكنه زى ما عمرو شرح وفى نفس الوقت ان بعض هذه الاعدادات بتنظم التواصل بين البرنامج والتراكر فاهتعطينى افضل سرعه ممكنه .
    انا عندى سرعة نت 4 ميجا لاحظو معايا انا عملت التجارب الاتيه

فى الصوره دى انا بحمل من موقع https://www.iptorrents.com وبحمل بمتوسط سرعة الخط ( 4 ميجا ) .

وهنا بدأت احمل بالدونلود مانجر مع ملف التورنت الى بحمله وواضح جدا التفوق لموقع iptorrent

وهنا انا وقف التورنت للتاكد من سرعة الملف الى بيتحمل فى الداونلود مانجر واضح طبعا انه واخد سرعة الخط واضفت فى نفس الصوره الناس الى فاتحه معايا على الشبكه .

وهنا بدأت احمل من موقع عام ولو تلاحظوا انه ما بيحملش بسرعة الخط لان فيه اتنين مشتركين بيحملو كما موضح بالصوره واحد بيحمل بسرعة 44 كيلو والاخر بسرعة 51 كيلو ودا معناه ان المواقع العامه بتتاثر باى حد بيحمل على الشبكه .

وهنا انا بدأت اشغل الداونلود مانجر ومن الملاحظ ان السرعه اتقسمت بين ملف التورنت الى بحمله من موقع عام وبين الداونلود مانجر وبين الى بيحملو على الشبكه .

وهنا وقفت الدانلود مانجر وشغلت التورنت فقط وطبعا واضح جدا ان الملف الى بيتحمل من موقع خاص متفوق فى السرعه عن الى بيتحمل من موقع عام .

وهنا شغلت الداونلود مانجر مع التورنت وملاحظ طبعا تفوق الملف الى بيتحمل من iptorrent .

واحد هايجى يقلى ان السيدر الخاص بالموقع العام الى بحمل منه قليل انا حملت ملف تانى السيدر بتاعه اعلى من الاول ومن الواضح ايضا فى الصوره التاليه التفوق ايضا iptorrent .

من السابق نستنتج الاتى
    1- سرعة التحميل تتوقف على سرعة النت عندى وعدد المشتركين على الشبكه ومدى الضغط على الشبكه وايضا الموقع الى بحمل منه سواء موقع تورنت خاص او موقع عام او اى موقع بحمل منه روابط مباشره .
    2 - التفوق الملاحظ كان لمواقع التورنت الخاصه بالرغم انى مش عامل اى اعدادت فى برنامج التورنت تساعد فى تسريع النت .

اتمنى ان اكون وضحت الامر واتمنى الى عنده اضافه يضيفها نظرا لاهمية هذا الموضوع ومره اخرى اشكل اخى الفاضل / عمرو على هذا الموضوع الرائع

كلام حضرتم مضبوط يا اخي الفاضل . بالاضافة الي انها طريقة أمنة جدا عن الطرق الاخري بالاضافة الي لن تحتاج الي فتح منافذ اتصال او ماشابه في الروتر . وهذه عن تجربة و كنت من احد الضحايا التي تم التهكير عليها .انا خفت علي اجهزة الاعضاء ويعلم الله ذلك .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodyf مشاهدة المشاركة
    تفضل يا خال
    بس علي فكره الارقام بس بتزيد وخلاص لكن الوقت التحميل يتعبر زي زمان
    بيقولك بقاله 6 دقائق وهو كان يجي 25 دقيقه
    الاوقات ليست وهمية يا اخي الفاضل لقد قمت بتحميل لعبة بقمساحة 14 جيجا بايت في غضون 3.0 جيجا بايت في غضون ساعة و اربع دقائق . ويعلم الله ذلك .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة -.- مشاهدة المشاركة
    يعطيك الف عافية اخ عمرو على شرح والمجهود الكبير الذي بذلته

لكن لاكون صريح معك انا لااصدق اغلب هذه طرق لاني كنت اجرب كل طريقة اشوفها قدامي ولكن بدون فايدة

ولنفترض ان هناك احد اكتشف طريقة معينه لزيادة سرعة هل سيطلع عليها الاخرين بسهولة ؟

براي طريقة الوحيدة لزيادة سرعة هي تزويد سرعة من شركة نفسها

وبعدين لو في طريقة مثل هذه لما كان ناس اشتركو ب2 و 4ميجا

البرنامج المستخدم كل الذي يعمله هو تبديل الارقام ليوهم شخص انه يحمل بسرعة عالية ولكن الوقت لا يتغير

وان شاء الله ساقوم بتجربة طريقتك قريبا

لكن بشكل عام تشكر على هذا المجهود رائع وخصوصا الفيديو

بالتوفيق لك
    بخصوص سؤال حضرتك يا فندم صدقني الطرقة كنات بالفعل فشلت علي الاصدارات الحديثة هذا اولا . ولكن يشهد الله تعالي تم نجاحها من قبل اكثر من عضو في بلاد عربية اخري مثل المغرب - تونس - سوريا و السعودية - ومصر عبارة 7 اعضاء قمنا بذلك بعد ماتم التهكير علي حساباتي بعد ماقمت بفتح بورتات . وتم العملية بنجاح .

وبعدين يا حبيب قلبي انا كل همي هو ان يستفيد الاعضاء من اي شيء حتي لو بسيط.

قال سيدنا ونبينا محمد صلي الله عليه وسلم : - ( لاينقطع عمل ابن أدم الا من ثلاث :- عملا ينتفع به .. ولدا صالح يدعو له ... صدقة جارية ) صدق رسول الله صلي الله علية وسلم . هذه اجابتي علي السؤال الثاني .

https://www.mediafire.com/?qnobwja9sqzxlq6

تم رفع برنامج الـ Cheatengine مره اخري .استودعكم الله .

عضو الصورة الرمزية MAXDVB

طيب اخي العزيز هل سرعة الابلود بهذه الطريقة ام فقط الداونلود
    التعديل الأخير تم بواسطة MAXDVB ; 11-07-2012 الساعة 12:43

عضو برونزي

أنت كدة هتلخبط لي المعلومات اللي في دماغي :D
    أنا عايز أفهم حاجة بس
    وصلتي 1 ميجا
    لو ظبط الموضوع ده
    هحمل بسرعة أكثر من 120 كيلو حقيقي ؟
    لأن رأي أن الفايدة الوحيدة أنك تستفيد بأعلي سرعة لوصلتك يعني لو أخر وصلتك في الوضع الطبيعي 120
    وبتحمل تورنت بـ 60 بسبب ضغط علي الشبكة مثلا
    التعديلات دي تسمحلك أنك تسحب السرعة من الناس الـ 120 كيلو فقط
    لكن لا تجعلك تحمل بسرعة 200 أبدا لأن وصلتك أصلا أخرها 120
    زي ما قال الأستاذ طاهر بالظبط.
    لكن معني كلامك أني هقدر أعدي السرعة المسموحة لي ؟؟
    هل هذا صحيح ؟؟
    [CENTER][IMG]https://hh7.an3m1.com/Sep/an3m1.com_13464408511.jpg[/IMG][SIZE=3][SIZE=3][FONT=courier new][/FONT][/SIZE][/SIZE][B][SIZE=3][FONT=times new roman][/FONT][/SIZE][/B]
    [B][SIZE=3][FONT=times new roman][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=239720&highlight="]مراجعة بسيطة للكارت 4670 [/URL][/FONT][/SIZE][/B]
    [B][SIZE=3][FONT=times new roman][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=269581&p=2115334#post2115334"]مراجعة بسيطة لكارت 5570 [/URL][/FONT][/SIZE][/B]

[/CENTER]

عضو الصورة الرمزية MAXDVB

كل الشكر لك أخي الكريم على الموضوع ... وبعد التجربة

جربت الطريقة وعمليا نجحت ووصلت السرعة للتحميل 2 ميغا

ولكن فعليا لم يحدث أي زيادة في السرعة فا الملف حمل بنفس المدة الزمنية التي كان يستغرقها من قبل .... على مايبدوا أن الرقم وهمي ....

وشكرا لك
    التعديل الأخير تم بواسطة MAXDVB ; 11-07-2012 الساعة 15:59

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amro.Mustafa مشاهدة المشاركة
    بخصوص سؤال حضرتك يا فندم صدقني الطرقة كنات بالفعل فشلت علي الاصدارات الحديثة هذا اولا . ولكن يشهد الله تعالي تم نجاحها من قبل اكثر من عضو في بلاد عربية اخري مثل المغرب - تونس - سوريا و السعودية - ومصر عبارة 7 اعضاء قمنا بذلك بعد ماتم التهكير علي حساباتي بعد ماقمت بفتح بورتات . وتم العملية بنجاح .

وبعدين يا حبيب قلبي انا كل همي هو ان يستفيد الاعضاء من اي شيء حتي لو بسيط.

قال سيدنا ونبينا محمد صلي الله عليه وسلم : - ( لاينقطع عمل ابن أدم الا من ثلاث :- عملا ينتفع به .. ولدا صالح يدعو له ... صدقة جارية ) صدق رسول الله صلي الله علية وسلم . هذه اجابتي علي السؤال الثاني .
    طيب انا لا اشكك بمصداقيتك اخي لكن معلوماتي تفيد بانه لاتوجد طريق تسريع فعليه وهاهي تجارب بعض الاعضاء تؤيد كلامي

ولو ممكن تصوري صورة للعبة التي مساحتها 14 جيجا وحملتها بساعة ونصف من برنامج تورنت نفسه واكون شاكر لك

اذا اثبتت العملية نجاحها عن اكثر من 3 اعضاء سنثبت الموضوع لتعم فائدة

تقديري واحترامي لك
    [CENTER][FONT=tahoma][/FONT]​[/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية Mansour A.Hassan

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amro.Mustafa مشاهدة المشاركة
    https://www.mediafire.com/?qnobwja9sqzxlq6

تم رفع برنامج الـ Cheatengine مره اخري .استودعكم الله .

البرنامج فى خطا فى الفك الضغط يا اخى

حاول التصليح
    التعديل الأخير تم بواسطة Mansour A.Hassan ; 11-07-2012 الساعة 20:25
    [CENTER][B][SIZE=4]صفحتى على الفيس بوك :)

" [I][URL="https://www.facebook.com/MansourA.Hassan2"][COLOR=#ff0000]Mansour A.Hassan[/COLOR][/URL][/I] "

[I][SIZE=4][COLOR=#0000ff]ابتسامتي وضحكتى كل يوم الناس بتشوفها ودائما بسعد اللى حوليا ^_^[/COLOR][/SIZE][/I]
    [URL="https://www.0zz0.com"][IMG]https://www14.0zz0.com/2013/12/30/20/458330302.jpg[/IMG][/URL][/SIZE][/B]

[/CENTER]

انا اسهلك لك الموضوع البرنامج :

https://www.mediafire.com/?3gsa32z54rs2b7s :D ^_^

وانا بجرب دلوقتى البرنامج
    التعديل الأخير تم بواسطة Mansour A.Hassan ; 11-07-2012 الساعة 20:24

" [I][URL="https://www.facebook.com/MansourA.Hassan2"][COLOR=#ff0000]Mansour A.Hassan[/COLOR][/URL][/I] "

[I][SIZE=4][COLOR=#0000ff]ابتسامتي وضحكتى كل يوم الناس بتشوفها ودائما بسعد اللى حوليا ^_^[/COLOR][/SIZE][/I]
    [URL="https://www.0zz0.com"][IMG]https://www14.0zz0.com/2013/12/30/20/458330302.jpg[/IMG][/URL][/SIZE][/B]

[/CENTER]

انا عملت الطريقته دى مفيش حاجه اتغيرته الدنلود اقل

وانا عملت التظبيط على برنامج يو تورنت 3.1.3

وعملت كما فى الشرح ......؟ مفيش حاجه اتغيرته

[/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية زيزوالميزو

للاسف بعد مجهودك وتعبك ده انت بتوهم نفسك ان السرعه بتزيد
    لان البرنامج بيزود ارقام مش اكتر انما الوقت القياسى هو هو
    جرب مع ملف صغير من تراكر محترم وامسك ساعه فى ايدك وليكن حجمو 50 ميجا
    وجربو مره بالبرنامج ومرة بغيرو هتلاقيه نفس الوقت بالظبط
    واستخدم الموقع ده https://www.online-stopwatch.com/
    هتعرف وقتها الصدمة الكبرى
    التعديل الأخير تم بواسطة زيزوالميزو ; 12-07-2012 الساعة 01:45

مشرف سابق الصورة الرمزية TaHeR.NaBiL

فيه نقطه احب اوضحها من المستحيل نهائيا ان يكون لدى سرعه 1 ميجا واحمل اكثر من 120 : 130 كيلو لان سرعة النت تقسم على 8 يبقى سرعة التحميل فى 1 ميجا = 1024 ÷ 8 = 128 كيلو ولكن فى بعض الاحيان ولعدة ثوانى لاتذكر قد تزيد السرعه عن 128 كيلو ولكنها تعود سريعا الى 128 كيلو لو طبقنا الموضوع دا عملى انا لو عندى ملف مساحته مثلا 700 ميجا عاوز اعرف هو هاياخد وقت قد ايه فى التحميل هاقسم الاتى ( 700 × 1024 ) ÷ 128 = 56 دقيقه انا ضربت مساحة الملف فى 1024 علشان احوله الى كيلو لانه كان بالميجا وبعدين قسمته على اقصى سرعه ممكن احمل بها ولو كل واحد جرب الموضوع دا هايتأكد من كلامى وللتسهيل نفس الملف 700 ميجا لو بحمله بسرعة خط 512 هايستغرق 112 دقيقه لو بحمله من خط 4 ميجا هايستغرق 28 دقيقه وكل واحد يجرب بنفسه وانا اتحدى اى حد يحمل فى وقت اقل من الى انا ذكرته .
    بس فيه نقطه انا احب اضفها فيه بعض وكلاء شركات النت لما بيكونوا لسه فاتحين جديد ووضعوا الديسلان فى السنترال الى بيوزعوا منه النت بيكون عدد المشتركين لسه قليل فبيفتحوا السرعه شويه للناس ازاى بقى بيعملو السرعه فى رينج مفتوح شويه ليه لان فيه بعض الاماكن اخرها بوصلها نت 2 ميجا ولو وصلو نت 4 ميجا انسى النت هايقع كل شويه لان خطوط التليفون بتكون واخده ارضى وجايبه اخرها انا مثلا عندنا مستحيل حد يعرف يشغل 4 ميجا على خط واحد هايقع كل شويه خصوصا لو حد بدأ يعمل داونلود النت هايفصل على طول لانه طبعا ساحب السرعه كلها 4 ميجا علشان كده جات نقطه الرينج المفتوح هايعمل ايه بقى لما اى حد يبدأ يعمل دانلود ويسحب السرعه كلها النت فى الغالب مش هايفصل ليه لانه لو بيحمل بسرعة 450 كيلو هاتنزل السرعه الى 300 - 400 تقريبا وبكده السرعه قلت عن 4 ميجا فالخط هايفضل شغال ومش هايفصل غالبا وفى نفس الوقت لو واحد عنده جودة الخط كويسه هايلاقى السرعه فى 4 ميجا بتعدى عن 512 كيلو / ث .
    الموضوع دا انا جربته بنفسى وسالتهم فى شركة النت الى انا موصل منها شرحولى زى ما انا ذكرت وكان السبب الرئيسى علشان الخط يفضل شغال كويس بس دا غالبا كان من فتره لما كان عدد المشتركين بسيط انما دلوقتى صعبه شويه نظرا لكثرة اعداد مشتركى النت لان غالبا الديسلان بيكون مليان خطوط فلو عملوا مع حد الى انا ذكرته هايأثروا على غيره .
    وفيه نقطه اخيره احب اضفها سرعة التحميل الكليه بتتوقف على بعدك من السنترال ازاى انا مصثلا بعيد عن السنترال بحوالى 2 كيلو متر علشان كده السرعه بتوصلنى اقل من المعتاد لان فيه سرعه بضيع اثناء نقل النت اليك خلال هذه المسافه لان المفروض انا عندى السرعه 4 ميجا نتيجة دمج خطين يبقى السرعه السليمه تكون 512 كيلو / ث بس دا مش بيحصل طبعا السرعه بتكون غالبا من 4360 : 450 كيلو / ث بس لو واحد قريب من السنترال الى موصل منه هايحس بفرق كبير فى السرعه .
    التعديل الأخير تم بواسطة TaHeR.NaBiL ; 12-07-2012 الساعة 05:23

صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المفضلات