صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 24 من 24

الموضوع: ارجو مساعدة الخبراء و المتخصيين تجميع جهاز للتصميم

عضوية جديدة

رد: ارجو مساعدة الخبراء و المتخصيين تجميع جهاز للتصميم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة azzelden مشاهدة المشاركة
    لا ياعم مش متقل عليا ولا حاجة احنا اخوات مافيش اى تعبت ولا حاجة اولا الكيسة ديه قوية جدا بالعربى جباااااارة وتبريد رائع وتصلح جدا للمشتت المائى
    https://www.********.com/product.php?id=12717
    Thermaltake Overseer RX-I Full Tower Desktop Case وانت مش محتاج اكبر من كده تحت اى ظروف ولا افضل من كده ديه اخرك يعنى بالعربى

المشتت المائى https://www.********.com/product.php?id=11803 والفرق بينه وبين الاعلى منه فى الثمن 100 جنيه حاجات بسيطه جدا تقريبا بين 5الى 10 درجات او اقل
    بخصوص الشاشة انا برشح السامسونج مش الاسوس غير انها ارخص عن تجربة الشاشات السامسونج بتستحمل شغل كتير قوى وبالنسبة لكارت الشاشة الاسوس جيد جدا وال gtx 670 اعتقد انه كافى جدا لان الفرق بينه وبين ال gtx 680 فى الاختبارات اثبت انه قليل مقابل فرق ال 1000 جنيه بين سعر الكارتين وده الفرق بين الاتنين
    https://www.anandtech.com/bench/Product/598?vs=555
    اما بالنسبة للمعالج الفرق بين الانتل ال موجود فى التجميعة واعلى معالج amd نزل الى اليوم تقريبا كده 4 اضعاف وربما يزيد
    اما من ناحية فتح الميزانية بص ما توضعش جنيه غير فى المكان اليستاهل انه يتوضع فيه يعنى مثلا انا لما بلاقى حد عاوز يجيب هارد ssd وهو بيجمع جهاز للجيمز بقوله لاء مافيش اى احتياج له بالنسبالك لان مافيش عائد
    عليك من سرعة اقلاع واغلاق الوزيندوز او البرامج مثلا بالنسبة لك هوة افضل اختيار وشئ ضرورى اذا توفر ثمنه يعنى انت هات واحد بس مساحته تكون مكفية احتياجك ومساحت الهارد التانى يكون على حسب احتياجك
    البورده الجيجا بايت الفى التجميعة ديه غاليه جدا فى منها ثمنه 1000 وهايوفى بالغرض الهى ديه وتتحمل الكسر لو حبيت تكسر سرعة البروسيسور وحرارتها ممتازة https://www.********.com/product.php?id=13802 بالنسبة للرام الفرق بينهم مش كبيره عاديه يعنى يعنى ادفع فلوس فى الحاجة الهاتحقق غرض مستخدم مش من باب رفاهية او انها موجده لحد ما يجى وقتها واذا مش ها تكسر السرعة للبروسيسور وما لكش فى الحوار ده ممكن تجيب مشتت فى حدود 400 او 450 جنيه ويكون كافى جدا لك
    و الله انت اخ بجد
    اشكرك بجد علي مساعدتك و انا فعلا شوفتلك بوست في الموضوع بتاع يحيي اللي كان عامل ميزانيه 12000 في الاول و انت قولتله بلاش ssd
    انا من رأيك تمام بان الحاجات بتاعة الرفاهيه خليها للغاوينها المشتت انا بفكر في الـh100
    بالنسبه للكيسه انت مقولتليش الفرق بين اللي مختارها مقلا و بين اللي في التجميعه (رزل انا عارف)
    نفسي افهم الفرق لين الـMotherboards يعني لما يبقي الفرق حوالي الف جنيه تقريبا في حاجه تستاهل ولا ايه ؟؟
    انا عن نفسي معلش متقل عليك انا ممكن لحد 2000 جنيه للـMotherboard
    [س يكون الفرق يستاهل مش رفاهيه
    اما بالنسبه لكسر السرعه انا معرفهوش بس احتياطي انا هجيب المائي يمكن احتاجه و شكرا ليك بجد

مشرف سابق الصورة الرمزية azzelden

طيب ما تكتب اسم الكيسة القال عليها فى اليوتيوب وتشوف ايه الفرق وهتلاقى برضو ان يحيى فى تجميعته كان عاوز يشتريها وفى الاخر اختار الانا رشحتهالك ديه وبما انك مالكش فى الكسر واذا حتى فكرت تكسر البورده الاعطيتك الرابط بتعها جيده جدا وتصلح فى الحالتين بالنسبة للمشتت المائى هات ال h100 مش مشكله لانه رخص برضو كان ب1100 جنيه بما ان الفرق 100 جنيه دلوقت هاته وهات مراوح الكيسة كلها بالاحجام الاساسية هى تقريبا بتيجى بمروحتين او 3 مراوح فيها وانت بتشترى الباقة وركب المروحة التحت فى الصندوق الهى خلف الباور فى ارضية الكيسة لانها بتسحب السخونيه وعليها عامل كبير ولو حبيت ممكن اعملك التجميعة كاملة بس ياريت تسأل حد متخصص اكتر فى موضوع كارت الشاشة او حتى الانت بتاخد معه الكورس علشان نبقى مطمنيين اكتر واحنا بنختاره لان 2800 مش لعبة يعنى

مشرف سابق الصورة الرمزية azzelden

Thermaltake Overseer RX-I Full Tower Desktop Case =700
    Samsung SyncMaster S23B370H 23 inch LED LCD Monitor = 1050
    Gigabyte GA-Z77X-D3H Socket 1155 Motherboard = 1000
    Intel® Core™ i7-3770K Ivy Bridge 3.5GHz 8MB Cache Desktop Processor = 2250
    G.skill Ares Series 16GB (2 x 8GB) DDR3 1600 CL10 1.50v Dual Channel Memory Kit = 850
    ASUS GTX 670 DirectCU II 2GB GDDR5 = 2800
    SeaSonic M12II Bronze 750W 80 PLUS PSU = 775
    CORSAIR Hydro Series H100 Extreme Performance Liquid CPU Cooler = 850
    الاجمالى 10275
    التجميعة من غير الهاردات لان انت ادرى انت محتاج هاردات مساحتها ايه سواء ssd او البلاك

عضوية جديدة

طيب ما تكتب اسم الكيسة القال عليها فى اليوتيوب وتشوف ايه الفرق وهتلاقى برضو ان يحيى فى تجميعته كان عاوز يشتريها وفى الاخر اختار الانا رشحتهالك ديه وبما انك مالكش فى الكسر واذا حتى فكرت تكسر البورده الاعطيتك الرابط بتعها جيده جدا وتصلح فى الحالتين بالنسبة للمشتت المائى هات ال h100 مش مشكله لانه رخص برضو كان ب1100 جنيه بما ان الفرق 100 جنيه دلوقت هاته وهات مراوح الكيسة كلها بالاحجام الاساسية هى تقريبا بتيجى بمروحتين او 3 مراوح فيها وانت بتشترى الباقة وركب المروحة التحت فى الصندوق الهى خلف الباور فى ارضية الكيسة لانها بتسحب السخونيه وعليها عامل كبير ولو حبيت ممكن اعملك التجميعة كاملة بس ياريت تسأل حد متخصص اكتر فى موضوع كارت الشاشة او حتى الانت بتاخد معه الكورس علشان نبقى مطمنيين اكتر واحنا بنختاره لان 2800 مش لعبة يعنى

تسلم ربنا يخليك يا عز باشا بالنسبه للكيسات انت برضو مقولتليش انما شكلها كدا الفرق في المراوح و انا هركبها و خلاص هجيب اللي انت قولتلي عليها
    بالنسبه لتظبيط المرواح انا هقولهم باشمهندس عز بيقول كذا كذا و هم ينفذوا
    انما البورده يا كبير معلش انا متقل عليك لو لحد الـ2000 جنيه ممكن تقولي الفروق
    بالنسبه للكسر هو من اسمه ان دا بيدي اداء اعلي فاكيد لو كدا انا هبقي عاوز اعمله بس ياريت اعرف يتعمل امتي و لو في حد بيعمله يقول بيتعمل ازاي
    بس طبعا اني اوصل بالجهاز للـoptimum performance دي حاجه حلوه
    واللع الالمهندس اللي باخد معاه الكورس سافر و جي الاسبوع الجاي بس هو زي ما قولتلك انه كان مجمع في حدود الـ9 او 10 بس دا بيعمل فلاش بس انما الـ3d و الـanimation مش عارف
    انا شايف الخيره فيما يختاره الله و ندوس و علي البركه عشان انا الجهاز عندي بيهنج لو اكواد الفلاش كترت و لو فتحت معاه photoshop بيعمل crash ميتفكش الا بعد ما اسيبو نص ساعه و اعمل ريستارت متين
    ف انا شايف ان الاسعار عماله تعلي و انا عاوز في خلال كام يوم اكون مخلص

عضوية جديدة

Thermaltake Overseer RX-I Full Tower Desktop Case =700
    Samsung SyncMaster S23B370H 23 inch LED LCD Monitor = 1050
    Gigabyte GA-Z77X-D3H Socket 1155 Motherboard = 1000
    G.skill Ares Series 16GB (2 x 8GB) DDR3 1600 CL10 1.50v Dual Channel Memory Kit = 850
    ASUS GTX 670 DirectCU II 2GB GDDR5 = 2800
    SeaSonic M12II Bronze 750W 80 PLUS PSU = 775
    Hydro Series H100 Extreme Performance Liquid CPU Cooler = 850
    الاجمالى 10275
    التجميعة من غير الهاردات لان انت ادرى انت محتاج هاردات مساحتها ايه سواء ssd او البلاك

يا باشا تسلم تجميعتك بس انا زي ما قولتلك ممكن افتح الميزانيه لو في حجات تستاهل
    كمان عاوز اسئلك بالنسبه للرامات الباص بيفرق ما بين ال3 ارقام اللي موجودين في السوق
    و هل الـdual channel افضل من الـquad channel
    و الـpower supply دا يقرق ايه عن الـCORSAIR
    و اسف والله علي التعب و الرزاله اللي مسببهالك
    و البورده ياريت حضرتك تقولي افضل 3 او 4 بورد في لحد ال2000 جنيه و نقاط القوه فيهم الاساسيه اللي بعيد عن سيرة المنظره
    :D

التعديل الأخير تم بواسطة Fadi Sabry ; 13-07-2012 الساعة 12:08

عضوية جديدة

احب اخد رأيك يا عز باشا و رأي الناس في التجميعه المبدئية دي

Gigabyte GA-Z77X-UD5H-WB Wi-Fi Socket 1155=1950
    G.skill Ares Series 16GB (4 x 4GB) DDR3 1866 CL9 1.50= 875
    ASUS GTX 670 DirectCU II 2GB GDDR5=2850
    CORSAIR Enthusiast Series TX750 V2 80 PLUS Bronze = 775
    Thermaltake Overseer RX-I Full Tower Desktop Case=700

ASUS ML239H 23 inch IPS Panel LED LCD monitor=1275

WD) Caviar Black WD1002FAEX 1TB 64= 775

Corsair Force Series 3 GT 120GB SATA III Solid State Drive (SSD) =1000

13,300 المجموع

التجميعه دي مبدئيه لحد ما اتأكد من الفرق بين الشاشه الاسوس و السامسونج و لحد ما اعرف الفرق بين الـMotherboards و خاصة اللي في التجميعه و
    ASUS P8Z77-V DELUXE Motherboard
    Gigabyte GA-Z77X-UD5H Socket 1155 Motherboard
    ASUS SABERTOOTH Z77 Motherboard
    ASUS P8Z77-V PRO Motherboard
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H-WB Wi-Fi Socket 1155 Motherboard
    Gigabyte GA-Z77X-D3H Socket 1155 Motherboard
    التعديل الأخير تم بواسطة Fadi Sabry ; 13-07-2012 الساعة 16:39

عضو برونزي الصورة الرمزية ENG.Bishoo

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Fadi Sabry مشاهدة المشاركة
    شكرا جدا يا باشمهندس بيشوي بس كان عندي اكتر من سؤال اذا سمحت
    هو البروسيسور ال3.5 يفرق اوي عن الـ3.4 مع اني شايف ان تقريبا الكاش قريب ؟

المعالج الموضوع فى التجميعه ممتاز جدا ومن افضل المعالجات فى العالم

بالنسبه للرامات هل النوع دا افضل ولا ال_Corsair

الG.skill ممتازه من حيث الأمكانات والسعر

كنت قريت هنا في المنتدي ان الكارت الجلاكسي احسن عشان مكسور علي الاعلي او حاجه زي كدا مع اعذر جهلي هل دا صح ؟

اما الفيجا فانا افضل الاسوس نظرا لجودة مكوناتها وتبريدها وموضوع كسر السرعه فالفيجا الاسوس ممكن تكسر سرعتها

بالنسبه للشاشه هل دي افضل ولا
    ASUS ML239H 23 inch IPS Panel LED LCD monitor و هل في فرق ملحوظ ولا لا؟

هذه الشاشه تحديدا امكاناتها ممتازه ولكن لايوجد فرق كبير بينها وبين السامسونج ولكن انا وضعتلك السامسونج لأن الميزانيه لاتسمح بالزياده

و هل انا كدا هحتاج مشتت ولا لا و الكيسه هل ممكن اجيب اي كيسه ارخص مدام انا كدا هجيب الباور من بره و لا فعلا بتفرق ؟

انت فعلا هتحتاج لمشتت وعلى فكره الكيسه الموجوده فى التجميعه لايوجد بها مزود طاقه فلو عايز كيسه أقل ممكن تجيب هذه Thermaltake Dokker Mid Tower بسعر 450 جنيه ومشتت Cooler Master Hyper 612 PWM CPU Cooler بسعر 375 جنيه

اسف جدا اني تقلت عليك اوي باسئله ممكن تكون مستفذه بس معلش بئه انا عشمي في المنتدي و رواده كبير
    و شكرا علي مساعدتك

تم الرد داخل الأقتباس
    [CENTER][FONT=Arial][SIZE=3][COLOR=dimgray][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1900731#post1900731"][B]مراجعتى للهاتف العملاق Samsung Galaxy SII[/B][/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT][/CENTER]
    [CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=239319"][FONT=Arial][SIZE=3][B]مراجعه Samsung Galaxy Tab 10.1[/B][/SIZE][/FONT][/URL]
    [URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=279301&p=2167638#post2167638"][SIZE=3][FONT=arial][B]المراجعه العربيه الأولى للنظام الصوتى Edifier DA5000 Pro[/B][/FONT][/SIZE][/URL][/CENTER]
    [CENTER][URL="https://www.hardfolding.com/fh_stats/?pz=102&tnum=155660&id=2124958"][IMG]https://www.hardfolding.com/fhtag.php/mem/2124958/9/4.png[/IMG][/URL][FONT=Arial][COLOR=dimgray][FONT=Arial][COLOR=dimgray][FONT=Arial][COLOR=dimgray][FONT=Tahoma][SIZE=2][COLOR=#222222]
    [/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][SIGPIC][/SIGPIC]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.Bishoo مشاهدة المشاركة

تم الرد داخل الأقتباس
    الف شكر علي مساعدتك يا باشمهندس
    انا ممكت ازود في الفلوس لو الموضوع اساسي قصدي ملوش علاقه بالرفاهيه او المنظره
    فلو في حجات تستاهل ف ادفع مرع واحده مفيش مشكله
    بالنسبه للشاشه هل فعلا مفيش فرق ملحوظ لحد ما اشوفها انا ؟
    بالنسبه للكيسه انا مش عارف برضو اطلع الفرق بين الكيستين
    و هل dual channel افضل ولا الـquad channel في الرامات و ايضا الفرق بين الباصات ملحوظ ولا لا
    ياريت حضرتك تشوف التجميعه و تقولي رأيك و تعديلاتك
    و الف شكر لمساعدتك
    التعديل الأخير تم بواسطة Fadi Sabry ; 13-07-2012 الساعة 17:03

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Fadi Sabry مشاهدة المشاركة
    احب اخد رأيك يا عز باشا و رأي الناس في التجميعه المبدئية دي

Gigabyte GA-Z77X-UD5H-WB Wi-Fi Socket 1155=1950
    G.skill Ares Series 16GB (4 x 4GB) DDR3 1866 CL9 1.50= 875
    ASUS GTX 670 DirectCU II 2GB GDDR5=2850
    CORSAIR Enthusiast Series TX750 V2 80 PLUS Bronze = 775
    Thermaltake Overseer RX-I Full Tower Desktop Case=700

ASUS ML239H 23 inch IPS Panel LED LCD monitor=1275

WD) Caviar Black WD1002FAEX 1TB 64= 775

Corsair Force Series 3 GT 120GB SATA III Solid State Drive (SSD) =1000

13,300 المجموع

التجميعه دي مبدئيه لحد ما اتأكد من الفرق بين الشاشه الاسوس و السامسونج و لحد ما اعرف الفرق بين الـMotherboards و خاصة اللي في التجميعه و
    Gigabyte GA-Z77X-UD5H Socket 1155 Motherboard
    ASUS SABERTOOTH Z77 Motherboard
    ASUS P8Z77-V PRO Motherboard
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H-WB Wi-Fi Socket 1155 Motherboard
    Gigabyte GA-Z77X-D3H Socket 1155 Motherboard
    يا جماعه استقريت اخيرا علي التجميعه دي بس اذا سمحتوا عاوز اعرف الفروق بين
    ASUS P8Z77-V DELUXE

ASUS P8Z77-V pro

Gigabyte GA-Z77X-UD5H Socket 1155

و كروت الشاشه