النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: اتمني بكدة اكون ساعدت اي حد عايز يدرس SAP

عضو

اتمني بكدة اكون ساعدت اي حد عايز يدرس SAP

ابتدي الموضوع بتاعي الي ان شاء الله هايفيد كل العايزين فعلا يدخلوا المجال دة وبحثوا كتير وملوش حاجة زي بس عشان في ناس فعلا بتعمل بمقولة " ذكاة العلم اخراجة " الي ماشفت حد مصر شغال في مجال الساب عملها والله اعلم

الاول حابب اقول حد هايعرف يطبق اي ماتريل موجودة بتشرح الساب من غير تطبيق يعني ينفع تذاكر وانت مش معاك برنامج
    هو الحال الوحيد الي موجود علي اي منتدي عربي انك تدخل علي موقع مرفع علية الابلكيشن بتاع الساب
    بس في حل كويس تاني والي كتير ممكن مايصدقوش
    يا شباب البرنامج موجود وموجود تورنت بس المساحة كبيرة شوية وكمان مش بس البرنامج موجود لا دة كمان موجود لية اكتر من اصدار والي اعتقد ان مفيش حد قبل كدة ذكرها في منتدي وفايدة انك تنزل البرنامج حاجة جامدة جدا جدا وهي انك لما تنزل البرنامج هاتدور زي ما انا بعمل ازاي اعمل اسطبو علي جهازي ودي ولو فعلا عرفت تسطبو دي تبقي حاجة جامدة جدا

بس كنت اتمني قوي من كل قلبي الاقي الماتريل دي علي منتدي عربي بس يا خسارة المهم عشان انا طولت عليكم
    اللينكات من علي موقع روسي والموقع مفيد بشكل رهيب
    ملحوظة صغيرة ياريت الي هايتفح اللينك يفتحوا من علي جوجل شورم ويسيبوا شوية عشان يترجم من روسي لانجليزي
    https://rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=3487684
    https://rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=4192066

مش محتاج اشرح اية الي جوا ادخل وشوف بنفسك قوة الناس دي والي فعلا بتحب تفيد غيرها بدون اي مقابل
    وللعلم عن تجربة انا حملت التونتات وكلها شغال مليون المية بس للاسف مش عارف اعمل سيطب للبرنامج

طيب وثانيا
    حابب تدخل مجال الساب طيب حد شرح اية هي اهم مجالات الساب تقريبا لا
    علي حد علمي البسيط ان الساب منقسم الي قسمين
    Technical Modules
    وفيها ( SAP ABAP , SAP BASIS , SAP BI , SAP BIW , SAP XI/PI , SAP BO )

Functional Modules
    وفيها ( SAP FICO , SAP HR , SAP SD , SAP MM , SAP QM , SAP IS RETAIL و غيرها )

طيب اية الي شغال في مصر واية المجالات دي واية الي فعلا ادور علية

لو انت حابب خريج حاسب الي الافضل انك تدرس SAP ABAP ودي يا جماعة لغة البرمجة بتاعت الساب ودي تقريبا الي يبفهما في مصر يتعدوا علي الصوابع
    او ممكن SAP BASIS , SAP BI دول يا جماعة المختص بعملية Install

طيب لو انت خريج تجارة الافضل انك تاخد sap fico ودة الجزء المحاسبي في الساب ودة تقريبا اهم مديول في مصر

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ

طيب انا كدة خلصت لا لسة شوية انا حابب اقول ان لو فعلا حابب تدرس الساب وتبقي فية كويس تروح تاخد الكروس في الهند ... اه الهند

طيب السوال اروح الهند ازاي وفين مين واسئلة كتير ؟؟؟؟؟؟؟؟

بصراحة انا دورت في القصة دي ولقيت علي موقع عربي ان لو حابب تدرس الساب في الهند مفيش قدامك غير منطقة اسمها حيدر اباد

طيب سعر الكورس مش هاتصدقوا بجد والله يا جماعة السعر الي هاقولوا انا اتاكدت منوا لاني اتصلت باكتر من مركز في الهند وتواصلت معاهم بالايميل والكارثة ان سعر اي موديل من دول مش هايزيد عن 1500 جنية مصري

باكد والله 1500 جنية مصر ودة اغلي كورس هناك في كورسات باقل من كدة لان المنطقة دي فيها اكتر من 700 معهد

طيب اروح ادفع 1500 جنية مصري طيب باقي التكاليف

من الاول خالص

تذكرة طيران تقدر تدخل علي موقع مصر الطيران وتستعلم ( وانا استعلمت وطلعت التذكرة ذهاب وعودة عاملة 4000 جنية مصري تقريبا او اكتر حاجة بسيطة )

طيب المعيشة هناك سالت اكتر من شخص هندي قالي كدة ممكن تصرف في 6 شهور 3500 جنية مصري شاملة الاقامة في شقة مكونة من غرفة وحمام ومطبخ ومواصلاتك لمكان المعهد والاكل مصدقتش سالت غيروا والله يا شباب لقيت زيادة حاجة بسيطة قالي ممكن تصرف 4 او 5 الاف مصري .. طيب ازاي الرد البسيط ان في فرق في العملة رهيب بينا وبينهم ... مثال بسيط كورس SAP FICO هناك عامل 12000 روبية دول عاملية بالمصري 1300 جنية تخيل الفرق يا شباب ( ملحوظة تقدر توفر جدا علي حسب الي بتصرفوا وكمان الي هاتفرق جدا لو معاك واحد او اتنين )

طيب كدة خلاص لا فاضل حاجة بسيطة بصراحة لسة مسائلتش عليها وهي الفيزا ازاي هاروح هناك اوعدكم اني هاروح السفارة الهندية واسال هناك لاني فعلا ناوي باذن الله امشي في الموضوع دة وللعلم في منتدي عربي كبير بيتكلم عن الدراسة في الهند وتقدروا تدورا وهتلاقوة بسرعة

__________________________________________________ ______________________

اخر حاجة خلاص

دي خلاصة المواقع الي دورت فيها ولاقيت انها مفيدة جدا

https://www.amaderforum.com

https://www.itpub.net/forum-45-1.html
    المنتدي دة صيني فياريت تدخل علية بجوجل شورم عشان يترجم لانجليزي ومش هاتقدر تشوف حاجة علية غير لما تعمل علية اكونت

https://unionpeer.org/index.php المنتدي دة روسي فياريت تدخل علية بجوجل شورم عشان يترجم لانجليزي ومش هاتقدر تشوف حاجة علية غير لما تعمل علية اكونت

https://rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=3487684 المنتدي دة روسي فياريت تدخل علية بجوجل عشان يترجم لانجليزي ومش هاتقدر تشوف حاجة علية غير لما تعمل علية اكونت

اخر حاجة بجد لو فعلا تعبت من انك تدرو علي حاجة ومش لاقيها

الحل انك تدخل علي جوجل بس تغير الموقع وتخلية روسي بلاش مصر دي عشان عمرك ماهتلاقي الي بتدور علية انا عملت كدة والحمد لله وصلت لحاجة بجد كويسة وبعد ما كنت يائس فعلا اني افهم الساب لا دلوقتي عندي امل وهاكلم وان شاء الله هادور وهلاقي حاجة تفدني

اتمني بجد اكون قدرت اساعد اي حد تعب من كتر ما بحث علي المواقع وملقاش اي حاجة مفيدة ... بجد المواقع الي انا حطتها دي فعلا مفيدة وهتلاقوا باذن الله الي انتوا بتدورا علية زي ما عملت انا

في نهاية كلامي احب اقول

( زكاة العلم إخراجه )

واسف لو كنت طولت ... واسف كمان لان دول اول مرة فيها اكتب موضوع علي اي منتدي

واتمني لو في حد مهتم بالدراسة الساب يتواصل معايا من خلال الموضوع دة يمكن نقدر نوصل لحاجة مع بعض

والسلام عليكم
    التعديل الأخير تم بواسطة mahmoudeid ; 12-04-2018 الساعة 09:28

مشرف سابق الصورة الرمزية A Beautiful Mind

رد: اتمني بكدة اكون ساعدت اي حد عايز يدرس SAP

معلومات قيمة جدا يا استاذ محمود
    بجد جزاك الله كل خير وان شاء الله ربنا يكرمك وتقدر تكمل فى الساب وتحقق اللى نفسك فيه
    وتمنياتى لك بالتوفيق ان شاء الله
    Closed

عضو

السلام عليكم
    بعد التحية حابب اشكر A Beautiful mind علي ردك

وانا النهاردة جايب ليكم حاجة ممكن تساعد شوية الناس الي مش عارف تنزل الساب ومش عارفة تسطبو بعد مانزلتوا

انا لما كنت بدور في القصة دي لقيت موقع منزل الساب كامل ( الحزمة كاملة ) لما تدخل علي الموقع هاتفهم .. المهم انو منزل الحزمة وعملها سيطب علي VM يعني من الاخر الراجل بيديك Vm عليها البرنامج كلوا عشان يبقي عندك السيرفر الخاص بيك وتشتغل علية زي ماتحب علي اي موديول

https://punarvasi.com/ecc-6-0-ehp5-i...32-2gb-8-dvds/

طيب السوال بقي دة ببلاش

المشكلة ان دة مش ببلاش بصراحة ودة ضايقني ... المهم انا رسلت الراجل دة وبعتلي ايميل بالمبلغ المطلوب ودة الايميل الي وصلني منو

From: punarvasi@gmail.com
    >>> Date: Thu, 20 Sep 2012 20:47:19 +0530
    >>> Subject: ECC 6.0 EhP5 VMware VD – 32.2GB
    >>> To: mahmoud_3id@hotmail.com
    >>
    >>>
    >>> Hi
    >>>
    >>> Now, you can download the zipped files of ECC 6.0 EhP5 IDES VMware
    >>> virtual disk. Size of the file from 295GB is reduced to 32.2GB. I have
    >>> uploaded all of these files to my online hosting account. After you
    >>> download using the ftp account which I will give after the payment of
    >>> my service charges of 200USD, You can unzip them using open source
    >>> unzip software and can be configured in VMware workstation 8. I will
    >>> provide all these screen shots of unzipping files and configuring
    >>> VMware work station. So you can run SAP ECC 6.0 EhP5 IDES software
    >>> within 15 minutes after download and unzipping.
    >>>
    >>> With this option, The actual price of 380USD which is in the case of
    >>> sending HDD through DHL courier, will be reduced to 200USD only.
    >>>
    >>> If you want to avail this service from me, Please send the payment of
    >>> 200USD to my PayPal account punarvasi@gmail.com and confirm. I will
    >>> create ftp account and provide you the account details. You can
    >>> download the DVDs along with configuration screen shots.
    >>>
    >>> --
    >>> Thanks & Regards
    >>> Raj - SAP Basis Administrator
    >>>
    >>> Punarvasi Technologies
    >>> Knowledge is power
    >>> punarvasi@gmail.com
    >>> https://www.punarvasi.com/

المهم حبيت اعمل فيها ناصح زي كل المصرين ورديت علية بالايميل دة

n Sat, Sep 22, 2012 at 11:49 PM, Mahmoud Eid <mahmoud_3id@hotmail.com> wrote:
    >> Dear Mr Raj
    >>
    >> how can i pay to u to receive that material
    >>
    >>
    >> i want to send to u 200USD and send me the HHD bay DHL

بس بصراحة الراجل طلع انصح مني وبعتلي الايميل دة

Hi

Are you placing order for getting ftp access to download ECC 6.0 EhP5
    IDES VMware virtual disk DVDs?

Please confirm once you have paid.

I will create ftp account and provide you the details.

Thanks
    Raj - SAP Basis Administrator

On Sun, Sep 23, 2012 at 8:48 AM, Punarvasi Technologies
    <punarvasi@gmail.com> wrote:
    > Hi
    >
    > Please send 200USD to get ftp access to download the DVDs
    >
    > or
    >
    > 380USD to receive HDD through DHL courier
    >
    > You can send the payment to my PayPal account punarvasi@gmail.com and
    > confirm. According to your order I will process.
    >
    > Thanks
    > Raj - SAP Basis Administrator
    الي عايز اقولوا بقي انا بصراحة نزلت السوفت بتاع الساب وبعد مانزلتو وفكيت الضغط بتاعو ماعرفتش ابدا من فين او اعمل اية عشان كدة حبيت اجيب البرنامج جاهز علي Vm وخلاص فعايز اسال القائمين علي المنتدي لو بعت للراجل دة فعلا المبلغ الي طلبو هل ممكن يكون نصاب او معندهوش ال VM دي ... وهل العملية الي انا هاقوم بيها دي بتحويل الفلوس لية فيها شك او ممكن ماتوصلوش الفلوس ويعمل حوار او اي حاجة .... ( انا عايز اسال ابعت الفلوس للراجل دة ولا لا )
    ارجو من الناس الي اشترت حاجة من علي النت بنفس الطريقة تقول رايها ونفيد بعض

اتمني الاقي حد مهتم بالموضوع دة ويفدني لاني انا بجد في حيرة من امري وبجد محتاج ادخل قوي ادرس الساب لاني حاسس انوا هايكون خير باذن الله ليا

اتمني ماكنش طولت عليكم وفهمتوني

عضو

جزاكم الله خيراً أستاذي الكريم في التطرق للموضوع المهم ,و لي عدة اصدقاء يعملون في المجالل لكن الكل اشتكى من قلة المعلومات والموارد المتاحة بمقارنة اوراكل مثلا جاري تصفح المواقع التي تفضلت بذكرها
    جزيتم خيرا
    سبحان الله وبحمده , سبحان الله العظيم
    CCNA
    -------> 0% Complete
    MCSE
    ------->80% Complete
    MTCIP
    -------> 0%
    RHCSA ------->Complete
    MySQL Database Administrator
    -------> 0% Complete

عضو

جزاك الله خيرا

عضو

في الاول حابب اشكر كل الي ردو علي موضوعي وشايفنوا مفيد ...
    تاني حاجة انا حابب اسال مفيش حد حابب دراسة الساب لدرجة ان كل الي ردوا بيشكروا بس .. يعني مفيش حد فاهم ساب او دارس ساب يقولي انا كدة ماشي صح وكلامي دة صح وهايفدني ولا لا ..... بجد نفسي في حد يكون دخل الموضوع دة او بيدور زي في الموضوع دة ونفسوا يشتغل في مجال الساب ( نفسي حد عربي يفدني في مجال الساب ) .... نفسي في حد بجد ينصحني معقولة مفيش حد من 200 كمشاهدة فاهم ساب
    طيب حد يعرف ان اعلي مرتبات ممكن تاخدها بتبقي في مجال الساب ... الراتب كبداية بيتراوح مابين 4000 الي 6000 جنية مصري دة لو انتي فاهم اساسيات بس مش معاك من الاخر اي خبرة في مجال الساب يعني يادوب دارس الساب وبتفهم فية بس .....!

كنت متوقع غير كدة بصراحة كنت متوقع حد ممكن يساعدني او يفدني هل انا ماشي صح ولا لا ... لاني مقتنع بمقولة (( ايد لواحد مش كفاية )) .... علي العموم انا مش هايئس وباذن الله هايجي اليوم الي هاقدر فية احقق حلمي اني اوصل افهم الساب واشتغل بية كمان

عضو

جزاكم الله خيرا على تلك المعلومات
    انا عندي مفاجأة لكم ان شركة ون سليوشن بتقدم الموضوع ده Online وانت في بيتك وحسب مواعيدك بدل مشقة السفر وخلافه وكمان عندهم السوفتوير الازم نسخة كاملة لأي شخص يحتاجها وعلى فكرة المحاضر معروف جدا للجميع وهو على قدر عالي من الكفاءة
    يمكنكم الدخول على موقع الشركة ومشاهدة عرض لمحتوى الكورس

عضو

السلام عليكم بعد التحية
    كل سنة وانتم طييبين وعيد سعيد عليكم كلكم

في الاول حابب اشكر Ledo_King علي الرد بتاعو .... وللعلم يا شباب انا اتصلت بشركة ون سليوشن ورادو عليا وقالي ان فعلا في كورس الساب والي بيدي الكورس دة واحد اسموا م / خالد ابو النجا وقالي كمان انو م / خالد شغال في وزارة المالية وبصراحة والحق يتقال الراجل عامل Demo كويس قوي للساب وشرحوا كويس بردوا .... بس دة مايمنعش اني اسال علية كويس عشان انا سالت علية ناس اعرفهم وهايردو عليا خلال يوميين

تاني حاجة الكورس عبارة عن SAP FICO وهو تقريبا شهرين ..... تكلفة الكورس 1850 جنية مصري بس الكورس اونلاين يا جماعة + 100 دولار امريكي دي مصاريف السيرفر الي هاتشتغل علية يعني الناس دي هاتديك نسخة VM عليها الساب عشان تقدر تشتغل عليها في البيت براحتك ودي حاجة اختيارية تقريبا يعني مش لازم تشتري السيرفر دة ممكن تطبق وفي موقع رافع السيرفر علي النت وتقدر تطبق علية بس مشكلتو الوحيدة ان لما بيعملوا تحديث لاي حاجة بتضيع الداتا الي انت عملها حفظ ..... الكورس هايبدا يوم 11/11/ 2012 ... وان شاء الله انا عن نفسي هاخد الكورس ..... وكان عندي طلب صغير يا شباب لو حد يعرف م / خالد ابو النجا ياريت يقلنا رايوا اية او رايو في شركة وان سليوشن لتعلم الفاءدة علي الكل

اخر حاجة وانا جبتها ليكم عشان لو حد ممكن يستفاد منها يا شباب
    انا كنت براسل ناس في الهند علي اسعار السيرفرات بتاعت SAP ولسة جايلي منهم ايميل حبيت احطو يمكن حد عايز يشتري منهم او حاجة

Dear mahmoud_3id

Now, you can download SAP IDES solution using a simple ftp account. IDES solution is installed and configured in a VMware workstation and made a virtual disk of each solution. The virtual disk is zipped using 7-zip open source software. All the files are uploaded to an online hosting account. After downloading of these files, you have to unzip those files to rebuild the original virtual disk file(.vmdk). Once you have .vmdk file in your computer, you can configure VMware workstation to use .vmdk file to run SAP solution. Presently, I have created the following virtual disks.
    ECC 6.0 EhP5 IDES (295GB original .vmdk file size, 32.2GB is after zipping) - 200USD
    ECC 6.0 SR2 IDES (215GB original .vmdk file size, 24.9GB is after zipping) - 150USD
    ECC 6.0 SR2 IDES + BI 7.0 + BO 3.1 (261GB original .vmdk file size, 37.5GB is after zipping) - 300USD
    BI 7.0 IDES (138GB original .vmdk file size, 10.9GB is after zipping) - 150USD
    CRM 7.0 IDES (160GB original .vmdk file size, 10.9GB is after zipping) - 150USD
    If you are interested to buy any of the above set of files, Please send me the described payment to my PayPal account punarvasi@gmail.com and confirm. I will create ftp account and provide you the details.

Disclaimer: PUNARVASI.COM is not associated with SAP AG. We charge for the support services only, All SAP Systems operate under INITIAL evaluation license. All trademarks mentioned in this mail belongs to their owners. We do not share or distribute ANY personal information. All personal information is used for our internal reference. For any additional information please send a mail to admin@punarvasi.com

Best Regards
    Raj - SAP Basis Administrator
    Punarvasi Technologies
    Knowledge is power
    punarvasi@gmail.com
    https://www.punarvasi.com/

عضو

السلام عليكم ... ازيكم يا شباب اتمني تكونوا بخير واتمني يكون الموضوع مفيد

انا النهاردة جايبلكم حاجة انا عن نفسي مبسوك منها فحبيت احطها علي وعسي حد يستفاد

انا يا شباب نزلت نسخة تجريبة لسيرفر الساب بس الجزء الخاص بس بالبرمجة بتاعت الساب الي هي ABAP وكمان عملتها Install وبجد مبسوط من نفسي اني قدرت اعمل حاجة كدة والطريقة سهلة بس بتاخد وقت يعني نسخة البرنامج حوالي 4 جيجا بتفك علي 35 جيجا في 8 ساعات بامكانيات رمات 6 جيجا وبروسيسر I3

خلاص الكلام لو حد عايز يمشي في الموضوع دة في واحد عامل قناه لية علي اليوتيوب بجد وشارح بشكل ممتاز جدا ومفهوم ودة اللينك

https://www.youtube.com/user/webbprofessor

الراجل دة عامل 11 فيديو بجد ممتاز وبيشرح بطريقة جميلة ومفهومة قوي ...
    تقدر تدخل وتعمل زي ماهو عامل بالضبط ..... ولو قابلت حد مشكلة في install يكلمني وانا باذن الله هاحاول اساعدوا بقدر الامكان

في الاخر ... اتمني محدش يضحك عليا عشان انا زهقت الراجل دة لاني بعد ما نزلت البرنامج وعملتو install لما جيت ادخل علي البرنامج حصلت مشكلة .... بس الحمد لله اتحلت ودلوقتي انا بكمل الكورس معاه

وان شاء الله لو عملت اي حاجة جديدة هابقي ارجعلكم واشاركم فيها

لاني مؤمن قوي بمقولة ..... ذكاة العلم اخراجة

عضوية جديدة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ,, الي محتاج يدرس برنامج SAP لكل التخصصات يكلمنى 01005158204

عضوية جديدة

طيب انا كدة خلصت لا لسة شوية انا حابب اقول ان لو فعلا حابب تدرس الساب وتبقي فية كويس تروح تاخد الكروس في الهند ... اه الهند[/B]

[B]طيب السوال اروح الهند ازاي وفين مين واسئلة كتير ؟؟؟؟؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أنا موجود في حيدرأباد والشخص الساكن معاي بيدرس ساب أباب وحالياً بيعمل ترينق في شركة والقنصلية الهندية موجودة في شارع طلعت حرب

عضو

السلام عليكم شباب ...

بعد غياب طويل اعود الي نفس الموضوع ..

وبصراحة لم اجد شيء في ذلك المجال حتي الان . ولكن انا سعيد لانني تواصلت مع اشخاص محترمين بسبب تلك المشاركة .

عضوية جديدة

Salamo alekom, Ana 7abet asharek ma3ako tare2a gdeda ll d7'ol 3ala server SAP mn 3'er Setup, el tare2a baseta asasan feh nas 3amla setup ll barnameg w btedy free access leh :D el web site https://www.consolut.com/en/s/sap-ides-access.html 7ate3ml Request an IDES user w ba3dean homa 7ayeb3atolak user w password w link 3ashan ted7'ol 3al barnameg bra7tak fe ai wa2t. Braga2 nashr el tare2a deh fe el amaken elle fe3lan el nas 7atastafed beha la2n dah server free w momken mn kotr el da3't 3aleh yet2efel. Ana bashkor gedan mahmoudeid 3ala maghodo w atamanah mnkom el do3a lya w l2ahly. ma3lesh ana bakteb ranko 3arab bas 3ashan ana bate2 gedan fel 3arby

عضو

لدي نسخة من البرنامج و هذه قناتي لشرح طريقة اعداد الساب
    https://www.youtube.com/watch?v=hxuSINSNR0c&list=UUiO-0ILnj_eHavLR0FlmVTA

المفضلات