النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: اريد معرفة الكورسات المطلوبة لدخول عالم الشبكات ؟؟؟؟؟

عضو

Question اريد معرفة الكورسات المطلوبة لدخول عالم الشبكات ؟؟؟؟؟

انا طالب فى حاسبات ومعلومات ورايح سنة تانية ان شاء الله واسمى محمد . وليا اكتر من سؤال بعد اذنكوا !
    اولا: انا لو اخدت كورس n+ .. ccna .. ccnp يكفوا انى ابدا بيهم مجال عمل بعد ما اخلص دراسة وبعد كدا ان شاء الله لما اشتغل اكمل مشوار الدورات ؟
    ثانيا: طيب ايه هى افضل الكورسات اللى ممكن اخدها حاليا لو دول ( n+ .. ccna .. ccnp ) مش كافيين ؟!
    ثالثا : هل من الضرورى انى اخد دورة برمجة زى الجافا مثلا ولا دا مش بيفرق فى مجال الشبكات (انا عارف ان الافضل طبعا ان الدورات الكتير بتبقى افضل وبتزيد العلم عند الشخص ) لكن اذا ما اخدتش دورة البرمجة هل هيفرق ولا لأ؟
    رابعا : مثلا انا مش عايز اخد كورسات فى اى مركز تدريبى ولكن عايز اشوف الكورسات دى من على النت ( انا عارف ان المركز التدريبى افضل لكن طبعا بتبقى الكورسات سعرها غالى اوى ) زى الكورسات اللى موجودة على موقع عرب هاردوير .. بس المشكلة ان الكورسات دى قديمة وفى كورسات ودرروس جديدة بتنزل و اكيد الامتحان هييجى فى الجديد فايه حل المشكلة دى ؟!

عذرا على الاطالة . وارجو ان تفيدونى بخبراتكم ان شاء الله .

مخالف للقوانين

رد: اريد معرفة الكورسات المطلوبة لدخول عالم الشبكات ؟؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

تقدر تبدأ طريقك في الشبكات بدراسة CCNA , CCNP و بعدها بأذن الله تقدر تتقدم لوظيفه و تكمل طريقك .

بالنسبه للدراسة من علي الإنترنت تقدر تشاهد الفيديوهات المتوفره و مسأله ان الدروس قديمه حلها انك تراجع الكتب الحديثه للدورة .

الفرق بيكون بسيط مش بيكون كبير ما بين القديم و الجديد .

مخالف للقوانين

رد: اريد معرفة الكورسات المطلوبة لدخول عالم الشبكات ؟؟؟؟؟

بخصوص دورات البرمجه فإذا كان عملك في تخصص الشبكات فقط فأنت لست في حاجه لدراستها و انما ممكن تدرس أنظمه مثل MCITP, RHCSA,RHCE.

المفضلات