النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: سؤال مهم ماهو الفرق بين شبكات سسكو والشبكات الاخري في مجال الاتصالات ارجو الدخول ضرور

عضو

سؤال مهم ماهو الفرق بين شبكات سسكو والشبكات الاخري في مجال الاتصالات ارجو الدخول ضرور

مرحب شباب عرب هاردوير الموضوع مفيد
    واخاف انو سؤالى فيهو شوية من الغباء ولاكن انا الان اتسال وللعلم انا حاصل على ccna واعمل system admainstretor في نظام للحماية باعتباري مسؤل عن النظام وحمايته وصيانته وحل المشاكل اليومية التي تواجهنا وللعلم النظام موصول بشبكة واسعة المدي والملاحظة هنا او السؤال ماهو الفرق لانو انا عندي النظام متوصل باجهزة موترولا هوائيات معلقة على الانتنات الكبيرة والذي ربط هذا النظام هم مهندسين اتصالات ومن متابعتي للعمل معهم وجدت ان طريقة الرط سهلة وغير مكلفة فهنا تساالت لماذا نستخدم سسكو وهناك انظمة مطورة وسهلة جدا كهذا النظام الذي يعمل على ظبط الهوائي مع الاشارة

ارجوكم فهموني انا خلاص راسي طق وقصدت انو انزل الموضع هنا لان الccnp هو عبارة عن مهندس يوصل الشبكات واسعة النطاق

عضو

رد: سؤال مهم ماهو الفرق بين شبكات سسكو والشبكات الاخري في مجال الاتصالات ارجو الدخول

معقولة مافي حد عارف الموضوع دا طيب الله يسامحكم

عضو

رد: سؤال مهم ماهو الفرق بين شبكات سسكو والشبكات الاخري في مجال الاتصالات ارجو الدخول

ياشباب يامهندسين ارجوكم هذا الموضوع يحيرني لما لاتدخلو وتخدمونا انا حقا محتاج ان اعرف هذا الشي يمر على في العمل وانا في اشد الحيرة
    ارجو االافادة والمساعدة من المراقبين والاعضاء

عضو

يعطيكم العافية على عدم الاستجابة

عضو

بالنسبة لو انا فهمت سؤالك صح فسؤال ليه يعنى مش بنطبق الوايرليس فى الشبكة بدلا عن الكابلات :
    فده رده بأن ال system بتاع الشركة لازم يكون secure بحيث ان مش اى user يدخل عليه لانه فى الحالة ديه هيبقى معرض للاختراق بسهولة وكماان فى الابلكيشن اللى بتطلب سرعة عالية لازم تكون برده كابلات . يارب اكون فهمت السؤال صح وقدرت افيدك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Islam_Alazbawy مشاهدة المشاركة
    بالنسبة لو انا فهمت سؤالك صح فسؤال ليه يعنى مش بنطبق الوايرليس فى الشبكة بدلا عن الكابلات :
    فده رده بأن ال system بتاع الشركة لازم يكون secure بحيث ان مش اى user يدخل عليه لانه فى الحالة ديه هيبقى معرض للاختراق بسهولة وكماان فى الابلكيشن اللى بتطلب سرعة عالية لازم تكون برده كابلات . يارب اكون فهمت السؤال صح وقدرت افيدك
    يديك العافية على التفاعل والموضوع مانتهاش انا عاوزك وحارجعلك

عضو

أخي توصيفك للنظام المستخدم (نظام موتورولا) غير كافي

لو عدنا للاساس فهناك فرق بين طريقة عمل انظمة الاتصالات التي تعمل على مبدأ Time Division Multiplexing (TDM) وانظمة الشبكات التي تعمل على مبدا first in first out (FIFO)، لكم من سنوات أخذ انظمة الاتصالات تتجه نحو مبادئ علم الشبكات

لكن أنظمة الاتصالات بشكل عام تعتبر layer 1 and layer 2 بالنسبة لل OSI اي لا يمكنها ارسال البيانات اعتمادا على ال IP address إلا اذا كانت متطورة وفيها هذه الامكانيات

ارجو أن أكون وضحت الفكرة، لكن لو تعطينا فكرة عن النظام المستخدم او ال model number للأجهزة المستخدمة لنأخذ صورة اوضح

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fastory مشاهدة المشاركة
    أخي توصيفك للنظام المستخدم (نظام موتورولا) غير كافي

لو عدنا للاساس فهناك فرق بين طريقة عمل انظمة الاتصالات التي تعمل على مبدأ Time Division Multiplexing (TDM) وانظمة الشبكات التي تعمل على مبدا first in first out (FIFO)، لكم من سنوات أخذ انظمة الاتصالات تتجه نحو مبادئ علم الشبكات

لكن أنظمة الاتصالات بشكل عام تعتبر layer 1 and layer 2 بالنسبة لل OSI اي لا يمكنها ارسال البيانات اعتمادا على ال IP address إلا اذا كانت متطورة وفيها هذه الامكانيات

ارجو أن أكون وضحت الفكرة، لكن لو تعطينا فكرة عن النظام المستخدم او ال model number للأجهزة المستخدمة لنأخذ صورة اوضح

طيب كلامك جميل بس تصدق تفاجئت انو النظام اللعندنا حديث جدا ومش موجود اصلا في السوق ولا في قوقل ولا في اي مكان لاكن بحاول اجيبلك المفهوم بتاعو بحيث نستطيع انو نستفيد
    من خبرتك وخبرت الشباب ونقدر نفهم هل الشئ الى صادفني فعلا شي جديد وحصري ولا هو عبارة عن اختلاف بين مجالانا ومجال الاتصالات واشكرك على التفاعل

عضو برونزي الصورة الرمزية م/ أحمد بخيت

السلام عليكم وكل عام وانتم جميعاً بخير
    حبيبي دا حاجة كدا اسمها حلول واستخدام الحل الخاص بموتورولا ليه اكتر من احتمال - واحد منهم ممكن يكون التكلفة اللي بتكون اكيد منخفضة عن سيسكو !!
    وكمان ممكن يكون ان وقت التركيب الشركة اللي عملت التركيبات كانت متعاقدة مع موتورولا لأن الحين والايام دي هي هواوي اللي ماسكة اغلب حلول الوايرلس من موبايل وCDMA وكل حاجة !!!
    [CENTER][B]Move - 2- Improve[/B]
    [/CENTER]
    [FONT=Tahoma][SIZE=4] اللهم اشفي مرضانا وجميع مرضى المسلمين[/SIZE][/FONT]
    [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC] [/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م/ أحمد بخيت مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم وكل عام وانتم جميعاً بخير
    حبيبي دا حاجة كدا اسمها حلول واستخدام الحل الخاص بموتورولا ليه اكتر من احتمال - واحد منهم ممكن يكون التكلفة اللي بتكون اكيد منخفضة عن سيسكو !!
    وكمان ممكن يكون ان وقت التركيب الشركة اللي عملت التركيبات كانت متعاقدة مع موتورولا لأن الحين والايام دي هي هواوي اللي ماسكة اغلب حلول الوايرلس من موبايل وCDMA وكل حاجة !!!

كلامك طبعا منطقي جدا

وبقولك الى انا مستغرب منو انو نظام احسن من سسكو بمليون مرا بس هو اثبتلي انو في انظمة متطورة جدا بخلاف اللى في السوق
    تملكها دول عملاقة وتحتفظ بها كنوع من التقدم والقوى والامكانيات العالية

انا صراحه بعد الى شفتو حاسس اني موش عاوز ادرس سسكو

المفضلات