النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: [مصر] جهاز كامل ب 5500 جنيه للالعاب [تم الشراء]

عضو

Smile [مصر] جهاز كامل ب 5500 جنيه للالعاب [تم الشراء]

- أقصى ميزانية محددة: 5500 جنيه مصري (الميزانية صارمة)
    - استخدامك للجهاز: الألعاب و المالتيميديا
    - حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها: لا توجد
    - القطع التي تنوي شراءها: جهاز كامل ابتداءا من البروسيسور و حتى الماوس باد [CPU+MB+RAM+VGA card+HDD+PSU+Case+Monitor+DVD_R\W+Speakers]
    - القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم: لا شئ
    - ميعاد شراء الجهاز: حسب توافر القطع المقترحه
    - مكان الشراء: على الأغلب High End (شحن) لكن أريد منكم النصيحه في المكان الأفضل
    - محل سكنك: محافظة المنيا
    - ملاحظات:
    *انا لا أهتم تماما و لا أحبذ كسر السرعه
    *انا أستعمل الجهاز لفترات طويله جداااااااااااا جدااااااااااا
    *وكمان التهويه عندي للأسف سيئه
    *من الممكن عند توافر اي مبالغ لاحقا ممكن اغير او اطور او ازود اي قطعه فرجاءا مراعات ذلك في نوع الsocket او في crossfire او SLI او في قدرة ال PSU .. إلخ إلخ (انتوا اكيد ادرى مني بالحاجات دي)
    *اذا ممكن نصيحه بأنواع keyboard , mouse (& mouse pad
    :D) & headphones كويسه
    *ملحوظه اخيره : انا طول عمري بعاني من البطئ الشنيييييع في جهازي الحالي حتى مع تطبيقات بسيطه مثل ال note pad فأتمنى ان يكون الجهاز سريع على قدر الامكان في حدود الميزانية

عضو فضي الصورة الرمزية ASSASINO

رد: [مصر] جهاز كامل ب 5500 جنيه للالعاب

Gigabyte GA-B75M-D3H 520 LE

Intel® Core™ i5-3450 3.1GHz 6MB Cache 1165 LE

G.skill Ripjaws-X 4GB (2 x 2GB) DDR3 1600 CL9 1.5v 200 LE

Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB GDDR5 Windforce 1550 LE

Seagate Barracuda ST1000DM003 1TB 7200 SATA 6Gb/s 510 LE

Samsung SyncMaster S23B370H 23 inch LED LCD 945 LE

Thermaltake Smart m450w 300 LE

Thermaltake Commander MS-I Mid Tower 295 LE

T : 5485 LE
    يمكنك الاستغناء عن ال DVD واعتمد على الفلاشة فى تنصيب الويندوز والتعريفات تستطيع تنزيلها عن طريق النت .. الماوس والكيبورد والماوس باد اعتمد على اى نوع تجارى او اذا كان متواجد لديك هذه الاشياء بالفعل ستفى بالغرض ولن يكون لهم تاثير فى اداء الجهاز
    التعديل الأخير تم بواسطة ASSASINO ; 26-07-2012 الساعة 11:28
    قليل التواجد بالمنتدى حتى 25 / 1 / 2014

مشرف سابق الصورة الرمزية azzelden

Samsung SyncMaster S23B370H 23 inch LED LCD 945 LE
    Thermaltake Commander MS-I Mid Tower Desktop Case = 295 LE
    Gigabyte GA-H61M-S2P-B3 Socket 1155 motherboard = 350 LE
    Intel® Core™ i5-3450 3.1GHz 6MB Cache 1165 LE
    Seagate Barracuda ST1000DM003 1TB 7200 SATA 6Gb/s HDD = 510
    Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz CL9 1.5v(2x4) =8 gb =280 LE
    Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB GDDR5 Windforce 1550 LE
    CORSAIR CX500 V2 80 PLUS PSU = 440 LE
    الاجمالى 5495 جنيه
    واماكن الشراء من هاى اند او ماكسيمام هارد وير واستغنى عن الDVD او استخدم القديم واذا مافيش عندك سطب الزيندوز من على فلاشه ميمورى والتعريفات من المواقع الخاصة بالمنتجات سواء البورده او الكارت

عضو

ASSASINO و azzelden شكراااا ليكم جدااااا على مجهودكم و إهتمامكم .. لكن بعد اذنكم عندي شوية أسإله هتعبكم معايا

اولا : ال MB
    1- هوا في فرق كبير في الأداء بين ال
    Gigabyte GA-B75M-D3H و ال
    Gigabyte GA-H61M-S2P-B3 ؟
    2- بالنسبة لل Gigabyte GA-B75M-D3H .. انا اعرف انها 550 جنيه ألاقيها فين ب 520 ؟

ثانيا : ال RAM
    1- هوا في فرق فيالكفاءة و الأداء بين ال G.skill Ripjaws-X 4GB DDR3 1600 CL9 1.5v و ال Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz CL9 1.5v كنوعيه قصدي ؟
    2- هيا ال 4GB هتكون كافيه و لا هتحتاج ازوده فيما بعد ؟ (بما ان في اقتراح ب 8GB يعني)

ثالثا: ال VGA card
    1- هوا في فرق بين ال Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB GDDR5 Windforce و ال SAPPHIRE HD 7850 OC 2GB GDDR5+8GB USB Flash ؟
    2- هوا ممكن احدث او اغير او ازود على كروت الشاشه المقترحه مستقبلا اذا اصبحوا غير كافيين للألعاب الثقيلة ؟
    3- هوا انا المفروض انتظر نزول ال GTX 660 او ال GTX 670 ؟ يعني ممكن اشري واحد فيهم او حتى ممكن يتسببوا ان سعر كروت الشاشه المقترحه تقل شوية

رابعا : ال Monitor
    * في بديل مناسب للشاشه المقترحه (21.5 او 21 او 20 بوصه) بحيث ممكن استغل فرق السعر في اي شئ آخر و لا ما تنصحونيش بتغيرها اصلا ؟

خامسا : ال PSU & Case
    1- هل ال Thermaltake Commander MS-I Mid Tower تهويتها افضل من ال Thermaltake V3 Black Edition Mid Tower ؟
    2- مين هيكون افض بالنسبة ليا
    a- Thermaltake Commander MS-I Mid Tower + Thermaltake Smart m450w=595 LE
    b- Thermaltake Commander MS-I Mid Tower + CORSAIR CX500 V2 80 PLUS PSU=735 LE
    or c-Thermaltake V3 Black Edition Mid Tower +450W PSU=375 LE

مشرف سابق الصورة الرمزية azzelden

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RugalHisoka مشاهدة المشاركة
    ASSASINO و azzelden شكراااا ليكم جدااااا على مجهودكم و إهتمامكم .. لكن بعد اذنكم عندي شوية أسإله هتعبكم معايا

العفو على ايه

الفرق بين البوردتين ان ال b 75 فيها اربع اماكن لتركيب الرام وبتشيل لحد 32 جيجا وال h61 فيها مكانين بس وبتشيل لحد 16 جيجا
    ال b 75 فيها كروس فاير يعنى تقدر تركب عليها كارتين شاشة من amd الh61 ما ينفعش غير كارت شاشة واحد واقترح عليك انك تجيب ال h61 وتستغل فرق الفلوس فى شئ افضل
    2- بالنسبة لل Gigabyte GA-B75M-D3H .. انا اعرف انها 550 جنيه ألاقيها فين ب 520 ؟
    يعنى لو انت عاوز تشتريها هاتفرق ال 30 جنيه ياراجل
    1- هوا في فرق فيالكفاءة و الأداء بين ال G.skill Ripjaws-X 4GB DDR3 1600 CL9 1.5v و ال Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz CL9 1.5v كنوعيه قصدي ؟

الفرق فى الباص والسرعة
    2- هيا ال 4GB هتكون كافيه و لا هتحتاج ازوده فيما بعد ؟ (بما ان في اقتراح ب 8GB يعني)
    ال4 جيجا كافى والافضل 8جيجا اذا تقدر لقدام يعنى خصوصا ان الرام سعرها رخيص دلوقت
    1- هوا في فرق بين ال Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB GDDR5 Windforce و ال SAPPHIRE HD 7850 OC 2GB GDDR5+8GB USB Flash ؟

الفرق فى نظام التبرد ومقدار كسر السرعه

2- هوا ممكن احدث او اغير او ازود على كروت الشاشه المقترحه مستقبلا اذا اصبحوا غير كافيين للألعاب الثقيلة ؟

اها عادى جدا بتفك القديم وتبيعه وتشترى جديد بس الكارت ده جيد وهايكفيك لمده مش اقل من سنتين تلعب على الترا

3- هوا انا المفروض انتظر نزول ال GTX 660 او ال GTX 670 ؟ يعني ممكن اشري واحد فيهم او حتى ممكن يتسببوا ان سعر كروت الشاشه المقترحه تقل شوية

ممكن تنتظر نزول الكارت gtx 660 وهايقون اقوى من ال hd 7850 وهاينزل نصف الشهر القادم لاكن ال
    GTX 670 موجوزد بالفعل فى السوق وسعره 2800 جنيه والاسعار طبيعى بتقل مع الوقت لاكن نزول الكارت ال 660 مش مؤثر لانه هايكون اغلى من ال 7850 وسعره المتوقع من 1800 جنيه الى 2300 للنسخة المكسورة السرعه
    * في بديل مناسب للشاشه المقترحه (21.5 او 21 او 20 بوصه) بحيث ممكن استغل فرق السعر في اي شئ آخر و لا ما تنصحونيش بتغيرها اصلا ؟
    ممكن تجيب شاشة 22 بوصه سعرها 760 جنيه
    Samsung SyncMaster S22B300B 22 inch LED LCD Monitor (Malaysia)

خامسا : ال PSU & Case
    1- هل ال Thermaltake Commander MS-I Mid Tower تهويتها افضل من ال Thermaltake V3 Black Edition Mid Tower ؟
    اها التهويه افضل شويه واحدث وشكلها كمان احسن خصوصا ان الفرق بينهم ضعيف جدا

ده افضل خيار لك علشان الباور وكارت الشاشة
    الاخابة موجوده داخل الاقتباس باللون الازرق اتمنى اكون افدتك

عضو

عزيزي دا جهازى انا عارضه للبيع

https://arabhardware.net/forum/showt...163&highlight=

عضو

رأي الشخصي ان تشتري باور بواط اعلى من 500 لان الكرت 7850 يحتاج على الاقل 500 في الحالة دي يفضل شراء باور اعلى و من نوعية ممتازة لتكون في الامان

العفو اخى الكريم

نعم يوجد فوارق بين البوردتين فالبورده GA-B75M تدعم usb3 و sata3 ويوجد بها 4 سلوت للرام ومنفذين للبطاقات الرسومية لعملcrossfire
    وهى الخيار الافضل اذا كانت الميزانية تسمح

فارق الاداء ليس كبير بين الذواكر التى بتردد 1600 والتى بتردد 1333 مع الالعاب ... وذواكر بحجم 4 جيجا كافين مع الالعاب

نسخة الجيجا بايت افضل فى التبريد

نعم يمكنك ذلك مستقبلاً ... ولكن اذا تريد اضافة بطاقة رسومية اخرى فى الوقت القريب فانصحك ان لا يقل مزود الطاقة عن 650 وات فى حالة بطاقتين 7850

اذا كانت الميزانية سامحة فانصحك بشراء المذكورة فى التجميعة فهى الافضل ... وان لم تسمح ميزانيتك هناك خيار اخر باستبدال
    البورده المذكورة فى التجميعة ب
    Gigabyte GA-H61M-S2P-B3 بسعر 350 جنيه مع شراء الشاشة S23B370H ليكون المجموع الكلى للتجميعة 5315 جنيه

مع اى تجميعة تم ذكرها بالموضوع يكفيك هذا الخيارThermaltake Commander MS-I Mid Tower + Thermaltake Smart m450w
    مع بطاقة 7850 يكفى مزود طاقى يستطيع انتاج 400 وات فعلى والمزود المذكور peak load له 495 وات فالمزود كافى لا تقلق

تم الرد بداخل الاقتباس

عضو

شكراااا مره تانية للإهتمام و المتابعه و اعتذر عن عدم ردي الفتره اللي فاتت لأن الجهاز كانت حالته صعبه شويه (اعتقد كده باين انا ليه عاوز اغيره هههههههه)
    انا بس حبيت اسأل عن المكان اللي فيه الMB ارخص لأن لو كل قطعه هوفر فيها 30 جنيه يفضلي 240 مثلا في الآخر اقدر اشتري بيهم keyboard , mouse , headphones عشان ميزانيتي دقيقه جدا و كده يعني مش اكتر

انا عندي بس كام سؤال على استفسار و اعذروا قلة خبرتي
    - اول حاجه حسب معلوماتي ان معايا بتاع سنة او سنه ونص لما ينزل PS4 و XBOX الجديد و كل الكروت دي هاتترمي في الزباله وسعرها هيبقى في الأرض فهل ممكن اقلل ال VGA card شويه (بحيث يكون الكارت البديل كافي و كفؤ للفتره دي لحد نزول الألعاب الجديدة و الكروت الجديده القادره على تشغيلها بكفائة) و الفرق ازود بيه مكونات اخرى ؟
    - تاني حاجه مش انا لو جبت PSU على قد حاجة الجهاز هتخليني متكتف لو حبيت اعمل upgrade للجهاز قدام ، كمان مع الوقت كفائته بتقل .. مش كده المفروض اجيبها اعلى من 500W و لا ايه ؟
    -الـ case كمان معتقدش انها من الحاجات اللي هحب أصرف عليها قدام او أغيرها حتى لو غيرت مكونات الجهاز كله .. فهل مازالت الخيارات المقترحه هيا الأفضل و لا المفروض تكون حاجه أفضل
    - حاجه أخيره (إن شاء الله يعني) انا كلمت شركة (....) بس للأسف ملقيتش كل المكونات عندهم و زي ما انتوا عارفين اني هجيب الحاجه شحن فهل معقول اني اجيب 3 مكونات من الشركة الفلانيه شحن و 3 من الشركة العلانية بردو شحن و اكمل الباقي من شركة تالته .. و لا ايه الحل؟

كل الحاجات دي مجرد استفسارات و انا باخد رأيكم لإقتناعي بخبرتكم العاليه في المجال و انا على قدي خالص فإعذروني على كتر الأسئله :o

عضو

الأخ mohamed_2012 شكرا جدااا على عرضك الكريم لكن انا افضل اني اشتري جهاز جديد

مشرف أقسام الخدمات التجارية
    قسم طلبات نصائح تجميع الأجهزة وأسعارها
    الصورة الرمزية sherif_ahmed

شكراااا مره تانية للإهتمام و المتابعه و اعتذر عن عدم ردي الفتره اللي فاتت لأن الجهاز كانت حالته صعبه شويه (اعتقد كده باين انا ليه عاوز اغيره هههههههه)
    انا بس حبيت اسأل عن المكان اللي فيه الMB ارخص لأن لو كل قطعه هوفر فيها 30 جنيه يفضلي 240 مثلا في الآخر اقدر اشتري بيهم keyboard , mouse , headphones عشان ميزانيتي دقيقه جدا و كده يعني مش اكتر

أعتقد حتي إذا كان ممكن تعمل كده هتصرف الفرق من ناحيه تانيه والأفضل تقلل عدد الشركات مش تزودها

انا عندي بس كام سؤال على استفسار و اعذروا قلة خبرتي
    - اول حاجه حسب معلوماتي ان معايا بتاع سنة او سنه ونص لما ينزل PS4 و XBOX الجديد و كل الكروت دي هاتترمي في الزباله وسعرها هيبقى في الأرض فهل ممكن اقلل ال VGA card شويه (بحيث يكون الكارت البديل كافي و كفؤ للفتره دي لحد نزول الألعاب الجديدة و الكروت الجديده القادره على تشغيلها بكفائة) و الفرق ازود بيه مكونات اخرى ؟

موضوع الأكس بوكس والبلاي ستيشن4 ده إتجاه تاني ومن الصعب حدوث هذا ولكروت الشاشه إستخدامات أخري مش الألعاب فقط
    وكمان مش كل الناس بتحب الأكس بوكس

- تاني حاجه مش انا لو جبت PSU على قد حاجة الجهاز هتخليني متكتف لو حبيت اعمل upgrade للجهاز قدام ، كمان مع الوقت كفائته بتقل .. مش كده المفروض اجيبها اعلى من 500W و لا ايه ؟

بالنسبه مثلاً لتجميعة الأخ أساسينو كمية الطاقه المستهلكه لاتتعدي الــــ 360 واط في أقصي حمل لها أي 80% من قدرة البور المرشح لك
    والحاجه الوحيده التي تخليك متكتف إنك تزود كارت شاشه كمان وإذا كنت شايف إنك هتضيف كارت في المستقبل يبقي خد بنصيحة الأخ أساسينو

-الـ case كمان معتقدش انها من الحاجات اللي هحب أصرف عليها قدام او أغيرها حتى لو غيرت مكونات الجهاز كله .. فهل مازالت الخيارات المقترحه هيا الأفضل و لا المفروض تكون حاجه أفضل

انا شايف ان الكيس المقترحه مناسبه في حدود الميزانيه

- حاجه أخيره (إن شاء الله يعني) انا كلمت شركة (....) بس للأسف ملقيتش كل المكونات عندهم و زي ما انتوا عارفين اني هجيب الحاجه شحن فهل معقول اني اجيب 3 مكونات من الشركة الفلانيه شحن و 3 من الشركة العلانية بردو شحن و اكمل الباقي من شركة تالته .. و لا ايه الحل؟

من وجهة نظري الأفضل شركه واحده أو أتنين وعمتاً كل قطعه عليها ضمان بشرط إنك بتكون تعرف تجمع مثلاً
    أيه أكثر شركه فيها القطع المطلوبه متوفره وذكر القطع الغير متوفره لنا عندها ممكن يكون ليها بديل

كل الحاجات دي مجرد استفسارات و انا باخد رأيكم لإقتناعي بخبرتكم العاليه في المجال و انا على قدي خالص فإعذروني على كتر الأسئله :o
    الرد بداخل الإقتباس
    [B][I][CENTER]
    [SIZE=4][COLOR=#ff0000][FONT=times new roman]الدخول متقطع
    نظراً لظروف
    العمل[/FONT][/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [/I][/B]

عضو

أشكركم جداااااا يا جماعه على أحلى واجب قمتوا بيه معايا و الله و تم بحمد الله و فضله شراء الجهاز و تسلمولي جداااااااااااااااااااااا

تقبلوا تحياتي

مبرك عليك الجهاز الجديد
    تم الشراء وبناء على ذلك سيتم غلق الموضوع

المفضلات