صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 27

الموضوع: [مصر] اريد شراء شاشة 32 بوصة في حدود 2600 جنيه

عضو

[مصر] اريد شراء شاشة 32 بوصة في حدود 2600 جنيه

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
    ..

- أقصى ميزانية محددة:2600
    - استخدامك للجهاز: تلفزيون
    - حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها: لا أعرف دقةً محددة
    - القطع التي تنوي شراءها: شاشة فقط
    - القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم: لا شيء
    - ميعاد شراء الجهاز: اليوم بإذن الله
    - مكان الشراء: منيا القمح - الزقازيق - الشرقية
    - محل سكنك: الشرقية

..

أخواني الكرام : إن شاء الله أنا أنوي الشراء اليوم ، لذا برجاء مساعدتي

سبب طرحي للموضوع أني كنت سأشتري شاشة معينة لكن حبيت أستشيركم ،،

كنت أنوي شراء هذه الشاشة : ToShiba Regza 32C3030

أنا اخترت الشاشة دي لأني شوفتها عند عمي ،، هوا لسة شاريها جديدة بـ 2700 قسط ( 3360 كاش )

صراحة أنا لم أقرأ نوعها بالظبط كل ما أعرفه عنها أنها من نوع Regza وأبعاداها 32 بوصة

فرجاءاً إذا كان عندكم أي رأي فيها تساعدوني ،، لأني سأشتريها اليوم بإذن الله ،، بعد المغرب أو العشاء

وجزاكم الله كل خير

والرجاء الرد السريع ،، وآسف لأني وضعت الموضوع متأخراً

والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

عضو فضى الصورة الرمزية Mahmoud Essam

رد: [مصر] اريد شراء شاشة 32 بوصة في حدود 2600 جنيه

مرحبا بك فى المنتدى و يا أخى شاشة التوشيبا اللى حضرتك وضعها من عيوبها انها HD READY يعنى دقتها 1366x768 و ليست FULL HD و كمان ليست LED و من رأيى احسن شاشة 32 بوصة و FULL HD هى Samsung Series 5 LA32C530 C530 32 inch LCD HDTV بسعر 2400 ج و لو عايز شاشة توشيبا بس HD READY ارشحلك : Toshiba Power TV 32PB200E 32 inch LED LCD HDTV بسعر 2500 ج فهى LED يعنى احسن من اللى انتا وضعها .

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoda_algamed مشاهدة المشاركة
    مرحبا بك فى المنتدى و يا أخى شاشة التوشيبا اللى حضرتك وضعها من عيوبها انها HD READY يعنى دقتها 1366x768 و ليست FULL HD و كمان ليست LED و من رأيى احسن شاشة 32 بوصة و FULL HD هى Samsung Series 5 LA32C530 C530 32 inch LCD HDTV بسعر 2400 ج و لو عايز شاشة توشيبا بس HD READY ارشحلك : Toshiba Power TV 32PB200E 32 inch LED LCD HDTV بسعر 2500 ج فهى LED يعنى احسن من اللى انتا وضعها .
    جزاك الله كل خير أخي الحبيب على ردك

طب حضرتك الآن وضعتلي نوعين ( توشيبا وسامسونج ) وصراحة ليس لي دراية بمدى أفضلية الشركتين

شاشة سامسونج تبدو جيدة ،، بما تنصحني ؟ ، يعني أنا صراحة مش عارف أشتري سامسنوج ولا توشيبا ولا LG ، ولا أي ماركة أخرى ؟

وهل شاشة سامسونج التي وضعتها LED أيضاً أم LCD ؟؟

-----

بالمناسبة أنا بحثت عن صور الشاشتين ووجدت هذه الصور ، هل هي ما تعني ؟

- سامسونج

- توشيبا

..

ومرة أخرى ،، جزاك الله كل خير على ردك

هيه الشاشة السامسونج افضل من التوشيبا لانها FULL HD و الشاشة السامسونج ليست led بل هى LCD و هناك شاشة سامسونج أخرى افضل من السامسونج الاولى بسعر 2998 ج و هى Samsung UA32EH4500 و مميزاتها انها LED و SMART TV يعنى فيها WiFi و FaceBook و Twitter و Youtube و Skype . و لك انت الاختيار الاخير . ارجو ان يكون ردى قد افادك .

عضو

هيه الشاشة السامسونج افضل من التوشيبا لانها FULL HD و الشاشة السامسونج ليست led بل هى LCD و هناك شاشة سامسونج أخرى افضل من السامسونج الاولى بسعر 2998 ج و هى Samsung UA32EH4500 و مميزاتها انها LED و SMART TV يعنى فيها WiFi و FaceBook و Twitter و Youtube و Skype . و لك انت الاختيار الاخير . ارجو ان يكون ردى قد افادك .

طب شاشة السامسونج الـ SMART TV أفضل من أي ناحية ؟

أنا بحثت عتها ووجدت ما تتكلم عنه أنها تدعم WIFI & FACEBOOK & TWITTER & SKYPE & YOUTUBE وهي شاشة LED ،، لكن اتضح أنها Ready HD ،،

https://www.samsung.com/nz/consumer/...UA32EH4500MXRD

Resolution

1366 × 768

؟؟

فشاشة السامسونج السابقة ( Samsung Series 5 LA32C530 C530 32 inch LCD HDTV)
    Full HD

لكنها ليست LED ،، ومشكلة التوشيبا أنها Ready HD أيضاً
    ،،

صراحة أنا الآن في حيرة ،، فما يميز الساسمونج المطروحة آخراً أنها SMART TV ،، :confused:

طب هل هناك شاشة سامسونج LED و Full HD ؟؟

صراحة أنا تعبتك معايا أخي محمود ،، رجاءاً سامحني ،، وساعدني إن استطعت :ah32: ، وجزاك الله خيراً أخي الفاضل ،

أنتظر ردك :ah7:

لا يوجد تعب أخى الكريم بص هوه انا عندى شؤال هوه حضرتك هتستخدم الشاشة على الكمبيوتر ولا على رسيفر HD ؟ اصل لو على رسيفر يبقى مفيش فرق كبير بين HD READY و FULL HD لكن لو هتستخدم على كمبيوتر يبقى FULL HD افضل . هوه فيه شاشة سامسونج LED و FULL HD بسعر 3000 ج و هذه هى الشاشة Samsung Series 5 EH5000 32 inch LED LCD HDTV . اى سؤال انا تحت امرك .

عضو

لا يوجد تعب أخى الكريم بص هوه انا عندى شؤال هوه حضرتك هتستخدم الشاشة على الكمبيوتر ولا على رسيفر HD ؟ اصل لو على رسيفر يبقى مفيش فرق كبير بين HD READY و FULL HD لكن لو هتستخدم على كمبيوتر يبقى FULL HD افضل . هوه فيه شاشة سامسونج LED و FULL HD بسعر 3000 ج و هذه هى الشاشة Samsung Series 5 EH5000 32 inch LED LCD HDTV . اى سؤال انا تحت امرك .
    آسف على تأخري في الرد ،،

صراحة أنا سأستخدمها على ريسيفر ،، حتى أنه مش HD ( الريسيفر ) ،، ممكن أغيره بعدين إن شاء الله ،، لكن ممكن في بعض الأوقات أشغلها على الكومبيوتر خصوصاً أن جهازي إمكانياته عالية ويشغل ألعاب كبيرة ،، لكن أنا سألت نفستي وقلت هتفرق آيه يعني Full HD من Ready HD ،، ^^

أنا عجبتني شاشة السامسنوج SMART TV لأنها تدعم Wifi و Skype ،،

صراحة الشاشتين 100 100 ^^ :-

Samsung UA32EH4500 Smart TV
    و
    Samsung Series 5 EH5000

الأولى ممتازة
    لأن بها WIFI

،،

أنا قررت إن شاء الله أشتري Samsung UA32EH4500 Smart TV ،، على الأقل أبقى أكلم والدي من Skype :D

جزاك الله كل خير أخي محمود ،،

ولو رأيك أني اشتري الثانية يا ريت تقول ،، والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

أنتا عايز رأيى الشاشة السامسونج Smart دية ممتازة و امكانياتها مذهلة و بعدين شاشة LED و كمان الفرق بين HDReady و FULL HD ليس كبيرا للدرجة . و انتظر برضو اراء باقى الاعضاء .
    التعديل الأخير تم بواسطة Mahmoud Essam ; 27-07-2012 الساعة 07:38

عضو

أنتا عايز رأيى الشاشة السامسونج Smart دية ممتازة و امكانياتها مذهلة و بعدين شاشة LED و كمان الفرق بين HDReady و FULL HD ليس كبيرا للدرجة . و انتظر برضو اراء باقى الاعضاء .
    طب معلش سؤال أخير نختم بيه الموضوع ،، هل الشاشة السامسونج الSamrt لو شغلت عليها فيديوهات 1080p مش هتشتغل ؟ ،، ولا هتشتغل وتكون بطيئة ، ولا هتشتغل بس جمال الفيديو ودقته مش هيكون واضح ؟ ،،

- سؤال آخر : معلش لو حضرتك تعرف إمكانيات الشاشة ، هل الميكريفون مدمج ؟ ،، ولا بيتم توصليه خارجياً ؟

ربنا يبارك أخي محمود ،، والسلام عليكم

أخى بص لذالك الرابط https://www.moshtry.com/hd-resolutions-guide/ هيفيدك بخصوص الفرق بين HD READY و FULL HD و هو موجود به انك لن تلاحظ الفرق بين HD READY و FULL HD فى الشاشات الاقل من 37 بوصة و بالنسبة لامكانيات الشاشة بصراحة لا اعرف اصل حوار الميكروفون دة مش موجود فى امكانيات الشاشة فى موقع سامسونج و ايضا الشاشة ليس بها كاميرا . شوف اختيارك و ابقى قولى هتختار اية ؟ .

عضو

أخى بص لذالك الرابط https://www.moshtry.com/hd-resolutions-guide/ هيفيدك بخصوص الفرق بين HD READY و FULL HD و هو موجود به انك لن تلاحظ الفرق بين HD READY و FULL HD فى الشاشات الاقل من 37 بوصة و بالنسبة لامكانيات الشاشة بصراحة لا اعرف اصل حوار الميكروفون دة مش موجود فى امكانيات الشاشة فى موقع سامسونج و ايضا الشاشة ليس بها كاميرا . شوف اختيارك و ابقى قولى هتختار اية ؟ .

إن شاء الله أنا ناوي على الشاشة الـ Smart ،، إن شاء الله سأشتريها اليوم ،، سأذهب مع خالي إلى الزقازيق إن تيسر الحال ،، سنشتريها من شركة الغزاوي بإذن الله

هل تعتقد بأنها ستكون متوفرة إذا كان لك دراية بهذه الشركة ؟؟ ،، أو هي متوفرة بسهولة يعني بإذن الله في أماكن كثيرة ؟ ،،

أدعيلي بالتوفيق ف الشراء وجزاك الله كل خير ،، والله مش عارف أشكرك ازاي ،، عموماً جزاك الله خيراً
    التعديل الأخير تم بواسطة abou7mied ; 28-07-2012 الساعة 06:07

أخى بصراحة انا من القاهرة فمعرفش شركة الغزاوى ديه . على العموم هوه التلفزيون متوفر فى B-TECH و Cairo Sales Stores و RaYa و مكتوب على موقع شركة cairosalesstores ان النقل مجانا فشوف ممكن ينقلولك التلفزيون مجانا و هذا هوه موقع الشركة https://cairosalesstores.com شوف اتصل بيهم و استفسر و ربنا يوفقك فى شرائه .

عضو

أخى بصراحة انا من القاهرة فمعرفش شركة الغزاوى ديه . على العموم هوه التلفزيون متوفر فى B-TECH و Cairo Sales Stores و RaYa و مكتوب على موقع شركة cairosalesstores ان النقل مجانا فشوف ممكن ينقلولك التلفزيون مجانا و هذا هوه موقع الشركة https://cairosalesstores.com شوف اتصل بيهم و استفسر و ربنا يوفقك فى شرائه .
    اللهــم آمين ،، طب أنا هقوله على موضوع النقل ده ،، لأن أنا صراحة مليش يد في الموضوع ألا إني اختار ،، أتوقع انه هيقولي لازم نروح عشان نشوف الشاشات اللي هناك ممكن حاجة تانية تعجبنا ،، بس إن شاء الله هنجيب ال Smart ،، حكاية النقل دي مش مشكلة بالنسبة لنا بإذن الله ،، إن شاء الله أبشرك بالشراء :)

عضو

قمت بمشاركة ردودك والموضوع في بعض مواضيع طلبات شراء الشاشات ،، والجهد منسوب إليك ليستفاد غيرنا :ah7:

https://arabhardware.net/forum/showt...t=#post2298313
    https://arabhardware.net/forum/showt...t=#post2298314

،، تم تأجيل موعد الشراء لليوم :D ، مش عارف ايه حكاية التأجيل ده ،، بإذن الله سيكون اليوم

شكرا لك أخى عبد الحميد على مشاركة الردود و يارب يستفاد منها الاعضاء السائلين و اكون مُوفق فى هذه الردود و ربنا يوفقك فى شراء الشاشة و لما تشتريها ابقى قولى ادائها عامل ازاى ؟ . و رمضان كريم .:D

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات