صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: ( مصر ) طلب نصيحه من الخبراء

عضو

( مصر ) طلب نصيحه من الخبراء

انا امكانيات جهازى كالتالى

شاشه s2333 سامسونج 23 بوصه full HD
    بورده جيجا بايت g41
    رامات 4 جيجا كنجستون
    بروسيسور e5700 داول كور 3.0gh
    هارد 500 WD
    dvd سامسونج
    كيسه ماتريكس +باور 1000 وات ماتريكس غير اصلى
    كارت دش s464 dvb-s2
    كارت شاشه NIDIA GeForce GT 430
    وعاوز احدث بعض القطع فى جهازى منها مثلا البور وناوى ان شاء الله اجيب باور سبلاى hec 350W original فهل الباور ده هيكون مناسب للجهاز بتاعى ولا هحتاج باور اعلى وتمنه ففى حدود كام؟
    والبروسيسور اللى عندى شكله ضعيف ايه البروسيسور اللى اعلى من بتاعى بحاجه بسيطه بحيث انى لو بدلته مدفعش فرق كبير انا اعتقد ان الكور تو ديو كويس بس اعتقد مبقاش منتشر زى الاول ولو موجود هيبقى بكام ولو هبدله ببتاعى هيبقى الفرق كام تقريبا ؟
    وايه رأيكم فى كارت الشاشه اللى عندى دلوقتى ده مع العلم انى لسه جايبه من مده قصيره هل هو جيد فى تشغيل معظم الالعاب الجديده انا جربته على PES 12 وشغال كويس بس فى مشكله لما بلعب اكثر من مباراه بحس ان اللعبه بدأت تقطع او تهنج مش عارف السبب بس ممكن يكون العيب فى اللعبه نفسها لأنى جربته بررضو على العاب تانيه كان بيشغلها كويس اوى
    أقصى ميزانية محددة:الباور ميزيدش عن 160 جنيه والبروسيسور ميزيدش عن 300 جنيه فرق هبدله مع بتاعى القديم ده
    - استخدامك للجهاز:لألعاب البلايستيشن PES 12/13 وامثالها + ساعات بتفرج على قنوات الاتش دى فى الدش ودى بتتقل الجهاز شويه
    - حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها:600×800 PES 6/10/11/12/13 ,'FUH RK,HJ HGHJA ]N HUGN [,]I
    - القطع التي تنوي شراءها:POWER SUPPLY 350 W HEC +PROCESSOR CORE2 DUEO 4MB CACHE
    - القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم:كله ماعدا الباور والبروسيسور
    - ميعاد شراء الجهاز:ناوى اشترى القطع الجديده تقريبا على شهر 11
    - مكان الشراء:مش عارف ممكن من اى مكان قريب ليا او من مصر اى مكان قريب للمترو
    - محل سكنك: ( يكفى إسم البلد او المحافظه و لا يشترط العنوان بالتفصيل ) القليوبيه
    اتمنى ان تردو عليا فى اسرع وقت

مشرف أقسام الخدمات التجارية
    قسم طلبات نصائح تجميع الأجهزة وأسعارها
    الصورة الرمزية sherif_ahmed

رد: طلب نصيحه من الخبراء

مرحباً بك يا أحمد
    من وجهة نظري أن تبقي علي الجهاز كما هو لحين توفير مبلغ أكبر من ذلك
    وتكتفي فقط بتغير مزود الطاقه 350 واط الهيك كافي لك في الوقت الحالي
    لأن المعالجات الكورتوديو غير متوفره جديده وفي المستعمل في حدود مبلغك هيكون الــ E7500 وتمنه في المستعمل
    من 325 إلي 375 جنيه هذا إذا حبت تغير المعالج
    [B][I][CENTER]
    [SIZE=4][COLOR=#ff0000][FONT=times new roman]الدخول متقطع
    نظراً لظروف
    العمل[/FONT][/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [/I][/B]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifdish مشاهدة المشاركة
    مرحباً بك يا أحمد
    من وجهة نظري أن تبقي علي الجهاز كما هو لحين توفير مبلغ أكبر من ذلك
    وتكتفي فقط بتغير مزود الطاقه 350 واط الهيك كافي لك في الوقت الحالي
    لأن المعالجات الكورتوديو غير متوفره جديده وفي المستعمل في حدود مبلغك هيكون الــ E7500 وتمنه في المستعمل
    من 325 إلي 375 جنيه هذا إذا حبت تغير المعالج
    تمام ياغالى اشكرك على ردك + فعلا سأشترى ان شاء الله الباور اما البروسيسور فسأتركه قليلا حتى اجد له انسب حل اما شراء كور تو ديو مستعمل او سأنتظر

عضو فضى الصورة الرمزية Mahmoud Essam

أخى احمد انا رأيى انك تشترى الباور دلوقتى و بالنسبة للبروسيسور لو ينفع تستنى و الفلوس تزيد شوية يبقى كويس و ساعتها تغير البوردة و البروسيور الى معمارية احدث لكن لو مش هتزيد يبقى تشترى بروسيسور Core 2 Quad يكون Q6600 او اعلى لان البروسيسور Core 2 Duo E7500 لا يوجد فارق اداء كبير بينه و بين Dual Core E5700 فمن وجهة نظرى لو هتشترى بروسيسور ماتشتريش اقل من كور تو كواد او تشترى كور تو ديو بس يكون E8400 لكن E7500 لو اشتريته يعتبر اهدار للمال . و هذا الرابط https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=242393يؤكد كلامى ان لا يوجد فارق كبير بين كور تو ديو E7500 و دوال كور E5700 .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoda_algamed مشاهدة المشاركة
    أخى احمد انا رأيى انك تشترى الباور دلوقتى و بالنسبة للبروسيسور لو ينفع تستنى و الفلوس تزيد شوية يبقى كويس و ساعتها تغير البوردة و البروسيور الى معمارية احدث لكن لو مش هتزيد يبقى تشترى بروسيسور Core 2 Quad يكون Q6600 او اعلى لان البروسيسور Core 2 Duo E7500 لا يوجد فارق اداء كبير بينه و بين Dual Core E5700 فمن وجهة نظرى لو هتشترى بروسيسور ماتشتريش اقل من كور تو كواد او تشترى كور تو ديو بس يكون E8400 لكن E7500 لو اشتريته يعتبر اهدار للمال . و هذا الرابط https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=242393يؤكد كلامى ان لا يوجد فارق كبير بين كور تو ديو E7500 و دوال كور E5700 .
    في الأول والآخر الأفضل الإنتظار لأن أي من المعالجين المذكورين سعرهم مستعمل غالي
    وهبيقي إهدار للمال برده لأنه ساعتها الإنتقال لمعماريه أحدث هيبقي أفضل
    [B][I][CENTER]
    نظراً لظروف
    [/I][/B]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoda_algamed مشاهدة المشاركة
    اشكرك كثيرا ياغالى واحترم رأيك كثيرا لكن لى بعض الاسئله
    هل بروسيسور كو تو ديو 8400 موجود وكم سعره تقريبا ؟وهل هو اغلى ام الكواد 6600+لو مغيرتش البروسيسور دلوقتى وغيرت الباور بس كده تبقى امكانيات الجهاز كويسه الى حد ما وتشغلى الالعاب كويس ولا البروسيسور بتاعى هيسببلى مشاكل وممكن مثلا لما العب العاب كتير الالعاب تقطع او الصوره تهنج ولا لأ ؟وهل الباور لما اغيره هحس بفرق؟واسف لكثر استفساراتى ولكن اعزرنى ياغالى فأنا دوما احب ان ازيد م معلوماتى فى اى مجال كان

عضو فضى الصورة الرمزية Mahmoud Essam

معالجات كور تو ديو و كور تو كواد لا يوجد منها جديد و المستعمل لا اعرف سعره بصراحة بس انصحك بأنك لو عايز تعرف اسعار المستعمل يبقى شوف القطع المستعملة فى قسم عروض بين الاجهزة و متعلقاتها المقدمة من الاعضاء و شوف الاسعار هناك و الباور يا أخى مش هيفرق فى سرعة الجهاز هوه بس هيخلى جهازك فى امان لان تشغيل كرت شاشة على باور تجارى به خطورة لكن ممكن يكون التهنيج دة عيب من الباور و برضوا انصحك عشان تعرف سبب التهنيج دة انك تعمل موضوع فى قسم البطاقات الرسومية و تكتب مشكلتك و هناك هما هيفيدوك .

عضو

خلاص ماشى ياغالى انا الاول ان شاء الله هشترى الباور وبعدين هبقى اشوف بقى فى فرق ولا لأ لكن عموما البروسيسور بتاعى دلوقتى برضو مش سىء وممكن يشتغل معايا كويس لفتره كويسه لحد ماغيره ان شاء الله صح؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدالعطار مشاهدة المشاركة
    خلاص ماشى ياغالى انا الاول ان شاء الله هشترى الباور وبعدين هبقى اشوف بقى فى فرق ولا لأ لكن عموما البروسيسور بتاعى دلوقتى برضو مش سىء وممكن يشتغل معايا كويس لفتره كويسه لحد ماغيره ان شاء الله صح؟
    بأذن الله
    [B][I][CENTER]
    نظراً لظروف
    [/I][/B]

عضو

رد: ( مصر ) طلب نصيحه من الخبراء

انا راى انك تجمع فلوس وتشترى
    بروسيسور وكارت شاشة وتغير الرمات لى ddr3 وتغير البوردة وتجيب باور
    لان كارت الشاشة ضعيف والبروسيور والبرودة
    فممكن تستنى لحد ماتجيب Intel® Core™ i3-2120 3.30GHz Processor
    وتجيب
    Sapphire HD 6670 GDDR5

وتغير البرودة لى Gigabyte GA-H61M-S2P-B3 Socket 1155
    وراما
    Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz CL9
    وباور
    HEC (Gamma) 300w PSU

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Keko AmaR مشاهدة المشاركة
    انا راى انك تجمع فلوس وتشترى
    بروسيسور وكارت شاشة وتغير الرمات لى ddr3 وتغير البوردة وتجيب باور
    لان كارت الشاشة ضعيف والبروسيور والبرودة
    فممكن تستنى لحد ماتجيب Intel® Core™ i3-2120 3.30GHz Processor
    وتجيب
    Sapphire HD 6670 GDDR5

وتغير البرودة لى Gigabyte GA-H61M-S2P-B3 Socket 1155
    وراما
    Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz CL9
    وباور
    HEC (Gamma) 300w PSU
    احترم رأيك ياغالى لكن على حسب كلامك انا كده تقريبا هغير الجهاز كله وده مش هينفع انا بغير القطع واحده واحده علشان الفلوس فلأول هبدأ بالباور وبعد كده هبقى افكر فى البروسيسور وكارت الشاشه لكن للعلم انا لو نويت اغير كارت الشاشه هيبقى برضو نفيديا لأنى لاحب كروت ati
    والرامات عندى 4 جيجا لكن هل هى سيئه ام ماذا ؟
    ولك جزيل الشكر
    عموما ياغالى انا استعمالى للجهاز فى الالعاب مش كتير لكن انا فقط اريد جهازى يشغل الالعاب ليس بالضروره بأعلى جوده لكن ميقطعش مثلا ويبقى شغال تمام بس مش شرط يكون يعنى امكانيات عاليه اوى + المزانيه عندى عموما متزيدش عن 600 جنيه للباور والبروسيسور وكارت الشاشه + البدل بالقطع القديمه

عضو

انا قولت كده على اساسا انك ممكن تبيع الحاجات اللى عندك على ال600 وتحط عليهم 200 300 جنية كمان شوية وتجيب i3 جديد احسن ما تجيب Core 2 Quad او core 2 due مستعمل لان مفيش منو جديد خالص فى السوق

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Keko AmaR مشاهدة المشاركة
    انا قولت كده على اساسا انك ممكن تبيع الحاجات اللى عندك على ال600 وتحط عليهم 200 300 جنية كمان شوية وتجيب i3 جديد احسن ما تجيب Core 2 Quad او core 2 due مستعمل لان مفيش منو جديد خالص فى السوق
    ياغالى صعب ادفع كل تلك الفلوس لأن الميزانيه كما قلت لا يمكن ان تزيد عن 600 جنيه فأن الاول ان شاء لله الاول هبدأ بالباور وبعدين هبدأ افكر فى تبدل البروسيسور بكور تو ديو مستعمل ان شاء الله وكذلك كارت شاشه اعلى قليلا فقط هذا ما افكر فيه واعتقد كده الجهاز بتاعى هيبقى جيد وبعد كده بقى ان شاء الله ممكن افكر فى بروسيسور i3 ولا حاجه وتحديث قطع اخرى لكن انا الان اريد ان يصبح الجهاز متوسط (جيد) يعنى ليس سيئا كل القطع وان لم تكن ممتازه فهى جيده وتشغل لى كل ما اريد بدون مشاكل ان شاء الله

عضو

خلاص ياجماعه لقيت الحل ان شاء الله هبدل ان شاء الله كارت الشاشه والباور وهأجل البروسيسور لأنى سألت واحد صاحبى قالى ان كارت الشاشه اكتر حاجه بتأثر فى الالعاب وليس البروسيسور

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدالعطار مشاهدة المشاركة
    خلاص ياجماعه لقيت الحل ان شاء الله هبدل ان شاء الله كارت الشاشه والباور وهأجل البروسيسور لأنى سألت واحد صاحبى قالى ان كارت الشاشه اكتر حاجه بتأثر فى الالعاب وليس البروسيسور
    كلامك تماااااااااااام
    بس نصيحه قبل ماتستبدل كارت الشاشه
    إستشير الأخوة هنا الأول
    [B][I][CENTER]
    نظراً لظروف
    [/I][/B]

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات