النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: ناويت على الـ GTX 670 ان شاء الله ومحتاج مساعدتكم

عضو

Lightbulb ناويت على الـ GTX 670 ان شاء الله ومحتاج مساعدتكم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا الحمدلله ناويت اجيب الـ GTX 670 بعد 4 سنين عناااء من الـ ATI 4650 :ah8:
    بس حبيت استفسر اولا على كام حاجة ,
    مبدئيا البروسيسور بتاعى AMD Phenom 555 II X2 BE وفيه قابلية لعمل Core Unlock وبيصبح AMD Phenom 955 II X4 3.2GHZ
    المازر بورد GA-MA78LMT-S2 rev.3 PCIE 2.0 والرام 6GB Kingstone 4Gb +2GB
    وطبعا ناوى اغير الباور لأنه HEC 300W ,,
    الشاشة عندى 18.5" Wide Resolution 1366x768

دلوقتى انا بحثت طويلا عن موضوع الـ GTX 670 و كنت محتار بين الـ Gainward والـ Gigabyte , فـرق 200 جنيه بين النسختين
    ثانيا , انا استخدامى ليه شغل ثرى دى والعاب .. واختيارى ليه بسبب عدد الـ cuda cores فى الكارت " 1344 " واللى هيفيدنى جدا فى شغل الـ GPU rendering "Iray-Vray" و الألعاب طبعا لأن الواحد حاسس انه محروم من الالعاب الحديثة :S
    " غير كدة ممكن يكون نواة لأنى ابدأ احدث بعد كدة البروسيسور والمازر .. المهم اخلص من حاجة حاجة :D "
    ثالثا, عرفت ان فيه ناس جايبة الكارت مع بروسيسور 955 ومطلوب منهم يعملوا أوفر كلوك عشان موضوع عنق الزجاجة ..

اللى عايز استفسر عنه .. أولا, انهى افضل الجيجابايت أم الجاين وارد ..
    ثانيا , هل فيها مشكلة لو استخدمت الكارت بدون عمل اوفر كلوك للبروسيسور .. لأن الصراحة البروسيسور احيانا يصبح غير مستقر بعد فتح الانوية فمش هقدر اضغط عليه اكتر عشان ميحصلوش حاجة , إضافة إلى أنى مش من هواة كسر السرعة .. والمازر عندى PCIE 2.0 ,, هل فيه مشكلة لو جبت الكارت واشتغلت علي تردد 3.2 عاادى؟؟

وبالنسبة للباور , تنصحونى بـ أيه بس يكون سعرها معقول شوية .. انا فكرت فى Cooler Master Extreme 2 525W PSU .. عامل 350 جنيه , أو كيسة وباور مع بعض .. Cooler Master Elite 431 Plus + 500w PSU عاملة 500 جنيه ,, عشان التبريد وكدة .. خصوصا ان الكيسة عندى جامبو العادية " من 2007 :rolleyes: "

أنا حبيت اكتب الموضوع هنا قبل ما اخد اى خطوة , وربنا يجازيكم كل خير ان شاء الله
    كل عام وانتم بخير
    التعديل الأخير تم بواسطة Just Hesham ; 14-08-2012 الساعة 15:11

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

رد: ناويت على الـ GTX 670 ان شاء الله ومحتاج مساعدتكم

وعليكم السلام
    اولا مع معالجك تحتاج فعلا تفتح الانوية لكي يصبح رباعي النواة لانك ستواجة عنق زجاجة مع الالعاب التي تستفيد من المعالجات الرباعية والافضل تكسر سرعة معالجك الى تردد اعلى من 3.2 مع ذلك عنق الزجاجة سيبقى موجود لكن لن يأثر على البطاقة وطالما تريد تحديث المعالج بعد مدة مفيش اي مشكلة لكن ارى ان البطاقة كثيرة على حجم شاشتك لان الشاشة لديك صغيرة لكن في حال ستشتري شاشة اخرى في المستقبل مثلا بدقة 1080 البطاقة ستقدم اداء رهيب
    وانصحك ببطاقة Gigabyte GeForce GTX 670 OC مع كسر سرعتها ممكن تصل الى اداء بطاقة GTX 680 وهي من افضل النسخ تقريبا
    وفعلا من يملك معالج مثل Phenom 955 يحتاج الى كسر سرعتة الى تردد 3.8 او 4GHZ لكي يتخلص من عنق الزجاجة وممكن عنق الزجاجة يكون موجود لكن بنسبة بسيطة جدا
    وبخصوص الباور يكفيك باور اصلي بقوة 450W لكني انصحك بباور قوتة لا تقل عن 500W لكي تبقى بعيد عن المشاكل ويكون كافي في حال كسرت سرعة المعالج والبطاقة وتبقى في الامان
    وابتعد كل البعد عن باورات Cooler Master التي من عائلة (Extreme) لانها لا تعطي القوة المكتوبة علية وغير ذلك صوتة تقريبا مزعج مع مرور الوقت
    والبطاقة ستعمل على منفذ PCI-E 2.0 بدون اي مشكلة اخي
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unexpected مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام
    اولا مع معالجك تحتاج فعلا تفتح الانوية لكي يصبح رباعي النواة لانك ستواجة عنق زجاجة مع الالعاب التي تستفيد من المعالجات الرباعية والافضل تكسر سرعة معالجك الى تردد اعلى من 3.2 مع ذلك عنق الزجاجة سيبقى موجود لكن لن يأثر على البطاقة وطالما تريد تحديث المعالج بعد مدة مفيش اي مشكلة لكن ارى ان البطاقة كثيرة على حجم شاشتك لان الشاشة لديك صغيرة لكن في حال ستشتري شاشة اخرى في المستقبل مثلا بدقة 1080 البطاقة ستقدم اداء رهيب
    وانصحك ببطاقة Gigabyte GeForce GTX 670 OC مع كسر سرعتها ممكن تصل الى اداء بطاقة GTX 680 وهي من افضل النسخ تقريبا
    وفعلا من يملك معالج مثل Phenom 955 يحتاج الى كسر سرعتة الى تردد 3.8 او 4GHZ لكي يتخلص من عنق الزجاجة وممكن عنق الزجاجة يكون موجود لكن بنسبة بسيطة جدا
    وبخصوص الباور يكفيك باور اصلي بقوة 450W لكني انصحك بباور قوتة لا تقل عن 500W لكي تبقى بعيد عن المشاكل ويكون كافي في حال كسرت سرعة المعالج والبطاقة وتبقى في الامان
    وابتعد كل البعد عن باورات Cooler Master التي من عائلة (Extreme) لانها لا تعطي القوة المكتوبة علية وغير ذلك صوتة تقريبا مزعج مع مرور الوقت
    والبطاقة ستعمل على منفذ PCI-E 2.0 بدون اي مشكلة اخي
    اولا, ربنا يكرمك يارب وتسلم على ردك .. كفيت كل اسألتى
    ومعلشى حابب بس آآخد رأيك فى حاجة , انا بالنسبة لى نقلة كبيرة جدا من ATI 4650 لـ GTX 670 ..
    عشان اكون صريح مع حضرتك انا حاسس ان الـ 670 فى الوقت الحالى قوة مفرطة ع الفاضى .. يعنى معنديش core i7 او شاشة full HD , انا كل احتياجاتى كارت يشغل العاب .. مبتفرقش معايا high او low , المهم متقطعش .. وبخصوص الـ cuda cores .. هى اه مهمة بالنسبة لى , لكـن مش ممكن GTX 560 TI يسد معايا كل احتياجاتى دى , ومش هيبقى عندى احتمال ظهور عنق الزجاجة ؟ ولا رأى حضرتك ايه
    لو هتكلم من ناحية الثرى دى .. فى الـ Iray عندنا بيعمل ريندر بأستخدام الـ CPU + GPU , الـ GPU وعدد الكورز اللى فيها بتدى نتايج ريندر اسرع اكيد ,
    دا ريندر فى 1.3 ثانية !

لكـن حاليا نسخ الـ Iray الموجودة مش بتستغل كل الـكودا كوورز اللى فى الـ GPU .. بأختصار مش كل الـ 1344 كور هيشتغلوا فى الريندر , معظم النتايج الرهيبة اللى شوفتها كانت بأستخدام GTX 570 و GTX 580 .. لكن اكيد مستقبلا هينزل تحديثات للـ Iray يخليه يستغل كل الكورز , بس حاليا يكفينى جدا اداء مقارب للـ 570

فأنا شايف أن عدد الكورز بين 560 و 570 متقارب جدا , يعنى اجيب 560 والباقى اشيله واكمل عليه للأيفى بريدج ان شاء الله او لشاشة full HD , ومستقبلا استخدمه SLI
    حضرتك ممكن توافقنى فى رأيى دا ؟

مشرف سابق

أعتقد يكفيك 560 لأن شاشتك صغيرة جدا

عضو فضي الصورة الرمزية dr.ahmed shahin

بيع البروسيسور بتاعك وهات لك بروسيسور X4 955 و كارت شاشة 7850 وشاشة FULL HD

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

على كدة من رايي خد بطاقة مثل GTX 560 وبباقي الفلوس حاول تغير المنصة لديك بمنصة Sandy Birdge وستكفيك البطاقة مع حجم شاشتك وتقدم اداء ممتاز
    او تنتقل لمعالج مثل Phenom X6
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

المفضلات