صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 33

الموضوع: اعادة الاستفسار بخصوص اللاب بعد رفع الميزانية :))

عضو

رد: اعادة الاستفسار بخصوص اللاب بعد رفع الميزانية :))

6000 بس هجيب شنطة ومبرد اللابتوب cool pad الي بتتوصل عن طريق ال usb وده ضمن الميزانية وممكن يزيدوا حبة 200 جنيه كدة ولا حاجة

قول اخري لللاب لوحده 5900
    التعديل الأخير تم بواسطة ThE DrAgOoON ; 15-08-2012 الساعة 23:44

عضو فضي

مادام آخر اللاب 5900 يبقى عليك ب5520 الآي سيفن و8 جيجا رام
    https://www.eg@prices.com/product.php?id=15545
    شيل @
    حيكون معاه تمام هو كرت الشاشة أضعف من 7730 لكنه يساوي 630 أو 540 من نيفيديا وده حيكون أكثر من مناسب ليك ومش حتحتاجله كولر لأنه ما بيسخنش أنا معايا النسخة 7520 الآي سيفن والجهاز سخونته أقل من العادية بس جيبله شنطة فخمة تليق بيه

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Khaled Khattab مشاهدة المشاركة
    مادام آخر اللاب 5900 يبقى عليك ب5520 الآي سيفن و8 جيجا رام
    https://www.eg@prices.com/product.php?id=15545
    شيل @
    حيكون معاه تمام هو كرت الشاشة أضعف من 7730 لكنه يساوي 630 أو 540 من نيفيديا وده حيكون أكثر من مناسب ليك ومش حتحتاجله كولر لأنه ما بيسخنش أنا معايا النسخة 7520 الآي سيفن والجهاز سخونته أقل من العادية بس جيبله شنطة فخمة تليق بيه
    انت معاك 7520 مش 5520 :D

هما نفس الخامات والحرارة ولا ايه ؟

وانا مش عايز ابو نسخة بحسه فلوس عالفاضي هخد ده اصلهم زي بعض والفرق النسخة بس صح ولا ايه ؟

https://www.eg@prices.com/product.php?id=15701

شيل ال @ :D

عضو فضي

خلاص مش عاوز نسخة يبقى اتوكل على الله واشتري إلي إنت حاطه
    7520 خاماته أفضل قليلاً وكرت الشاشة أفضل بس الإتنين حراراتهم قليلة جداً
    أنا برضه كان نفسي أشتريه من غير نسخة بس للاسف ملقتش غير كله معه نسخة
    بالإضافة شاشة 7520 FHD مش HD زي الموجودة في 5520

عضو

بس يا باشا انا هقولك اية الفرق بينى وبين خالد انا اشتغلت على الكمبيوتر من اول بروسيسور بانتيم 1 وكنت مهتم جدا اية هو البروسيسور اما خالد شكلة جديد فى الموضوع فسمع كلام ومبيغرهوش مثلا انتا هتشتغل على برامج هندسة زى الاوتو كاد والمات لاب والسيرا حلو هو قالك كل ما البروسيسور يعلى هيبقى ليك افضل مع ان البرامج دية مثلا لا تدعم تقنية التشغيل على اربعة نواه زى الاى سيفن ودا مش معناه انها مش هتشتغل لا معناه ان الموضوع هيبقى عادى لانها مش برامج تقيلة زى مثلا استديو ماكس محتاج رامات وبروسيسور وهاد يكون لفاتة 7200 او هارد ssd
    برامج هندسة انا كنت بشغلها على بروسيسور سيلرون لانى كنت بعمل عليها المشاريع وبشتغل عليها حاليا فى شغلى فلما قلتلك كورتديو كافى انا ادرى بالموضوع
    اما انك تجيب اى فايف او اى سيفن فدا على حسب ميزانيتك بس انا افضلك اى سيفن لو انتا معاك فلوس لان الفرق بيبقى حوالى 900 جنية حلو كدا
    فية العاب وبرامج نزلت جديد بتدعم بروسيسور اربع نواه بمعنى انها بتعمل كانها اربع عمليات فى وقت واحد زى ماكس باين 3 فهل معنى كدا انك لو شغلتها على اى فايف او اى 3 او كورتديو مش هتشتغل لا هتشتغل وهتبقى زى الفل بس مش هتبقى بقوة الاى سيفن
    ولما اجى اشرحلك عائلة الكور اى اشتقت من اية يبقى ومعمارية البروسيسور على انهى اساس تعرف يا باشا انى فاهم كويس فيهم مش عايز فى الزمن الجميل
    اخيرا لو انتا معاك فلوس متاحة للاى سيفن ممكن تشوف اللينوفو او السامسونج او التوشيبا انا بفضلهم عن الديل بصراحة من حيث مثلا
    ان اللينوفو خاماتة احسن ومش هتحس بسخونية وشاشتة بتبقى حاجة اسمها glossy وغير كدا ان اساسها شركة ibm من اول شركات مصنعة للكمبيوتر ودا بردة يا باشا اعتبرة من ايام الزمن الجميل او اعتبرة واحد بيدور على اساس ماركة قبل ميتكلم عليها
    السامسونج والتوشيبا شركتين رائدتين فى مجال الصناعة
    يعنى مثلا لو انتا هتجيب ديل انسبريون وما يقابلة من لينوفو بنفس لمواصفات تجيب اللينوفو طبعا او السامسونج او التوشيبا وتخلى الديل اخر اختياراتك
    وبردة وانتا بتشترى اسال وشوف راى الى بيبيعوا والناس الىلا موجودة مش هيختلف عن رأى كتير
    ربنا يوفقك ومبروك مقدما

عضو فضي

الحمد لله أنا عارف نفسي كويس وواثق من معلوماتي مية المية
    الحاجات إلي كانت بتشتغل على سيلرون زمان كان البروسيسور أكثر من كافٍ لها أما الآن فصاعداً كل ما كان البروسيسور أقوى كل ما سيكون أفضل ليك بالمستقبل
    وبالنسبة لبرامج الهندسة مثلاً الماتلاب أو أي برنامج بيعمل Synithize لأي هاردوير على كتة
    شوف الماتلاب بياخج وقت تصطيبه قد إيه وأعمل عليه عملية حسابية معقدة ورسم بياني وثري دي تشاردت وشوف حياخد وقت كام على بروسيسور كور آي سيفن والتاني كور آي فايف
    أغلب البرامج من 2010 وما فوق وهي بدأت تدعم تشغيل أكثر من نواة سواء كانت إثنين أو ثلاثة أو أربعة أو حتى 8
    أنا ممكن أكون جديد لأن أول شغلي ومعرفتي كانت على بروسيسور سيلرون دي وآي إم دي سيمرون بس بفضل الله أنا كلامي مش كلام في الفاضي والسلام أنا بكلم بناءً على مراجعات أجنبية موثوق بها للغاية وتجارب بعض الأصدقاء
    وبالنسبة لمعمارية عائلة كور آي مشتقة من عائلة كور ديو فده ليس صحيحاً فذهه المقارنات كانت تتم بينهما لأن مكنش فيه غيرهم موجود بالسوق فكان الكور آي فايف والكور آي ثري(للأجهزة المحمولة) نواتين وأربع خطوط وكان الآي سيفن أربعة أنوية وثماني خطوط وبدأت المقارنات على الرغم من أن دقة التصنيع مختلفة والتفوق لصالح عائلة الكور آي وبعد ذلك أصبح الموضوع طي النسيان مع بداية الجيل الثاني وانخقاض دقة التصنيع وآخيراً بإنخفاض دقة التصنيع للجيل الثالث
    وبالنسبة للديل آخر حاجة ده كلام يدل على كره ماركة معينة كل الماركات تتشابه تقريباً في السوق المصري إلا في فئة سعرية معينة تكتسح ماركة جميع الماركات ثم تأتي ماركة تانية تكتسح وهكذا دواليك
    أنا كلامي خلس وصاحب الموضوع له الحرية يشتري ما يشاء ونصيحة لوجه الله لا تثق بلام البائعين إطلاقاً لأن كل ما يهمهم هو بيع السلعة والتخلص من السع التي بها مشاكل له الأولوية فلازم تكون فاهم قوي إنت رايح تشتري إيه وبكام وإمكانيات إيه
    لو حتجيب الديل جيبه من شركة البركة من كومبيو سيتي لأنهم شركاء مع ديل وضمانهم مع كويست وتقدر من كويست تعمل تمديد لفترة الضمان بالفلوس إلي حتوفرها من شراء اللاب من غير ويندوز

عضو

بص يا باشا عائلة الكور اى مشتقة من الاى فايف دول كور والاى سيفن كواد كور والاى ناين الى هينزل جديد من اكستريك كور دا اولا انا عمى مقلت انها مشتقة من كورتديو دا اولا
    ثانيا وهقولهالك تانى برامج هندسة ليست تقيلة بالفكرة الى انتا فى دماغك ومعظم البرامج الى المهندسين بيشتغلوا عليها محفوظة بمعنى لاوتو كاد مثلا 2007 كل الدنيا بتشتغل علية ولا حد بيشتغل على 2013 ولا حد بيشتغل على 2003 اما لو انتا حبيت تشتغل على اخر اصدار مش هتلاقى حد يشرحولك اصلا ولو لقيت بيبقى معقد
    اما المقرنة بين الاى فايف والاى سيفن والكورتديو لا
    لو عايز تقارن يبقى تقارن بين كورت تو كواد او كورت تو اكستريم والاى فايف والاى سيفن
    عائلة الكور افضل منهم من حيث معالجة البيانات استهلاك الباور لكن تقل عنهم فى الحاراة
    ومع ذلك الكور تو اكستريم دا اقوى من اى بروسيسور من عائلة كور الى الان لانة 8 نواة حقيقية ب 16 خط معالج بيانات وبيوصل الاكاش بتاعة ل 16 ميجا كاش
    اما بالنسبة لكلامى عن الديل لانك بتتكلم علية كانة افضل ماركة فى السوق او كانة من اوائل الموديلات وبصراحة دية مش حقيقة خالص لانة يعتبر لاب عادى جدا مش الى هو تحفة يعنى وفية احسن منة بنفس السعر فعلشان كدا انا بدى الناس كل الاختيارات وهما يختارو مش بفرض عليهم موديلين بالظبط وهما مبيكونوش عارفين فبينزلوا يشتروهم ولو انتا تكرمت وقعدت على كذا موديل فى هتعرف الفرق
    اما ان حضرتك تدل على شركة فدا ان كان يدل يدل على انحياز لماركة
    ممكن مثلا حضرتك تقولى لية مبتقولش على سامسونج او على لينوفو او مثلا توشيبا مع انى شايف ان مثلا الوشيبا مش هيزيد عن السعر الديل كتير ومع ذلك الاوانة بشكلة بخاماتة احسن وبتلاقى فية زراير تاتش
    حتى سامسونج دية بقت اوائل الشركات فى العالم مصنعة للالكترونيات من حيث تليفونات محمولة وكمبيوتر لوحى
    فهل مثلا شركة زى ديل تبقى احسن منها معتقدش مع ان السامسونج حوالى فى نفس السعر ل
    لينوفو تاريخ اصلا فى صناعة الحاسوب
    السونى بس هنقول غالى فسيبك منة
    فية ماركة فرنسى اسمها باكردبل هنقول ملهاش دعم قوى فى مصر سيبك منها
    فية حاجات كتير بس انتا الى ماسك على الديل
    ربنا يوفق الجميع والى صاحب الموضوع كرتاحلة ينزل يجيبة وربنا يكرمة احنا كدا كدا بننصح لوجة الله بس اتنا عايز لما يشترى حاجة يدعيلك او يقول انك نصحتة صح مش معنى كدا انك بتضللة بس قصدى انك اديتة كل الاختيارات وهو شاف الاحسن لية واختارة والاشيك كمان لانة ممكن ينزل يعجبة شكل حاجة سامسونج بس هو مقتنع ان الديل الى انتا قلتلة علية هو افضل ما فى السوق

عضو فضي

بص أنا كتبت الكلام ده فوق أنا ولا متعصب للديل ولا حاجة
    كل الماركات تتشابه تقريباً في السوق المصري إلا في فئة سعرية معينة تكتسح ماركة جميع الماركات ثم تأتي ماركة تانية تكتسح وهكذا دواليك
    قبل كده في نفس الفئة السعرية كان مككتسح اللينوفو z570 وكنت بنصح بيه الجميع أما الآن فالديل بإمكانياته وخاماته وقلة سخونيته هو المكتسح حالياً لحين نزول معالجات الجيل الثالث من بقية الماركات

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Khaled Khattab مشاهدة المشاركة
    بص أنا كتبت الكلام ده فوق أنا ولا متعصب للديل ولا حاجة
    كل الماركات تتشابه تقريباً في السوق المصري إلا في فئة سعرية معينة تكتسح ماركة جميع الماركات ثم تأتي ماركة تانية تكتسح وهكذا دواليك
    قبل كده في نفس الفئة السعرية كان مككتسح اللينوفو z570 وكنت بنصح بيه الجميع أما الآن فالديل بإمكانياته وخاماته وقلة سخونيته هو المكتسح حالياً لحين نزول معالجات الجيل الثالث من بقية الماركات
    لذلك انا استنى احسن ؟:D

انا هستنى لحد 15 9

لاني هحتاجه في الوقت ده يكون اللينوفو نزل ؟

عضوية جديدة

هو الجيل الثالث نازل امتي ؟

وبعدين اللي اعرفة ان الجيل الثالث فرق في الاداء من 5 - 10 % فقط

بس هل فرق السعر المتوقع للاجهزة الجديدة هيكون يستاهل فرق الاداء دة ؟؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bshmoshakes مشاهدة المشاركة
    هو الجيل الثالث نازل امتي ؟

وبعدين اللي اعرفة ان الجيل الثالث فرق في الاداء من 5 - 10 % فقط

بس هل فرق السعر المتوقع للاجهزة الجديدة هيكون يستاهل فرق الاداء دة ؟؟
    لا اصله بيبقى احدذ في كل المكونات والخامات وكدة

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ThE DrAgOoON مشاهدة المشاركة
    لا اصله بيبقى احدذ في كل المكونات والخامات وكدة
    يعنى الجيل الثالث نازل 15-9 وطبعا اول ما هينزل الانواع القديمه أسعارها هتنزل الارض على كدا الواحد يستنى المده دى احسن بقا :D

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed yasser4 مشاهدة المشاركة
    يعنى الجيل الثالث نازل 15-9 وطبعا اول ما هينزل الانواع القديمه أسعارها هتنزل الارض على كدا الواحد يستنى المده دى احسن بقا :D
    مش عارف انا كان قصدي هستنى ل 15 9

عضوية جديدة

اعتقد الاخوان ما قصروا , , ولع الموضوع ههـ , اختصر عليك بدل ما تدخل في كل هاي الامور , انت ما حددت تخصص الهندسه الي انت داخلها ,
    اذا كان معماري , فـ هات الـ i7 لاني انا معماري وعارف ايش احتياجاتك , رح يفيدك في الـ 3DMAX كتير , وعلى كل حال الـ i7 افضل للمسقبل , ورح تحتاج كرت شاشه خارجي يكون قوي نوعا ما مثل gtx 660m او اقل قليلا مثل gt 650m او ممكن gt 640m لانه ابيلزمك في بعض برامج الاخراج مثل اللوميون , وحاليا البرامج التي تدعم المعالجات الرباعيه عم بتزيد يوم عن يوم , ... , نرجع للفكره , اما اذا كان تخصص اخر مثل هندسه مدنيه او اتصالات او غيرها فـ تأكد انه مش رح تفرق معك سواء الـ i7 او الـ i5 او الـ i3 او حتى core 2 duo

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mah Jun'd مشاهدة المشاركة
    اعتقد الاخوان ما قصروا , , ولع الموضوع ههـ , اختصر عليك بدل ما تدخل في كل هاي الامور , انت ما حددت تخصص الهندسه الي انت داخلها ,
    اذا كان معماري , فـ هات الـ i7 لاني انا معماري وعارف ايش احتياجاتك , رح يفيدك في الـ 3DMAX كتير , وعلى كل حال الـ i7 افضل للمسقبل , ورح تحتاج كرت شاشه خارجي يكون قوي نوعا ما مثل gtx 660m او اقل قليلا مثل gt 650m او ممكن gt 640m لانه ابيلزمك في بعض برامج الاخراج مثل اللوميون , وحاليا البرامج التي تدعم المعالجات الرباعيه عم بتزيد يوم عن يوم , ... , نرجع للفكره , اما اذا كان تخصص اخر مثل هندسه مدنيه او اتصالات او غيرها فـ تأكد انه مش رح تفرق معك سواء الـ i7 او الـ i5 او الـ i3 او حتى core 2 duo
    والله يا باشا دا الى قلتة قبل كدا ومحدش اقتنع

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المفضلات