صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 29

الموضوع: تجربتي مع كسر بطاقتي Sapphire HD 7770 Vapor-X OC Edition اطرح عليكم النتائج

عضو

Cool تجربتي مع كسر بطاقتي Sapphire HD 7770 Vapor-X OC Edition اطرح عليكم النتائج

السلام عليكم و رحمه الله وبركاته

قمت باليوم بكسر بطاقتي الرسومية Sapphire HD 7770 Vapor-X OC Edition

لم اقم بتعديل الفولت و حاولت ان اكسر السرعه بثبات علي الفولت الطبيعي دون تعديل في الفولت و الوصول لاقي حد و وصلت حتي الان الي النتائج الاتية

البرنامج المستخدم بالكسر : MSI Afterburner
    برامج اختبار ثبات البطاقة بعد الكسر : FurMark و ATITool
    الاختبار علي برنامج FurMark تم علي دقة شاشة 1600 * 900 و هي اعلي دقة للشاشة الخاصة بي
    سرعة المروحة : 50 %
    Core Clock : الافتراضي 1100 تم الوصول به الي 1225
    memory clock : الافتراضي 1300 تم الوصول به الي 1510
    الفولت : الافتراضي دون اي تعديل
    تم مراجعه بعض المواقع الاجنبية لمشاهدة نتائج الكسر وجدت احد المواقع وصل الي 1215 و 1500 و ذكر ان الكارت لا يستطيع الاستمرار اكثر و بعد ان وصلت اليهم فكرت ان اجرب ان ازيد و قمت برفع القيم و كان الثبات ممتاز

مدة الاختبار : 15 دقيقة
    اعلي درجة حرارة : 53

صور من الكسر و النتائج

اتمني ارائكم في التجربة و هل هي ناجحة في رايكم ام لا
    ساقوم بالرفع اكثر و اكثر حتي اصل لعدم الثبات و لكن غدا بأذن الله

تحياتي للجميع
    التعديل الأخير تم بواسطة almsre ; 23-01-2013 الساعة 01:25
    MY PC

PHENOM ll X4 965 3.4 8M
    G.B MA-785UD3H
    W.D 2*500 G GR 32M
    RAM 2*2G DDR3 1333
    DVD SAMSONG
    SAMSONG 20 LED MONTOR

عضو

رد: تجربتي مع كسر بطاقتي Sapphire HD 7770 Vapor-X OC Edition اطرح عليكم النتائج

اخي العزيز فعلا الكسر ممتاز ووصلت بالبطاقة الى تردد رائع ولكن ان من وجهة نظري اكتفي لهذا الحد لانه بدون رفع الفولت اعتقد ستواجه مشاكل
    core i7 2600 3.4 ghz Max Turbo 3.8 ghz
    MSI GTX 670 power edition
    motherboard msi h61
    kingston hyperx 8gb 4*4
    HDD 500 gb sata ii 7400 rpm
    antec 520 watt
    lcd 18.5 1360x768

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham hard مشاهدة المشاركة
    اخي العزيز فعلا الكسر ممتاز ووصلت بالبطاقة الى تردد رائع ولكن ان من وجهة نظري اكتفي لهذا الحد لانه بدون رفع الفولت اعتقد ستواجه مشاكل
    بالفعل اهي العزيز انا بفكر اتوقف عند هذا التردد و لكن لا مانع من ان اجرب ان ارتفع بالتردد قليلا

شكرا لردك
    MY PC

PHENOM ll X4 965 3.4 8M
    G.B MA-785UD3H
    W.D 2*500 G GR 32M
    RAM 2*2G DDR3 1333
    DVD SAMSONG
    SAMSONG 20 LED MONTOR

عضو محترف الصورة الرمزية M o h a m a d

كسر ممتاز أخي جرب الكارت على الألعاب الثقيلة وأخبرنا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M o h a m a d مشاهدة المشاركة
    كسر ممتاز أخي جرب الكارت على الألعاب الثقيلة وأخبرنا
    ساقوم بتجربة الالعاب اليوم بأذن الله
    و ساخبركم بالنتيجة
    MY PC

PHENOM ll X4 965 3.4 8M
    G.B MA-785UD3H
    W.D 2*500 G GR 32M
    RAM 2*2G DDR3 1333
    DVD SAMSONG
    SAMSONG 20 LED MONTOR

عضو ذهبي الصورة الرمزية snow leopard

طب بوص جرب لعبة كرايسس 2 لمدة ساعتين مع تفعيل الديراكت 11 واذا كمل ساعتين سارفع لك القبعة غير كدا انا مش متاكد ياريت تجربه معاها

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة snow leopard مشاهدة المشاركة
    طب بوص جرب لعبة كرايسس 2 لمدة ساعتين مع تفعيل الديراكت 11 واذا كمل ساعتين سارفع لك القبعة غير كدا انا مش متاكد ياريت تجربه معاها
    هجرب يا اخي حتي لو لم يثبت هنزل الاعدادات حتي اصل للافضل و هكذا يكون الكسر فهو ليس تحدي و لكن عليك ان تجد الثبات ليس اكثر
    عموما انا حاليا جربت علي gta iv اعلي اعدادات بتسحب من الكارت 100 % من اسخدامة لم يكن هناك ثبات عليها فشل في البداية في الثبات و لذلك قمت بتنزيل الاعدادات
    و هقوم بتجريب علي اكثر من لعبه و لكن كرايسيس مش عندي هذه اللعبه هجرب علي الالعاب الاتية

Prison Break - The Conspiracy
    Need For Speed Shift
    Grid.Globe
    Just Cause 2
    Mafia II
    Euro Truck Simulator 2
    Sleeping.Dogs
    Wanted.Weapons.Of.Fate
    E.M.E.R 2013
    Grand Theft Auto IV

هذه الالعاب المتوفرة لدي حاليا و التي ساستخدمها للتجربة من يريد التجربة علي لعبه معينه منها يخبرني و انا اجرب عليها في البداية
    MY PC

PHENOM ll X4 965 3.4 8M
    G.B MA-785UD3H
    W.D 2*500 G GR 32M
    RAM 2*2G DDR3 1333
    DVD SAMSONG
    SAMSONG 20 LED MONTOR

عضو فضي الصورة الرمزية Haythamovic

نصيحة متجربش الكارت بعد كسر السرعة في لعبة GTA IV لان فيها مشاكل مع كسر سرعة كروت الشاشة انا كسرت كرتي شوية صغيرين واللعبة الاقيها رجعت ترددات الكرت للاصلية
    Processor: AMD FX 6300 black edition 3.5 GHZ
    Motherboard : Asus M5A97 R2.0
    Ram Corsair Vengance blue 2*4GB DDR3 1600
    VGA : Sapphire HD 7770 Vapor-X GHZ Edition OC
    Power Supply : HEC 450W
    Case : Cooler Master Storm Scout
    Hard Disk : Western Digital Black 1TB

عضو

هناك عدم ثبات علي السرعة التي كسرت اليها

وصلت الان الي

سرعة المروحة : 40 %
    Core Clock : الافتراضي 1100 تم الوصول به الي 1215
    memory clock : الافتراضي 1300 تم الوصول به الي 1430
    الفولت : الافتراضي دون اي تعديل
    الثبات ممتاز حاليا

لعبة مافيا 2 علي اعلي اعدادات : 70 فريم

لعبة جتا اي في علي اعلي اعادات : 40 الي 50 فريم

لعبة E.M.E.R 2013 علي اعلي اعدادات : 60 فريم

لعبة Prison Break - The Conspiracy علي اعلي اعدادات : 70 الي 90 فريم

لعبة Euro Truck Simulator 2 علي الالترا : 65 فريم

درجة حرارة الكارت مع الضغط لا تتعدي 50 درجة

جاري التجربة علي باقي الالعاب بأذن الله و هناك فرق ملحوظ في سرعه الكارت مع بعض الالعاب و خصوصا جتا اي في فهذه اللعبه كانت لا تعمل علي اعلي الاعدادات قبل الكسر و كنت يجب ان اجعل جودة الصورة متوسطة و لكن الان ممتاازززززززه جدا

بالتوفيق
    التعديل الأخير تم بواسطة almsre ; 23-01-2013 الساعة 11:51
    MY PC

PHENOM ll X4 965 3.4 8M
    G.B MA-785UD3H
    W.D 2*500 G GR 32M
    RAM 2*2G DDR3 1333
    DVD SAMSONG
    SAMSONG 20 LED MONTOR

نصيحة اخوية نزل الاعدادت ومتتمادش اوى فى الكسر لان الكروت الشاشة مش مهيأة للكسر العنيف زى البروسور ولازم يتجرب العاب تقيله عشان نشوف الثبات ملحوظة كل اللى عندك العاب خفيفة عدا جتا

عضو

نصيحة اخوية نزل الاعدادت ومتتمادش اوى فى الكسر لان الكروت الشاشة مش مهيأة للكسر العنيف زى البروسور ولازم يتجرب العاب تقيله عشان نشوف الثبات ملحوظة كل اللى عندك العاب خفيفة عدا جتا
    يا اخي انا جايب كارت شاشة علشان اتماده اكتر و اكتر و اكتر فانا دفعت المبلغ لالعب علي اعلي اعدادات و كل الالعاب دون استثناء و الا لماذا اشتريته و ايضا ليس لاخاف و اقلق و لا مشكله في التجربة طلما ااخذ الحذر الكافي و اراي ان الفولت هو المشكله في اي كسر طلما تحافظ علي الفولت كما هو فلا قلق عليك و يمكنك ان تبحث في المنتديات الاجنبية ستجد التجارب ما اكثرها و فلماذا لا نكون افضل منهم و نصل لمراحل افضل و افضل

عموما انا اختلف معك فالالعاب ليست خفيفه يمكنك ان تجربة لعبة Just Cause 2 فهذه اللعبه ليست خفيفه بل انها اثقل من جتا علي اعلي الاعدادات

عموما شكرا للنصيحة و اتمني لك التوفيق و متابع نتائج كسر البروسيسور الخاص بك

تحياتي
    MY PC

PHENOM ll X4 965 3.4 8M
    G.B MA-785UD3H
    W.D 2*500 G GR 32M
    RAM 2*2G DDR3 1333
    DVD SAMSONG
    SAMSONG 20 LED MONTOR

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة almsre مشاهدة المشاركة
    يا اخي انا جايب كارت شاشة علشان اتماده اكتر و اكتر و اكتر فانا دفعت المبلغ لالعب علي اعلي اعدادات و كل الالعاب دون استثناء و الا لماذا اشتريته و ايضا ليس لاخاف و اقلق و لا مشكله في التجربة طلما ااخذ الحذر الكافي و اراي ان الفولت هو المشكله في اي كسر طلما تحافظ علي الفولت كما هو فلا قلق عليك و يمكنك ان تبحث في المنتديات الاجنبية ستجد التجارب ما اكثرها و فلماذا لا نكون افضل منهم و نصل لمراحل افضل و افضل

عموما انا اختلف معك فالالعاب ليست خفيفه يمكنك ان تجربة لعبة Just Cause 2 فهذه اللعبه ليست خفيفه بل انها اثقل من جتا علي اعلي الاعدادات

عموما شكرا للنصيحة و اتمني لك التوفيق و متابع نتائج كسر البروسيسور الخاص بك

تحياتي
    يبدو يا صديقى انك غاوى تخسر فلوس وخلاص صديقى العزيز هناك مقولة لازم ان تفهمها الكروت المكسورة مصنعيا تاتى بوجود حيز صغير من الكسرولو مش مصدقنى اسأل راى خبراء ومراجعين عرب هاردوير زى الاستاذ محمد الجوهرى و حنا وغيرهم ثانى حاجة انا خايف على مصلحتك وكارتك لان اكبر المراجعات استقرت على ارقام اقل منك بكتير فاستغربت الصراحة تانى حاجة الالعاب التى تمتلكها خفيفة just cause 2 لاتعتبرمن الالعاب الثقيلة نهائيا مترو 2033 وكرايسس 2 باتل فيلد 3 ميدل اوف اونور 2012 وغيرها شكرا:D

عضو

يبدو يا صديقى انك غاوى تخسر فلوس وخلاص صديقى العزيز هناك مقولة لازم ان تفهمها الكروت المكسورة مصنعيا تاتى بوجود حيز صغير من الكسرولو مش مصدقنى اسأل راى خبراء ومراجعين عرب هاردوير زى الاستاذ محمد الجوهرى و حنا وغيرهم ثانى حاجة انا خايف على مصلحتك وكارتك لان اكبر المراجعات استقرت على ارقام اقل منك بكتير فاستغربت الصراحة تانى حاجة الالعاب التى تمتلكها خفيفة just cause 2 لاتعتبرمن الالعاب الثقيلة نهائيا مترو 2033 وكرايسس 2 باتل فيلد 3 ميدل اوف اونور 2012 وغيرها شكرا:D
    شكرا علي نصيحتك
    و لو ان بداية الكلام لم تكن جيدة و لكن عموما اتمني لك التوفيق و كما ذكرت هي فلوسي و لن يخاف علي المال اكثر من صاحب المال نفسه فاتمني يا اخي ان تتوقف عن محاولة احباطي انا ساجبر و سااتي بالنتائج امام الجميع
    لا تعليق اكثر من ذلك

اذا كنت تحب ان تشاركني النقاش فاتمني ان نتحدث في النتائج و ليس في المصلحة و كما ذكرت من قبل الفولت هو الاهم في الكسر و اذا راجعت الموضوع فانا لم ازيد نهائيا في معدل الفولت عن العادي و عموما ساقوم بانزال الالعاب القوية التي ذكرتها و اضع النتائج هنا
    بالتوفيق
    MY PC

PHENOM ll X4 965 3.4 8M
    G.B MA-785UD3H
    W.D 2*500 G GR 32M
    RAM 2*2G DDR3 1333
    DVD SAMSONG
    SAMSONG 20 LED MONTOR

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

طالما تستخدم الفولت الافتراضي ما هي قيمة الفولت الموجودة عندك الان؟؟؟
    على اي حال البطاقة دي معروف انها تستطيع الوصول في الكسر اكثر من باقي النسخ ونسبة كبيرة من النسخ دي وصلت لتردد 1235MHZ للكور
    وتم تجربتها على لعبة BF3 على دقة 1920 كانت جايبة 27 فريم وبعد الكسر لتردد 1235 اصبحت عدد الفريمات 32
    ومن رايي لو فعلا تريد اختبار ثبات البطاقة جربها على لعبة BF3 لمدة لا تقل عن ساعة كاملة
    وبالنسبة للعضو snow leopard كما ارى انة كان يريد نصيحتك وليس اكثر يا عزيزي على اي حال حصل خير
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unexpected مشاهدة المشاركة
    طالما تستخدم الفولت الافتراضي ما هي قيمة الفولت الموجودة عندك الان؟؟؟
    على اي حال البطاقة دي معروف انها تستطيع الوصول في الكسر اكثر من باقي النسخ ونسبة كبيرة من النسخ دي وصلت لتردد 1235MHZ للكور
    وتم تجربتها على لعبة BF3 على دقة 1920 كانت جايبة 27 فريم وبعد الكسر لتردد 1235 اصبحت عدد الفريمات 32
    ومن رايي لو فعلا تريد اختبار ثبات البطاقة جربها على لعبة BF3 لمدة لا تقل عن ساعة كاملة
    وبالنسبة للعضو snow leopard كما ارى انة كان يريد نصيحتك وليس اكثر يا عزيزي على اي حال حصل خير
    بالفعل انا اقوم بتنزيل هذه اللعبه و لكن مساحتها كبيرة جدا و هذا سبب تاخير نزولها علي جهازي
    و ساقوم بذلك النتائج دائما بالموضوع
    تقبل ودي و اسعدني ردك العزيز
    MY PC

PHENOM ll X4 965 3.4 8M
    G.B MA-785UD3H
    W.D 2*500 G GR 32M
    RAM 2*2G DDR3 1333
    DVD SAMSONG
    SAMSONG 20 LED MONTOR

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات