النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: xperia neo v ارجوكم ساعدونى

عضو

Exclamation xperia neo v ارجوكم ساعدونى

السلام عليكم

اشتريت هاتف xperia neo v منذ حوالى شهر ......وكنت اكثر من منبهر بسرعه الجهاز وكاميرته الhd ..... ثم سمعت عن التحديث ل ics ولذا قررت انى احدث السوفت بتاع جهازى (طبعا كنت فاكر ان كلمه تحديث معناها انك تخلى الجهاز احسن).....وبعد التحديث فوجئت ان كل حاجه فى الجهاز ابطا 100 مره ....حتى تصوير الكاميرا نفسه.....والبرامج كلها مش شغاله صح وطول الوقت بيحصل crash للبرامج وبلاقى نفسى على الهوم سكرين تانى ( اللى هو بطئ جدا) .....طبعا الالعاب ميتشتغلش اصلا ....بس مشمهم عندى الالعاب.....المهم انى حاسس انى رميت 1900 جنيه فى الارض ......وعشان دلوقتى اتعامل بس مع الجهاز .....لازم الغى برنامج الفيس بوك ...وتزامنه مع الcontacts وغيره.....ده غير انى شغال تقريبا من غير اى برنامج على الجهاز ....عشان بس احس ان الجهاز شغال بصوره شبه طبيعيه.....دلوقتى انا قررت انى ارجع لل gengerbread او اى custom rom تنصحونى بيه .....اى حاجه......بس انا جديد فى موضوع الاندرويد ده .....وقاعد من امبارح على الجهاز بحاول انى افهم ارجع ازاى.....فهمت انى لازم افك الboot loader ..... لكن الطريقه الزفت بتاعت موقع سونى مش موصلاني لحاجه .....جربت اعمل فلاش للجهاز .....بس ملقتش طريقه مباشره من الجهاز وهو مش معملله root ودلوقتى مش عارف اعمل حاجه .....وخايف اعمل فلاش ينخرب الجهاز عندى وميشتغلش اصلا....ارجوكم فيدونى افيدونى بسرعه

عضو

رد: xperia neo v ارجوكم ساعدونى

بعد شويه قرايه كمان اكتشفت ان الجهاز لازم يكون rooted عشان اقدر اعمل الفلاش .......بس انا معرفش ازاى اعمل root انا على موبايلى حاليا ics 4.0.3

عضو

بعد شويه قرايه كمان حليت المشكله ..... عملت رووت للجهاز ..... ورجعت السوفتوير القديم وحاليا بحمل ال cyanogenmod 9 ......واتعلمت ازاى اعمل فلاش وunlock لل bootloader
    (اخر شويه دول كان فيهم البركه..:D:D)

عضو الصورة الرمزية karem_love

الف مبروك عن حل المشكله بس بعيدا عن التهنيج وكده ايه كان الفرق بين الايس كريم سندوتش وخبز الونجبيل ؟

عضو

مفيش فارق للاحسن صدقنى.....هو بس انا بسبب الايس كريم فهمت ان ردائه الصوره فى ال gingerbread كان سببها الgallery مش الكاميرا نفسها......لان الايس كريم بييجى معاه جاليري تانيه وفيها الصور بتبان احسن بكتير ....لكن بعد ما شفت برامج على google play بتعمل نفس الشئ .....بقى بالنسبالى كل الفارق بين الاتنين هو قائمه الاختيارات (ui interface) وبس .....غير كده كل حاجه فى خبز الجنزبيل افضل بكتيير جدا.....انا كنت نسيت قد ايه جهازى سريع لدرجه لما فتحت الgengerbread اللى جبته جديد انصعقت .....وسيبك من جمال شكل الايس كريم(مش جمال اوى يعنى).....بس بالنسبالى الاداء اهم مائه مره من الشكل الجميل.....ده غير ان الايس كريم لا يدعم الروت ......واللى انا بجربه لاول مره النهارده....وشايف ان حريه التعامل فى الجهاز اكتر بكتيير بسببه
    ...نصيحه حتى لو معاك xperia arc s وعليه خبز الجنزبيل اوعى تحدثه دلوقت .....استنى شويه لحد ما اندرويد تنزل الابديات بتاعتها..(الكلام ده انا واخده من منتديات اجنبيه زى xda devolopers)

عضو الصورة الرمزية karem_love

طيب حضرتك سؤال بس انا هشترى lg p970 وقريت موضوع على موقع عرب هاردوير بيقوله ان الشركه فى طريقها لتحديثه الى الايس كريم سندوتش السؤال بقى هل لو مش تم تحديثه هندم ؟؟ ولا عادى مش هتفرق كتير وسؤال تانى هل ده ليه برامج وده ليه برامج بمعنى انه برنامج على خبز الزنجبيل ميشتغلش على الايس كريم والعكس ولا لا كل البرامج بتشتغل على اى نظام اندرويد وشكرا لحضرتك جدا جدا

عضو

مش حتفرق خالص.....ولا اى شئ ......البرامج واحده .....بل بالعكس بعض البرامج غير متوافقه مع الايس كريم ومتوافقه مع خبز الزنجبيل لان موضوع البرامج ده موحد كانك بتنزل ويندوز مثلا ....معظم البرامج بتشتغل على الويندوز القديم لكن الجديد ممكن تلاقى برامج لسه مدعمتوش .....بص هو موضوع التحديث ده ليه وجهه نظر.....لو الجهاز حيتحدث معناها على الامد البعيد ممكن تنزل نسخه تكون مستقره وسريعه بحيث تعرف تشغلها عندك من غير مشاكل.....لكن فى الوقت الحالى ملهاش اى لازمه.....واخيرا.....العفو يا اخى احنا يشرفنا اننا نكون فى الخدمه

المفضلات