النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: مشكله فى البوت للمازر asrock cafe و ارجو المساعده بارك الله فيكم

عضو

مشكله فى البوت للمازر asrock cafe و ارجو المساعده بارك الله فيكم

كل عام و انتو بخير....دلوقتى انا جبت المازر asrock cafe و لكن فى مشكله واقفه معايا و مش عارف احلها....انا عندى usb فلاش و عليها ويندوز 7....و حطيتها فى الجهاز علشان اصطب الويندوز و لكن الجهاز بيقرى الهارد primary boot و لا يقرى اليو اس بى....و عند نزع الهارد من الجهاز و اترك اليو اس بى فيقوم الجهاز بالدخول على اليو اس بى و عمل البوت عادى جدا....انا عاوز بعد اذنكو اخلى المازر تقرى اليو اس بى primary boot و يبقى الهارد هو secondry boot مش العكس علشان اعرف اصطب الويندوز....فياريت الحل و جزاكم الله كل خير لانى دخلت على البوت بتاع المازر بورد و مافهمتش حاجه لانى متعود على الset up بتاع الجيجا بايت فياريت حد يشرح لى بس اعمل ايه فى الحوار دا....و شكرا

مخالف للقوانين

رد: مشكله فى البوت للمازر asrock cafe و ارجو المساعده بارك الله فيكم

سهلة وصل الهارد عادي وحط ا=الفلاش بالجهاز وشغلة وعند ظهور شعار المذربورد اظغط f10.f11.f12 ورى بعض بعديها بتفتح قائمة لتختار منها البوت اختار الفلاش ونصب زي ما بدك :D:D

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mousa alsari مشاهدة المشاركة
    سهلة وصل الهارد عادي وحط ا=الفلاش بالجهاز وشغلة وعند ظهور شعار المذربورد اظغط f10.f11.f12 ورى بعض بعديها بتفتح قائمة لتختار منها البوت اختار الفلاش ونصب زي ما بدك :D:D

شكرا يا ريس و ربنا ما يوقعك فى مشكله ابدا

عضو

للاسف الشديد الكيبورد عندى فيها مشكله....معلش بقى الحظ وحش....و لكن انا جت لى فكره ارجو المشاركه فيها....انا بافكر انى اشيل الهارد و اوصل اليو اسى بى فى الجهاز و اشغله.... و عند الخطوه اللى يريد فيها الويندوز تحديد الداريف المخصص لتثبيت الويندوز اقوم انا بتوصيل الهارد....و دا على حد معلوماتى لا يضر الهارد فى شيىء لان قبل كدا سمعت ان الهارد الساتا يمكن فصله من الجهاز و هو شغال عادى دون حدوث اى ضرر....فهل الفكره دى كويسه و لا بلاش منها؟!

عضو فضي الصورة الرمزية SemsemBanhawy

الآفضل هو الطريقة المتعارف عليها والتي نعمل بها
    وصل الهارد وكل شئ تمام
    اضغط F2 Or F8 Or F10 لحد ما يجي ليك الخيار الي ممكن تختار منة البوت عن طريق الـ usb
    وما المشكلة لديك في الكيبورد ؟

المفضلات