صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 29

الموضوع: (مصر) مساعده فى تجميعه جهاز لالعاب والجرافيك اقصى ميزانيه 2200 ج

عضوية جديدة

Lightbulb (مصر) مساعده فى تجميعه جهاز لالعاب والجرافيك اقصى ميزانيه 2200 ج

بسم الله الرحمن الرحيم

- أقصى ميزانية محددة: 2200 جنيه بالكتير اوى ما ينفعش ازود
    - استخدامك للجهاز: جرافيكس (أساس التحديث) - العاب مهمه طبعا -نت -
    - حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها: 15 بوصه Nec Crt ودقه 1024×768
    وبعد فتره هجيب شاشه LED 19 inch سامسونج ماليزى
    ميعاد الشراء : النهاردة ادعولى ربنا يوفقنى :]
    مكان الشراء كنت هجيب من مول سوق العصر لانى من روكسى وقريب منى بس ممكن انزل كومبيو سيتى مول فى جامعه الدول لو فرق الاسعار كبير يصل مثلا 60 جنيه فى المجمل
    القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم: الشاشة والهارد 250 جيجا ويستيرن ديجيتال
    القطع التى تنوى شرائها :
    1175 جنيه : processor : i5 ivy bridge 3470 3.2G / 6MB
    ودة نفس سعر 3450 i5 3.1G لانه مش موجود الفرق فى الاداء مش كبير بينهم
    RAM : 4G King Stone 1333MHZ
    ايهما افضل قطعه واحده ام قطعتين ؟
    دول الحاجات اللى انا مستقر عليهم
    دلوقتى بقى محتار بين اكمل بالتجميعه الاولى وهى :

Mother Board : gigabyte Ga-B75M-D3H socket 1155 :520 LE
    case : Thermaltake v3 Black Midower:375 LE
    وفى الحاله دى هسطب ويندوز بالفلاشه لانى مش هجيب دى فى دى وانا مش بستعمله اساسا غير فى تنزيل الويندوز
    وكدة التجميعه 2210 جنيه
    وبين التجميعه التانيه
    ASRock H61iCafe Socket 1155 :440 LE
    DVD Writer ASus 24 X :125 LE
    Case: Cooler Master 311 Basic + PSU :340 LE
    او Cooler Master 310+PSU : 340 LE

يعنى من الاخر فرق السعر فى الكيسات يستاهل ولا لأ وهل الفرق فى الشرائح بين البوردات يستاهل فرق سعر 80 جنيه
    وهجيب كارت شاشه فيما بعد ان شاء الله كمان شهر مثلا
    ATi6670 1G DDR3
    او
    ASUS GT 440 1G DDR5
    انا عارف ادائهم مش قوى اوى اوى فى اللعاب وفى احسن منهم بس هى دى ميزانيتى وانا كدة كدة مش هلعب يعنى العاب 3D لأ العاب فى العادى بيس 2013
    او BATTLE FIELD 3 .ASSISAND CREED الالعاب اللى نفسى اشوفها دى

وللعلم
    ما يفرقش عندى فى الكيسه غير الباور مش مهم التهويه لانى كدة كدة بسيبها مفتوحه غلط انا عارف بس اتعودت على كدة :] ومش بستخدم اى مميزات فى البورده سواء
    USB3 ,SATA3 او اى سوكيتات ولا كروس فاير ولا اى حاجه غير انى هجيب البورده القويه بشريحه B75 لان فى ناس بتقولى فى مول سوق العصر ان شريحه H61 مش هتخلينى استفيد بكامل قوه البروسيسور هو اة البورده تشغل لحد I7 كمان بس البورده مش حديثه ومش هتعيش معايا اوى وكدة البورسيسور هيبقى مخنوق معاها ولان برده لو الفرق فى الشرايح ملوش لازمه وكلهم واحد ماكانوش صنعوا شرائح قويه وشرائح ضعيفه
    وياريت ماحدش يلخبطنى فى التجميعات لانى استقريت على الحاجات دى بعد عناء ماحدش مثلا يقولى خش منصه AMD او اكسر سرعه وهات تجميعه تالته خالص عشان انت استخداماتك العاب مش حلوين الاتنين دول وكل الكلام دة
    و ياريت تجاوبونى على جميع استفساراتى وما تنسوش حاجه :] ياريت تجاوبونى وتساعدونى بسرعه لانى نازل اشترى الجهاز النهاردة ان شاء الله
    واسف جدا جدا على الاطاله وجزاكم الله خير

عضو

رد: (مصر) مساعده فى تجميعه جهاز لالعاب والجرافيك اقصى ميزانيه 2200 ج

هما مين اللى قالولك ان البورده بشريحه h61 مش هتقدر تستفيد منها بكامل اداء البروسيسور؟؟؟ يعنى ازاى ده حصل؟:D

هما اكيد قصدهم على ال كسر سرعه البروسيسور لان ال h61 غير مخصصه للكسر اصلا

و ابعد عن كلام البياعين لما تيجى تسأل حد اسأل حد اشترى وجرب وعارف

واحب اقولك ان اى بورده مدام مش هتعمل اوفر كلوك هتديك اداء البروسيسور كامل وانت هتجيب بروسيسور رباعى يعنى تشترى معاه اى كارت

شاشه يعجبك وهتاخد اداء الكارت والبروسيسور كامل برضه اهم حاجه الرام لا تقل عن 4 جيجا وربنا يوفقك

واداء كارت 6670 على شاشه 17 اداء ممتاز وعلى شاشه 19 ان شاء الله الاداء يرضيك لانه عندى وبلعب عليه كل الالعاب على اعلى اعدادات جرافيك

على شاشه 17 مع بروسيسور i3 2100 ولعبت باتل فيلد 3 على اعلى اعدادات جرافيك وكل الالعاب حتى الان الحمد لله

بالنسبه للرامات هات قطعتين 2x2 عشان افضل بيكون فى بينهم خاصيه اسمها duel channel

الكيسه دى افضل من التانيه case : Thermaltake v3 Black Midower:375 LE

ولو عاوز تجيب التانيه الفرق مش كبير

بالنسبه للمازربورد انت ممكن توفر وتشترى gigabyte h61m s2p سعرها 350 بس اسال البائع عن تحديث ال bios هل هو متوافق مع

ivy bridge pro ولو مش متوافق خليه يعملك تحديث للبيوس عنده فى المحل قبل ما تروح البيت ويفضل انك تشترى المازربورد والبروسيسور من نفس

المحل وتتأكد منه انهم هيشتغلو معاك تمام

لو عندك اى استفسار تانى احنا موجودين ان شاء الله تستفاد

عضو فضى الصورة الرمزية Mahmoud Essam

أخى مع احترامى كل الكلام دة غلط الفرق بين شريحة h61 مثلا و شريحة z68 ان الشريحة الاولى لا تدعم الكسر و الاخر تدعم لكن من حيث الاداء من غير الكسر و الامكانيات الزيادة اللى موجودة فى Z68 مثل SLI و Crossfire لاثنين متساويين فى الاداء لكن ان بوردة H61 مش هتشغل البروسيسور بكام قوته دة كلام غلط و كمان الفرق بين h61 و b75 ان الاخرى تدعم Crossfire و SATA 3 و USB 3 لكن الاثنين نفس الاداء و رأيى انك تشترى هذه التجميعة و توفر الفلوس و تزود فى كرت الشاشة الى HD 6770 مثلا و هذه هى التجميعة :
    Intel® Core™ i5-3450 3.1GHz 6MB Cache : 1175 LE
    Gigabyte GA-H61M-S2P-B3 Socket 1155 : 350 LE
    Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz : 140 LE
    Thermaltake V3 BLACK EDITION mid tower + 450w PSU : 355 LE
    TOTAL : 2020 LE
    مع شراء كرت HD 6770 يبقى كدة تمام .

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MISS.NOUR مشاهدة المشاركة
    هما مين اللى قالولك ان البورده بشريحه h61 مش هتقدر تستفيد منها بكامل اداء البروسيسور؟؟؟ يعنى ازاى ده حصل؟:D

هما اكيد قصدهم على ال كسر سرعه البروسيسور لان ال h61 غير مخصصه للكسر اصلا

و ابعد عن كلام البياعين لما تيجى تسأل حد اسأل حد اشترى وجرب وعارف

واحب اقولك ان اى بورده مدام مش هتعمل اوفر كلوك هتديك اداء البروسيسور كامل وانت هتجيب بروسيسور رباعى يعنى تشترى معاه اى كارت

شاشه يعجبك وهتاخد اداء الكارت والبروسيسور كامل برضه اهم حاجه الرام لا تقل عن 4 جيجا وربنا يوفقك

واداء كارت 6670 على شاشه 17 اداء ممتاز وعلى شاشه 19 ان شاء الله الاداء يرضيك لانه عندى وبلعب عليه كل الالعاب على اعلى اعدادات جرافيك

على شاشه 17 مع بروسيسور i3 2100 ولعبت باتل فيلد 3 على اعلى اعدادات جرافيك وكل الالعاب حتى الان الحمد لله

بالنسبه للرامات هات قطعتين 2x2 عشان افضل بيكون فى بينهم خاصيه اسمها duel channel

الكيسه دى افضل من التانيه case : Thermaltake v3 Black Midower:375 LE

ولو عاوز تجيب التانيه الفرق مش كبير

بالنسبه للمازربورد انت ممكن توفر وتشترى gigabyte h61m s2p سعرها 350 بس اسال البائع عن تحديث ال bios هل هو متوافق مع

ivy bridge pro ولو مش متوافق خليه يعملك تحديث للبيوس عنده فى المحل قبل ما تروح البيت ويفضل انك تشترى المازربورد والبروسيسور من نفس

المحل وتتأكد منه انهم هيشتغلو معاك تمام

لو عندك اى استفسار تانى احنا موجودين ان شاء الله تستفاد

الحقيقه يا جماعه اللى قالى كدة بالظبط شخص واقف فى محل كومبيو داتا فى مول سوق العصر على طوول بيبقى واقف هناك ودة الشخص الوحيد اللى قاللى الكلام دة وايضا مهندس اخر فى شركه ماكسيموم هارد وير قالى احسنلك تاخد البورده الاقوى لان دى تعتبر اصدار قديم وبورده قديمه من جيجا بايت وانا بقولك على الحاجه اللى هتعمر معاك غير كل كل الناس قالولى هات H61
    وانتى طمنتينى بصراحه على كارت الشاشه لانى كنت فاكر الجى فورس اقوى وان الاتنين عموما ادائهم مش عالى فى الالعاب
    اما فى البورده انا كدة خلاص زى ما حضرتك قولتى مش مهم بقى كل الامكانيات فى الاس روك وهجيب الجيجا بايت H61 لان الاداء واحد وانا مش محتاج اى اوبشن زياده فى البورده
    بالنسبه لموضوع الرامات كدة انا مضطر اجيب رامه قطعه واحده جيجا بايت عشان فيما بعد اقدر احدث واجيب رامه فى البنك التانى للرام فى الجيجا بايت وكمان سمعت ان خاصيه الديوال شانل مش بتفرق كتير يعنى الاداء يعتبر واحد
    التعديل الأخير تم بواسطة mahmoud-nadal ; 25-08-2012 الساعة 12:17

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoda_algamed مشاهدة المشاركة
    أخى مع احترامى كل الكلام دة غلط الفرق بين شريحة h61 مثلا و شريحة z68 ان الشريحة الاولى لا تدعم الكسر و الاخر تدعم لكن من حيث الاداء من غير الكسر و الامكانيات الزيادة اللى موجودة فى Z68 مثل SLI و Crossfire لاثنين متساويين فى الاداء لكن ان بوردة H61 مش هتشغل البروسيسور بكام قوته دة كلام غلط و كمان الفرق بين h61 و b75 ان الاخرى تدعم Crossfire و SATA 3 و USB 3 لكن الاثنين نفس الاداء و رأيى انك تشترى هذه التجميعة و توفر الفلوس و تزود فى كرت الشاشة الى HD 6770 مثلا و هذه هى التجميعة :
    Intel® Core™ i5-3450 3.1GHz 6MB Cache : 1175 LE
    Gigabyte GA-H61M-S2P-B3 Socket 1155 : 350 LE
    Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz : 140 LE
    Thermaltake V3 BLACK EDITION mid tower + 450w PSU : 355 LE
    TOTAL : 2020 LE
    مع شراء كرت HD 6770 يبقى كدة تمام .
    الحقيقه يا حوده باشا انا فكرت فى الكارت دة بس لقيت فرق فى السعر حوالى 200 جنيه واكيد طبعا الفرق فى الاداء يستاهل اكتر من كدة بس احب اعرف برده ايه انواع الكروت المتوسطه بين 6670 وبين 6770 وفى نفس الوقت متوسطه فى السعر بينهم ومعلش هتعبك معايا ايه الكروت المكافئه للكروت دى فى كروت جى فورس بالظبط ؟
    وحضرتك كاتبلى فى التجميعه الكيسه ب 355 جنيه اولا انا مش لاقيها كتير فى المول ثانيا لقيتها فى 3 محلات بالظبط وكلهم بسعر 375 ياريت اعرف حضرتك بتقولى عليها بالسعر دة منين بالظبط
    ومعلش استفسار اخير حضرتك كتبتلى فى التجميعه البروسيسور 3450 بس دة مش لاقيه فى سوق العصر واختفى من المحلات اللى موجود دلوقتى 3470 اللى هو 3.2ميجا هرتز ونفس باقى المواصفات وبنفس السعر كمان ياترى دة اجيبه وانا مطمن ولا عشان لسه نازل جديد ممكن مايكونش مضمون اوى
    ومعلش يا جماعه انا متقل عليكوا انا عارف :]
    التعديل الأخير تم بواسطة mahmoud-nadal ; 25-08-2012 الساعة 14:06

مشرف أقسام الخدمات التجارية
    قسم طلبات نصائح تجميع الأجهزة وأسعارها
    الصورة الرمزية sherif_ahmed

بخصوص المعالج الــ 3470 مفيش مشكلة تمااااااااااااااااااااااام
    بخصوص الكيسه هاتها ووارد وجود فرق سعر
    وكمان مع إفتراض إنك هتنزل جامعة الدول هتصرف الفرق المذكور
    بخصوص الكروت
    Galaxy GeForce GTS 450 1024MB GDDR5 ..... 650 LE
    Gainward GeForce® GT 640 1024MB GDDR3 ..... 650 LE
    Gigabyte GeForce GTS 450 1GB GDDR3 ..... 600 LE
    Gainward GeForce® GT520 2048MB DDR3 ..... 550 LE
    بس أنصحك أخي الكريم
    طالما إنك هتجيب الكارت فيما بعد حاول توفر مبلغ أكبرلشراء أي من هؤلاء
    Gigabyte AMD Radeon HD 6770 1GB GDDR5 .....650 LE
    SAPPHIRE HD 7750 1GB GDDR5 ..... 700 LE
    Gigabyte GeForce GTX 550 Ti 1GB GDDR5 ..... 775 LE
    وأنت بتعلي بكارت الشاشه علشان المستقبل

[B][I][CENTER]
    [SIZE=4][COLOR=#ff0000][FONT=times new roman]الدخول متقطع
    نظراً لظروف
    العمل[/FONT][/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [/I][/B]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifdish مشاهدة المشاركة
    بخصوص المعالج الــ 3470 مفيش مشكلة تمااااااااااااااااااااااام
    بخصوص الكيسه هاتها ووارد وجود فرق سعر
    وكمان مع إفتراض إنك هتنزل جامعة الدول هتصرف الفرق المذكور
    بخصوص الكروت
    Galaxy GeForce GTS 450 1024MB GDDR5 ..... 650 LE
    Gainward GeForce® GT 640 1024MB GDDR3 ..... 650 LE
    Gigabyte GeForce GTS 450 1GB GDDR3 ..... 600 LE
    Gainward GeForce® GT520 2048MB DDR3 ..... 550 LE
    بس أنصحك أخي الكريم
    طالما إنك هتجيب الكارت فيما بعد حاول توفر مبلغ أكبرلشراء أي من هؤلاء
    Gigabyte AMD Radeon HD 6770 1GB GDDR5 .....650 LE
    SAPPHIRE HD 7750 1GB GDDR5 ..... 700 LE
    Gigabyte GeForce GTX 550 Ti 1GB GDDR5 ..... 775 LE
    وأنت بتعلي بكارت الشاشه علشان المستقبل

خلاص هتوكل على الله واشترى زى ما قولتلولى وهحاول اجيب الكارت 6770 لان الناس كتير قالولى الفرق فى السعر يستاهل انى اجيبه بس اخر حاجه محتار شويه بين البورده اتش 61 نوع اسوس او جيجا بايت ولسه جايب الاسوس من يومين لواحد صاحبى شغاله معاه تمام والجيجا بايت الناس كتير اوى بيشكرولى فيها وشغاله تمام
    مقارنه انا عملتها بين الاسوس والجيجا بايت :
    الاسوس : ممكن تركب لحد 10 USB2 اما الجيجا بايت 8 فقط كروت الصوت واللان فى الاسوس من نوع ريلتيك اما الجيجا بايت شركه اخرى والاهم ان الجيجا بايت ديوال بايوس مش بايوس واحد زى الاسوس وبتشيل لحد 3 تيرا بايت الهارد اما الاسوس ممكن تحديث اليايوس بها عن طريق فلاشه والجيجا بايت بها خاصيه PCIE 3 معرفش الاسوس فيها ولا لأ بس تقريبا لأ والجيجا بايت بها خاصيه اوف شارج عشان شحن الموبايلات ياريت توضحوهالى وكمان خاصيه اوتو جرين وتقليل الاستهلاك للكهرباء
    واسف جدا جدا على الاطاله بس حبيت اوضح كل الاختلافات وجزاكم الله خير

هو الصراحه الجيجا بايت ممتازه في هذه الفئة عن الأسوس

وعن خاصية الشحن

تقنية الشحن السريع On/Off Charge
    تتيح تقنية الشحن السريع On/Off Charge من جيجابايت شحنا أكثر سرعة لأجهزة iPhone, iPad , iPod Touch
    وذلك باستخدام منافذ التوصيل USB من جيجابايت و التى تتميز بمضاعفة طاقتها الكهربية ×3 بالمقارنة بمنافذ التوصيل التقليدية
    وذلك مع ميزة أخرى و هى إمكانية الشحن أثناء تشغيل الحاسب أو أثناء الإيقاف المؤقت أو حتى أثناء الإيقاف التام

[B][I][CENTER]
    نظراً لظروف
    [/I][/B]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifdish مشاهدة المشاركة
    هو الصراحه الجيجا بايت ممتازه في هذه الفئة عن الأسوس

وعن خاصية الشحن

تقنية الشحن السريع On/Off Charge
    تتيح تقنية الشحن السريع On/Off Charge من جيجابايت شحنا أكثر سرعة لأجهزة iPhone, iPad , iPod Touch
    وذلك باستخدام منافذ التوصيل USB من جيجابايت و التى تتميز بمضاعفة طاقتها الكهربية ×3 بالمقارنة بمنافذ التوصيل التقليدية
    وذلك مع ميزة أخرى و هى إمكانية الشحن أثناء تشغيل الحاسب أو أثناء الإيقاف المؤقت أو حتى أثناء الإيقاف التام

الف الف شكر يا شريف باشا على الشرح الاكثر من رائع وان شاء الله هجيب الجيجا بايت زى ما نصحتونى ولما اجيب الجهاز ان شاء الله هعمل تقرير مفصل عنه وعشان الجميع يستفيد ان شاء الله

عضوية جديدة

الف الف شكر لكل من شارك فى الموضوع وشكر خاص للقائمين على المنتدى الاكثر من رائع لان الشغل فيه من ناااااااااااااااااار والى الامام دائما ان شاء الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud-nadal مشاهدة المشاركة

الف الف شكر لكل من شارك فى الموضوع وشكر خاص للقائمين على المنتدى الاكثر من رائع لان الشغل فيه من ناااااااااااااااااار والى الامام دائما ان شاء الله
    بالتوفيق بإذن الله
    [B][I][CENTER]
    نظراً لظروف
    [/I][/B]

عضو فضى الصورة الرمزية Mahmoud Essam

أخى محمود الكيسة موجودة بالسعر دة فى شركة تيكنولوجى هاوس بمول سيتى مول فى شارع جامعة الدول المهندسين .

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoda_algamed مشاهدة المشاركة
    أخى محمود الكيسة موجودة بالسعر دة فى شركة تيكنولوجى هاوس بمول سيتى مول فى شارع جامعة الدول المهندسين .
    الحقيقه انا هجمع من مول السخاوى ان شاء الله لان الاسعار ارخص من اى حته شوفتها البروسيسور 1150 والرامه 130 والبورده اتش 61 ب335 والكيسه لاقيت ارخص سعر لها 370 فا طبعا حرام انزل جامعه الدول عشان 15 جنيه ولقيت نفس الكيسه بس V4 ب380 والف شكر لكل الناس اللى تعبتها معايا واللى شارك فى الموضوع وهنزل ان شاء الله النهارده اجيب الجهاز واقولكوا ايه الاخبار

عضو

مبرووووووووك مقدما

عضوية جديدة

الحمد لله انا اشتريت الجهاز وبصراحه بعد ما الناس هنا نصحتنى بالاتش 61 وكنت خلاص هجيبها فكرت انى ما اجبش دى فى دى ساتا واخلى الدى فى دى الداتا اللى عندى زى ماهو واجيبله كونفرتر لتسطيب الويندوز وبفلوسه جيبت البورده B75 عشان ابقى فى المضمون وكدة كدة انا مش بحتاج الدى فى دى فا خليت الراجل يسطبلى ويندوز عنده ويعرفلى البورده وكل حاجه
    وكدة التجميعه i5 3470 3.2 Mhz و وبرده B75 و ما كلمتوش فى موضوع تحديث اليايوس دة لان تقريبا فهمت ان تحديث اليايوس على الاتش 61 فقط مش B75 ولانى كدة كدة لقيت البروسيسور اشتغل الحمد لله و الرامه نسيت خالص انى اجيب رامتين 2*2 جيجا عشان الديوال شانل وعشان كدة كدة عندى 4 بنك رام فا ملوش لازمه اجيبها قطعه واحده وجيبت الكيسه Thermaltake V3

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات