النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: وجود قطاعات تالفة مع أن برنامج HD tune يظهر فحص نظيف للهارد TOSHIBA

عضوية جديدة

Question وجود قطاعات تالفة مع أن برنامج HD tune يظهر فحص نظيف للهارد TOSHIBA

السلام عليكم

أنا تابعت بعض المواضيع هنا في المنتدى لكن حائر بأي برنامج سيكون حلا نهايئا لمشكلتي

مشكلتي أني أمتلك لابتوب توشيبا من نوع satellite l755 s5306 اشتريته هدي 6 أشهر لكن قبل مدة أصبح يعاني من بطئ و تشنج في البرامج حتى ظهرت لي رسالة تفيد أن علي أن أحفظ

بياناتي بسرعة ثم توقف بعد دلك عن دخول للنظام حيث يتوقف في شاشة سوداء يتوسطها سهم بروزليشن كبيرة

فبحث و بحث و توصلت لبرنامج HDD Regenerator v1.51 قمت بتشغيله من بيئة دوس في بداية إقلاع الحاسوب و عثر على قطاعات تالفة 8 قطاعات تالف تقريبا وقام بتصليحهم

ولكن لا أدعه يكتمل لأنه بطييئ في الفحص المهم أني تعديت تلك الشاشة سوداء و قمت بفرمطة الهارد و قبل تتبيت الملفات حدرني أن الهارد يمكن أن يسقط قريبا

ولم يكتمل تتبيت ثم أعدت برنامج HDD Regenerator و أخد وقتا طويلا أكثر من الأولا وصل إلى 51 % تقريبا تم أنهيت الفحص دخل للنظام ثانية و حملت برنامج تتبيث التعريفات و عند تحميل و

ثثبيت التعريفات كان من الضروري أن يعمل ريستارت للحاسوب لكن هذه المرة لم يدخل و أعطاني الشاشة زرقاء و هدا صراحة أفقدني صبري لكن قلت لن أستسلم هنا أعدت استخدام برنامج

إصلاح القطاعات تالفة فظهرت قطاعات جديدة تقريبا 12 قطاعا في أولا بداية الفحص فقام باصلاحهم ثانية وتم بحمد الله الدخول لنظام من جديد لكن مازالت تلك النافدة تزعجني اللتي تخبرني

بحفظي بياناتي وقررت فحص الهارد ببرنامجhd Tune لعزل القطاعات التالفة لكن الطامة الكبرى أنه لم يجد أي قطاع تالف وقررت التسجيل و الإنظمام إليكم

في هدا
    الصرح الكبير متمنيا أن أجد حلا لهذه المشكلة المعقد اللتي عقدت حياتي :ah42:

وهده صور للبرنامج من حاسوبي
    ولكم واسع نظر

هل هناك حل لي مشكلتي و هل تنصحوني بعمل الفرمطة بطيئة(Low physical format) و بأي برنامج ؟؟؟

أم أجرب برنامج Spinrite 6.0

كل بيانات الهارد في صور

أنا جد حائر فأرجوا أن ألاقي اهتماما لمشكلتي و أكون شاكر لكم و لأن رأسي صلب أرفض الهزيمة :ah24:

عضو

رد: وجود قطاعات تالفة مع أن برنامج HD tune يظهر فحص نظيف للهارد TOSHIBA

انا عن نفسي جربت التون مع الجينيراتور ادم نفس العدد بالظبط كانوا 11 باد سيكتور ثم انا كنت علي هارد 500برده

خد ساعتين مش كتير ولا حاجة

اسبرينت بيدي تلخيص سريع لو شغلته في الاول افتحه وامشي معاه

لو اداك شاشة ان الحق غير الهارد صدقني اسمع كلامه ده فاله طين ههههههههههههههههه لو مكنش الغيه وكمل

مع الجينيراتور تاني علي الهارد كله في اصدارة 2011 بتشتغل في الويندوز حط الويندوز علي هارد تاني وشغله وانت قاعد بتشتغل

ان شاء الله بالتوفيق

عضو برونزي

انا اول مره اشوف برنامج hdtune يعرض فى التنبيهات حاجه باللون الاحمر وكمان فى بند الحاله كاتب failed بالاضافه لان عدد القطاعات التالفه عندك كتير وواضح والله اعلم انها بتزيد

فنصيحه ابدا الان وعلى الفور بنقل بياناتك المتبقيه او على الاقل الهامه اما بشراء هارد جديد ولو الميزانيه غير متاحه لذلك فامامك اختيار ارخص وهو بشراء اسطونات دى فى دى وقم بنسخ ما تريد واحده تلو الاخرى بعد ذلك اذا اردت تجربه حلول مشاكل الباد سيكتور فجرب

لكن بمنظر الهارد بتاعك واضح انه بيودع للاسف فلذلك انقل حاجات المهمه باى طريقه من اللى قولتهلك وجرب مع العلم ان الباد سيكتور خصوصا الفيزئياى او الظاهرى اقصد اللى ممكن والهارد شغال تسمع صوت تكتكه او يعقد كل شويه يفصل ده مبيتعلجش وخلاص بالسلامه ممكن يتعمل ليه حل مؤقت زى غزل القطاعات التالفه عن الكتابه عليه لكن بردك بيظل موجود

فلذلك قم بفعل ما قلته وبعدين جرب البرامج ولابد ان تتركه ليكمل اختبره وفصحه انت مضطر الاختيار مش بايدك للاسف فجرب تانى HDD Regenerator وبعدين عاوز تعمل فورمت low level اعمل واى حاجه ليها علاقه بالهارد اعملها بس نصيحه حاول يكون الكلام ده والهارد بتاعك مش الاساسى بمعنى انه تكون مخلى الويندوز عندك شغال على هارد اخر او استخدم حاجه زى windows live من على السيدى او الفلاش وربنا يسهل ان شاء الله

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الشحات مشاهدة المشاركة
    انا عن نفسي جربت التون مع الجينيراتور ادم نفس العدد بالظبط كانوا 11 باد سيكتور ثم انا كنت علي هارد 500برده

خد ساعتين مش كتير ولا حاجة

اسبرينت بيدي تلخيص سريع لو شغلته في الاول افتحه وامشي معاه

لو اداك شاشة ان الحق غير الهارد صدقني اسمع كلامه ده فاله طين ههههههههههههههههه لو مكنش الغيه وكمل

مع الجينيراتور تاني علي الهارد كله في اصدارة 2011 بتشتغل في الويندوز حط الويندوز علي هارد تاني وشغله وانت قاعد بتشتغل

ان شاء الله بالتوفيق
    مرحبا أخي الكريم وشكرا على المساعدة

تقصد أعمل سكان بالإسبرينت يعني لو طلع صفحة معينة يكون خطر على الهارد ؟؟؟

و مالفرق بين الإصدار 2011 و القديم ??

و الهارد بتاعك شغال الٱن ولا انعطب ؟؟

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ممدوح_969 مشاهدة المشاركة
    انا اول مره اشوف برنامج hdtune يعرض فى التنبيهات حاجه باللون الاحمر وكمان فى بند الحاله كاتب failed بالاضافه لان عدد القطاعات التالفه عندك كتير وواضح والله اعلم انها بتزيد

فنصيحه ابدا الان وعلى الفور بنقل بياناتك المتبقيه او على الاقل الهامه اما بشراء هارد جديد ولو الميزانيه غير متاحه لذلك فامامك اختيار ارخص وهو بشراء اسطونات دى فى دى وقم بنسخ ما تريد واحده تلو الاخرى بعد ذلك اذا اردت تجربه حلول مشاكل الباد سيكتور فجرب

لكن بمنظر الهارد بتاعك واضح انه بيودع للاسف فلذلك انقل حاجات المهمه باى طريقه من اللى قولتهلك وجرب مع العلم ان الباد سيكتور خصوصا الفيزئياى او الظاهرى اقصد اللى ممكن والهارد شغال تسمع صوت تكتكه او يعقد كل شويه يفصل ده مبيتعلجش وخلاص بالسلامه ممكن يتعمل ليه حل مؤقت زى غزل القطاعات التالفه عن الكتابه عليه لكن بردك بيظل موجود

فلذلك قم بفعل ما قلته وبعدين جرب البرامج ولابد ان تتركه ليكمل اختبره وفصحه انت مضطر الاختيار مش بايدك للاسف فجرب تانى HDD Regenerator وبعدين عاوز تعمل فورمت low level اعمل واى حاجه ليها علاقه بالهارد اعملها بس نصيحه حاول يكون الكلام ده والهارد بتاعك مش الاساسى بمعنى انه تكون مخلى الويندوز عندك شغال على هارد اخر او استخدم حاجه زى windows live من على السيدى او الفلاش وربنا يسهل ان شاء الله
    مرحبا أخي الكريم
    نعم غريبة لكن أظن أن برنامج HDD Regenerator قام بتصليحها مؤقتا لهدا لم تظهر لكن بعد الفحص به وجدت أن القطاعات التالفة كلها ك 12 قطاع فقط تالف في الهارد كله
    لا أصلا الهارد لتوه مفرمط لكن المشكلة أن حدثلي هدا المشكل من قبل في لابتوب ٱخر و ٱشتريت هدا ولم يكمل حتى 6 أشهر ووقع له نفس المشكل علي أن أعرف المشكلة لأني خائف من أن يحدث هدا شيء لهارد ٱخر و أصير في حلقة مفرغة
    لاأسمع شيئا على الإطلاق يصدر منه ولاأعتقد أن به Physical Bad Sectors
    برنامج الإصلاح HDD Regenerator قام بتصليح كل البادات المعطوبة بسهولة لكن عيبه ثقيييل و أنا لا أدعه يكتمل لكن أظهر كفائة في علاجها لكن الحل المفترض اللدي أنا بصدد تجربته هي الفرمطة البطئية و أشوف إدا صلح

نعم هدا لراح أفعل أنزع الهادر و أربطه بحاسوب ٱخر كهارد خارجي و أجري عليه فحوصات و أعمل له فرمطة بطيئة
    أنا الٱن أنتظر أصحاب تجارب لنجحت معهم أحد الحلول أتمنى يفيدوني معاهم
    شكرا أخي على الإهتمام و المساعدة

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gamow مشاهدة المشاركة
    مرحبا أخي الكريم
    نعم غريبة لكن أظن أن برنامج HDD Regenerator قام بتصليحها مؤقتا لهدا لم تظهر لكن بعد الفحص به وجدت أن القطاعات التالفة كلها ك 12 قطاع فقط تالف في الهارد كله
    لا أصلا الهارد لتوه مفرمط لكن المشكلة أن حدثلي هدا المشكل من قبل في لابتوب ٱخر و ٱشتريت هدا ولم يكمل حتى 6 أشهر ووقع له نفس المشكل علي أن أعرف المشكلة لأني خائف من أن يحدث هدا شيء لهارد ٱخر و أصير في حلقة مفرغة
    لاأسمع شيئا على الإطلاق يصدر منه ولاأعتقد أن به Physical Bad Sectors
    برنامج الإصلاح HDD Regenerator قام بتصليح كل البادات المعطوبة بسهولة لكن عيبه ثقيييل و أنا لا أدعه يكتمل لكن أظهر كفائة في علاجها لكن الحل المفترض اللدي أنا بصدد تجربته هي الفرمطة البطئية و أشوف إدا صلح

نعم هدا لراح أفعل أنزع الهادر و أربطه بحاسوب ٱخر كهارد خارجي و أجري عليه فحوصات و أعمل له فرمطة بطيئة
    أنا الٱن أنتظر أصحاب تجارب لنجحت معهم أحد الحلول أتمنى يفيدوني معاهم
    شكرا أخي على الإهتمام و المساعدة
    ان شاء الله ينجح معك واخبرنا بالنتائج لانى مهتم جدا بهذه الاختبارات بسبب انى اكثر المشاكل والعيوب التى توجهنى سواء فى اجهزتى او اجهزه اى حد هى الهارد تحديدا للاسف والهاردات الحديثه كلها سئيه ومزريه جدا بمنتهى الصدق بس لازم تكمل الاختبارات للاخر ازاى توقفها فى النصف سيبه حتى ولو يوم يكمل الاختبارت والفحص واعتقد برنامج زى HDD Regenerator ده ملوش نسخه تعمل على الويندوز الله اعلم لذلك حتضطر تشغله من الدوس فلازم تنتظر

وان شاء الله ينجح معك بس اهم حاجه راقب اداء الهارد عشان لو ظهرت حاجه جديده تبدى تاخد حذرك وان شاء الله خير واخبرنا بالنتائج بالتوفيق
    التعديل الأخير تم بواسطة mahmoud20070 ; 31-08-2012 الساعة 19:37

عضو

بالنسبة للاسبرينت لو لقي بادات كتير في الاول بيديك تحذير نصه ان الحق اعمل باك اب ودي حصلنت معايا قبل كده
    وهو اسبوع وكل سنة وانت طيب كانت مصيبة بس الحمد لله علي كل شئ

نسخة HDD Regenerator 2011 شغالة في الويندوز دي ميزتها الوحيدة

بس الهادر اللي هتعمل عليه اسكان يكون غير الهارد اللي عليه الويندوز

يعني نزل ويندوز علي هارد تاني واشتغل منه كاساسي وادخل وسطب ال HDD Regenerator 2011

واشتغل انت علي الهارد الجديد لغاية ما يخلص سكان للهاد اللي عليه تالف

عضو برونزي

يا باشا أنا محبش أحبطك لكن عدد الباد سيكتورز خرافي ولا يمكن أن ينصلح حال الهرد.. نصيحة انقل نسخة من بياناتك ودخل الجهاز الضمان فوراً عشان يستبدلوا الهرد.. حضرتك قولت الجهاز شاريه من 6 شهور فقط يعني داخل الضمان

لو الجهاز خارج الضمان لأي سبب يجب استبدال الهرد فوراً لأن عدد الباد سيكتورز غير عادي

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr. Nova مشاهدة المشاركة
    يا باشا أنا محبش أحبطك لكن عدد الباد سيكتورز خرافي ولا يمكن أن ينصلح حال الهرد.. نصيحة انقل نسخة من بياناتك ودخل الجهاز الضمان فوراً عشان يستبدلوا الهرد.. حضرتك قولت الجهاز شاريه من 6 شهور فقط يعني داخل الضمان

لو الجهاز خارج الضمان لأي سبب يجب استبدال الهرد فوراً لأن عدد الباد سيكتورز غير عادي
    ده راى بردك والله انقل الحاجات زى مقولتلك اما تجيب هارد تانى او لو التكلفه مش معاك يبقى اقضيها اسطوانات دى فى دى وقسم حاجاتك المهمه عليه المهم تقدر تشتغل على الهارد تمام

انما الهارد بتاعك فعلا حيودع وللاسف ممكن فى اى لحظه لان ديه ملهاش توقيت معين نقدر نقولك خلى بعد مثلا شهر حيحصل كذا خالص انت ممكن فجاه الجهاز يوقف بيك وتيجى تخش يبقى باز فلذلك حافظ على حاجات حتى ولو المهمه بس مش لازم كل الجهاز فى مكان اخر

المفضلات