صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 35

الموضوع: لينكس ويونكس في الشبكات

عضو فضي الصورة الرمزية okaenrique

Thumbs up لينكس ويونكس في الشبكات

السلام عليكم!Clap

في ا لاواني الاخيرة تم استخدام هذه الانظمة فس الشرق الاةسط بكثرة واستخدامتها متععدةة

ممكن شرح في طريقة عملهم في الشبكات ةالف شكر على كل شي

عضو فضي الصورة الرمزية adam black ice

مشاركة: لينكس ويونكس في الشبكات

بص يا اخي واللهي اكون صريح معاك لازم تتعلمهم وتعرف ال adminstration فيهم بيبقي ازاى يعني لازم تفهم نظام التشغيل ماشي ازاى الاول وهناك كتب متوفره لتعليم اللينكس والانظمه موجوده وبكثره انما حد يشرحلك كده شرح سرييع مش هينفع وشد حيلك

Knowledge is belong to human

عضو فضي الصورة الرمزية okaenrique

الف شكر يا اخي لكن اني فاهم اليونكس ولينكس لاكن اقصد كتطبيقات في الشبكات بماذا تتميز عن ماكروسوفت

لا من ناحيه تتميز فى تتميز بكتير عن ميكروسوفت حيث ان نظام التشغيل كيونكس ولينكس ككفاءه من حيث اداره الشبكه وكذلك نظام التعامل مع الميمورى افضل بكثير ولا تنسي اهم شىء السيكيورتى

مشرف عام سابق الصورة الرمزية UNREAL

لا غير صحيح اسمحلي...أخ آدم..
    الويندوز بعد الـ 2003 يعتبر من أفضل أنظمة التشغيل...وإذا على ناحية السيكيوريتي....الناس دائما تقع في الغلط نفسه....طبيعي النظام الأكثر انتشارا سيكون الأكثر استهدافا....

اختيارك لنظام التشغيل يعتمد على الهدف من استخدامه يعني مثلا السولاريس وهو اليونيكس تبع شركة صن...ممتاز جدا كخادم تطبيقات ويتميز بشكل كبير عند استخدامه مع معدات صن الأصلية بوقت تشغل شبه مستمر...
    اللينوكس مع الأباتشي سيرفر ممتاز مثلا كخادم ويب حيث يوفر عليك ثمن شراء نظام تشغيل...
    الويندوز أفضلهم جميعا وبدون منازعة من ناحية سهولة التعامل والتكامل مع الكثير من الأنظمة وبصراحة كما ذكرت سابقا فهو يعطي نسبة أداء ممتازة جدا...والدعم فيه أرخص بمراحل مقارنة مع الأنظمة الأخرى...

باختصار...
    1- سولاريس يونيكس= أعلى ثبات و خفة وجودة بناء إذا اقترن بالهاردوير المناسب...بالمقابل ستواجه صعوبة كبيرة في التعامل والإدارة...كل شي نصي تقريبا طبعا توجد واجهات رسومية ولكنها بائسة...

2- اللينكس بكل أنواعه= رخص الثمن... صعوبة التعامل اقل من يونيكس بحكم واجهات أكثر تطورا ولكن لا ترقى لمستوى ويندوز...اللي يقلك إنه ثابت غير صادق مع احتراماتي....يمكن ثابت اذا توكل له مهمة محددة وتتركه بحاله....أما تنطنط بين 600 تطبيق زي ما تعمل مع الويندوز فتنساها دي...

3- الويندوز روعة بالنسبة للمستخدم العادي وحتى المتقدم... يحتاج لشويتين تعليم بس ما راح تحس بشعور الضياع اللي يجيك وانت تتعامل مع اليونكس واللينكس وذلك لكونه في النهاية بيئة ويندوز... ميزاته أكثر من أن تعد...بالمقابل سعر تملكه في البداية يعد ضربة قوية حول 4500 ريال سعودي..

ترى يا شباب ليس تعصبا....أنا عن نفسي كل عملى على سولاريس...ولولا إني كنت أحتاج له في عملي فما كنت لأوجع دماغي وأعيش التخلف اللي كان قبل عشرين سنة ....بلاش واجهة نصوص وبلاش كلام فاضي و تخلف... قوة المعالجة طافحة وما راح تعطلهم واجهة رسومية...

الفكرة باختصار ان اللينكس و اليونكس لو فيهم واجهات رسومية بنفس التعقيد (مش بس جمال ألون وعبط زي اللي في اللينكس) لكان طلعت فضايحهم...زي اللي يقلك التويوتا هايلكس ما فيه مشاكل كمبيوتر... لكن هل يعني أن هذا سبب وجيه لترك البي إم دبليو لأنه ممكن يتعرض لأعطال في الكمبيوتر...

وفي النهاية استخدامك وميزانيتك هي اللي تحدد النظام الأنسب...

تحياتي للجميع...

الي الاخ UNreal
    اخى العزيز واللهى ما عارف ابدا منين اولا بالنسبه لانظمه اليونكس واللينكس لا شك انها احسن في اداره السيرفرات من حيث كل شىء طب انا هطلب منك طلب في موقع اسمه www.sans.org ده موقع سيكيورتى اقوى مواقع السيكيورتى في العالم بيعمل تصنيف لاقوى عشرين هجمه علي السيرفرات او علي انظمه التشغيل عاوزك تشوف كميه الثغرات اللى موجوده في الويندوز كمان يا اخى في موقع بيعمل زى عرض للسيرفرات الموجوده علي النت 63 بالميه منها free BSD يونكس يعني بجد حرام لما تقارن ما بين الويندى واليونكس او الينكس كسيرفر انا لا انكر قوه وانتشار الويندس ولا انكر سهوله التعامل معه واسهل بكثيييييييييييييييييير من الاخرين ولكن في نفس الوقت لا ننكر قوه الاخرين الملحوظه كمان انت تسمى انظمه اليونكس من عشرين سنه وتخلف يا اخى اللينكس واليونكس ما شاء الله ليهم مييييييييييييت اصدار وكل شويه بيظهر اصدارات جديده الصين قامت بتغيير حوالى تلاتين الف جهاز لنظام اليونكس انا شوفت شركات كامله في مصر تستخدم نظام اللينكس كاساس لها حتي علي المكاتب كمان اى شركه محترمه في العالم بتستخدم لينكس او يونكس علي سيرفراتها وكمان متنساااااااااااااااااااااااااااااااااش open source المعرفه في متناول الجميع وعمر ما كانت المعرفه احتكار

the knowledge belong to human

إداري سابق الصورة الرمزية TeT_TaT

الويندوز بعد الـ 2003 يعتبر من أفضل أنظمة التشغيل...وإذا على ناحية السيكيوريتي....الناس دائما تقع في الغلط نفسه....طبيعي النظام الأكثر انتشارا سيكون الأكثر استهدافا....
    يعتبر من قائمة الافضل ولكنه ليس افضلها ...
    اما بخصوص الانتشار فانظمة لينوكس منتشره بقوه جباره ,, ولكن بما ان قله منا يعرف لهذه الانظمة
    فيتابادر الى اذهاننا ان هذه النظام غير منتشر ولا يعرفه الكثير .
    اخي حاليا في السعوديه هناك هيئات ومراكز لمستخدمي الانظمة المفتوحة وقريبا سيكون هناك منركز في المدينه ... شركه زاي تقوم بصرف نسخة اصليه من نظام لينوكس مع الحاسبات الجديده
    (طبيعي النظام الأكثر انتشارا سيكون الأكثر استهدافا) اذاً هذا عيب يجب علينا حله

الويندوز أفضلهم جميعا وبدون منازعة من ناحية سهولة التعامل والتكامل مع الكثير من الأنظمة وبصراحة كما ذكرت سابقا فهو يعطي نسبة أداء ممتازة جدا...والدعم فيه أرخص بمراحل مقارنة مع الأنظمة الأخرى...
    اسف اظن انك تحتاج الى جلسه طبيه لينوكسيه

قد يكون اسهل من ناحيه الواجهه ولكن ثبات انسى امن انسى
    ياخي كل اسبوع تكتشف ثغره امنيه به
    ياخي الى هذه اللحظه هناك حزمتان امنيه كل واحده منها مايقارب 200ميقا
    يعني 400ميقا ملفات امنيه (والله عيب )

لم افهم كيفيه ان يكون الدعم ارخص ؟

2- اللينكس بكل أنواعه= رخص الثمن... صعوبة التعامل اقل من يونيكس بحكم واجهات أكثر تطورا ولكن لا ترقى لمستوى ويندوز...اللي يقلك إنه ثابت غير صادق مع احتراماتي....يمكن ثابت اذا توكل له مهمة محددة وتتركه بحاله....أما تنطنط بين 600 تطبيق زي ما تعمل مع الويندوز فتنساها دي

رخص الثمن : انت تقصد اخي الجزء المجاني منها والذي تتعامل معه او تعاملت معه مثل الريد هات
    والفيدورا

أخي هناك نسخة
    Redhat Enterprise Server 4
    Price Range: $1,326.00 - $1,519.00

أبحث عن Red Hat Enterprise 4
    في المنتدى ستجد روابط للتحميل جربها ثم احكم

على فكره لا تنسى
    Suse Linux Enterprise Server 9.0
    فهو احد الاقوياء ايضاً
    [SIZE="4"][B][FONT="Arial Narrow"]
    [CENTER][COLOR="DarkGreen"]على آثارك يازمن نسير انا وخطاي, فهل سامضي انا وتبقى خطاي , ام سنذهب معاً [/COLOR][/CENTER][/FONT][/B][/SIZE]

وتعليقا علي كلا مشرفنا TeT_Tat

انا مش هزود كلام في اللينكس تانى لان العالم كله عارف الفرق بين اللينكس وال black box
    بس احب اقول يا جماعه انا عاوزكو بجد ستعملو لينكس انتا ساعتها بتحس انك بتتعامل مع نظام تشغيل محترم اوىىىى تحس واللهى انك بتعمل حاجه ويا جماعه واللهي في نخ كتييره سهله في التعامل اوى زى ماديريفا و سوسى وتقدرو تحكمو يا جماعه لو حد حاول يجيب live cd ويجرب ويحكم ولكن لا شك ان اللينوكس اقوى واشكر جمييييع المشاركين

Cool مشاركة: لينكس ويونكس في الشبكات

ازدادت الهجمات.... :n: :n: :n:

طيب الشباب الأبطال أبطال اللينكس.... كم واحد فيكم يقدر يستغني عن ويندوز 100%؟؟.... بالأمانة جاوبوني.... وكم واحد فيكم لا يستخدم سوى لينكس وفقط لينكس....؟؟؟ أعتقد وبدون مبالغ ولا واحد فيكم...:rolleyes:
    __________________________________________________ ____________
    عموما نعود للنقاش
    من ناحية الأمن والسيكيوريتي عفوا هي الشغلة مش بس رطرطة كلام ....
    النظم المفتوحة المصدر هي عرضة للأختراق بشكل مضاعف...كونها ببساطة مفتوحةالمصدر....وسد الثغرات بالأسلوب الخيري لا يجدي نفعا....شوف ما إن ظهرت منتجات يمكن إعتبارها جدية من لينكس حتى بدأوا يرمون أسعارا فلكية للدعم والصيانة والمتابعة....والتي تحصل عليها مجانا مع ويندوز....

وياللي يحسب إن الأوبن سورس ميزة...أقول فكروا بعقولكم.....صحيح أن فيه مزايا للمستخدمين النهائيين من حيث إنه بلاش ولكن عمرها ما كانت ميزة مع النظم الحرجة (موضع نقاشنا) والتي تتطلب مستوى أمان عالي...أنظر إلى كل SUSE و RedHat طبعا إصدارات السيرفر فقط وشوف كم تكلفة الدعم والصيانة السنوية.....وشوف الحماقة إنهم ضربوا نفسهم في نقطة القوة لديهم وهي السعر...

بالنسبة لقولك أخي TeT_TaT
    قد يكون اسهل من ناحيه الواجهه ولكن ثبات انسى امن انسى
    ياخي كل اسبوع تكتشف ثغره امنيه به
    ياخي الى هذه اللحظه هناك حزمتان امنيه كل واحده منها مايقارب 200ميقا
    يعني 400ميقا ملفات امنيه (والله عيب )
    ليش عيب؟؟؟ عيب إن واحد يمنحك تحديثات بهذه الكفاءة؟؟؟ عيب إن الواحد يتابع سد ثغرات النظام الأكثر انتشارا في العالم أولا بأول؟؟؟
    ثبات إنسى....بالله سألتك بالله هل تعتبر إن الويندوز إكس بي غير ثابت؟؟؟ هل عمره طاح من عنده لعنده زي الفيدورا الغبي اللي يضرب البوت لودر من لحاله...

بس لاحظو إننا بدينا نخرج من قطاع نظم تشغيل الشبكات إلى نظم التشغيل الإعتيادية....

__________________________________________________ ____________
    بالنسبة للأداء
    نظام ويندوز من أقوى الأنظمة وأسرعها أداءاً.... أدخل موقع صن Sun microsystems وشوف لأي حد هو قريب من نظامهم سولاريس اللي يعتبر أسطوري من ناحية خفة وسرعة وثبات الأداء...طبعا أنا من وجهة نظري لا أعد ذلك مقارنة عادلة ممكن نقارن الأداء بينهم لمن نعبي السولاريس واجهات رسومية معقدة زي الويندوز هذيك الساعة تكون المقارنة أصح...
    وأنظر إلى أداء لينكس SUSE المتهالك... بعدهم بمراحل...وذلك رغم أنه أصبح ينتج برعاية شركة Novell....

يا شباب أعيد وأأكد المسألة مهي تعصب وترديد كلام مجلات ومواقع مع احتراماتي....
    أنا أعترف أن اليونيكس واللينكس كلاهما يمنحان شعورا بالإحترافية والتميز ...وحب التميز عقدة عند أغلب بني آدم....
    ولا غير كذا والله أنه اليونكس....شوف اليونكس وسولاريس اللي هو أفضلهم بدون منازع مو غيره.....فيه مشاكل ويهنق أحيانا لمن تكثر عليه برامج وأبليكيشنز.......
    أما اللينكس أصلا ما أكلف نفسي أتكلم فيه لأنه فاشل وهو عقدة مبرمجين وإلى الآن لم ينضج بعد ويوم جا ينضج طلع أغلى من الويندوز.....

بالنسبة لسؤالك TeT_TaT
    لم افهم كيفيه ان يكون الدعم ارخص ؟
    أكرر أنظر إلى كل SUSE و RedHat طبعا إصدارات السيرفر فقط وشوف كم تكلفة الدعم والصيانة السنوية.....وشوف الحماقة إنهم ضربوا نفسهم في نقطة القوة لديهم وهي السعر...
    بعد شوف وقارن سعر توظيف محترف ويندوز مع سعر توظيف محترف لينوكس أو يونيكس بتحصل سعر الثاني يمكن بدون مبالغة دبل الأول....مما يعني تكلفة تشغيل عالية جدا....

يعيش ويندوز والمنطق:up: :up: :up: .....
    وخلي اللي يحب يحلم يحلم بمدينة افلاطون وابن خلدون(H) (H) (H)

وللمعلومية أنا ما بجيب كلامي من راسي أن كلامي عن تجربة لكل نظام من المذكور في النقاش....

وتذكروا دوماً أن إختلاف الرأي لا يفسد للود قضية !Clap

حبايبي كلكم أعضاء عرب هاردوير....

عضو

هههههههههههههههههههههههههههههه

الاخ UNREAL

لينكس ويونكس عبط طب خد دى

شركة أوراكل تطور نظام لينوكس خاص بها

واشنطن: أكد الرئيس التنفيذي لشركة أوراكل لاري إليسون أن شركة أوراكل تعتزم طرح النسخة الخاصة بها من نظام التشغيل لينوكس كما إنها تدرس إمكانية شراء الشركة الموزعة لبرامج المصادر المفتوحة رقم 2 على مستوى العالم، شركة نوفيل.

يذكر أن شركة أوراكل هي شركة رائدة في منتجات قواعد البيانات وتطبيقات الأعمال الأخرى، ومن شأن تقديمها لنظام تشغيل لينوكس من إنتاجها تمكين أوراكل من تزويد المستخدم بمجموعة برمجيات شاملة متكاملة، ومن أولى الشركات التي جنت ثمار تقديم مجموعة برمجيات شاملة متكاملة، شركتي آي بي إم وشركة مايكروسوفت.

تاريخ التحديث : 4/30/2006 1:51:30 PM

قول ان شركه اوركل شركه عبيطه

وتقدر تقولى ما سر اهتمام المؤسسات الكبيره باللينكس

ولا كمان HP OR DELL OR SUN OR OR OR OR OR

,وبعدين الى انتا محتاجه من الويندوز ما تقدر تعمله فى اللينكس ماعدا الالعاب
    وبعدين فى شركات الان تعمل جاهده على تطوير دريفرات لكوت شاشه مثل ان فديا وغيرها لتشغيل الالعاب
    لكن ليست نقطه ضعف الى عند المستخدم المنزلى

https://us.moheet.com/asp/subject.asp?ch=4

عضو

https://www.google.com/linux
    وهذا جوجل لينكس

Open Source and Linux from HP
    https://h10018.www1.hp.com/wwsolutions/linux/index.html

وهنا اتش بى

https://www.oracle.com/technologies/linux/index.html

وهنا اوراكل

https://www.sun.com/software/linux/

وهنا صن

https://www-1.ibm.com/linux/

وهنا اى بى ام

والباقيه اتيه ان شاء الله

أخي بشر

(من باب تبسمك في وجه أخيك صدقة) وليس تهكماً!

عندك تعليق...علق في صلب الموضوع...
    هل لك تجربة في نظم التشغيل موضع النقاش؟؟هل تفضل أحدها؟؟؟ هل التفضيل نابع عن قناعات معينة لتشاركنا بها؟؟؟هل ممكن أن تدعم رأيك بأدلة واضحة وعلمية؟؟؟
    ننتظر منك الرد والإفادة...

غير كذا اسمحيلي ردك السابق مش في مكانه...فنحن مش في صدد إن أوراكل صحيت اليوم وحابة تنافس في مجال نظم التشغيل......

ما ذكرت في ردك هو محاولات شركة عملاقة لاقتطاع حصة من السوق وهذا طبيعي بين أي شركات تحاول منافسة نظام التشغيل الأكثر انتشارا بالعالم.... لاحظ أنها بداية محاولات و ليس دليل على أفضلية....وكان غير أوراكل أشطر سواء آي بي إم أو غيرها...

تذكير للشباب عموما أرجوا منكم قراءة جميع الردود في الموضوع بتأني، وعدم الخروج عن الإطار العام في حال الرد...حتى نحافظ على الموضوع من التشتت...

أشكرك على تفهمك...

اخى العزيز انتا بتتكلم في ايه اساسا

اولا يا اخى وبدون اى تكبر الواحد عنده معرفه بويندوز ولينكس ويونكس بمعرفه كافيه بفضل الله ويا سيدى هقولك معرفه متواضعه علشان محدش يفتكر انى بتنطط انتا اكييد عندك اتصال نت هقولك افتح العنوان ده ارجواك وابقى اتكلم https://www.sans.org/top20/ شوف الهجمات التي يمكن تنفذ علي الويندوس والهجمات اللي تنفذ علي اليونكس او اللينكس يا اخى انا بكلمك في كلام خبراء عالميييييييييييييييييييييييين جميع شركات الدنيا المحترمه تستخدم لينكس اوراكل بتبقي احسن مع لينكس ولن ندخل في مميزات داخليه اوى واقولك hyper threading ولا اقولك ازاى processes بتتنفذ في الاتنين علشان الاعضاء المبتدئين ميستغربوش من الكلام خلينا نتكلم من بره الموضوع ونتكلم كلام الناس اللى كلها موافقه عليه اناا اساسا واللهى بستغرب نفسى واانا بتكلم في الموضوع ده انا بقولك 63% من السيرفرز علي النت unix based system هقول ايه تانى يا جماعه يعني لما واحد يجي يقولك فيجوال بيسك احسن من الجافا هتقوله ايه مش ذنبنا ان الفيجوال بيسك مثلا اسهل في عمل البرنامج ولكن يا اخى انظر الي من تعلمو الجافا وعملو بيها ايه واللي اتعلمو الفيجوال بيسك وعملو بيه ايه انا بقول الكلام ده كمثال مش اكتر ملوش صله بالموضوع ولكن يا جماعه هل معنى التكنولوجيا ان اخبي علي الناس المعرفه العلم مملووك للجميع ومحدش يخبي حاجه علي حد مش نسرق الفكره من معامل ابل ماكنتوش ونروح ننفذها يا جماعه انا هطلب واللهي طلب وحيد نشوف ده اتعمل ازاى وده اتعمل ازاى وقد ايه الناس في اللينكس اوى اليونكس نفسها الناس كلها تتعلم عمر يا جماعه المعرفه ما كانت احتكار

وايه بقي الحته بتاعت عصر ابن خلدون والمدينه الفاضله يا استاذى العزيز لينكس ده بجد للناس الكويسه اللي هيا بشتغل صح مش هنجيب واحد بيلعب في مثلا ايه نادى درجه تانيه في كولالامبور لواحد بيلعب فى ريال مدريد او غيره يا جماعه كفايه ان اى حد بيشتغل لينكس بيعرف الويندس ده من جوه عامل ازاى واساسه وشكله انما مش كل اللي بيشتغل ويندس بيعرف لينكس

حته اخيره انا عمرى ما بقلل من الويندس هو اكثر الانظمه في العالم اشتهارا وانا يا جماعه بايدى عملت سيرفرات ويندوس كتيير واشتغلت عليها وهيا قويه جدا ولكن مقارنه بالعم الكبير اللينكس لا يبقي كل واحد ياخد حقه ....
    وشكرا لسعه صدركم

أخي آدم لا تعيد ردك الأول...كرد جديد

أطلب منك مشكورا ان تفند بكلام علمي وواضح... يا أخي فند نقطة بنقطة والإقتباس كويس وسهل لربط الردود....

محدش يفتكر انى بتنطط انتا اكييد عندك اتصال نت هقولك افتح العنوان ده ارجواك وابقى اتكلم https://www.sans.org/top20/ شوف الهجمات التي يمكن تنفذ علي الويندوس والهجمات اللي تنفذ علي اليونكس او اللينكس يا اخى انا بكلمك في كلام خبراء عالميييييييييييييييييييييييين جميع شركات الدنيا المحترمه تستخدم لينكس اوراكل بتبقي احسن مع لينكس
    بالنسبة للنك اللي حاطه فهو يسرد أكثر عشرين مشكلة أمنية إنتشارا وهي ليست في الويندوز فقط....بل يذكر مشاكل في نظام تشغيل سيسكو IOS أيضا وأكثر المشاكل هي مشاكل عامة في التطبيقات Cross-Platform Applications
    مش حقلك إقرأ اللنك تبعك كويس...
    لو عندك مشكلة في اللغة أترجمه لك.... احنا هنا نساعد بعضنا ومش عيب ترى...

ولن ندخل في مميزات داخليه اوى واقولك hyper threading ولا اقولك ازاى processes بتتنفذ في الاتنين علشان الاعضاء المبتدئين ميستغربوش من الكلام خلينا نتكلم من بره الموضوع ونتكلم كلام الناس اللى كلها موافقه عليه
    يا أخي من منعك انك تتوسع و تدخل في الكلام الكبير....انت في منتدى تقني ولست في منتدى عام...أنا أطلب منك أن توسع لي أفاقي وتشرح لي كيف يتنفذ البروسس في كل منهم...لأني لا أعرف هذه المعلومة...

وايه بقي الحته بتاعت عصر ابن خلدون والمدينه الفاضله يا استاذى العزيز لينكس ده بجد للناس الكويسه اللي هيا بشتغل صح مش هنجيب واحد بيلعب في مثلا ايه نادى درجه تانيه في كولالامبور لواحد بيلعب فى ريال مدريد او غيره يا جماعه كفايه ان اى حد بيشتغل لينكس بيعرف الويندس ده من جوه عامل ازاى واساسه وشكله انما مش كل اللي بيشتغل ويندس بيعرف لينكس
    يعني الكلام العام والأمثلة الشعبية تضيف روح للموضوع لو كانت في محلها بس اسمحلي يا أخي الكلام السابق أساسا غير متراكب أو مفهوم

حته اخيره انا عمرى ما بقلل من الويندس هو اكثر الانظمه في العالم اشتهارا وانا يا جماعه بايدى عملت سيرفرات ويندوس كتيير واشتغلت عليها وهيا قويه جدا ولكن مقارنه بالعم الكبير اللينكس لا يبقي كل واحد ياخد حقه ....
    واللحين أنا أكمل وأقول هيييييييييي العم لينكس الكبير محدش حياخد حئه.....ياأخي الشغلة قلبت أغنية شعبان عبدالرحيم تراني أمزح....
    لكن فعلا أنا ما أقبل النقطة اللسابقة كرد من انسان محترف...

نهاية المطاف...
    إذا حاب تناقش بأدلة علمية أنا أكمل معك غير كذا، أنا مضطر للإنسحاب من باب (طوبى لمن ترك المراء وإن كان محقا...)

وأكرر وتذكروا دوماً أن إختلاف الرأي لا يفسد للود قضية....

اولا :-
    انتا بجد بردك ده يا UNREAL تعديت حدودك اوى واللهي وانا اطلب من احد المشرفين (الكبار) التدخل يا جماعه المنتدى مش معمول علشان الرد بالاسلوب ده

ثانيا :-
    لو هتتكلم بقي في المعرفه وبتقول لغه مش لغه بفضل الله يا اخ UNREAL انا كليه هندسه قسم شبكات ومعايا شهادات من ISS في السيكيورتى والحمد لله عندى المام بالشبكات الحمد لله كويس وبانظمه التشغيل وخاصه اللينكس حاجه تانيه ان احبيت اقولك وضعى بس علشان تفهم انتا بتتكلم مع مين ولو عاوز السى في ابعتهولك

ثالثا :

لو اللينكس مضايقك ممكن يا سيدى تنزلى مصر استضيفك واديك كورس RHCE اخليك تعرف ان اللينكس اقوى ولا لا

رابعا :
    قبل ما نتكلم يا ريت تبقي على درجه الفهم الكافيه يعنى انا برشحلك

1-تقرا كتاب MODERN OPERATING SYSTEM علشان تعرف كل واحد قايم على ايه (الكتاب ممتاز للمبتدئين )

2- ممكن تبدا تقرا مقالات النتورك المكتوب منها في المنتدى كتييييييييييير

3-تقدر تاخد كورس بدايه في اللينكس وليكن لينوكس بلس

4-ممكن ساعتها اقدر اقولك انك هتشتغل لينكس وساعتها هتعرف مين احسن

انا مش عاوز ادخل في مغالطات وكلام كده يعني انا اللي يهمني صوره المنتدو وافاده الاعضاء

اطلب من الاخ NAZOOR او الاخ KIMO التدخل علشان يحكمو بالحق

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة