النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: مشكلة فى ثبات هارد 500 جيجا بلو westrendigital

عضو برونزي

مشكلة فى ثبات هارد 500 جيجا بلو westrendigital

بسم الله الرحمن الرحيم

اخوانى الكرام معلش الصوره كتير رجاء الانتظار فقط انا عندى مشكله كبيره فى هارد 500 جيجا بلو ويسترن ديجتال وهو انى مشترى الهارد ده يدوب مكملش السنه تقريبا ومن شركه عريقه اللى هى Highend واخدت الهارد من ايد التاجر لجهاز الكمبيوتر عندى وركبته ولغايه وقتنا هذا مفكتوش من مكانه ولله الحمد وعملت عليه اختبارات كتير وكله مكنش بيطلعى اى مشكله او عيب واحد فى اى شئ اطلاقا ولله الحمد

لكن من كام يوم فقط لما جيت اركب هارد تانى زى بتاعى كده فى الجهاز عشان اقسمه وبعدين انزله برامج والعاب كده يعنى فقولت الاول اعمله الفحص بتاعه وطلع سليم وقولت بالمره اعمل للهارد بتاعى كمان وللاسف ظهر العيب اللى مش متوقعه دخ

ديه اول صوره وعملى فيه زى محضرتكم شيفين تحذير ultra dma crc error count والتحذير ده مكنش بيجى اطلاقا قبل كده وانا مفكتش الهارد من مكانه اصلا حتى وصلاته مفكتهاش اطلاقا قبل كده

قمت عملت اختبارات لقياس السرعه الهارد وكذا عشان اعرف المشكله من ايه

*ملحوظه جميع نتائج الاختبارات اللى عملتها ديه عملتها فى ويندوز اكس بى لايف او المحمول يعنى الويندوز اللى بيشتغل من السيدى وملهوش دعوه بالهارد فاعتقد ده افضل من لو شغلت الاختبارت تحت بيئه السيف مود مثلا او بيئه الويندوز العاديه

ديه صوره من برنامج hdtune اخر اصدار زى مهو واضح فى الصوره وهو غير مسجل مش عارف هل ممكن كده يفرق فى نتائج الفحص ولا لا ياريت تقولوى يا اخوه هل الهارد اللى زى هاردى كده ديه بتكون النتيجه التقريبه بتاعته ولا انا هاردى اقل لانى حاسس انه اداءه مش مستقر

وديه صوره لاختبار تانى فى ال hdtune والحمد لله سليم وعموما اى اختبارات ليه علاقه بالباد سيكتور ولله الحمد الهارد بيطلع سليم ما شاء الله مفيهوش مشاكل هو المشكله فقط فى السرعه ورساله التحذير ديه اللى معرفش ليه ظهرت فجاه

للاسف باقى صور الاختبارات حذفت من رابط الرفع وللاسف بعد ان قمت بحذفها من عندى من الجهاز

فعاوز راى حضرتكم هل ديه مشاكل وايه السبب

* ملحوظه زى مقولت كل الاختبارات تمت تحت ويندوز اكس بى لايف او المحمول عدا اخر اختبار فقط

* الهارد ولله الحمد فى كل نتائج اختبار الباد سيكتور سواء الاسكان العادى او بالبرامج المتخصصه لم يظهر اى قطاع تالف ولله الحمد

* الهارد سرعته طبيعيه جدا معاى اثناء الشغل ماشاء الله زى مجبته اول مره مفيش مشاكل بس بردك عاوز اعرف ليه ظهرت التحذيرات ديه وليه برامج الفحص بتظهر بطئ فى الهارد

عندى ملحوظه هل ممكن يكون سبب اللى بيحدث ده فى الهارد هو انقطاع الكهرباء الكثير يعنى ايام ما المجلس العسكرى كان بيعقبنا وبيقطع النور هل كثره انقطاع الكهرباء ممكن تؤدى لمشكله زى ديه وثانيا انا شغال على ويندوز اكس بى ومفعل من المازربورد خاصيه IDE ولغيت خاصيه AHCI لان الاكس بى مبيتعرفش على الهارد الا بكده فهل ديه ممكن تكون سبب المشكله
    الصور المرفقة الصور المرفقة
    التعديل الأخير تم بواسطة mahmoud20070 ; 28-08-2012 الساعة 22:29

عضو ذهبي

رد: مشكلة فى ثبات هارد 500 جيجا بلو westrendigital

لا أرى داعي لكل هذا القلق
    القرص سليم ولا مشكلة فيه، ولكن الأفضل أن تقوم بتغيير كبل الساتا بآخر جديد.

عضو برونزي

جزاك الله خير يعنى رايك لا مشكله ولكن انا لا اعرف لماذا ظهرت رساله التحذير الاولى تبع الكابل فانا كما ذكرت لما اقم بفك الهارد ابدا من يوم مجبته فازاى ظهر كده مع العلم ان ده الكبل الاساسى اللى جيه مع المازربورد مش كبل تعبان يعنى فايه السبب انه يعمل كده

وعموما باذن الله حقوم ان ناوى ان شاء الله اغير الكابل واغير الويندوز لعل وعسى تحل المشكله باذن الله مشكور على تعبك معايا

عضو بلاتيني الصورة الرمزية محمد البرديسى

اخى الكريم جرب هذا الاسطورة سوف يعطى لك كل شى عن الهارد من درجة الاعتماد والاداء وكام ساعة اشتغل الهارد اسطورة بمعنى الكلمة
    وعلى فكرة الهارد عندك لا توجد فى اى مشكلة

عضو بلاتيني الصورة الرمزية محمد البرديسى

اخى الكريم جرب هذا الاسطورة سوف يعطى لك كل شى عن الهارد من درجة الاعتماد والاداء وكام ساعة اشتغل الهارد اسطورة بمعنى الكلمة
    وعلى فكرة الهارد عندك لا توجد فى اى مشكلة

عضو برونزي

اشكرك اخى الكريم محمد انا اصلى كما ذكرت انى اندهشت لماذا ظهرت رساله التحذير هذه رغم انى لما اقم بتحريك الهارد من مكانه فهذا السبب عموما الحمد لله انا اثق فى كلامكم وان شاء الله يكون خير

المفضلات