صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 30

الموضوع: سؤال عن فتح النواه لمعالجى

عضو برونزي

سؤال عن فتح النواه لمعالجى

بسم الله الرحمن الرحيم

هذه مواصفات جهازى

انا كما تروا المازربورد تبعى يوجد بها خيارات تمكننى بسهوله من فتح انويه المعالج وبالرغم انى قرات كثيرا عن خطوره فتح الانويه هذه الا ان قمت بالتجربه والحمد لله نجحت فقمت اثناء بدايه دخول الجهاز بالضغط على رقم 4 فقط فانا عندى اعداد يجعلنى اقوم بطريقه سريعه بعمل فتح للانويه بعمل ذلك قام باغلاق للجهاز فى الحال

فقمت بتشغيله مره اخرى ووجدت انه ولله الحمد قد قراء البرسيسور باربع انويه بل واصبح فينوم وهذه تقرير من برنامج

cpuz قد رفعته لهم

https://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2495385

المهم دخلت على البيوس مره اخرى لاعرف ما الذى تغير فى الاعدادت وقد رايت الاتى

Advanced Clock Calibration اصبحت Auto

Unleashing mode اصبحت Enable

Active Cpu cores اصبحت Auto

المهم انى لم اقم لا بتعديل اى فولت او اى شئ على الاطلاق فقط قمت بهذه الاعدادت البسيطه وكما قلت نجحت ولكن ما حيرنى صراحه هو درجه حراره البرسيسور ففالعاده البرسيسور عندى يكون فى حاله الخمول يبداء درجات حرارته من 34 درجه ثم يبداء فى العلو مع الشغل والضغط عليه ولا يقل عن هذه الدرجه وهذا بحسب برنامج

hwmonitor كما فى الصورة

اما بعد ان قمت بفتح الانويه فقدت وجدت شئ غريب جدا وهو ان درجات الحرار لكل الانويه اصبحت اقل من العشرين وقت الخمول كما فى الصوره

ولا اعرف صراحه هل هذه صحيحه ام لان اوقات كما تعرفوا اذا قام احد بفتح نواه وكانت غير مستقره فالاخطاء اللى تنتج عنها كثيره مثل عدم ثبات الجهاز او سخونته العاليه او عدم الدخول اصلا للويندوز ووجدت من احد هذه المشاكل ان برامج قراءه درجات الحراره لم تستطع قراءه الحراره الحاليه لاحد البرسيسورات بعد عمليه فتح الانويه فانا لا اعرف هل قراءه البرسيسور هذه بعد عمليه الفتح صحيحه ام لا وانا قمت باغلاقها حاليا خشيه ان يكون هناك عيب وقد يمتد اذا ظليت فاتح النواه الرابعه

فاود ان اعرف هل هذا طبيعى مع العلم انى جربت لعبه ثقيله وعده برامج وكان الاداء ما شاء الله ممتاز

وسؤال اخر كما ترون فهو تحول الى برسيسور فينوم هل فعلا سيكون اداءه اذا كانت النواه مستقره هل ستكون كالفينوم فعلا بمعنى فى الاداء او كروت الشاشه التى تتطلب برسيسور عالى يمكن ترى البرسيسور عندى وكأنه فينوم؟؟؟

وملحوظه اخيره كل تجاربى لم تستمر اكثر من ربع ساعه تقريبا فقط
    الصور المرفقة الصور المرفقة

عضو برونزي

رد: سؤال عن فتح النواه لمعالجى

سؤال اخر هل يمكن الاعتماد على فتح الانويه هكذا ام يجب تغيير فى الفولت او شئ؟

عضو ذهبي الصورة الرمزية MrTom

أخى أولا يجب عليك عمل ضغط ببرنامج Prime 95 لمدة لا تقل عن الساعة للتاكد من الثبات

و لكن مبدئيا للتاكد من درجة الحرارة أضغط على المعالج ببرنامج Prime 95 لمدة 15 دقيقة + أرفع صورة لدرجة الحرارة أثناء الضغط من برنامج HW Monitor

ده رابط البرنامج

https://www.mediafire.com/?fxgl350ph5wwzl0
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو برونزي

اشكرك على سرعه ردك وانا قمت على الفور بتنفيذ ما طلبت وقمت بالضغط على المعالج مده نصف ساعه تقريبا والحمد لله لما يزيد عن 52 درجه لكل الانويه بما فيهم الجديده وهذه الصوره

بس لاحظت انه عند البدء كان درجات الحراره لما تتعدى العشرون ولكن مع بدء الضغط قفزت الى الثلاثون درجه كما هو يبداء معالجى فى حاله الخمول ثم بدات درجات الحراره تزيد وتقل وبعد انتهاء الضغط وبمجرد ضغطى على stop فى اقل من ثوانى نزلت درجات الحراره واصبحت مره اخرى اقل من عشرين

المفترض ان مشتت المعالج الافتراضى ياتى وهو قوته تناسب شكل المعالج النهائى وهو اثلون ثلاثى الكور فالان بعد فتح الانويه اصبح هناك ضغط على المعالج وزياده له سواء فى الاستهلاك او السخونيه فكيف يقل ولا يزيد انا لا افهمها هل هذا طبيعى؟؟؟

والحمد لله المعالج مستقر جدا وجربت برامج ثقيله ولعبه ثقيله وكان ما شاء الله روعه فهل هو الان بالفعل يعادل برسيسور فينوم رباعى طبعا باستثناء انه لا يمكنه فتح الكاش الثالث فهل اداءه سيكون مثل اى برسيسور فينوم ام احتاج الى تغيير اى اعداد؟
    التعديل الأخير تم بواسطة mahmoud20070 ; 31-08-2012 الساعة 18:28

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ممدوح_969 مشاهدة المشاركة
    اشكرك على سرعه ردك وانا قمت على الفور بتنفيذ ما طلبت وقت بالغط على المعالج مده 30 ساعه تقريبا والحمد لله لما يزيد عن 52 درجه لكل الانويه بما فيهم الجديده وهذه الصوره

بس لاحظت انه عند البدء كان درجات الحراره لما تتعدى العشرون ولكن مع بدء الضغط قفزت الى الثلاثون درجه كما هو يبداء معالجى فى حاله الخمول ثم بدات درجات الحراره تزيد وتقل وبعد انتهاء الضغط وبمجرد ضغطى على stop فى اقل من ثوانى نزلت درجات الحراره واصبحت مره اخرى اقل من عشرين

المفترض ان مشتت المعالج الافتراضى ياتى وهو قوته تناسب شكل المعالج النهائى وهو اثلون ثلاثى الكور فالان بعد فتح الانويه اصبح هناك ضغط على المعالج وزياده له سواء فى الاستهلاك او السخونيه فكيف يقل ولا يزيد انا لا افهمها هل هذا طبيعى؟؟؟

والحمد لله المعالج مستقر جدا وجربت برامج ثقيله ولعبه ثقيله وكان ما شاء الله روعه فهل هو الان بالفعل يعادل برسيسور فينوم رباعى طبعا باستثناء انه لا يمكنه فتح الكاش الثالث؟
    كده الحمد لله درجة الحرارة جيدة جدا و الفضل يعود لعدد لفات مروحة المشتت

بس للتاكد من الثبات أكثر أضغط علية لمدة ساعة أو ساعة ونصف و تاكد من أنه لايوجد أنوية فشلت فى الضغط أو توقفت

و البروسيسور كده أدائه هيبقى ممتاز و لكن لن يماثل ال Phenom II X4
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو برونزي

اوكى مشكور مره اخرى واسف على تعبك معايا

اوكى مشكور مره اخرى واسف على تعبك معايا
    و لا يهمك يا صديقى تؤمر :D
    [CENTER]
    [/CENTER]

مخالف للقوانين

ازاى athlon يتحول ل phenom اللى اعرفه ان ده معمارية وده معمارية ثانية خالص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    وكمان بعد فتح الانوية مفيش اى برنامج بيشوف درجة حرارة االانوية و كل اللى تقدر تشوفه حرارة السطح فقط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا كان عندى phenom x2 وكنت حولته ل x4 وعارف موضوع فتح الانوية فى حاجة غلط فى الموضوع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beutimind مشاهدة المشاركة
    ازاى athlon يتحول ل phenom اللى اعرفه ان ده معمارية وده معمارية ثانية خالص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    حكمه ربنا يا اخى اعترض بقه على حكمه ربنا :D وبعدين مكدبش عليك انا معرفش ازاى يتقرى كده بس انا فعلا كنت شوفت ناس تقريبا حصل معاهم كده بالاضافه زى ممشرفنا العزيز مستر توم قال ان مش حيبقى بنفس كفاءه الفينوم الحقيقى وفعلا انا لاحظت انى لما عملت تقييم لموارد الجهاز عندى من ويندوز 7 ادانى تقييم للمعالج 6.9 والتقييم ده ثابت سواء قبل او بعد فتح النواه فاكيد لو فعلا ده كان بقه فينوم فاكيد عمره ميحدينى تقييم واحد من اثلون ثلاثى لفينوم راباعى فبردك معرفش ازاى يقرا البرسيسور فينوم

وكمان بعد فتح الانوية مفيش اى برنامج بيشوف درجة حرارة االانوية و كل اللى تقدر تشوفه حرارة السطح فقط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مكدبش عليك معرفش بردك بس زى ما انت شوفت ببرامج قراءه الحراره شاف حرارات الانويه بس انا بردك خوفت من النقطه ديه ليكون مدينى حراره وهميه ووقتها بقه يكون الجهاز بيولع وانا معرفش لاقدر الله بس مستر توم مقليش حاجه عن الموضوع ده فمش عارف ممكن ميكونش فيه مشكله

انا كان عندى phenom x2 وكنت حولته ل x4 وعارف موضوع فتح الانوية فى حاجة غلط فى الموضوع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    والله انا نقلت الموضوع اللى حصل معايا بالزبط بمنتهى الامانه بالاعدادت فمفيش حاجه الفتها والله واصلا بعت صوره النتائج النهائيه بتاعت فتح النواه لموقع cpuz وده بينقل تقرير جهازك بمفرده يعنى مثلا ملعبتش فى صوره النتائج بالفوتوشوب لا ده هو اللى بينقل الصوره دون تدخل منك وبيرفعها لموقعهم فطبعا استحاله اعمل حاجه فيها

عموما انا عشان اللغت ده والخوف ليكون المعالج فيه حاجه قفلت النواه الزياده وكده كده انا شغلى كله معتمد على الاداء مش العاب خالص الالعاب بدرجه بسيطه والانويه الثلاثه مقضايلى الغرض اللى عاوزه ولله الحمد فلذلك مفيش مشكله عندى من نواه زياده ابقى افتحها قدام باذن الله لما اكون عندى استعداد انى اشترى جهاز جديد

مخالف للقوانين

والله الواحد بيشوف حاجات غريبة من amd ,وللاسف انا كنت اشتريت amd وان شاء الله مش هتكرر تانى ابدا
    عموما المفروض بعد الفتح الحرارة بتزيد قد ايه معرفش لكن عموما المروحة بتاعتك سرعتها عاليه واعتقد انها ممكن تكون كافيه بس مش اكيد
    وبالتوفيق

عضو برونزي

هو انا من خلال بحثى وجدت هذا الموقع وشارح كده ثوابت معينه فى المعالجات واللى بيه بتجد ان المعالج لو تم فتح انويته حيبقى شكله بمعنى

مثلا زى المعالج بتاعى Athlon ii x3 440 و الكور بتاعه اسمه Propus وصفات الكور ده زى مشارح الموقع فى حاله فتح انويه انه

4 cores, 512 KB L2 cache per core, no L3 cache

يعنى حيبقى اربع انويه وملوش كاش ثالث وكمان فى جدول تحت بيشرح المعالج بتاعك لو نجح فى فتح الانويه حيتحول او الجهاز عندك حيقراه ايه بالزبط

https://www.cpu-world.com/info/AMD/U...es_and_L3.html

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beutimind مشاهدة المشاركة
    والله الواحد بيشوف حاجات غريبة من amd ,وللاسف انا كنت اشتريت amd وان شاء الله مش هتكرر تانى ابدا
    عموما المفروض بعد الفتح الحرارة بتزيد قد ايه معرفش لكن عموما المروحة بتاعتك سرعتها عاليه واعتقد انها ممكن تكون كافيه بس مش اكيد
    وبالتوفيق
    أخى العزيز لما أنت ندمان أنك أشتريت AMD هل أدائه سىء

هو انا من خلال بحثى وجدت هذا الموقع وشارح كده ثوابت معينه فى المعالجات واللى بيه بتجد ان المعالج لو تم فتح انويته حيبقى شكله بمعنى

مثلا زى المعالج بتاعى Athlon ii x3 440 و الكور بتاعه اسمه Propus وصفات الكور ده زى مشارح الموقع فى حاله فتح انويه انه

4 cores, 512 KB L2 cache per core, no L3 cache

يعنى حيبقى اربع انويه وملوش كاش ثالث وكمان فى جدول تحت بيشرح المعالج بتاعك لو نجح فى فتح الانويه حيتحول او الجهاز عندك حيقراه ايه بالزبط

https://www.cpu-world.com/info/AMD/U...es_and_L3.html
    أخى الموقع صادق جدا و ده هو اللى حصل فى المعالج بتاعك

أما بخصوص الحرارة لو مش متأكد منها نزل برنامج AID

وده الرابط بتاعه

https://www.mediafire.com/?d56a3d4d38m7au3

و أضغط على المعالج و لاحظ درجة حرارة السطح بأن لا تتعدى 73 درجة أذا كان REV C2

و 75 درجة أذا كان REV C3
    التعديل الأخير تم بواسطة MrTom ; 01-09-2012 الساعة 14:06
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو برونزي

مشكور مشرفنا العزيز وان شاء الله حعمل تجربه مره اخرى بعد امتحانتى بقه

وربنا يوفقك

مشكور مشرفنا العزيز وان شاء الله حعمل تجربه مره اخرى بعد امتحانتى بقه

وربنا يوفقك
    بالتوفيق أخى العزيز و أن شاء من المتفوقين دائما :D
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو برونزي

الله يخليك استاذ مستر توم ساعدنى انا كنت متاكد ان الموضوع مش حيعدى على خير

دلوقتى انا النهارده لحظت ان الجهاز نوعا ما بطئ بس مسالتش عادى يعنى لكن بعد مدتنى البرنامج بتاعك وجربته لجظت ان درجات الحراره بتقفز بدون اقل شغل على الجهاز يعنى مجرد لو فتحت فلودر ممكن الحراره تنط قولت جايز البرنامج بتاعك بيضغط جمد على المعالج اكتر من برنامج prime

فشغلت البرنامج الاولنى prime95 وشوفت درجات الحراره لحظت المصيبه درجات الحراره فى اقل 4 ثوانى بالزبط نطت ل 57 درجه بدون سبب وسطبت ويندوز تانى قولت جايز يكون عندى برامج خبيه او فيروسات وبتشتغل فى الخلفيه وعمل الموضوع ده وللاسف بردك جبلى نفس النتيجه وادى صورة

ساعدنى ارجوك وقولى ايه السبب هو كده البرسيسور بيودع ولا ايه انا كنت ناوى اشترى كارت شاشه كمان بس بالمنظر ده شكلى كده مش حيحصل للاسف قولى ايه السبب مع العلم ان رجعته تانى لوضعه يعنى قفلت النواه

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات