النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: مشكله كبيره فى تعليم الغه الانجليزيه

عضو

مشكله كبيره فى تعليم الغه الانجليزيه

بعد التحيه انا بعانى بجد من مشكله فى تعلم الغه الانجليزيه مش عارف افهما ولا اتعلمها رحت كورسات كتير منها كورسات القوات المسلحه بس برده مش عارف افهم انجليزى خالص ولا حته عارف ابدق منين ولا ازكر ازاى ولا اى حاجه اتمنا لو فى حد معنا يقدر يدلينى على الطريق الصحيح لانى فعلا محتاج اتعلم الغه الانجليزه ياريت حد يبدق يفهمنى واحده واحده اعمل ايه وانا اعمل لاكن مش عارف ابدق منين انا كل الى بعمله بنزل كورسات واروح كرسات ومش فاهم حاجه واعتبر صفر زى مانا لا يوجد جديد ياريت بجد حد يساعدنى واشكركم جميعا فى رعايه الله

عضو

رد: مشكله كبيره فى تعليم الغه الانجليزيه

اتمنا يكون فى حد يقدر يساعدنى

عضو الصورة الرمزية (الواثق)

السلام عليكم أخي وجمعة مباركة
    أعتقد أن المشكلة عندك هي مشكلة نفسية لا أكثر، فلكل واحد منا عقل على الرغم من تفاوت درجة الذكاء من شخص إلى آخر
    لكن معظم من يشتكي من تعلم اللغات الأجنبية سببها العقدة النفسية الدفينة من تلك اللغة كالإنجليزية.
    فإذا أردت تعلم اللغة الإنجليزية فاقتنع تمام الإقتناع أنك قادر على تعلمها، وتذكر أنك لن تتعلمها في ليلة وضحاها، بل إن الأمر سيأخذ وقتاً معيناً، ومدة الوقت تعتمد على مدى جهدك في التعلم والدراسة وعزيمتك ايضاً
    العديد كان يبدأ في الدورات لكن للأسف تثبط همّته وعزيمته، أنا لا أطلب منك أن تحفر جبلاً بإبرة، لكن كل ما أطلبه أن تلتزم بالدورة وأن تستمتع في تعلمك لتلك اللغة دون ملل
    وما كان صعباً في البداية ستراه سهلاً في النهاية
    ونصيحتي لك أن تسجل في دورة تعلمك اللغة من الأساسيات، ولا تدخل كورسات هناك وهناك بشكل عشوائي، بل ابدأ من القواعد الإساسية وتدرج في المستويات
    أما في أثناء الدراسة فحاول تحصيل ما أمكن من الكلمات ومعانيها، قم بحفظ الكلمات عن ظهر قلب، لأن رأس مال اللغة كلماتها، فاجمع في عقلك ما امكن من الكلمات
    أما بعد انتهاء الدورة فحاول أن تستخدم ما تعلمته كأن تقرأ مواضيع باللغة الانجليزية، وحاول أن تتحدث مع شخص يُجيدها، فبالممارسة لن تنساها أبداً
    أتمنى أكون أفدتك

عضو فضي الصورة الرمزية RonaldinhoF

اقرا

ابحث عن قصص و قم بقرائتها حتي لو لم تفهم منها شيئا ركز علي معاني الكلمات

مع الوقت ستتعود علي اللغة و طريقة كتابتها و ستكون سهلة انشاء الله
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

أسعار و أخبار الهاردوير في السوق المصري
    :D

عضو ذهبي

ابدأ بالقصص الصغيرة المسموعة
    مدة القصة دقيقة تقريبا وهتلاقى نفسك حفظت من 10 الى 15 كلمة جديده
    مع الوقت هتتعود
    [CENTER]
    [B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"] [/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]مراجعة للشاشة الرائعة

[/URL][/B][/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=374583&p=2701104#post2701104"]Samsung SyncMaster S24B750V Series 7 [/URL][/B]

[/CENTER]

المفضلات