النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: بعد الضغط ب 7 ثوانى فقط البروسيسور وصل 82 درجة وكان بيزيد

عضو فضي

بعد الضغط ب 7 ثوانى فقط البروسيسور وصل 82 درجة وكان بيزيد

بعد الضغط على البروسيسور ببرنامج prime ب 7 ثوانى فقط البروسيسور وصل 82 درجة وكان بيزيد , أممال لو كنت سيبته لمدة ساعة كان وللع ؟؟!

درجة الحرارة فى الاستخدام العادى اللى هو التصفح بتكون درجة الحرارة 50 درجة ( فوق درجتين تحت درجتين )

البروسيسور amd athlon ii x4 630 2.8

السؤال بس بعد اذنكم : هل كده درجة الحرارة عالية , انا كنت جبت بروسيسور جديد دوال كور إنتل من فترة وضغطت عليه لمدة ربع ساعه وعمره ما زاد عن 50 درجة , إنما ده مش عارف وصل ل 82 درجة بعد أول 7 ثوانى من الضغط ازاى بس

حد يطمنى بس علشان لو كان بايظ أرجعه لصاحبه لو سمحتوا

وبشكركم جدا

ادارى سابق الصورة الرمزية Mr.pOPo

رد: بعد الضغط ب 7 ثوانى فقط البروسيسور وصل 82 درجة وكان بيزيد

82 مئوية خطر جداً على المعالج... تأكد من احكام تركيب المشتت و ضع معجون حرارى على المعالج قبل تركيب المشتت.

عضو فضي

كل حاجه زى الفل , واللى مركبهولى هو المهندس اللى بايعهولى ومركبه كويس ودرجة حرارته هى هى من ساعة ما جبته 50 ممكن درجتين تحت أو درجتين فوق وده فى حالة عدم عمل اى شئ سوى التصفح مثلا , لكن كل حاجه متثبته بإحكام والمعجون كويس وكله تمام

عضو فضي

المشكلة انه جاب 80 درجة بعد كام ثانيه بس من الضغط يعنى لو كنت سيبته لمدة نص ساعه كان زمانه فى عداد الاموات :mad:

عضو فضي

وكمان البروسيسور مش مستخدم غير جزء ضئيل من امكانياته فى الاستخدام العادى : شوفوا الصورة دى فى الاستخدام العادى

ادارى سابق الصورة الرمزية Mr.pOPo

لا تقلق أخى العزيز.. العملية بسيطة ان شاء الله و كل مشكلة ليها حل. فقط لا تقم بالضغط على المعالج الآن حتى نجد المشكلة.

كما قلت لك، ان لم يكن المشتت مثبت جيداً فإن ذلك يتسبب فى ارتفاع درجات الحرارة بهذا الشكل. لأن المشتت وظيفته نقل الحرارة من على سطح المعالج، لزعانف المشتت، ثم تقوم المروحة الخاصة بالمشتت، بطرد تلك الحرارة من على جسم المشتت، و بالتالى طرد الحرارة من على المعالج و تبريده. ففى حالة عدم تثبيت المشتت بشكل جيد، لا تنتقل حرارة المعالج بشكل فعال للمشتت، و بالتالى ترتفع درجات حرارة المعالج بشكل ملحوظ.

لذا بكل بساطة حاول اختبار ثبات المشتت.

عضو فضي

المروحة متثبته جيدا والله وهى مروحة حلوة كمان وكبيرة ومن أفضل المراوح يعنى أكيد من منها , هو فى إحتمال انا شاكك فيه , هو إن البروسيسور مثلا كان بنواتين بس وتم فتح النواتين التانيين وطبعا معروف ان النواتين المغلقين بيكونوا غير مستقرتين أو بيسببوا سخونة عالية مثلا , ولما تم فتح النواتين دول بقى البروسيسور بيسخن وعند الضغط ممكن يتحرق , ياترى الاحتمال ده هو الاقرب للصواب ؟ عموما الحكاية مش فيها خوف لأن الراجل اللى انا جايب منه البروسيسور راجل محترم جدا يعنى وسهل التفاهم معاه بس انا عايز اعرف البروسيسور فيه عيب وللا لأ قبل ما أتكلم معاه :o

عضو فضي الصورة الرمزية Stokon

مفيش فتح انوية فى Athlon
    من الممكن ان الفولت يكون عالى اتأكد انه Auto من البيوس

عضو فضي

الفولت مش عالى وانا عامل كل حاجه على الديفولت بتاع المصنع

عضو برونزي

شوف انا بردك عملت موضوع فتح الانويه وانا عندى برسيسور Athlon ii x3 وفتح معايا نواه كمان وبعدين لقيت حاجه غريبه درجه الحراره قليله جدا عن لما كان من غير انويه زياده وبعدين اكتشفت من البيوس ان درجات حرارته كانت عاليه وان كل برامج قراءه السرعه كانت قرايه غلط فروحت قفلت النواه علطول

فلذلك اعمل الاتى اولا انا مفهمتش حضرتك بتقول ان عندك برسيسور Athlon ii x4 وبعدين رجعت قولت هو مفتوح انويته فمش فاهم هو اثلون 4 اصلا ولا هو كده بعد الفتح

عموما سواء كده او كده اقفل الانويه المفتوحه ولو كنت عامل كسر سرعه بردك رجعه لوضعه الافتراضى ده بس عشان الجهاز يقرا معالج صح لان ممكن فتح الانويه او كسر السرعه الخاطئ يعمل عدم استقرار للجهاز او يعمل زى يخلى برامج قراءه درجات الحراره تقراه غلط فلذلك رجع كل حاجه للوضع الافتراضى يعنى زى مكنت شريه بالضبط وطبعا ده بما فيه المروحه والمشتت

ثانيا بقه انت فك الجهاز كله ونضفه كله مش البرسيسور بس ببالبلاور او حاجه زى كده وبعدين تيجى للمعالج وتروح شايل المعجون القديم اللى عليه باستخدم كحل وتعمل نفس الكلام على المشتت تشيل المعجون بالكحول او حتى ازازه برفان بس خلى باللك لازم تكون البرفان لازم ميكونش بيحتوى على عناصر اخرى يعنى زيت مثلا وحاجات زى كده لان غلط فالافضل انزل اذهب لاى صيدليه واشترى كحول 70% وشيل المعجوب

بعد كده اشترى معجون جديد بس شرط ياريت يكون معجون من الغالى اللى بيأتى فى انبوبه تشبه الحقنه لان هذا هو من الانواع النظيفه ولا تشترى من الرخيص الذى ياتى فى الورقه ثم ضع قدر نقطه صغيره من المعجون على سطح المعالج لا تكثر وهذا الموضوع سيساعدك باذن الله

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=238160

بعد ذلك ركب المشتت جيدا انا لا اعرف هل المشتت الذى معك هو الافتراضى ام مشتت اخر فلذلك يجب ان تنتبه لذلك ولو الافتراضى فتركيبه اسهل من المشتتات الاحترافيه واهم شئ تاكد من تثبيته جيدا

وتاكد انه ليس عندك فيروسات او اى برامج ثقيله تعمل فى خلفيه النظام لان ممكن تكون هذه بتقوم باخذ كل طاقه المعالج

واهم شئ لا تجعله يصل لدرجه التى ذكرتها هذه ابدا بل لا تجعله يصل اصلا لما فوق ال 60 لان اغلب المعالجات تقريبا اقصى درجه تتحملها هى فى السبعينات لذلك انت لا تجعله يتعدى ذلك واغلق برنامج الضغط فورا اذا وجدته فعل ذلك

بعد ذلك جرب مره اخرى بس اهم نقطه هو ان ترجع كل الاعدادت للافتراضيه وتغلق كل الانويه التى قمت بفتحها وان شاء الله يعمل معك اخى الفاضل

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ممدوح_969 مشاهدة المشاركة
    شوف انا بردك عملت موضوع فتح الانويه وانا عندى برسيسور Athlon ii x3 وفتح معايا نواه كمان وبعدين لقيت حاجه غريبه درجه الحراره قليله جدا عن لما كان من غير انويه زياده وبعدين اكتشفت من البيوس ان درجات حرارته كانت عاليه وان كل برامج قراءه السرعه كانت قرايه غلط فروحت قفلت النواه علطول

فلذلك اعمل الاتى اولا انا مفهمتش حضرتك بتقول ان عندك برسيسور Athlon ii x4 وبعدين رجعت قولت هو مفتوح انويته فمش فاهم هو اثلون 4 اصلا ولا هو كده بعد الفتح

عموما سواء كده او كده اقفل الانويه المفتوحه ولو كنت عامل كسر سرعه بردك رجعه لوضعه الافتراضى ده بس عشان الجهاز يقرا معالج صح لان ممكن فتح الانويه او كسر السرعه الخاطئ يعمل عدم استقرار للجهاز او يعمل زى يخلى برامج قراءه درجات الحراره تقراه غلط فلذلك رجع كل حاجه للوضع الافتراضى يعنى زى مكنت شريه بالضبط وطبعا ده بما فيه المروحه والمشتت

ثانيا بقه انت فك الجهاز كله ونضفه كله مش البرسيسور بس ببالبلاور او حاجه زى كده وبعدين تيجى للمعالج وتروح شايل المعجون القديم اللى عليه باستخدم كحل وتعمل نفس الكلام على المشتت تشيل المعجون بالكحول او حتى ازازه برفان بس خلى باللك لازم تكون البرفان لازم ميكونش بيحتوى على عناصر اخرى يعنى زيت مثلا وحاجات زى كده لان غلط فالافضل انزل اذهب لاى صيدليه واشترى كحول 70% وشيل المعجوب

بعد كده اشترى معجون جديد بس شرط ياريت يكون معجون من الغالى اللى بيأتى فى انبوبه تشبه الحقنه لان هذا هو من الانواع النظيفه ولا تشترى من الرخيص الذى ياتى فى الورقه ثم ضع قدر نقطه صغيره من المعجون على سطح المعالج لا تكثر وهذا الموضوع سيساعدك باذن الله

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=238160

بعد ذلك ركب المشتت جيدا انا لا اعرف هل المشتت الذى معك هو الافتراضى ام مشتت اخر فلذلك يجب ان تنتبه لذلك ولو الافتراضى فتركيبه اسهل من المشتتات الاحترافيه واهم شئ تاكد من تثبيته جيدا

وتاكد انه ليس عندك فيروسات او اى برامج ثقيله تعمل فى خلفيه النظام لان ممكن تكون هذه بتقوم باخذ كل طاقه المعالج

واهم شئ لا تجعله يصل لدرجه التى ذكرتها هذه ابدا بل لا تجعله يصل اصلا لما فوق ال 60 لان اغلب المعالجات تقريبا اقصى درجه تتحملها هى فى السبعينات لذلك انت لا تجعله يتعدى ذلك واغلق برنامج الضغط فورا اذا وجدته فعل ذلك

بعد ذلك جرب مره اخرى بس اهم نقطه هو ان ترجع كل الاعدادت للافتراضيه وتغلق كل الانويه التى قمت بفتحها وان شاء الله يعمل معك اخى الفاضل
    بشكرك يا غالى على ردك الجميل , كل الحجات دى عملتها ميه ميه , والبروسيسور مش مكسور ولا مفتوح أنويته بالعكس البروسيسور خاااام على ضبط المصنع يعنى من الآخر , فى معلومة حضرتك فكرتنى بيها دلوقتى انت بتقول انه المفروض ميوصلش ل 60 درجة , طيب انا لما بشغل اى لعبة متوسطة مش عالية كمان , بشغل مثلا لعبة PES 2013 فالبروسيسور بيوصل ل 65 درجة , فما بالك لو شغلت لعبة جامدة فى المستقبل أكيد هينفجر من الحرارة , واضح ان البروسيسور فيه مشكلة لأن زى ما وضحت فى أول مشاركة إنه بيوصل ل 82 درجة بعد عدة ثوانى من الضغط يعنى حتى مش بعد ساعه وللا بتاع :rolleyes: ... إيه رأى حضرتك فى الكلام ده :ah27:

عضو برونزي

انا الي شايفه بالصورة انه حتى الهاردسك لديك حرارته عالية مش فقط البروسيسور هذا دليل على الهوا الحار داخل الكيس

فمشكلتك ممكن تكون مشكلة تهوية

عضو فضي

حتى لو الجو حر عندى فده مش معناه ان البروسيسور ينفجر عند الضغط عليه ببرنامج prime مهو الجو حر عند ناس كتير وشغالين تمام

عضو برونزي

اخى الكريم انا لما اقل ان خطر ان يصل درجه الحراره للمعالج ل60 لا انا قولت بالضبط

لان اغلب المعالجات تقريبا اقصى درجه تتحملها هى فى السبعينات
    ولو نظرت لهذا موقع الذى يخبرك عن اخر درجه الحراره القصوى التى يتسطيع كل معالج تحملها فستجد كما قلت اغلبهم ان لم يكن جميع ان بدايه السبعين هى خطر على المعالج

https://www.pantherproducts.co.uk/in...PUtemperatures

ولكن ما كنت اقصده ان لا تجعل البرسيسور تبعك يصل لدرجه التمانين هذه بل للسبعين لان هكذا المعالج ينتحر لا تجعله يصل لهذا الحد لانه خطر فعليا

ثانيا موضوع بيخسن بسرعه كلام الاخ swat777 فى هذا الامر صحيح واضح ان الجو عندك حار وهذا امر طبيعى خاصه فى الدول العربيه كما تعلم نحن نتميز فى الصيف بدرجه حراره عاليه جدا فما بالك بمنازل مغلقه وانا مثلك للعلم درجه الحراره للغرفه التى اضع بها جهازى بالتحديد عاليه جدا للاسف وهذا ما اضطرنى لشراء فانه برسيسور احترافى لا بأس بيه واصدقك القول اننى لما اتوقع انه ممتاز ما شاء الله هكذا

ولذلك واضح انك عندك نفس المشكله وستضطر اسفا اذا كنت كما تفضلت وقلت انك طبقت جميع الخطوات بالاعلى اذا ستضطر لشراء مشتت احترافى نوعا ما ولكن حاول تجريب المعالج عند اى شخص او فى مركز صيانه ويمتلك مشتت ممتاز واجعله يضغط على المعالج ووقتها سترى ان كان سيفعل نفس الامر ويصل لدرجات عاليه ام لا واذا خفض اذا مشكلتك تنحصر فى شراء مشتت وانا اعتقد انه فعلا منه والله اعلم وقد يكون من عيب من البرسيسور لان احد اسباب سخونه المعالج الشديده ان لم تكن بسبب جفاف المعجون او ضعف فى المشتت الاصلى يكون بسبب

* المين كنترول

* الدرايفر
    * الموسفتات
    * المكثفات
    * ال i/o
    * تغذية الشيب

ولذلك كما افضل شئ هو تجربه معالجك على جهاز اخر يعمل جيدا وبمشتت الجهاز الاخر واذا اعطاءك نفس النتائج جرب ان تضع برسيسور الجهاز الاخر الذى يعمل جيدا فى المازربورد تبعك وطبعا بنفس المشتت والمروحه تبعك انت وجرب ولذلك ان لم تجد احد تعرفه يمتلك مواصفات قريبه من جهازك اذا مراكز الصيانه اعتقد ستقوم بذلك طبعا انا اقول مركز صيانه لان نعرف قد يكون المعالج به شئ

ولكن كما قلت لك انى اؤيد صحه كلام الاخ swat777 فى ان المشكله فى التهويه ولكن جرب

وياريت لو تعطيها صوره اخرى تقرير من برنامج hwmonitor لانه يعطى درجات حراره الجهاز بالكامل وان شاء الله تكون مشكله حضرتك بسيطه جدا

عضو فضي

طيب هحاول اركبه عند حد تانى مع انى معرفش حد عنده بورد amd , إن ملقتش بقه هروح لصاحبه وهو يشوفه

المفضلات