صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 21

الموضوع: عاوز اعرف اى جهاز افضل للالعاب

عضو

عاوز اعرف اى جهاز افضل للالعاب

انا هنزل النهردة اشترى جهاز كمبيوتر و عرفت نص المواصفات الى هشتريها و البائى ان شاء الله الاعضاء ترد عليا فى الموضوع بتاع التجميعة بتعتى بس انا دلوقتى عاوز اعرف هو الكمبيوتر احسن فى الالعاب ولا الps3 فى ناس قلت الكمبيوتر لانة بيشتغل علية اللعاب اكتر من ps3 و احسن من ps3 و ممكن اشغل العاب ps3 علية و فى ناس قلت ان ps3 احسن عشان هو اتعمل للالعاب بس انا عاوز اعرف انى احسن انا اخترت الكمبيوتر عشان ممكن احدثة لما يقدم و كمان اسعار اسطونات ال ps3 غلية اوى

يا ريت رايكم و شكرا

عضو ذهبي

رد: عاوز اعرف اى جهاز افضل للالعاب

شوف علي اخوي

1- pc ---- الكمبيوتر افضل في الجرافيك من ps3 ولاكن مشاكله كثيرة مثل الكراك للالعاب و اكبر مشكله هيه تطوير القطع فيه لانك كل فتره محتاج تطوير مشان تواكب الالعاب الحديثة وهاكذا و من محاسنه انك رح تستفيد منو اكثر من ps3 مقل تصفح الانترنت و الاغاني و البرامج وغيرو و غيرو وغيرو كثير من الامو

2- ps3 --- جهاز ممتاز جدا للالعاب ولا تحتاج الى كراكات ولا غيرها و سوف يبقى الجهاز لفتره طويله جدا بدون ايه تحديث

وانت احكم و اختار

عضوية جديدة

ps3 افضل لانه مخصص لالعاب ويكفي انه عليه اللعبة الاسطورية uncharted باجزائها الثلاثة اللي صدروا الي الان
    لكن الpc جيد للالعاب لكن يحتاج ليه تحديث كل فترة ليواكب الالعاب الجديدة

عضوية جديدة

pc انا من رأى انوا احسن لان التحكم ف الالعاب احسن كتير من ps و بالنسبه لانك بتحتاج تطور كل شويه عشان تواكب
    المعلومه مش صح اوى لانك لو جبت جهاز قوى تكلفته 3500 او 4000 قدامك بالتجميعه ع الاقل 5 سنيين و لو طورت حاجه هايكون كارت الشاشه وبالنسبه كمان
    لموضوع الكراكات مافهوش مشكله اوى لانك حتى لو مالقتش مع اللعبه هاينزلها كراك فا ماتقلقش

ps لو موضوع ان الالعاب بتاعته غاليه انت ممكن تحملها م ال pc و تنقلها للجهاز ولا هاتدفع حاجه:D
    التعديل الأخير تم بواسطة The Incredible ; 06-09-2012 الساعة 14:17

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The Incredible مشاهدة المشاركة
    pc انا من رأى انوا احسن لان التحكم ف الالعاب احسن كتير من ps ده غير انك اصلا ممكن تلعب عليه العاب ps كمان و بالنسبه لانك بتحتاج تطور كل شويه عشان تواكب
    المعلومه مش صح اوى لانك لو جبت جهاز قوى تكلفته 3500 او 4000 قدامك بالتجميعه ع الاقل 5 سنيين و لو طورت حاجه هايكون كارت الشاشه وبالنسبه كمان
    لموضوع الكراكات مافهوش مشكله اوى لانك حتى لو مالقتش مع اللعبه هاينزلها كراك فا ماتقلقش

ps لو موضوع ان الالعاب بتاعته غاليه انت ممكن تحملها م ال pc و تنقلها للجهاز ولا هاتدفع حاجه:D
    1- بالنسبه للتحكم فهوة ليس مقياس وفي ناس محترفه احتراف على ايد ps وهاي مع الفتره بتصير محترف
    2- بالنسبه للنطور لا اخوي صح ومستحيل انك نجيب جهاز يقعد اكثر من سنتين من الاداء القوي زي ps لان ادائها لن يختلف لو غبت عنها 100 سنه
    3- وبالمسبه للكراكات انا ما حكيت عن عدم نزولها انا بحكي عن مشاكلها الكثيرة ة الاخطاء و التعليق و غيرو وغيرو .............................. الخ

انا املك pc وليس ps3 للعلم فقط

عضو

ال ps زى ال pc لها كرت شاشة يعنى بيقدم و لا يمكن تغيرة زى ال pc و كمان الالعاب الجديدة على ال ps بتشتغل على اقل الاعدادات يعنى الجيرفكس على pc افضل بكثييير و بعد شوية هيكون جرافكس pc احسن من ps لان ال ps انتا بتطوره فينزل الاصدار الجديد من الps فتدفع اغلى من تطوير الpc و بردو لما يقدم نفس الحكاية

لو ps بيعض كتييير من غير ما تغير حاجة فممكن تخلى الpc برضوا يعض كتيير يعنى يكون معاك كرت شاشة قوى يشغل على اعلى اعدادات لمدة سنتين و بعدها الاعدادات هتقل شوية و بعدها تقل اوى بس بردو لسا بيشغلها من غير متغير اى حاجة هو دة نفس النظام الى ps شغالة علية عشان كدة انا برشح pc

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The Incredible مشاهدة المشاركة
    pc انا من رأى انوا احسن لان التحكم ف الالعاب احسن كتير من ps و بالنسبه لانك بتحتاج تطور كل شويه عشان تواكب

نعم صحبح

ال PC يعد الأفضل ، من ناحية الجرافيك من ناحية اضافات اللعبة من ناحية سهولة التطوير والتعديل ومن ناحية الاضافات التي يمكن تضيفها على الجهاز لتحسين آلية اللعب

يكفيك متعة الألعاب الاستراتيجية وألعاب السيميوليتر عليه

فقط يحتاج منك العناية بالجهاز أكثر ، مثلا تنزيل الالعاب من مصدر موثوق لتجنب مشاكل الكراك وما يلحقها من مشاكل في اللعبة

وأيضا الفيروسات التي تؤثر على الأداء وعلى أداء الجهاز بشكل عام

ولو حدث وانه اداء الجهاز تراجع بعد سنين ، فقط شيل قطعة وركب قطعة أخرى مكانها وبتمشي أمورك تمام

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MaTRiXMaN مشاهدة المشاركة
    ال ps زى ال pc لها كرت شاشة يعنى بيقدم و لا يمكن تغيرة زى ال pc و كمان الالعاب الجديدة على ال ps بتشتغل على اقل الاعدادات يعنى الجيرفكس على pc افضل بكثييير و بعد شوية هيكون جرافكس pc احسن من ps لان ال ps انتا بتطوره فينزل الاصدار الجديد من الps فتدفع اغلى من تطوير الpc و بردو لما يقدم نفس الحكاية

لو ps بيعض كتييير من غير ما تغير حاجة فممكن تخلى الpc برضوا يعض كتيير يعنى يكون معاك كرت شاشة قوى يشغل على اعلى اعدادات لمدة سنتين و بعدها الاعدادات هتقل شوية و بعدها تقل اوى بس بردو لسا بيشغلها من غير متغير اى حاجة هو دة نفس النظام الى ps شغالة علية عشان كدة انا برشح pc

انت وضعت السؤال وجاويت عليه بنفسك

عضو

انا اعت ادور فى النت و اكتشفت كدة

عضوية جديدة

انا اعت ادور فى النت و اكتشفت كدة
    فقط يحتاج منك ال PC عناية أكثر وخصوصا الفيورسات والباتشات تؤثر كثير على اداء الجهاز

وطبيعة الكراك تؤثر كثيرا على أداء اللعبة

عضو ذهبي

1- لا اخوي من وين جبت ان ps بتشغل الالعاب على اقل اعادادات .............. هاذا كلام خاطئ وليس له ايه صحه ابدا الفرق انه اللعبه بشتغل على رزليوشن اقل من pc و ايضا هنالك فرق في قليل من الالعاب في العالم الافتراضي للعبه فقط لا غير

2- اكيد ps له كرت شاشه بس ما بقدم زي pc اطلاقا و اكبر دليل ps3 نزل عام 2006 و لغايه الان الالعاب خرافيه عليه وباداء جبار و اتحداك ان تجد شخص عندو كرت شاشه من 2006 و يشغل الالعاب الان زي ps3 وتحدي شخصي

3- بالنسبه للدفع فلا اطلاقا اذا اشتريت pc سوف تدفع اكثر بكثير من ps3 و اليك دليل ايضا من سنه 2006 الى الان 6 سنين و ال ps4 لن تصدر قبل 2015 على الاقل يعني الجهاز اشتغل بكفائه 9 سنين اتحداك تجيب جهاز كومبيوتر يصمد 5 سنين من الاداء بدون ايه نحديث فيه

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mask_of_fear مشاهدة المشاركة
    1- لا اخوي من وين جبت ان ps بتشغل الالعاب على اقل اعادادات .............. هاذا كلام خاطئ وليس له ايه صحه ابدا الفرق انه اللعبه بشتغل على رزليوشن اقل من pc و ايضا هنالك فرق في قليل من الالعاب في العالم الافتراضي للعبه فقط لا غير

2- اكيد ps له كرت شاشه بس ما بقدم زي pc اطلاقا و اكبر دليل ps3 نزل عام 2006 و لغايه الان الالعاب خرافيه عليه وباداء جبار و اتحداك ان تجد شخص عندو كرت شاشه من 2006 و يشغل الالعاب الان زي ps3 وتحدي شخصي

3- بالنسبه للدفع فلا اطلاقا اذا اشتريت pc سوف تدفع اكثر بكثير من ps3 و اليك دليل ايضا من سنه 2006 الى الان 6 سنين و ال ps4 لن تصدر قبل 2015 على الاقل يعني الجهاز اشتغل بكفائه 9 سنين اتحداك تجيب جهاز كومبيوتر يصمد 5 سنين من الاداء بدون ايه نحديث فيه

نعم كلامك صحيح

وبالنسبة لصمود امكانايات الجهاز مع الزمن هذا يعتمد على التوافق ومبدأ التوافقية في مكونات الجهاز مع بعض ليس الا

مثلا ال ps3 نزل في ال 2007
    ولو جبنا جهاز من البي سي بمعالج رباعي وكرت شاشة قوي من فئة AMD 9000 أو 8000 مع وضوح شاشة متوسط ومع اعدادات جرافيك متوسطة ستمشي أموره تمام

عضو

بصراحة الموضوع معقد جدا وهيحتاج شرح كتييير .. بس من رأيي تشتري كمبيوتر جيد للالعاب او تشتري اكس بوكس رخيص
    لان في احتمال كبير جدا ان الاكس بوكس الجديد هيعلن عنه في معرض E3 القادم (6/2013) ودا بيدل على ان جيل اجهزة الكونسول الحالي اوشك على الانتهاء ولم يعد يستطيع تحمل الالعاب الحديثة وهتلاحظ كدا لو شفت الفرق بين جرافيك باتلفيلد 3 على الكمبيوتر و وعلى اي جهاز كونسول تاني .. اما السوني 3 فدا هيوجع دماغك اوي في حكاية التعديلات والالعاب لو انت لسه اول مره تتعامل معاه بس بصراحة الالعاب الحصرية ليه ملهاش مثيل
    :: ملحوظة مينفعش تشغل العاب PS3 على الكمبيوتر

عضو

pcكروت حتى الان موجودة من اكثر من تلاتة سنوات بتشغل الالعاب مع المعالجات القديمة ولكن ليس بنفس كفائة الكروت الجديدة زى gt 9800 بألة اكتر من 3 سنين و بيشغل الالعاب على الهاى لسة

ps فى كرت الشاشة بتعها بيقدم لكن بتشتغل علية الالعاب لانها مخصصة لتعمل على جيرافكس معين(زى ps2 بتشغل pes 2012 ولكن الجيرافكس زى pes 2006 ) و ليس مثل pc يمكن ضبط الجرافكس

الps3 اسعار الاسطوانات غلية جدا يعنى فى العاب من 200 الى 500 جنية يعنى ممكن بتمن 3 اللعاب اشترى كرت شاشة و لا يوجد طريقة لتعديل الاصدارات الجديدة من ps3 ليعمل عليها الاسطوانات المنسوخة انا عندى ps3 و مجرب

على حسب معلوماتى :D
    التعديل الأخير تم بواسطة MaTRiXMaN ; 06-09-2012 الساعة 16:29

عضو

pcكروت حتى الان موجودة من اكثر من تلاتة سنوات بتشغل الالعاب مع المعالجات القديمة ولكن ليس بنفس كفائة الكروت الجديدة زى gt 9800 بألة اكتر من 3 سنين و بيشغل الالعاب على الهاى لسة

ps فى كرت الشاشة بتعها بيقدم لكن بتشتغل علية الالعاب لانها مخصصة لتعمل على جيرافكس معين(زى ps2 بتشغل pes 2012 ولكن الجيرافكس زى pes 2006 ) و ليس مثل pc يمكن ضبط الجرافكس

الps3 اسعار الاسطوانات غلية جدا يعنى فى العاب من 200 الى 500 جنية يعنى ممكن بتمن 3 اللعاب اشترى كرت شاشة و لا يوجد طريقة لتعديل الاصدارات الجديدة من ps3 ليعمل عليها الاسطوانات المنسوخة انا عندى ps3 و مجرب
    يعني انت عندك بلاي3 .... على فكرة تقدر توديه عند مختص يعمل دونجريد للفيرموبر اللي موجود عليه ويعدلهولك وممكن يتكلف 300 جنيه او اكتر ( بسبب الدونجريد مش التعديل )

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات