النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: هارد ديسك WD-500 g عطل ميديا والبوردة سليمة عايز حل ضروري لو تكرمتم

عضو

هارد ديسك WD-500 g عطل ميديا والبوردة سليمة عايز حل ضروري لو تكرمتم

الهارد ديسك الخاص بي اقوم بتجميع محتوياته من سنة 2005 وبستخدمه Backup وأثناء توصيل كابل الباور خرج منه صوت ثم فصل نهائيا,يظهر اسمه في شاشة البايوس ولكن بدون مساحة..اعتقدت البوردة عطلت وذهبت به لمول البستان فقال لي:البوردة سليمة تمام لكن الميديا خلااااااااااااااااااص!!!!!!!!!!!..وقال لي تخلص منه مبقاش له لازمة إلا إذا كان عليه أشياء هامة ومحتاجها هيكلفك 1500 جنيه..
    ياريت لو حد يفهني هل ممكن ارجاع الملفات فعلا بعد عطل الميديا؟وهل هذه التكلفة طبيعية أم مبالغ فيه؟وهل يوجد اماكن بتكلفة أقل؟والسؤال الأهم:هل الملفات ترجع بنفس الفهارس والترتيب؟ولا بتكون ملفات ملخبطة في بعضها وبكدا أكون خسرت فلوسي؟

عضو

رد: هارد ديسك WD-500 g عطل ميديا والبوردة سليمة عايز حل ضروري لو تكرمتم

صراحة هذا الهرد اعتبره أفشل هارد على مر التاريخ اشتريت هاردين من هارد ويسترن الأزرق 500 جيجا واول هارد يدوب قعد شهر والميديا فصلت.. وديته للضمان وقمت باستبداله بآخر جديد تماماً.. لكن الهارد الثاني استحمل معايا سنه وكنت حاطط فيه كل الداتا المهمة لدي وبعدين حدثت نفس المشكلة هي أن ميديا الهارد فيها مشكلة عدم استطاعتها لقراءة البيانات وديته لمتخصصين كتير لكن لا فائدة !!

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehhero مشاهدة المشاركة
    صراحة هذا الهرد اعتبره أفشل هارد على مر التاريخ اشتريت هاردين من هارد ويسترن الأزرق 500 جيجا واول هارد يدوب قعد شهر والميديا فصلت.. وديته للضمان وقمت باستبداله بآخر جديد تماماً.. لكن الهارد الثاني استحمل معايا سنه وكنت حاطط فيه كل الداتا المهمة لدي وبعدين حدثت نفس المشكلة هي أن ميديا الهارد فيها مشكلة عدم استطاعتها لقراءة البيانات وديته لمتخصصين كتير لكن لا فائدة !!
    ربنا يطمنك انا معايا هارد 500 بردك وحاطط فيه اعز اعز ممتلكاتى زى الاخ صاحب الموضوع حاجات من قديم الازل ربنا يستر طيب برايك هل نتجه لعائله سيجتا انا من قديم الازل اعلم ان سيجتا اقوى من ويسترن ديجتال بخصوص الاستحمال فما رايك؟

بالنسبه لاخونا صاحب الموضوع شوف هو الميديا لم بتنتهى للاسف بتبقى خلاص كده الهارد راح وهو بالامكان استبدال الميديا باخرى لكن هذا يعتبر صعب جدا جدا جدا وقد يصل للمستحيل لان من الممكن لو البورده كانت هى التى تعطلت كنت تشترى اخرى فقط تعرف ما هو حجم التخزينى لهارد وما هى الشركه التى قامت بتنصنيعها اما ميديا الهارد فعلاوه على معرفه ذلك يجب ان تحضر ميديا من هارد اخر مماثل بنفسم الحجم التخزينى والشركه وايضا نفس عدد الاسطونات الداخليه والبلاتر ولذلك هذا صعب جدا ان تجد هاردين 500 جيجا مثلا بلو بنفس المكونات هذه لذلك فهو صعب كما ذكرت

عموما يوجد شركات متخصصه فقط فى استعاده البيانات وانا لا اقصد هنا برامج الكمبيوتر التى تقوم باستعاده المحذوف مثلا لا انا اقصد شركات فى الخارج مخصصه لاستعاده البيانات وله اساليب كثيره من وضع الهارد فى غرف معينه واستخدامات وادوات معينه ولذلك فهذه العمليه غاليه الثمن جدا قد حتى تصل الى اكثر من المبلغ الذى ذكرته ولكن الذى اعرفه ان هذه الشركات فى الخارج فلا اعلم بصراحه صدق الراجل الذى قال لك يمكنه فعل ذلك

على العموم لو هذه البيانات فعليا لا تستطيع الاستغناء عنها وبامكانك دفع اى مبلغ لاعادته يمكنك ان تشترط على هذا التاجر انه لن تدفع له شئ الا اذا وجدت البيانات كلها فعلا موجود بل وتعمل وطبعا جربها واعتقد هذا شرط بسيط بس كما قلت لك لا اعلم هل هذه العمليه يوجد محلات صيانه تقوم بها هنا ام لا وان شاء الله يعمل الهارد تبعك لكن هل انت حاولت فكه من مكانه مثلا ام انه قام بفعل ذلك بمفرده؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ممدوح_969 مشاهدة المشاركة
    ربنا يطمنك انا معايا هارد 500 بردك وحاطط فيه اعز اعز ممتلكاتى زى الاخ صاحب الموضوع حاجات من قديم الازل ربنا يستر طيب برايك هل نتجه لعائله سيجتا انا من قديم الازل اعلم ان سيجتا اقوى من ويسترن ديجتال بخصوص الاستحمال فما رايك؟
    .............................................
    على العموم لو هذه البيانات فعليا لا تستطيع الاستغناء عنها وبامكانك دفع اى مبلغ لاعادته يمكنك ان تشترط على هذا التاجر انه لن تدفع له شئ الا اذا وجدت البيانات كلها فعلا موجود بل وتعمل وطبعا جربها واعتقد هذا شرط بسيط بس كما قلت لك لا اعلم هل هذه العمليه يوجد محلات صيانه تقوم بها هنا ام لا وان شاء الله يعمل الهارد تبعك لكن هل انت حاولت فكه من مكانه مثلا ام انه قام بفعل ذلك بمفرده؟
    مشكور جدا على الإهتمام..ودعوتي لك:ربنا يحفظك ويحفظ بياناتك يارب..

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ali yusuf مشاهدة المشاركة
    الهارد ديسك الخاص بي اقوم بتجميع محتوياته من سنة 2005 وبستخدمه Backup وأثناء توصيل كابل الباور خرج منه صوت ثم فصل نهائيا,يظهر اسمه في شاشة البايوس ولكن بدون مساحة..اعتقدت البوردة عطلت وذهبت به لمول البستان فقال لي:البوردة سليمة تمام لكن الميديا خلااااااااااااااااااص!!!!!!!!!!!..وقال لي تخلص منه مبقاش له لازمة إلا إذا كان عليه أشياء هامة ومحتاجها هيكلفك 1500 جنيه..
    ياريت لو حد يفهني هل ممكن ارجاع الملفات فعلا بعد عطل الميديا؟وهل هذه التكلفة طبيعية أم مبالغ فيه؟وهل يوجد اماكن بتكلفة أقل؟والسؤال الأهم:هل الملفات ترجع بنفس الفهارس والترتيب؟ولا بتكون ملفات ملخبطة في بعضها وبكدا أكون خسرت فلوسي؟
    بص يا أخي أي بيانات نمتلكها هي مهمة وإلا لم نقوم بالاحتفاظ بيها.. حتى لو كانت بيانات عادية فتعتبر مهمة أيضاً لأنها أخذت مننا مجهود ووقت للحصول عليها.. أنا شخصياً كان عندي بيانات بآلاف الجنيهات ألعاب أصلية بالسريال.. برامج اصلية كورسات اصلية.. الخ.. وذهبت إلى متخصصين وطلبوا مني 1000 جنيه لاسترجاع البيانات.. طبعا 1000 جنيه لا يساوي جزء من قيمة البيانات التي كنت امتلكها.. وطبعا كل ميعرفوا أن الداتا مهمة كل مكان المبلغ أعلى.. فبعض عمليات استعادة الملفات للمهندسين المعماريين والميكانيكين وغيرهم تصل إلى عشر آلاف جنيهاً.. وهذا هو الجشع بعينه.. المهم قمت والحمد لله باسترجاع جزء من البيانات عن طريق أصدقائي وتنزيل الباقي من على الإنترنت وباقي البيانات قرأت عليها الفاتحة، ونصيحة لك أخي إن كانت البيانات التي فقدتها هي بيانات عمل هامة جداً فأمرك إلى الله وقم باستعادة الملفات، وإن كانت بياناتك مثلي فحاول ان تجمعها من جديد أفضل من أن تضع نفسك تحت جشع الناس.. وبالمناسة عملية استعادة البيانات للميديا التالفة هي كالآتي.. تقوم بالحصول على هارد نفس الموديل تماماً.. تقوم بفك الميديا من الهارد الجديد ونقلها إلى الهارد القديم ومن ثم تشغيله ونقل الداتا المهمة وبعدها لن يستطيعوا كلا الهاردين العمل.. طبعا هذه العملية تلزم أدوات خاصة وحذر أثناء التركيب والتشغيل.. لكن إن لزم الأمر عليك بالمتخصصين..

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ممدوح_969 مشاهدة المشاركة
    يستحسن أخد نسخ احتياطي للبيانات عن طريق.. إما هارد خارجي ويستحسن ويسترن ديجيتال.. وإما هارد داخلي وأفضل أيضاً ويسترن.. الويسترن أفضل من السيجات من حيث الاعتمادية وعدد ساعات التشغيل (العمر الافتراضي لرؤوس القراءة والكتابة) .. والسيجات أفضل من حيث السعر مقابل الأداء.. انا رأيي أن أفضل هارد هو wd green لأنه ممتاز في التخزين بالإضافة إلى حرارة قليلة واعتمادية أكثر.. وأيضاً هناك هارد أصدرته ويسترن مؤخراً وهو Wd RED 3 TB وهو مخصص للشبكات والسيرفرات التي تعمل 24/7

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehhero مشاهدة المشاركة
    بص يا أخي أي بيانات نمتلكها هي مهمة وإلا لم نقوم بالاحتفاظ بيها.. حتى لو كانت بيانات عادية فتعتبر مهمة أيضاً لأنها أخذت مننا مجهود ووقت للحصول عليها.. أنا شخصياً كان عندي بيانات بآلاف الجنيهات ألعاب أصلية بالسريال.. برامج اصلية كورسات اصلية.. الخ.. وذهبت إلى متخصصين وطلبوا مني 1000 جنيه لاسترجاع البيانات.. طبعا 1000 جنيه لا يساوي جزء من قيمة البيانات التي كنت امتلكها.. وطبعا كل ميعرفوا أن الداتا مهمة كل مكان المبلغ أعلى.. فبعض عمليات استعادة الملفات للمهندسين المعماريين والميكانيكين وغيرهم تصل إلى عشر آلاف جنيهاً.. وهذا هو الجشع بعينه.. المهم قمت والحمد لله باسترجاع جزء من البيانات عن طريق أصدقائي وتنزيل الباقي من على الإنترنت وباقي البيانات قرأت عليها الفاتحة، ونصيحة لك أخي إن كانت البيانات التي فقدتها هي بيانات عمل هامة جداً فأمرك إلى الله وقم باستعادة الملفات، وإن كانت بياناتك مثلي فحاول ان تجمعها من جديد أفضل من أن تضع نفسك تحت جشع الناس.. وبالمناسة عملية استعادة البيانات للميديا التالفة هي كالآتي.. تقوم بالحصول على هارد نفس الموديل تماماً.. تقوم بفك الميديا من الهارد الجديد ونقلها إلى الهارد القديم ومن ثم تشغيله ونقل الداتا المهمة وبعدها لن يستطيعوا كلا الهاردين العمل.. طبعا هذه العملية تلزم أدوات خاصة وحذر أثناء التركيب والتشغيل.. لكن إن لزم الأمر عليك بالمتخصصين..
    جزاكم الله خيرا على الإهتمام..أنا بإذن الله ساقوم باستعادها لأنها أثمن بكثير من المبلغ المطلوب..ولكن لن أدفع شئ حتى أرى البيانات واجربها بنفسي كما نصحني الشباب..لكن طبعا مش قبل فرحي اللي ميعاده قرب..ادعولي ربنا ييسر..وعقبالكم يارب

عضو خبير بالمعاملات التجاريه
    Trusted Seller
    الصورة الرمزية H_KIMO

ايوه يااخى العملية مكلفة لان الجهاز اللى بيعمل عملية الاسترجاع تمنه 35 الف جنيه فمحدش من بتوع الصيانة بيشتريه الا ناس معدودة وطبعا علشان يلم تمنه يبقى اقل اتعاب بياخدها طبعا بتبقى بالالف وممكن يغلى عليك كمان بمزاجه لان الجهاز مش موجود عند حد فيطلب اللى هوه عايزه اما بالنسبة للهاردات افضل استحمال هوه السيجايت حمار شغل عن خبره سنين وابعد عن الويسترن الجرين عمره ما بيعيش ومعظم مرتجعات الويسترن منه الازرق كويس ونصيحة منى اشترى هاردين واحد احتاطى ومتشغلوش خليه مركون وليه الداتا لحد ما التانى يبوظ تشغله وبياناتك كده فى امان

عضو

جرب توصل الهارد ده مع هارد تاني سليم عليه ويندوز وشغل الجهاز وجرب تستعيد الملفات بواسطة برنامج GetDataBack NTFS... كان عندي درايف بايظ ونجحت باستعاده الملفات بواسطة هذا البرنامج

عضو الصورة الرمزية LOVEFORLOVE93

تم الارسال ع الخاص
    إمكانية شراء وطلب كل ما يخص الكمبيوتر والمستلزمات الاخرى ,,,,,
    بيع سريلات الالعاب وباسعار خاصة جداَ وحل مشاكل سحب وايداع الاموال على البنوك الالكترونية,,,,
    طلب اي شي من الانترنت Ebay <<<<<Other Site
    ملاحظة هذه العرض ساري فقط لاهل الضفة الغربية -فلسطين .
    0598093818 او 0569093818
    Facebook

المفضلات