النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: جهاز لسه جديد يهنج ويخرج صفاره غريبة من السمعات

عضوية جديدة

Exclamation جهاز لسه جديد يهنج ويخرج صفاره غريبة من السمعات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندي مشكله ان شاء الله هلاقي حلها عندكو

الجهاز بيهنج وانا شغال عليه ولو مش مشغل حاجه فيها صوت الجهاز يقف لمده 3 او 4 ثواني ويرجع يكمل عادي
    ولو في فيديو شغال او اي حاجه فيها صوت بسمع صوت صفااارة غريب نفس المده ويشتغل تاني عادي والمشكله دي باستمرار

وانا لسه مجمع الجهاز جديد امبارح

المواصفات :

gigabyte H61M-S2P

Intel® Core™ i3-2120 3.30GHz

Kingston RAM 4GB DDR3 1333MHz CL9

هارد مستعمل ساتا 80 جيجا
    بوار صب لاي جامبو 400w
    مفيش كارت شاشه خارجي وفصلت ال C.D Rom يمكن اوصل للمشكله

صورة للحراره الخاصه بالجهاز

وكمان في حاجه غريبه لما بشغل الجهاز الفان بتاعت البروسيسور بتتهز مرتين وبعدين تشتغل
    رغم ان البور صب لاي بيكون اشتغال
    فانا خايف ليكون في حاجه في المازر بورد

ارجو المساعده بالحل

ولكم جزيل الشكر؛؛

التعديل الأخير تم بواسطة نينجا ; 09-09-2012 الساعة 02:50

عضوية جديدة

Exclamation رد: الجهاز يهنج ويخرج صفاره غريبة من السمعات

في مشكله جديده لسه مقبلاني

الجهاز فصلته عادي ومفصلتش كبل البور بتاعه رجعت تاني اشغله الفانه عملت نفس الحكاية مرتين وفصلت وبعدين الجهاز ابتدي يشتغل ومره وحده فصل
    3 ثواني بالظبط واشتغل لوحده تاني وعمل نفس الحكايه والشاشه النور بتعها اتغير وبعدين فصل تاني
    و3 ثواني تاني بالظبط والجهاز اشتغل الونسخه حملت

حد يسعدني ويقولي هو ايه اللي بيحصل وهل ده عادي ولا الجهاز لبسه عفريت ؟؟؟؟؟

عضوية جديدة

رد: الجهاز يهنج ويخرج صفاره غريبة من السمعات

ارجوا المساعده من فضلكم ؛؛

Up

عضو

رد: جهاز لسه جديد يهنج ويخرج صفاره غريبة من السمعات

بص انا هحاول على قد ما اقدر بس انا خبرتى مش قوية زى الاعضاء التانين بالنسبة للفانة من حيث انا بتشتغل حاجة بسيطة اول ما تشغل الجهاز و بعد كده تقف و تشتغل تانى عادى فده انا شوفته فى اجهزة كتيرة و الاجهزة شغالة عادى اما بالنسبة ان الجهاز فصل منك فده ممكن يكون من الباور سبلاى حاول تجرب باور تانى و عايزك ترفع درجة الحرارة تانى من برنامج everst و عايزك تنزل تشوف لو كان برنامج hwmonitor عندك اخر اصدار ولا لأ لو م اخر اصدار الى هو 1.20 او حتى 1.19 فمش مشكلة لو اصدار اقدم يبق تحدثه وترفع صورة تانى

عضو فضي الصورة الرمزية Haythamovic

اتأكد انك مركب المروحة صح بتاعة البروسيسور والوصلة بتاعتها وحرب اي باور تاني لان الباور شكله فيه حاجة
    Processor: AMD FX 6300 black edition 3.5 GHZ
    Motherboard : Asus M5A97 R2.0
    Ram Corsair Vengance blue 2*4GB DDR3 1600
    VGA : Sapphire HD 7770 Vapor-X GHZ Edition OC
    Power Supply : HEC 450W
    Case : Cooler Master Storm Scout
    Hard Disk : Western Digital Black 1TB

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pepsodent مشاهدة المشاركة
    بص انا هحاول على قد ما اقدر بس انا خبرتى مش قوية زى الاعضاء التانين بالنسبة للفانة من حيث انا بتشتغل حاجة بسيطة اول ما تشغل الجهاز و بعد كده تقف و تشتغل تانى عادى فده انا شوفته فى اجهزة كتيرة و الاجهزة شغالة عادى اما بالنسبة ان الجهاز فصل منك فده ممكن يكون من الباور سبلاى حاول تجرب باور تانى و عايزك ترفع درجة الحرارة تانى من برنامج everst و عايزك تنزل تشوف لو كان برنامج hwmonitor عندك اخر اصدار ولا لأ لو م اخر اصدار الى هو 1.20 او حتى 1.19 فمش مشكلة لو اصدار اقدم يبق تحدثه وترفع صورة تانى
    اشكرك يا pepsodent علي مسعدتك ورفعت لك صوره من اخر تحدي ل Hwmonitor 1.20

وكمان انا لمست المعدن اللي فوق الشبايه بتاعت البورده لقيتها سخنة جداااااااا

التعديل الأخير تم بواسطة نينجا ; 09-09-2012 الساعة 03:58

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Yamaha مشاهدة المشاركة
    اتأكد انك مركب المروحة صح بتاعة البروسيسور والوصلة بتاعتها وحرب اي باور تاني لان الباور شكله فيه حاجة
    جربت وللاسف نفس المشكله موجودة التهنيج والصفاره والمروحه لما بتتهز والجهاز بيشتغل
    مش عارف ليه حاسس ان المشكله في المازر بورد ...

عضو

زى ما انت شايف فى الصورة الى رفعتها ان حرارة البروسيسور كويسة و المروحة شغالة بص انا عايزك لو مشكلة الجهاز بيفصل ديه حصلت تانى تجرب باور سبلاى تانى بالنسبة للزنة فى السماعات فا انا عايزك لو عندك هدفون تجربها وتفصل السماعة الى شغالة انا كان عندى برضه زنة فى السماعات قبل كده جربت سماعة تانية لقيت الزنة موجدوة و جربت السماعات من غير موصلها بالجهاز لقيت الزنة موجدة فى السماعتين مع انهم كانو سلامم وطلعت المشكلة فى الكهرباء فممكن تكون الكهرباء هى الى بتفصل الجهاز وخصوصا انك عارف الكهرباء دلوقتى عاملة ايه و الزنة راحت لوحدها بعد فترة و عايزك تجرب برضه السماعة بتاعت الجهاز على موبيل او عند واحد صاحبك وتقلى النتيجة وياريت لو قبل ده كله تعرف كارت الصوت على احدث تعريف

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pepsodent مشاهدة المشاركة
    زى ما انت شايف فى الصورة الى رفعتها ان حرارة البروسيسور كويسة و المروحة شغالة بص انا عايزك لو مشكلة الجهاز بيفصل ديه حصلت تانى تجرب باور سبلاى تانى بالنسبة للزنة فى السماعات فا انا عايزك لو عندك هدفون تجربها وتفصل السماعة الى شغالة انا كان عندى برضه زنة فى السماعات قبل كده جربت سماعة تانية لقيت الزنة موجدوة و جربت السماعات من غير موصلها بالجهاز لقيت الزنة موجدة فى السماعتين مع انهم كانو سلامم وطلعت المشكلة فى الكهرباء فممكن تكون الكهرباء هى الى بتفصل الجهاز وخصوصا انك عارف الكهرباء دلوقتى عاملة ايه و الزنة راحت لوحدها بعد فترة و عايزك تجرب برضه السماعة بتاعت الجهاز على موبيل او عند واحد صاحبك وتقلى النتيجة وياريت لو قبل ده كله تعرف كارت الصوت على احدث تعريف

الصوت ده بيظهر لما بكون مشغل فيديو علي اليو تيوب او اي مقطع صوت الجهاز مره وحده يهنج ويحصل صوووت غريب لمده 3 ثواني وبعدين الموس يتحرك والجهاز يكمل عادي وبتتكرر كتيييييييييييييييير
    ولو مش مشغل السماعه بتحصل برده الجهاز بيقف وممكن يطول بفضل ادوس علي ( Num Lock ) ولا بتطفي ولا بتشغتل ولا حتي الموس يتحرك وبعديها بشويه يرجع يكمل يشتغل تاني
    التعديل الأخير تم بواسطة نينجا ; 09-09-2012 الساعة 04:13

عضو

انت متاكد ان الصوت ده من السماعة ولا هو صوت تكتكة فى الهارد

عضوية جديدة

بص لو انا موصل الصب ومشغل اي حاجه فيها صوت مع تهنيج الجهاز الصوت بيهنج هوه كمان والجهاز بيقف والموس مش بيتحرك وبعدين بيكمل اللي كان شغال
    ولو مش مشغل صوت والصب واصل يهنج برده بس مسمعش صوت لان مفيش حاجه شغاله بس الموس بس بيقف والجهاز بيتقل
    والسبيكر اللي في الكيسه مبتطلعش صوت سواء كده او كده
    الجهاز كله سعتها بيتوقف عن الحركه لمده معينه وبعدين يكمل عادي
    ياعني المشكله ملهاش علاقه بالسمعات ده علي ما اظن يا المازر بورد او الرامه او الهارد او البروسيسور مع انهم جداد معادا الهارد
    ومفيش صوت بيطلع من الهارد
    التعديل الأخير تم بواسطة نينجا ; 09-09-2012 الساعة 04:24

عضو

طب جربت نسخة ويندوز تانية و غير كده عايزك تنزل برنامج hard disk sentinel وترفع صورة من تبويب overview وصورة من تبويب health

ادارى سابق الصورة الرمزية Mr.pOPo

السلام عليكم و رحمة الله.

اخى الكريم، بالنسبة لمشكلة الصوت و الصفارة و تهنيج الجهاز، قد تكون ناتجة عن:

1- كرت الصوت الداخلى فى المذربورد، احيانا عندما يكون به عطل يحدث تلك الاعراض.
    2- البور سبلاى، لأنه من النوع التجارى.

فلو أمكن حضرتك تجيب بورسبلاى مش تجارى و تجربه، خير. عندك مثلاً بور hec 350 واط ، دا كويس و سعره حوالى 150 جنيه لو عندك القدرة انك تشتريه جديد.

لو حضرتك مقدرتش تجيب أو تجرب بورسبلاى نضيف مش تجارى، جرب تشيل تعريف كرت الصوت تماماً و إعادة تنصيبه. فى حالة تكرار مشكلة الصفارة و التهنيج، قم بفصل جميع أسلاك السماعات الخارجية التى لديك (الصب) الموصلة بالجهاز و قم بتشغيله. إذا حدثت المشكلة مره اخرى، أنصحك بعرض المذربورد على الضمان ان كانت فى الضمان، أو على مركز صيانة فى حالة عدم وجود ضمان، يكشفلك عليها يشوف اذا كان كارت الصوت الداخلى فيه حاجة أو لأ .. و يتأكد ان بقيت اجزاء البوردة من مكثفات و شرائح سليمة غير معطلة.

سؤال، هل قمت بشراء المذربورد مستعملة؟

أيضاً اريد منك رفع صورة من درجات الحرارة و الفولتات من برنامج AIDA64، و هذا لينك تحمليه: https://disk.karelia.pro/fast/zlmpwt...2chili_new.rar

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.pOPo مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله.

اخى الكريم، بالنسبة لمشكلة الصوت و الصفارة و تهنيج الجهاز، قد تكون ناتجة عن:

1- كرت الصوت الداخلى فى المذربورد، احيانا عندما يكون به عطل يحدث تلك الاعراض.
    2- البور سبلاى، لأنه من النوع التجارى.

فلو أمكن حضرتك تجيب بورسبلاى مش تجارى و تجربه، خير. عندك مثلاً بور hec 350 واط ، دا كويس و سعره حوالى 150 جنيه لو عندك القدرة انك تشتريه جديد.

لو حضرتك مقدرتش تجيب أو تجرب بورسبلاى نضيف مش تجارى، جرب تشيل تعريف كرت الصوت تماماً و إعادة تنصيبه. فى حالة تكرار مشكلة الصفارة و التهنيج، قم بفصل جميع أسلاك السماعات الخارجية التى لديك (الصب) الموصلة بالجهاز و قم بتشغيله. إذا حدثت المشكلة مره اخرى، أنصحك بعرض المذربورد على الضمان ان كانت فى الضمان، أو على مركز صيانة فى حالة عدم وجود ضمان، يكشفلك عليها يشوف اذا كان كارت الصوت الداخلى فيه حاجة أو لأ .. و يتأكد ان بقيت اجزاء البوردة من مكثفات و شرائح سليمة غير معطلة.

سؤال، هل قمت بشراء المذربورد مستعملة؟

أيضاً اريد منك رفع صورة من درجات الحرارة و الفولتات من برنامج AIDA64، و هذا لينك تحمليه: https://disk.karelia.pro/fast/zlmpwt...2chili_new.rar
    اخي المازر بورد لسه جديده جيبها من يومين من مول البستان وجربت بور صب لاي تاني نفس المشكله موجوده وشيلت كبلات الصوت برده هيه هيه

الغريب اني لو لمست المعدن اللي فوق الشب بتعها بلاقيه مووووووووووولــــــع

عضوية جديدة

Mr pOpo دي صورة من البرنامج اللي طلبته

المفضلات