النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: مشكلة اول مرة تواجهني بعد تعديل البيوس للبوردة Fatal1ty Z68 Professional Gen3

عضو

مشكلة اول مرة تواجهني بعد تعديل البيوس للبوردة Fatal1ty Z68 Professional Gen3

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بعد التحية والسلام

انا عندي البوردة Fatal1ty Z68 Professional Gen3
    ومعايا الرامات Crosair 2x4 CMZ8GX3M2A1600C9R كنت حاطيطهم فى الاسلوت A1 , B1 علشان يشتغلوا دوال تشانل
    وكانو فعلاً شغالين مع البروسيسور I7 2600K
    طبعا انا جبت بروسيسور جديد I7 3770K وطبعا البروسيسور ده مش شغال على البوردة الا بعد رفع البيوس
    عملنا تحديث للبيوس الاخير 2.20 وخلص وتمام الحمدلله , والبوردة فضلت شغالة على كل امكانيتها , بس بعد لما حطيت البروسيسور الجديد
    مرضتش تشتغل , وبتطلعلي ايرور 55 , بعد لما بصيت عرفت ان الايرور ده عبارة عن Memory not installed طبعا شيلت الرامات وركبتها اكتر من مرة
    بس للاسف الاسلوتات A1 , A2 مش شغالين تماماً , والاتنين التانين شغالين زي الفل , جربت كل حاجة , شيلت البطارية ربع ساعة , مسحت الـ CMOS شيلت البروسيسور الجديد وركبت القديم , برضو نفس المشكلة
    الاسلوتين دول مش عاوزين يشتغلو خاااااااااالص , دورت على النت لاقيت ان المشكلة عند ناس كتير , ياريت لو حد فى المنتدي عدت عليه المشكلة ديه وحلها , يقولنا ايه الحل
    وشكراً ليكم مقدماً

عضو

رد: مشكلة اول مرة تواجهني بعد تعديل البيوس للبوردة Fatal1ty Z68 Professional Gen3

طب ما تجرب بيوس 2.10 هو برضه بيدعم المعالج لأن يبدو من كلامك وانك بحثت ان العيب من البيوس لو فضلت نفس المشكلة ودى البوردة للضمان

عضو

رد: مشكلة اول مرة تواجهني بعد تعديل البيوس للبوردة Fatal1ty Z68 Professional Gen3

الحمدلله تم الحل بعد المعاناة طويلاً
    المشكلة كانت فى القواعد بتاعة البروسيسور اللى على البوردة
    كان فيهم قاعدة مش في مكانها هي اللى عامله كل ده
    الحل كان بدبوس صغير جداً ورجعتها مكانها , والحمدلله البوردة شغالة بدون اي مشاكل

المفضلات