صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: لو سمحتم محتاج مساعدة أهل الخبرة من أخوانى بخصوص دراسة البرمجة والشهادات

عضوية جديدة

لو سمحتم محتاج مساعدة أهل الخبرة من أخوانى بخصوص دراسة البرمجة والشهادات

انا خريج تجارة..وحابب مجال البرمجة وناوى بمشيئة الرحمن أبدأ فيه حتى الأحتراف.محتاج مساعدتكم أبدأ بأى لغة؟وهل افضل ادرسها لوحدى من على النت واخد الشهادات من برة؟ولا ابدأ مع معهد كويس واكمل واخد الشهادات؟ لأن ناس قالت لى الدراسة فى المعاهد ملهاش لازمة ممكن اذاكر من على النت وامتحن علطول بس حاسس ان البداية فيها لوحدى صعبة الى حد ما..مع العلم انى فى حاجة لشهادات معتمدة من مايكروسوفت لأن ناوى اسافر شغل فى كندا بعد ما اوصل لمستوى كويس.أرجو النصيحة جزاكم الله كل خير.

عضو فضي الصورة الرمزية mohamedalaa6

رد: لو سمحتم محتاج مساعدة أهل الخبرة من أخوانى بخصوص دراسة البرمجة والشهادات

وأنا كمان بضوم صوتى لصوتك

ومستنين رد من الخبراء فى مجال البرمجة
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=315460"][COLOR=#ff0000][SIZE=4][FONT=comic sans ms] أعرف الفرق بين FAT,FAT32,NTFS[/FONT][/SIZE][/COLOR][/URL][/B]

[URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=314696&page=4&p=2319123#post2319123"][COLOR=#ff0000][B][SIZE=4]أسهل و أبسط طريقة لتنزيل نسخ الوبدوز من خلال الفلاش ميمورى

[/SIZE][/B][/COLOR][/URL][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=315735"][SIZE=4][COLOR=#ff0000] شرح لطريقة حل مشكلة توافق IDM مع firefox للأبد[/COLOR][/SIZE][/URL][/B]

[h=2][SIZE=4] [URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=351789&p=2558927#post2558927"][COLOR=#ff0000]أسهل طريقة لحذف الباسورد لجميع نسخ الويندوز[/COLOR][/URL][/SIZE][/h]

[URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=314696&page=4&p=2319123#post2319123"]
    [/URL]

[/CENTER]

عضو

[QUOTE=MR_SAMER;2340753]انا مش خبير بس هقولك الى اعرفه ..... انا يا سيدى طالب لسه مخلص السنادى ثانويه عامة و داخل هندسة حاسبات إن شاء الله .
    بقالى سنين بتعلم حاجات كتير فى الكمبيوتر لوحدى من اول الجرافيكس للهكرز للاستضافة و حاجات كتيييييير كدا
    اكتر حاجة مهمة كنت لازم اتعلمها و للاسف معرفتش هى البرمجة
    انا معرفتش اتعلمها لانى كنت بشوف كورسات ع النت كانوا دايما بيكتبوا فيها اوامر و اكواد عشان تنفذ مهام معينة ... و عشان تبقا خبير فى البرمجة لازم تبقا حافظ الاكواد دى كويس اوى عشان تقدر تكتب بيها اى برنامج ..... انا طبعا مايمشيش معايا الكلام دا لأنى كنت عايز افهم كل حاجة من اولها لأخرها ... كانت دماغى شاطحة شويه للهارد وير و الالكترونيات وحاجات تانيه كدا .... عمرى ما كنت هفهم البرمجة الا لما افهم الهارد وير كله ... عشان كدا دخلت هندسة حاسبات ومدخلتش كليه حاسبات و معلومات او علوم حاسب
    هل معنى كدا انك عمرك ما هتتعلم حاجة فى البرمجة من غير ما تفهم هارد وير !!! لا طبعا بس فهمك للهارد وير بيوسع ادراكك لحاجات كتير وبيخليك تبدع بجد فى مجالك
    ...........................................
    حاولت اتعلم برمجة لوحدى من النت وفشلت لانى مش بحب احفظ اكواد و اقلد ...... روحت مركز اسمه yat و لقيته بيدى كورس سى شارب وكذا حاجة تانى ..... فا كنت ناوى اشترك فيه بس قرأت ع النت ان المعاهد دى كلها مش تمام اوى ويادوبك بتديلك الاساسيات بس لكن مش بتأهلك لسوق العمل .... و اقوى وجهه نظر أثرت فيا لما قرأتها .... ان الدكاترة او الباشموهندسين الى بيدرسوا فى المعاهد دى لو كان عندهم فعلا خبره قويه وعلم جامد فى مجال البرمجة كانوا اشتغلوا بيه فى شركات كبيره وكسبوا الااااااف الدولارات بدل ما كانوا اشتغلوا فى معاهد و ضيعوا وقتهم و خدوا فلوس قليله ...... و من ساعتها خت قرار انى مش هاخد كورسات مع حد وهحاول اعتمد على نفسى
    ــــــــــــــــــــــــــ
    ملخص الرغى دا ايه بقا : اولا احييك جدا جدا انك متخرج من تجارة و عايز تدرس حاجة تانى ... فيه حد اعرفه متخرج من تجاره عين شمس و عنده دلوقتى سيرفرات كتير ع النت وبيكسب منها كتير ... فيه واحد تانى اعرفه كان متخرج من معهد خدمة اجتماعيه و ابتدى يطور نفسه فى البرمجة وياخد كورسات وانهاردة بقا المدير العام لمهندسين متخرجين من حاسبات و معلومات .... فا انت خلى عندك اصرار وكمل فى المجال مدام بتحبه
    بالنسبة للكورسات الى فى المعاهد من وجهه نظرى سيبك منها و ركز فى دروس النت ....... بس على فكره المواقع العربيه مش هتفيدك اوى فى البرمجة ولا هتأسسك فى المجال ... برضه هتحفظك اكواد ....... فلو عايز تتأسس بجد فى المجال عشان تشتغل شغلانه كويسه و كدا كدا انت بتقول انك هتسافر بره يبقا انت يا معلم مش محتاج غير حاجة واحدة
    لغة انجليزية ....... لو الانجليزى عندك قوى يبقا حمل الكورسات الى بتعملها الشركات الاجنبيه زى lynda او learn2brain و غيرهم .......... الكورسات دى بيشرحوا صوت و صوره البرمجة او اللغة الى انت عايزها من الصفر و شرح اكثر من روعة بس المشكلة انه محتاج انجليزى جامد عشان تفهم هما بيقولوا ايه ............ فا الكورسات دى مع منتديات البرمجة العربيه فى خلال فتره قصيره هيبقا عندك خبرة كبيره .........
    طب حصل انك طلعت ضايع فى الانجليزى ومش هتعرف تفهم لوحدك من النت ومعندكش صبر
    يبقا توكل ع الله و روح مركز ........... هو دا المكان الوحيد فى مصر الى معظم الناس شكرت فيه بإنه بيأسس و بيفهم اوى وفيه ناس خبره ... بس عيبه ان فلوسه عاليه اوى ... الكورس هيعدى الـ 4000 جنيه تقريبا و الله اعلم . (معلش مذكرتش اسم المعهد عشان مش فاكره والله )
    اخر احتمال لو حصل انك ضعيف ف الانجليزى و مش هتقدر تتكلف فلوس كتير فى الكورسات ؟!! يبقا حضرتك تاخد كورس فى اى معهد زى yat مثلا هيبتدى يأسسك شويه فى البرمجة ويفهمك ايه البرمجة دى و حكايتها ايه ويبتدى يشتغل معاك فى تصميم برامج بسيطة او متوسطة ( مش اكتر من كدا ) .... بعد ما حضرتك تخلص الكورس دا هتخرج معاك خليفه كويسه عن البرمجة وتبتدى برضه تشتغل ع النت تبحث و تدور وتحمل فى كورسات وكتب و بلاوى عشان تقوى من نفسك .
    بالنسبة لأهم و أحدث اللغات الى ماشيه دلوقتى فى السوقق سواء فى مصر او اى دولة اوروبيه ... هى السى و السى بلس و السى شارب و الجافا
    ملحوظة : البرمجة من غير فهم للهارد وير يبقا ملهاااااش اى شغل برا خالص .. و شكلك كله هينحصر هنا تعمل برامج اداره لمستشفيات و شركات .
    هقولها تانى البرمجة من غير فهم كامل للهارد وير ملهاااش اى لزمة و الا بقا مايبقاش فيه فرق بينك وبين خريج كليه هندسة
    دا حتى الناس الى بتتخرج من حاسبات و معلومات و تخصصهم الأساس برمجة ........... لازم بيدرسوا بعض الهارد وير
    اسف ان طولت عليك والله بس حبيت اديلك كل الى عندى لانه اكيد هيفيدك ولو بجزء بسيط
    و اقولك ان الموضوع مش سهل زى ما انت فاكر ... هتاخد كورس برمجة شهرين ثلاثة وتسافر كندا تعيش ملك .... الموضوع ليه ابعاد اكبر من كدا بكتير والله و الناس الى برا لو ماستفادوش منك بحاجة يبقا ملكش لزمة .... اصل مفيش وسائط فى الحاجات دى هناك
    عشان تبقا مبرمج شاطر ومبدع مش تقليدى و عندك خبره و معاك كذا لغة برمجة وقادر على حل المشكلات وتنفيذ اى برنامج مهما كان لازم تتمرمط بجد
    حاجة أخيرة ومهمة جدا : اوعا تستعجل و تاخد اى كورس وخلاص لمجرد انك مستعجل ع السفر وتسافر وانت مش قوى فى البرمجة .... لان زى ما يبقولوا الناس دول سابقينا بملايين السنين الضوئيه فا متروحش وانت عارفلك كلمتين فى البرمجة وفاكر نفسك هتمشى هناك لانك هتضيييع والله
    ــــــــــــــ
    اسف مره أخرى على التطويل وأسف لو احطبتك بالكلام ... بس هى دى الحقيقة الى فيها مصلحتك

/QUOTE]
    التعديل الأخير تم بواسطة MR_SAMER ; 11-09-2012 الساعة 16:19

عضوية جديدة

[QUOTE=MR_SAMER;2340753]
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR_SAMER مشاهدة المشاركة
    انا مش خبير بس هقولك الى اعرفه ..... انا يا سيدى طالب لسه مخلص السنادى ثانويه عامة و داخل هندسة حاسبات إن شاء الله .
    بقالى سنين بتعلم حاجات كتير فى الكمبيوتر لوحدى من اول الجرافيكس للهكرز للاستضافة و حاجات كتيييييير كدا
    اكتر حاجة مهمة كنت لازم اتعلمها و للاسف معرفتش هى البرمجة
    انا معرفتش اتعلمها لانى كنت بشوف كورسات ع النت كانوا دايما بيكتبوا فيها اوامر و اكواد عشان تنفذ مهام معينة ... و عشان تبقا خبير فى البرمجة لازم تبقا حافظ الاكواد دى كويس اوى عشان تقدر تكتب بيها اى برنامج ..... انا طبعا مايمشيش معايا الكلام دا لأنى كنت عايز افهم كل حاجة من اولها لأخرها ... كانت دماغى شاطحة شويه للهارد وير و الالكترونيات وحاجات تانيه كدا .... عمرى ما كنت هفهم البرمجة الا لما افهم الهارد وير كله ... عشان كدا دخلت هندسة حاسبات ومدخلتش كليه حاسبات و معلومات او علوم حاسب
    هل معنى كدا انك عمرك ما هتتعلم حاجة فى البرمجة من غير ما تفهم هارد وير !!! لا طبعا بس فهمك للهارد وير بيوسع ادراكك لحاجات كتير وبيخليك تبدع بجد فى مجالك
    ...........................................
    حاولت اتعلم برمجة لوحدى من النت وفشلت لانى مش بحب احفظ اكواد و اقلد ...... روحت مركز اسمه yat و لقيته بيدى كورس سى شارب وكذا حاجة تانى ..... فا كنت ناوى اشترك فيه بس قرأت ع النت ان المعاهد دى كلها مش تمام اوى ويادوبك بتديلك الاساسيات بس لكن مش بتأهلك لسوق العمل .... و اقوى وجهه نظر أثرت فيا لما قرأتها .... ان الدكاترة او الباشموهندسين الى بيدرسوا فى المعاهد دى لو كان عندهم فعلا خبره قويه وعلم جامد فى مجال البرمجة كانوا اشتغلوا بيه فى شركات كبيره وكسبوا الااااااف الدولارات بدل ما كانوا اشتغلوا فى معاهد و ضيعوا وقتهم و خدوا فلوس قليله ...... و من ساعتها خت قرار انى مش هاخد كورسات مع حد وهحاول اعتمد على نفسى
    ــــــــــــــــــــــــــ
    ملخص الرغى دا ايه بقا : اولا احييك جدا جدا انك متخرج من تجارة و عايز تدرس حاجة تانى ... فيه حد اعرفه متخرج من تجاره عين شمس و عنده دلوقتى سيرفرات كتير ع النت وبيكسب منها كتير ... فيه واحد تانى اعرفه كان متخرج من معهد خدمة اجتماعيه و ابتدى يطور نفسه فى البرمجة وياخد كورسات وانهاردة بقا المدير العام لمهندسين متخرجين من حاسبات و معلومات .... فا انت خلى عندك اصرار وكمل فى المجال مدام بتحبه
    بالنسبة للكورسات الى فى المعاهد من وجهه نظرى سيبك منها و ركز فى دروس النت ....... بس على فكره المواقع العربيه مش هتفيدك اوى فى البرمجة ولا هتأسسك فى المجال ... برضه هتحفظك اكواد ....... فلو عايز تتأسس بجد فى المجال عشان تشتغل شغلانه كويسه و كدا كدا انت بتقول انك هتسافر بره يبقا انت يا معلم مش محتاج غير حاجة واحدة
    لغة انجليزية ....... لو الانجليزى عندك قوى يبقا حمل الكورسات الى بتعملها الشركات الاجنبيه زى lynda او learn2brain و غيرهم .......... الكورسات دى بيشرحوا صوت و صوره البرمجة او اللغة الى انت عايزها من الصفر و شرح اكثر من روعة بس المشكلة انه محتاج انجليزى جامد عشان تفهم هما بيقولوا ايه ............ فا الكورسات دى مع منتديات البرمجة العربيه فى خلال فتره قصيره هيبقا عندك خبرة كبيره .........
    طب حصل انك طلعت ضايع فى الانجليزى ومش هتعرف تفهم لوحدك من النت ومعندكش صبر
    يبقا توكل ع الله و روح مركز ........... هو دا المكان الوحيد فى مصر الى معظم الناس شكرت فيه بإنه بيأسس و بيفهم اوى وفيه ناس خبره ... بس عيبه ان فلوسه عاليه اوى ... الكورس هيعدى الـ 4000 جنيه تقريبا و الله اعلم . (معلش مذكرتش اسم المعهد عشان مش فاكره والله )
    اخر احتمال لو حصل انك ضعيف ف الانجليزى و مش هتقدر تتكلف فلوس كتير فى الكورسات ؟!! يبقا حضرتك تاخد كورس فى اى معهد زى yat مثلا هيبتدى يأسسك شويه فى البرمجة ويفهمك ايه البرمجة دى و حكايتها ايه ويبتدى يشتغل معاك فى تصميم برامج بسيطة او متوسطة ( مش اكتر من كدا ) .... بعد ما حضرتك تخلص الكورس دا هتخرج معاك خليفه كويسه عن البرمجة وتبتدى برضه تشتغل ع النت تبحث و تدور وتحمل فى كورسات وكتب و بلاوى عشان تقوى من نفسك .
    بالنسبة لأهم و أحدث اللغات الى ماشيه دلوقتى فى السوقق سواء فى مصر او اى دولة اوروبيه ... هى السى و السى بلس و السى شارب و الجافا
    ملحوظة : البرمجة من غير فهم للهارد وير يبقا ملهاااااش اى شغل برا خالص .. و شكلك كله هينحصر هنا تعمل برامج اداره لمستشفيات و شركات .
    هقولها تانى البرمجة من غير فهم كامل للهارد وير ملهاااش اى لزمة و الا بقا مايبقاش فيه فرق بينك وبين خريج كليه هندسة
    دا حتى الناس الى بتتخرج من حاسبات و معلومات و تخصصهم الأساس برمجة ........... لازم بيدرسوا بعض الهارد وير
    اسف ان طولت عليك والله بس حبيت اديلك كل الى عندى لانه اكيد هيفيدك ولو بجزء بسيط
    و اقولك ان الموضوع مش سهل زى ما انت فاكر ... هتاخد كورس برمجة شهرين ثلاثة وتسافر كندا تعيش ملك .... الموضوع ليه ابعاد اكبر من كدا بكتير والله و الناس الى برا لو ماستفادوش منك بحاجة يبقا ملكش لزمة .... اصل مفيش وسائط فى الحاجات دى هناك :D
    عشان تبقا مبرمج شاطر ومبدع مش تقليدى و عندك خبره و معاك كذا لغة برمجة وقادر على حل المشكلات وتنفيذ اى برنامج مهما كان لازم تتمرمط بجد
    حاجة أخيرة ومهمة جدا : اوعا تستعجل و تاخد اى كورس وخلاص لمجرد انك مستعجل ع السفر وتسافر وانت مش قوى فى البرمجة .... لان زى ما يبقولوا الناس دول سابقينا بملايين السنين الضوئيه :D فا متروحش وانت عارفلك كلمتين فى البرمجة وفاكر نفسك هتمشى هناك لانك هتضيييع والله
    ــــــــــــــ
    اسف مره أخرى على التطويل وأسف لو احطبتك بالكلام ... بس هى دى الحقيقة الى فيها مصلحتك

/QUOTE]
    والله مش عارف اقولك ايه..كتر الف خيرك على الأهتمام والرد السريع..انا خريج تجارة 2012 يعنى لسا طازة :D وكان نفسى ادخل هندسة وادرس برمجة من البداية ولكن محصلش نصيب وكمان ظروفى مسمحتش أبدأ بدرى شوية ف اللى بعمله حاليا انى ما زلت محتار الى حد ما بين البرمجة والأوراكل انا ميال ل الأتنين وسمعت ان سوق الأوراكل هو اللى شغال اكتر..انا بجمع معلومات بحيث زى ما قلتلك انا لسا خريج 2012 ومستنى الجيش فهشوف هدخل ولا لا وبعدها بمشيئة الرحمن هبدأ ..ف حبيت اسألك برده الأوراكل ولا البرمجة أفضل؟ مع العلم ان الانجليزى بتاعى ممتاز جدا يعنى مش هيبقا فى مشكلة فى فهم الكتب ف المادة العلمية هل سهل فى الأوراكل برده انى اذاكرها لوحدى وادخل بعدها الأختبارات؟وبالنسبة لسوق العمل أنهى الأفضل؟انا أولا لازم اكون حابب اللى هدرسه ولازم برده اشوف السوق هيبقا عاوز منى ايه وبالنسبة للمجهود والمرمطة انا جاهز وسداد بأذن الله ..شكرا مرة تانية على أهتمامك جزاك الله كل خير

عضو

[QUOTE=Ahmed Alhadedy;2341219]

والله مش عارف اقولك ايه..كتر الف خيرك على الأهتمام والرد السريع..انا خريج تجارة 2012 يعنى لسا طازة :D وكان نفسى ادخل هندسة وادرس برمجة من البداية ولكن محصلش نصيب وكمان ظروفى مسمحتش أبدأ بدرى شوية ف اللى بعمله حاليا انى ما زلت محتار الى حد ما بين البرمجة والأوراكل انا ميال ل الأتنين وسمعت ان سوق الأوراكل هو اللى شغال اكتر..انا بجمع معلومات بحيث زى ما قلتلك انا لسا خريج 2012 ومستنى الجيش فهشوف هدخل ولا لا وبعدها بمشيئة الرحمن هبدأ ..ف حبيت اسألك برده الأوراكل ولا البرمجة أفضل؟ مع العلم ان الانجليزى بتاعى ممتاز جدا يعنى مش هيبقا فى مشكلة فى فهم الكتب ف المادة العلمية هل سهل فى الأوراكل برده انى اذاكرها لوحدى وادخل بعدها الأختبارات؟وبالنسبة لسوق العمل أنهى الأفضل؟انا أولا لازم اكون حابب اللى هدرسه ولازم برده اشوف السوق هيبقا عاوز منى ايه وبالنسبة للمجهود والمرمطة انا جاهز وسداد بأذن الله ..شكرا مرة تانية على أهتمامك جزاك الله كل خير
    الأوراكل كل أهتمامة زى ما انت عارف هو قواعد البيانات ... سوقه شغال فى مصر بسبب احتياج برامج ادارة و قواعد بيانات للمؤسسات الكبيره زى ( المستشفيات الكبيره - المصانع - الشركات ......... ) .
    لكن انت دارس برمجةعشان تبرمج برامج صيانة و برامج هارد وير زى برامج بتعمل داونلود من النت او صناعة متصفحات او برامج ميديا ...
    فا طبعا دى ملهاش شغل فى مصر اطلاقا بسبب وجود برامج اجنبيه افضل مليون مره من الحاجة الى هنصممها احنا وكمان بننزلها مكركه ومش هندفع فيها ولا مليم :D
    فا طبعا سوق الأوراكل زى ما سمعت انت شغله فى مصر كبير اوى .
    بالنسبة لموضوع فهمك للاوراكل لوحدك وتدخل الأختبارات ؟ والله مش عارف بس لنفترض انك قدرت تفهم الأوراكل كله لوحدك وبقيت متميز فيه .. ايه المانع انك تدخل الإختبارات فى اى مكان عشان تاخد الشهادة !!! ( أسال تانى فى النقطة دى عشان مش متأكد منها )
    و مدام حضرتك جاهز للمرمطة و الإنجليزى بتاعك كويس ومش مستعجل على موضوع السفر ولسه فيه جيش :D فا ممكن حضرتك تشوف فى اسرع وقت ناوى تبتدى تشتغل فى ايه وتبتدى تدرس بيه ... وانا هجبلك دعوات لمواقع خاصة تقدر من خلالها تحمل كل الكورسات الى قولتلك عليها

عضوية جديدة

[QUOTE=Ahmed Alhadedy;2341219]

تسلملى يا رب..انا برده ما زلت بقلب وبحاول اعرف اكتر عن شهادات الأوراكل ومايكروسوفت عشان مستعجلش..سمعت من كذا واحد لو خدت شهادة واحدة مثلا oracle devoloper اقدر ابدأ شغل بيها ولما انزل سوق العمل هعرف مطلوب منى ايه عشان اطور نفسى تدريجيا ..مستنى مواقع الكورسات من حضرتك وشكرا مرة تانية

عضو

[QUOTE=Ahmed Alhadedy;2341679]
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Alhadedy مشاهدة المشاركة

تسلملى يا رب..انا برده ما زلت بقلب وبحاول اعرف اكتر عن شهادات الأوراكل ومايكروسوفت عشان مستعجلش..سمعت من كذا واحد لو خدت شهادة واحدة مثلا oracle devoloper اقدر ابدأ شغل بيها ولما انزل سوق العمل هعرف مطلوب منى ايه عشان اطور نفسى تدريجيا ..مستنى مواقع الكورسات من حضرتك وشكرا مرة تانية
    كل مواقع الكورسات الأجنبيه الكويسه بفلوس ....... فا المفروض انى هبعتلك دعوة لموقع تورنت خاص بينزل عليه الكورسات دى مجانا
    وبما ان صعب اوى الحصول على دعوة للتسجيل فى التراكرات دى ... وبما ان لكل تراكر تعليمى تخصص معين
    فا حضرتك حدد المجال النهائى الى هتشتغل فيه عشان اجبلك الموقع الخاص بيه

عضوية جديدة

[QUOTE=Ahmed Alhadedy;2341679]

تمام..طب بقولك ممكن ايميلك بحيث اعرف اتواصل معاك بشكل أفضل؟

عضو

[QUOTE=Ahmed Alhadedy;2341753]

تمام..طب بقولك ممكن ايميلك بحيث اعرف اتواصل معاك بشكل أفضل؟
    تم الأرسال ع الخاص

عضو

طب يا شباب انا برده حابب المجال ده بس عاوز حد يوضحلي حاجة هوا فيه فرق بين مجال الشبكات و النتوركين و مجال البرمجة و الاستضافة المواقع ولا دولت تبع بعض يا ريت حد يوضحلي و
    ولكم جزييل الشكر

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو العريف مشاهدة المشاركة
    طب يا شباب انا برده حابب المجال ده بس عاوز حد يوضحلي حاجة هوا فيه فرق بين مجال الشبكات و النتوركين و مجال البرمجة و الاستضافة المواقع ولا دولت تبع بعض يا ريت حد يوضحلي و
    ولكم جزييل الشكر
    هو اكيد الشبكات حاجة و البرمجة حاجة تانيه و الأستضافة حاجة ثالثه
    الشبكات : تختص بعمل شبكات بين الأجهزة لأغراض ما ... تستخدم فى الشركات الكبيرة
    البرمجة : طبعا مش محتاجة تعريف و تستخدم لبرمجة برامج للشركات و لبرمجة برامج للإستخدام الشخصى
    الإستضافة : هى تصميم و إدارة مواقع لأشخاص او شركات معينة على سيرفرات فى دول متقدمة مقابل مبلغ من المال كل شهر او كل سنه ... و تستخدم أيضا للأفراد او للشركات الكبرى

عضو

طب تمامانا عندي معلومات شوية عنهم بس مش كتيير كده ممكن بقي تقولي ايه اول الطريق علشان الم ان شاء الله التلاتة

ة مشكور ليك جدا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو العريف مشاهدة المشاركة
    طب تمامانا عندي معلومات شوية عنهم بس مش كتيير كده ممكن بقي تقولي ايه اول الطريق علشان الم ان شاء الله التلاتة

ة مشكور ليك جدا
    مفيش حاجة اسمها تلملم الثلاثة .....فى مجال الكمبيوتر , التخصص أهم حاجة والا هتضيع
    يا تدرس برمجة لوحدها ودى بحرها واسع اساسا مش هيخلص لنهايه العمر
    يا تتخصص فى الشبكات و الأستضافة فى وقت واحد
    الأستضافة مش صعبه شئ عادى خالص بس بيحتاج انك تكون لامم بحاجات كتير
    ايه هى الأستضافه : بكل بساطة بيجيلك شخص و يقولك انا عايزك تعملى موقع كذا وهديلك مبلغ معين
    فا حصرتك بتكون مسؤال عن انك تشترى ليه مساحة من شركة اجنبيه و تشترى ليه دومين ( دومين يعنى عنوان موقع زى yoursitename.com ) و بعد كدا تسطبلة الأسكربتات الى هو عايزها ( اسكربت يعنى برنامج ولكن يتسطب على المواقع فقط و يؤدى وظيفة معينة مثل سكربت الفيس بوك او سكربت المنتدى ) و تقوم بتصميم الموقع له بإستخدام برامج الجرافيكس و من اهما ( الفوتوشوب ) و تكون مسؤال عن حماية المنتدى او الموقع من أى اختراقات ( تتطلب معرفة بالحماية والهكرز ) و أيضا تتطلب معرفة قويه للغة الأنترنت الأولى php حتى تبرمج سكربتات لمن يريد
    طريقة العمل : حضرتك بتشتغل فى شركة متخصصة للأستضافة و التصميم و بيجيلك طلبات معينة بتنفذها ..... او بتشتغل ( اعمال حره ) بتصمم موقع ليك ع النت و بتعلن فيه انك بتقدم خدمة الأستضافة وبتكتب اسعارك و مواصفات استضافك ومميزاتك .... و الى عايز يتعامل معاك بيكلمك و بتتفقو على كل حاجة
    متطلبات الوظيفة : دراسة بسيطة بالشبكات - معرفة قويه بلغة php للبرمجة - معرفة جيدة بالأنجليزيه - معرفة قويه لإستخدام برامج تصميم المواقع ( فوتوشوب - دريم ويفر - فرونت باج - الخ ... )
    كيفية التعلم : انا هحكيلك قصه كفاحى فى موضوع الاستضافة و استفاد بلى تقدر عليه
    انا مسكت ادارة منتدى لشخص معين و كنت المسؤال عن الموقع و انا مش فاهم اى حاجة ( كان عمرى 14 سنة ) و مره واحدة تم اختراق الموقع ... فا اضطريت اتعلم الهكرز و الأختراق و ازاى احمى موقعى ... حبيت فكرة المنتديات و المواقع فا عملت ليا موقع مجانى عن طريق الأستضافات المجانيه ( مميزات الاستضافات الجانيه زفت ) و بعدها سطبت سكربت المنتدى وبقا عندى منتدى و ابتديت ادخل على مواقع تطوير المنتديات و اتعلم ازاى اضيف الهاكات ( الهاكات هى اضافات تضاف للسكربت فا تضيف له خصائص أخرى ) و بعدها احتاجت اصمم استايل للمنتدى فا اضطريت اتعلم الفوتوشوب ... بعد ما عملت يجى 10 مواقع واتقفلت :D . ابتديت ادخل على مواقع اجنبيه واشوف الناس دى بتفكر ازاى و اتعلم اكتر عن الاستضافات والكلام دا كله . وبعد كدا سبت مجال الاستضافة وعملت اول موقع ليا وابتديت اشتغل فيه بكل مجهودى .
    الملخص : ابتدى بأبسط حاجة وخد الموضوع خطوة خطوة وأهم حاجة حط قدامك مجال معين عايز تتخصص فيه عشان مستحيل تلم بكل مجالات الكمبيوتر
    بالنسبة لسؤالك ابتدى منين : حضرتك ممكن تشوف شرح ازاى تعمل منتدى على اى استضافة مجانيه و تبتدى تسطب منتدى عليه وبعد كدا تتبتدى تتعلم لوحة تحكم المنتدى و ما فيها ومن بعدها تبتدى تتعلم تسطيب سكربتات اخرى و لو لقيت نفسك ماشى تمام و فاهم كمل فى المجال و اتعلم الفوتوشوب . فى المجال دا المواقع العربيه هتفيدك اوى . و لو ناوى تكمل فى المجال كلمنى وهبعتلك اقوى موقع عربى تتعلم منه البدائيات فى تطوير المواقع والمنتديات :o

عضوية جديدة

افكار مشاريع تخرج ماتلاب

مشاريع وبرامج ومواقع وتحليلات ومخططات مشاريع حديثة جدا
    بلغات البرمجة الحديثة
    تصميم كافة الاستايلات للمواقع والديزاين عالدريم ويفر
    وتحليل انظمة ومخططات من البداية
    وبرمجة مواقع وبرامج جاهزة ومحاسبية ومشاريع طلاب حاسوب
    دلفي جافا- سي شارب-جافا انرويد- دوت نت - ماتلاب
    مشاريع تخرج حديثة جدا
    افكار احترافية ومتطورة
    مشاريع ماتلاب
    مشاريع اندرويد جافا
    مشاريع بي اتش بي
    مشاريع ايةاس بي
    تحليلات نظم
    مشاريع اتش تي ام ال
    مشاريع فيجوال بيسك
    ومشاريع دوت نت
    افكار اوربية حديثة مناسبة للطلاب المنبعثين
    بالخارج
    تحليلات ومخططات علمية ديناميكية للمشروع
    تعليم المشروع وجميع الاكواد المرتبطة به
    مشاريع تخرج جامعة بنسلفانيا
    مشاريع تخرج جامعة هيوستن
    جامعة برلين
    جامعة شنجهاي
    للأطلاع
    email
    بروفيسير البرمجة
    مهندس عبد المنعم
    system_and_web
    ات هوتميل
    system_and_web@hotmail.com

اقوي الافكار الحديثة
    graduate projects and many new ideas
    for help

عضوية جديدة

· اكواد مشاريع تخرج حديثة جدا
    · مشاريع وبرامج ومواقع وتحليلات ومخططات مشاريع حديثة جدا
    · بلغات البرمجة الحديثة
    · تحليل نظام حديثة جدا
    · تصميم كافة الاستايلات للمواقع والديزاين عالدريم ويفر
    · وتحليل انظمة ومخططات من البداية
    · وبرمجة مواقع وبرامج جاهزة ومحاسبية ومشاريع طلاب حاسوب
    · دلفي جافا- سي شارب-جافا انرويد- دوت نت - ماتلاب
    · مشاريع تخرج حديثة جدا
    · افكار احترافية ومتطورة
    · مشاريع ماتلاب
    · مشاريع اندرويد جافا
    · مشاريع بي اتش بي
    · مشاريع ايةاس بي
    · تحليلات نظم
    · مشاريع اتش تي ام ال
    · مشاريع فيجوال بيسك
    · ومشاريع دوت نت
    · افكار اوربية حديثة مناسبة للطلاب المنبعثين بالخارج
    · تحليلات ومخططات علمية ديناميكية للمشروع
    · تعليم المشروع وجميع الاكواد المرتبطة به
    · مشاريع تخرج جامعة بنسلفانيا
    · مشاريع تخرج جامعة هيوستن ,جامعة برلين, جامعة شنجهاي
    · تسلسل TITLE تقييم المشروع الحالة
    1 An Automated System for optics shop TMA1+TMA03
    2 Bandwidth Management TMA04-POSTER-PRESENTAION
    3 E-portal using CMS in Governmental Site TMA01+Schedule
    4 Electronic online RECRUITMENT System ( EORS ) TMA01+TMA02
    5 Online Customs Clearance TMA01+TMA02
    6 Patient Admission System TMA01+TMA02
    7 Real Estate Management System TMA01+TMA02
    8 AOU Tower residence TMA01+TMA02
    9 E- Academic Advisor TMA01+TMA02
    10 Image Processing for Computer Graphics TMA01+TMA02
    11 Super computer classification and categorization TMA01
    12 Online News & Radio Web cast (ONRW) TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز
    13 Airlines Ticketing and Booking Online System TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز جدا
    14 General Hotel Management TMA01+TMA02
    15 Whale phone management system TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز جدا
    16 An Intellectual Decision Support Medical TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز جدا
    17 Automated University Evaluation System TMA01
    18 GSM BASED SYSTEM FR CONTROLING HOME APPLIANCES TMA01
    19 Human Resources Management For New Horizons TMA01+TMA02
    20 Telematics TMA02+PLAN
    21 AOU EXAM ANALYSIS SYSTEM TMA01
    22 eRecruitment System TMA02
    23 Car’s Spare Parts Shop System TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز جدا
    24 Petrochemical equipment management system (PEMS ( TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز جدا
    25 Human Resources Management TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز جدا
    26 E-MANAGEMENT OF TRANING CENTER TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز جدا
    27 Health Club management system TMA01
    28 Assessment Management System TMA03+TMA04+REPORT+PRESENTAION ممتاز
    29 Management of Maintenance System for mobile generator TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز جدا ومضمون
    30 "On line analysis Systemborrow books from the library
    " TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز جدا
    31 SPORT Club System TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز جدا
    32 Fingerprint Employee Identification System TMA01+TMA02
    33 Barcode Tracking System TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز جدا
    34 Flexible Attendance System AOU TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز جدا
    35 "STUDENTS SELF SERVICE SYSTEM
    " TMA01
    36 Calligraphy and advertisements online TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز جدا ومضمون
    37 Online Health Awareness System TMA01+TMA02
    38 E-CLINIC TMA01+TMA02+TMA03
    39 Web News Publisher TMA01+TMA02+TMA03 ممتاز
    40 PPG Web Automated Tracking System TMA01+TMA02+TMA03+TMA04-FINAL REPORT+POSTER+Presentation+PROJECT PLAN+CODE+FORMS+POSTER ممتاز جدا ومضمون
    41 Online Diet Center TMA01+TMA02+TMA03
    42 NATIONAL PLAYERS AND CLUBS TMA01+TMA02+TMA03
    43 Web Based Car renting System TMA01+TMA02+TMA03
    44 The Graduation Project website TMA02+TMA03+FORMS
    45 Airlines Ticketing Online project TMA01+TMA02 ممتاز
    46 Co TMA01+TMA02
    58 "Job Hunting
    Recruitment Website
    " TMA01
    71 Logistics software solution TMA01+TMA02
    72

للأطلاع و لمعرفة الافكار والمقترحات والتواصل