النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: مراجعتي للوحه الأم الرائعه GIGABYTE G1 Sniper 3

عضوية جديدة

مراجعتي للوحه الأم الرائعه GIGABYTE G1 Sniper 3

السلام عليكم

أنا حبيت أتكلم عن اللوحه الرئيسيه الجديده اللي جبتها وهي اللG1 Sniper 3 هي بتعتمد علي سلسله الشرائح من أنتل الي هيا ال z77x اللي بتشغل معالجات الجيل الثالث ivy bridge و الجيل الثاني Sandy bridge علي مقبس LGA1155 اللي بيميز اللوحه دي عن اللوحات الثانيه أنها من سلسله اللوحات G1 من جيجابايت اللي هيا مخصصه للاعبين المحترفين ولهواه كسر السرعه أو الOverclocking وده لان اللوحه دي ممكن يتركب عليها من 2 كرت شاشه و يكونو شغالين علي 16x علي عكس بورد تانيه كتير أما بتركب 2 كرت شاشه السرعه بتنزل الي 8x وممكن تركب لحد 4way crossfire / 4 way sli
    مكونات الجهاز عندي هي
    Motherboard: GIGABYTE G1 Sniper 3
    CPU: Intel i7 3770K
    RAM: 8GB DDR3 GSkill Ripjaws @ 1600mhz
    VGA: MSI Nvidia 560Ti Twin frozer 2GB
    HDD: WD Black 1TB
    أنا سايب كل حاجه علي سرعه المصنع”Stock speeds” مستني بس أما أجيب تبريد أحسن للبروسيسور وبعد كده حكسر سرعه البروسيسور عشان أكون في أمان
    وحتكلم عن المميزات التانيه اللي فيها مع الصور

أول حاجه و أهم حاجه في اللوحات الجيجابايت هي التحمل الفائق 4 او Ultradurable 4 اللي بتساعد علي طول عمر اللوحه وأيضاً المكونات المستخدمه بتكون جودتها عاليه جداً بالنسبه للوحات التانيه

الحاجه التانيه اللي بتميز اللوحات من سلسله الG1 هي كرت الصوت و كرت الشبكات كرت الصوت بيكون من Creative وهو كرت صوت كامل مدمج مع اللوحه الكرت ده بيعتمد علي الشريحه CA0132 من كرييتف وعن كرت الشبكات فهو من شركه Bigfoot Bigfoot المتخصصه في صناعة كروت الشبكات اللي بتساعد علي تحسين التجربه في اللعب الجماعي Multiplayer Online gaming وده كلام موضح أكتر مميزات

شريحه الشبكه Killer E2100 المخصصة للألعاب من شركة بيج فوت

جيجابايت هي الشركة الوحيدة المصنّعة للّوحات الرئيسية التي تهتم بشكل جاد بمشاكل تأخر الاتصال الشبكي ولذلك أدمجت بسلسلة اللوحات الرئيسية G1-Killer مجموعة شرائح للشبكات أنتجتها شركة بيج فوت خصيصاً للتغلب على مشاكل الاتصال الشبكي أثناء الألعاب. مجموعة الشرائح Killer E2100 من شركة بيج فوت تجمع بين عدة معالجات للاتصال الشبكي NPU وتقنية الاتصال الشبكي للألعاب الفريدة DNA ولهذا فإنها تمنح أفضل تجربة ممكنة للألعاب الالكترونية على الانترنت.

معالج الاتصال الشبكي Killer E2100
    معالج الاتصال الشبكي NPU والذاكرة المخصصة له من النوع DDR2 بسعة 1GB تساعد في خفض تحميل معالجة الاتصال الشبكي على المعالج CPU، ليتمكن من القيام بمهام أخرى أكثر أهمية.

اللوحه ممكن توصل ليها لحد أربع مراوح أضافيه وبيشتغلو حسب درجه الحراره 5 smart Fan Connectors

اللوحه بيجي معاها كرت Wireless بيشتغل بسرعه 300Mbps وكمان بيشتغل Bluetooth وAccess Point

اللي موضح في الصوره الي علي الشمال ده اسمو 3d bios دي تقنيه فريده من GIGABYTE بتدعم المستخدم المبتديء انو يتعامل مع الBios بشكل سهل والصوره اللي علي اليمين دي للمستخدمين ذو الخبره في التعامل مع الBios

أنا من عشاق لعبه Starcraft 2 و Battlefield 3 دي صورتين لكل لعبه مع توضيح كام أطار في الثانيه FPS
    StarCraft 2 أنا عملها علي Extreme أما بالنسبه للعبة Battlefield 3 أنا كنت مشغلها علي High to Ultra Settings نظراً أن لعبه Battlefield 3 بتستغل كل مكون في جهاز الكمبيوتر

في الأخر أتمني أن المراجعه للوحه الأم GIGABYTE G1 Sniper 3 تكون عجبتكم و أستفدتو منها

عضوية جديدة

رد: مراجعتي للوحه الأم الرائعه GIGABYTE G1 Sniper 3

مبروك يا باشا ونتمني منك مراجعة اكثر تفصيلا عن البوردة

عضوية جديدة

شكراً Ahmedelshewy و ’mostafa atito الله يبارك فيك أنا أنشاء الله حضيف ردود أكثر تفصيلاً و صور للوحه النهارده او بكره بالكتير

عضوية جديدة

دي بعض الصور للوحه قبل التركيب يارب تعجبكم

زي ما أنتم شيفين اللوحه فيها مخرجين LAN واحد INTEL وواحد Bigfoot killer والمنطقه اللي فيها مكثفات بالدهبي والأخضر دي الخاصه بي كرت الصوت Creative المدمج مع اللوحه و مخارج كرت الشاشهه المدمج مع البروسسور موجوده HDMI, DVI, Dsub ,Display Port و الUSB اللي موجودين دول كلهم 3.0

ودي صوره لمشتت الحراره اللي علي الChipset

دي بقي صوره للزراير اللي علي اللوحه زي زرارPOWER و زرار Restart والClear CMOS اللي موجودين

دي بقي صوره أفقيه للوحه

عضوية جديدة

بعد اذنكو سؤال ارجو اجابته انا اشتريت الماذر دي النهارده لكن لسه مجبلهاش فيجا فبحاول اشغلها فمفيش اي استجابه ليها وظاهره عندي علي البايوس رقم 96 الي هو يدل علي assign pci device resources فهل دي عشان الفيجا الخارجيه ولا ايه سببها

عضو

مراجعة رائعة ارفع لك القبعة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات