النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: مشكلة في البروسيسور cor i5 3570 ارجو المساعده

عضو

مشكلة في البروسيسور cor i5 3570 ارجو المساعده

سلام عليكم .... انا اشتريت بروسيسور cor i5 3570 من يومين المهم كان عندي cor i3 2100 وموصفات جهازي asrock z68 + ram 8 G KS 1333+460 gtx المهم الاداء زي ما هو متغيرش ومحستش بأي فرق يعني في سبايدر مان نفس التقطيع لما افتح الانتي لايسنج وافتح كل حاجه او حتى اقلل الاعدادات ونفس الاداء طبق الاصل من البروسيسور القديم cor i3 2100 فانا عندي كان استفسار اتمنى حد يساعدني فيهم :
    - انا عملت ابديت للبيوس عشان البروسيسور يشتغل فهل لو انا غيرت البورده لشريحة z77 الاداء هيتحسن ولا لا ؟؟ ولا مش هتفرق
    - انا شغال على نفس الويندوز القديم ال كان على البروسيسور القديم هل محتاج اغير الويندوز ؟ يمكن الاداء يتحسن ولا مش لازم
    - انا كنت هجيب ال 3570k بس انا مليش في الاوفر كلوك فانا عارف ان الاتنين على الاستوك هو وال 3570 العادي اداء واحد ان حرف k لكسر السرعه فهل فيه اختلاف في اداءه على الوضع الافتراضي ولا الاتنين واحد؟؟
    - اخر نقطه معلش هل انا عندي مشكلة عنق الزجاجه بين مكونات الجهاز او فيه قطعه مأثره على الاداء لان الاداء مضيقني جدا مش عارف ايه الحل ؟ وهل ال 460 جي تي اكس النسخه ال msi hawx تدي اداء مرضي على 1920*1080 في معظم الالعاب مع البروسيسور ده لاني حاسس ان هو هو ال cor i3 2100 ... اسف للاطاله
    Sony To PS3 Hackers
    Game Is Over

مشرف سابق الصورة الرمزية ayoub_bob

رد: مشكلة في البروسيسور cor i5 3570 ارجو المساعده

فى اعتقادى اخى
    التقطيع من الكرت وليس المعالج
    ماهو برنامج الحماية
    لانى قرأت عن مشكلة مثلها واكتشفو فى الاخر ان برنامج الحماية هو مسبب التقطيع
    وانتظر رد الاخوة الافاضل لهم خبرة أكثر
    بالتوفيق
    التعديل الأخير تم بواسطة ayoub_bob ; 14-09-2012 الساعة 00:57

عضو

لازم الاداء ميتغيرش لان البروسيسورين بيطلعو 100% من قوة الكارت و البروسيسور نسبته فى تسريع الالعاب ميعديش 20% كارت الشاشة هو الى بيفرق انت الافضل كنت خليت الفلوس وكنت جبت كارت شاشة اقوى قدام
    التعديل الأخير تم بواسطة pepsodent ; 14-09-2012 الساعة 02:05

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayoub_bob مشاهدة المشاركة
    فى اعتقادى اخى
    التقطيع من الكرت وليس المعالج
    ماهو برنامج الحماية
    لانى قرأت عن مشكلة مثلها واكتشفو فى الاخر ان برنامج الحماية هو مسبب التقطيع
    وانتظر رد الاخوة الافاضل لهم خبرة أكثر
    بالتوفيق

حاليا لا استخدم اي برنامج حمايه وشكرا لردك
    Sony To PS3 Hackers
    Game Is Over

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pepsodent مشاهدة المشاركة
    لازم الاداء ميتغيرش لان البروسيسورين بيطلعو 100% من قوة الكارت و البروسيسور نسبته فى تسريع الالعاب ميعديش 20% كارت الشاشة هو الى بيفرق انت الافضل كنت خليت الفلوس وكنت جبت كارت شاشة اقوى قدام
    الكرت مش ضعيف ي باشا الكرت كويس وادائه مميز مش وحش انا اما غيرت البروسيسور كان فكرتي اني اجيب حاجه رباعية النواه تحل مشاكل كتير قدام لان الالعاب هتبقه محتاجه ده ... بس طبقا للاختبارات البروسيسور ال انا جايبه كويس وادائه اكيد اعلى من 2100 ولكن انا كل كنت بتكلم فيه انه يفرق بشكل اكبر نسبيا في زيادة الفريمات .... فكرة البروسيسور مسؤل عن 20 في الميه فقط من اداء الالعاب اختلف معاك وبشده لان البروسيسور ميقلش اهميه عن كرت الفيجا لاني هعمل ايه بكرت قوي والبروسيسور متوسط؟؟؟ اعتقد انه مسؤل بنسبه كبيره برده وشكرا لردك ي باشا
    Sony To PS3 Hackers
    Game Is Over

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesha2010jeeran مشاهدة المشاركة
    الكرت مش ضعيف ي باشا الكرت كويس وادائه مميز مش وحش انا اما غيرت البروسيسور كان فكرتي اني اجيب حاجه رباعية النواه تحل مشاكل كتير قدام لان الالعاب هتبقه محتاجه ده ... بس طبقا للاختبارات البروسيسور ال انا جايبه كويس وادائه اكيد اعلى من 2100 ولكن انا كل كنت بتكلم فيه انه يفرق بشكل اكبر نسبيا في زيادة الفريمات .... فكرة البروسيسور مسؤل عن 20 في الميه فقط من اداء الالعاب اختلف معاك وبشده لان البروسيسور ميقلش اهميه عن كرت الفيجا لاني هعمل ايه بكرت قوي والبروسيسور متوسط؟؟؟ اعتقد انه مسؤل بنسبه كبيره برده وشكرا لردك ي باشا
    يا استاذ طول ما البروسيسور بيطلع 100% من قوة الكارت فمش هتحس بفرق كبير لما تغيره و حضرتك عارف كويس ان كارت الشاشة هو المسئول الاساسى عن الالعاب وانا عارف ان الكارت بتاعك مش ضعيف وان الفرق بينه وبين 7770 مش كبير بس انا قصدى بكارت شاشة احدث انك تجيب كارت زى 7970

بالنسبة للعبة فانت نزل برنامج اسمه fraps و قلنا عدد الفرمات بيتراوح من كام لكام

مشرف سابق

انت عندك دقه الشاشه 1980 × 1080 واغلب التاثير بيكون من كارت الشاشه وليس المعالج

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pepsodent مشاهدة المشاركة
    يا استاذ طول ما البروسيسور بيطلع 100% من قوة الكارت فمش هتحس بفرق كبير لما تغيره و حضرتك عارف كويس ان كارت الشاشة هو المسئول الاساسى عن الالعاب وانا عارف ان الكارت بتاعك مش ضعيف وان الفرق بينه وبين 7770 مش كبير بس انا قصدى بكارت شاشة احدث انك تجيب كارت زى 7970

بالنسبة للعبة فانت نزل برنامج اسمه fraps و قلنا عدد الفرمات بيتراوح من كام لكام
    ما انا شغال بيه ي باشا وعدد الفريمات في لعبة زي sleeping dogs مثلا مع تفعيل ال v-sync بتبقي 60 وفجأه تقل ل 40-35 الغريب ان اللعبه ممكن تكون 45 فريم بس بتهنج انا ده مستغربله جدا ....وكلامك مظبوط انا كنت معتقد ان البروسيسور القديم مش مطلع قوة الكرت كلها ... بالنسبه اني اجيب كارت 7970 فطبعا حاجه صعبه اوي الكرت غالي جدا عليا انا كنت بفكر في 580 جي تي اكس انت رايك ايه؟
    Sony To PS3 Hackers
    Game Is Over

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h127 مشاهدة المشاركة
    انت عندك دقه الشاشه 1980 × 1080 واغلب التاثير بيكون من كارت الشاشه وليس المعالج
    انا بس ليا استفسار هل البروسيسور القديم لو جبت معاه كرت قوي كان هيشتغل بكل قوته .؟ انا كنت اقصد انه يكون فيه فرق ولو 10 في الميه بين الاتنين مع الفيجا
    Sony To PS3 Hackers
    Game Is Over

عضو

يا باشا غير نسخة الويندوز وان شا ء الله كل حاجة تتحل

المفضلات