صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 42

الموضوع: مشروع إنشاء اول تراكر تعليمى عربى . ( ممنوع دخول المحبطين و الفاشلين )

عضو

مشروع إنشاء اول تراكر تعليمى عربى . ( ممنوع دخول المحبطين و الفاشلين )

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة على كل أعضاء هذا المنتدى الكريم
    ( مقدمة مملة بس ومكانش لازم أبدا بيها )
    مش عارف البدايه ممكن تكون من فين . من اول ما دخلت المنتدى هنا لاحظت مشاء الله نشاط قسم التورنت ومواضيعه . تعلمت التورنت و أدركت أهميتة الشديدة . ومن بعدها نسيت شئ اسمه الروابط المباشره . عجبنى اعضاء قسم التورنت لأنهم بيساعدوا بالى يقدرو عليه ... بس للأسف ملاحظ بقالى فترة كبيره ان القسم متوفى بمعنى الكلمة ... كل اسبوع ينزل موضوع او اتنين بالكتير
    مبقاش فيه شروحات جديدة بتنزل ولا اى شئ جديد . شئ واحد الى لاحظتة يحدث بكثره ... واحد يدخل يطلب دعوة لموقع و بعد ثوانى مشرفنا يغلق الموضوع ويقول مخالف للقوانين .
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــ
    (مقدمة مملة وكان لازم أبدا بيها )
    بيقال انك عشان تتقدم ... لازم تعترف بغلطك .. ومش بس كدا دا انت لازم تصلحة .... و لازم الكل يعترف اننا متخلفين بسنين عن ناس تانيه . لازم نعترف اننا بنخاف نبعت دعاوى لناس عشان ماتكونش سبب فى طردنا .. بنكتم علمنا عشان نكون متميزين فى مجالنا ... مبنعملش حاجة بدون مقابل عشان نستغل الموقف .. المتمكنين من اللغة الأجنبيه أصبحو دائما فى المنتديات الأجنبيه وسابوا المنتديات العربيه بسبب تخلفها وضعف مواضيعها وانا واحد منهم ... معظم المعاهد التدريبيه هدفها الفلوس وياريتهم متمكننين فعلا من الى بيشرحوه الخ .....( هذا الكلام منطبق على معظم العرب وليس الكل ) .
    فى المنتديات الأجنبيه عندهم شعار
    share to benefit others (شارك لتفيد غيرك )
    فى المنتديات العربيه شعار
    Be Silent to
    be privileged ( كنت صامت لتكون متميز )
    ــــــــــــــــ
    اسف للمثال الطفولى الى مضطر اقوله عشان البعض يفهم
    شخصين كل واحد معه تفاحة ... انا اعطيتك تفاحتى و انت اعطيتنى تفاحتك .. هيبقا كل واحد معاه تفاحة
    شخصين كل واحد معاه معلومه ... لو انا اعطيتك معلومتى وانت اعطيتنى معلوماتك ... هيبقا كل واحد معاه معلومتين
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ
    نبتدى فى الكلام المفيد
    فى دماغى فكره لعمل تراكر تعليمى ... هيتكون من الأتى
    1- فيديوهات أجنبيه محملة من التراكرات التعليمة الأجنبيه
    2- فيديوهات تعليمية مدبلجة او مترجمة من أكبر الشركات التعليمية (lynda-learn2brain-etc ... )
    3- كتب تعليمية فى جميع المجالات بالعربيه و الأنجليزية
    4 - كورسات احنا الى هنعملها فى مجالات الكمبيوتر بهدف التعليم و الإرتقاء بالشباب العربى عقلياً
    احنا مين ؟ ... كل واحد فينا هيسجل فى التراكر عنده معلومات اوعلم فى مجال معين هيشرحها بالفيديو او فى كتاب وينزلوا فى التراكر .
    5- دروس و كورسات المدارس و الجامعات
    6- باقى أفكاركم الى هتكمل فكرتى

ـــــــــــــــــ
    أقسام التراكر : المبتدئين | جرافيكس | برمجة | شبكات | لغات | كتب الكترونيه | تطوير الذات | الجامعة | كورسات مدبلجة و مترجمه | كورسات الفريق | الخ ....
    فريق التراكر : هو كل واحد عايز يفيد قبل ما يستفيد ويساعد فى تقدم البلد دى ( اى بلد عربي )
    إدارة التراكر : الى هنتفق عليه وغالبا هيكون من الناس المعروفة هنا فى المنتدى
    كيفية عمل التراكر : بكل بساطة محتاجين مساحة و دومين و سيدبوكسات او سيرفرات و فريق عمل
    هل سنغلق التسجيل بعد فترة : نعم أذا لزم الأمر فقط
    هل سنطبق نظام العضويات الـ VIP :
    لا فكلنا أشخاص VIP لمجردد اننا نريد الأفادة و التقدم .
    متى يتم تفعيل نظام VIP :
    يتم تفعيل النظام فقط بعد مرور 6 شهور على الأقل وذالك فى حالة احتياجنا لسيرفرات و للصرف على التراكر من استضافة و سيرفرات الخ ....
    لماذا ننشئ تراكر ولا ننشئ موقع عادى : 1- لأن نظام التورنت يتمتع بمزايا رائعة فى التحميل من سرعة و استكمال
    2- نظرا لنظام المشاركة و عدم الأنانية الذى يوفره نظام التراكر
    لماذا نتعب وننشئ تراكر عربى تعليمى ... وهناك تراكرات كثير اجنبيه أفضل ؟
    لمذا نضيع وقتها فى انشاء تراكر جديد ... فا الأسهل ان نرسل الدعوات للتراكرات الأجنبيه ؟

كل التراكات التعليمية اجنبيه وكل موادها بالأنجليزية و بالتالى لن يستفاد بها الا ناس قليليين جدا جدا .. فيه ناس كتير مننا بيكونوا عايزين يتعلموا وللأسف مش لاقيين الى يوجهمم او حاجة يفهموها
    ما العائد الذى سوف يعود الى من التراكر: العائد هو عائد معنوى فقط وهو العلم سواء للأعضاء او فريق العمل او الإدارة او حتى انا ..... عايز تحقق ربح مادى فا ممكن تحققة من العلم الى اتعلمتة من التراكر
    هل فكره التراكر هى دعوة لترك المنتدى هنا : بالعكس المنتدى دا هو الى جمعنا وهو الى هيجمعنا دايما
    ازاى هنبتدى فى المشروع : بعد ما يكون فيه تفاعل وتحمس للفكره هنبتدى نقسم نفسنا كا فريق كل واحد على حسب وقته و تخصصه .. وهنبتدى نظبط موضوع الفلوس الى هيحتاجها المشروع .
    ايه الفائدة الى هتعود عليا من التراكر لو مش ماديه : ياااااه كتير أوى ... انت بتفيد ناس وبتعلمهم ( صدقة جاريه ) و هتستفاد منهم بالكورسات والشروحات ( هتنمى تفكيرك وابداعك وهتفيدك فى شغلك و تساعدك فى إنشاء شغل جديد بعد الى تعلمتة ) ... ثواب كبير من ربنا ( خيركم من تعلم العلم و علمة ) ... يمكن نعمل حاجة ونساعد فى تقدم البلد دى ... الخ ....
    لو بدأنا فى المشروع انت الى هتاخد مننا الفلوس : لاء ... احنا هنختار واحد كويس فى المنتدى و موثوق فيه من الجميع ونتفق معاه عشان يكون المسؤال عن العمليات المادية للإنشاء وهكون اول واحد ادفع الى هتحتاجوه
    المطلوب منى دلوقتى ايه : مش مطلوب من حضرتك غير : 1- تشجع الفكره لو مصدقها
    2- شايفها فكره مش كويسه يبقا اسكت (
    قل خيرا او اصمت )
    3- عندك القدره على الدخول فى المشروع والمساعدة و لو بالقليل اكتب فى الموضوع واتفق معانا ا هنعمل ايه
    4- عندك أى افكار او اقتراحات او نقض بناء ممكن تقولوا وهنسمعك وهنتناقش معاك
    5- هتحبطنا وهتقول احنا فين وامريكا والكلام دا يبقا بجد اسكت ومتتكلمش
    6- إيمانك اننا بجد أذكياء وعندنا عقول تخلينا نعمل اى حاجة ولو كانت المشكلة فى الموارد المادية ا فا احنا نقدر نوفرها لنفسينا ونعمل الى احنا عايزينه بأقل الإمكانيات
    ــــــــــــــــــ
    فقرة مخصصة للناس المحبطين الى اصروا يدخلوا الموضوع
    فى كل فكره مشروع لإنشاء تراكر بيطلع ناس مشاء الله ويقولوا محتاجين مصاريف و فلوس و سيد بوكس كتير وسيرفرات و سرعة نت و مجهود و وقت و يحسسك اننا هنسرق بنك
    أخى المتشائم ... مشوار الألف ميل بيبدأ بخطوة وربنا خلقنا عشان نكمل بعضنا ولو كل واحد شارك بلى عنده هنقدر نوصل للى عايزينه
    بالنسبة للدومين : هنجمع فلوس و نجيب دومين _ طب حصل ومفيش حد عايز يدفع .. انا مسؤال عن الدومين
    بالنسبة للمساحة : محتاجين مساحة نحط عليها سكربت التراكر ... التكلفة من أفضل استضافة اجنبيه جيدة : 5$ فى الشهر يعنى 30 جنيه فى الشهر ... ( فى حاله ان محدش عايز يدفع ) انا هتحمل مسؤليه الدومين و المساحة وتجديدهم

بالنسبة للسيدبوكس : أقل سيد بوكس بيتكلف 20$
    مش معايا أدفع 20$ : حضرتك ممكن نشترى سيرفر كبير من ovh مثلا و نبتدى نوزع منه أكونتات بأسعار رمزيه على أشخاص كثير مننا . كل واحد هيتحمل تقريبا 10$
    مش معايا 10$ : الحل وصل للدرجة دى يبقا الفريق يجمع من كل واحد 10 جنيه ونشترى أكونت واحد بـ 70 جنيه و كل واحد يكون مخصص ليه ساعة او ساعتين بس يستخدمها عشان يرفع ملفاتة الجديدة .
    مش معايا 10 جنيه : كل الى محتاجينه انك تعمل سيد للملفات الى هتنزلها او الى هتعملها بنفسك . المهم ترفع حتى لو هنعمل منك داونلود بسرعة 10كب فى الثانيه
    مش هعمل سيد للملفات لأى ظرف كان : مكان حضرتك مش هنا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ
    أنتظر أرئكم و ردودكم الإيجابيه

التعديل الأخير تم بواسطة MR_SAMER ; 15-09-2012 الساعة 01:20

عضو

رد: مشروع إنشاء اول تراكر تعليمى عربى . ( ممنوع دخول المحبطين و الفاشلين )

موضوع مثير للإهتمام,,, لي عودة

عضو

اتمنى من الجميع يشاركوا فكرة جميلة جدا

عضو

مشاهدات الموضوع وصلت لحد الأن 45 مشاهدة و مفيش غير ردين ....... انا احبط :D

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR_SAMER مشاهدة المشاركة
    مشاهدات الموضوع وصلت لحد الأن 45 مشاهدة و مفيش غير ردين ....... انا احبط :D
    لا ياخدك الاحباط اخي باذن الله يدخل عالم ويكتبوا ردود

عضوية جديدة

حبيب قلبي فكرة ممتازة وانا اشجعها لكن بينا وبين الأجانب فرق كبير
    اولا لا نملك المال لشراء السيرفرات والسيد بوكس ومش كلنا من مصر
    ثانيا مش رح تلقى مترجمين
    ثالثا العرب مش رح يعملو سيد خالص ورح تعاني من الغش حبيب قلبي

عضو

والله الفكرة جميلة لكن المال مافي اعضاء كتير قادرة تتحمل التكاليف واعتقد المال ليس المشكلة لانه يمكن حلها

ثانيا المترجمين هذه بنظري العقبة الاصعب :ah32: ولكن ربما تجد متبرعين

ثالتا السيد ليس بمشكلة بالنسبة لية ولكن في ناس ما عندها دم هتغش فلازم حل لذلك :D

كان ودي ان اشارك ولكن وقت التورنت والنت شارف عالنتهاء بسبب دخولي الجامعة قريبا عشان كدة انا مش رديت عالموضوع بعد المشاهدة لكن قلت ارد عشان نشجعكم :D

عضو الصورة الرمزية spy_master

موضوع اكثر من رائع وانا معاك في الموضوع دا لو محتاج اي حاجه في قسم الجرافيك انا معاك وهساهم معاك بجزء مادي
    ثانيا اخي علي موضوع المواضيع المخالفه للقوانين اللي انا بغلقها الموضوع علشان محدش بيلتزم بالقوانين وثانيا انا معظم الناس اللي اغلقت المواضيع الخاص بهم بكلمهم علي الخاص وبوزع عليهم الدعوات اللي كان طلبوها في الموضوع حبا في عمل الخير بس.
    انا اهم حاجه عندي الالتزام بالقوانين
    وعلي العموم انا بشجعك في الموضوع بتاعك وانا منضم معاك في انشاء التراكر دا
    الإبتسامه روح وريحان وجنان .. هي نبض للوجدان
    بلسم تطيب به الجروح وأقرب الطرق وصولاً للقلب .. هي نجمة في السماء قد اعتلت بحجم القمر بضيائها تصل للقلوب مستقرة كأجمل غنوة
    هي أحلا وأجمل الألحان .. ك حنين مغترب لأرض وطن أو ك دفء شمس في ليلة شتاء .. هي حلم جميل بل أحلي من الأحلام .. ليس لرقتها وصف ك نسمة رقيقه يهفوا أريجها فوق بستان .. هي لغة العاشقين إن عجزوا عن الكلام .. أقوى من أن تكون قصيده أو رواية من وحي الخيال .. مجراها الفم .. مرساها العين
    مهما تفننا فيها لن نصل لمعانيها ..

عضو برونزي

هرجع بعد القراءة :rolleyes:
    [CENTER][FONT=tahoma][/FONT]​[/CENTER]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spy_master مشاهدة المشاركة
    موضوع اكثر من رائع وانا معاك في الموضوع دا لو محتاج اي حاجه في قسم الجرافيك انا معاك وهساهم معاك بجزء مادي
    ثانيا اخي علي موضوع المواضيع المخالفه للقوانين اللي انا بغلقها الموضوع علشان محدش بيلتزم بالقوانين وثانيا انا معظم الناس اللي اغلقت المواضيع الخاص بهم بكلمهم علي الخاص وبوزع عليهم الدعوات اللي كان طلبوها في الموضوع حبا في عمل الخير بس.
    يا ريس كلما تغلق لموضوع تكتب مخالف للقوانين جي نشوف القوانين نجد ان الموضوع مخفي

عضو برونزي

انت محسسني انك معتمد على ردود ومش عايز اي رد سلبي

الردود مش هتاثر عليك لو انت مقتنع بالفكرة وعارف ايه بتعمل

لنتكلم بواقعية الفكرة ليست سهلة ابدا وتحتاج إلى جهود جبارة بكل شي واول حاجة هي ان تحصل على مبرمج محترف

وخذ في بالك ان الاقباليه على تراكر ربما تكون ضعيفه شوي لان القليل يهتم بهذه النوعية فالاغلب يحمل الافلام والالعاب

لذلك يجب ان تضع خطة للمدى البعيد 2 سنتين مثلا

الفكرة بشكل عام رائعة ولها هدف سامي والتراكر سيكون فريد من نوعه اذا عرفت تضع قوانين صحيحة

لانه اغلب ما يجذب المستخدم الجديد هو الشكل العام وسهولة الوصول إلي ما يحتاج بالاضافة إلى القوانين سهلة

لدي نقاط كثيرة لتعليق عليها لاحقا
    [CENTER][FONT=tahoma][/FONT]​[/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ThE DrAgOoON مشاهدة المشاركة
    والله الفكرة جميلة لكن المال مافي اعضاء كتير قادرة تتحمل التكاليف واعتقد المال ليس المشكلة لانه يمكن حلها

ثانيا المترجمين هذه بنظري العقبة الاصعب :ah32: ولكن ربما تجد متبرعين

ثالتا السيد ليس بمشكلة بالنسبة لية ولكن في ناس ما عندها دم هتغش فلازم حل لذلك :D

كان ودي ان اشارك ولكن وقت التورنت والنت شارف عالنتهاء بسبب دخولي الجامعة قريبا عشان كدة انا مش رديت عالموضوع بعد المشاهدة لكن قلت ارد عشان نشجعكم :D
    فعلا المال مش هيشكل مشكلة اوى .... و المشكلة فعلا تكمن فى المترجمين و المتفرغين للترجمة ولكن ممكن نبدأ بداية التراكر برفع الكورسات الأجنبيه المهمة اولا ونحاول نشجع على الترجمة .... ثانيا ممكن نجيب ناس من قسم اللغات سواء فى المنتدى هنا او فى منتديات تانيه ونعرض عليهم الفكره .... بالنسبة لموضوع الغش هقولها تانى .... احنا الى اخترعنا الغش واحنا الى نقدر نقاومة .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة x3xtt مشاهدة المشاركة
    حبيب قلبي فكرة ممتازة وانا اشجعها لكن بينا وبين الأجانب فرق كبير
    اولا لا نملك المال لشراء السيرفرات والسيد بوكس ومش كلنا من مصر
    ثانيا مش رح تلقى مترجمين
    ثالثا العرب مش رح يعملو سيد خالص ورح تعاني من الغش حبيب قلبي
    حضرتك بتقول بينا وبين الأجانب فرق كبير ..... طب وبعدين ؟ المفروض اننا نشتغل ونعمل الى علينا ونحاول نسبقهم ولا نفضل نقول بينا وبينهم فرق كبير !
    و بتقول لا نملك المال لشراء السيرفرات و السيد بوكس ؟؟ اخى الكريم لو حضرتك قرأت فقرة " المحبطين " هتلاقى رد لكلامك . و بقولها تانى مش لازم كل واحد يشترى سيرفر و سيد بوكس ......... هو سيرفر واحد لينا كلنا نشترك فيه ... سيرفر 2000 جيجا مساحة و سرعة نت 1 جيجا كونكشن .... هيكفينا وزيادة والله ... وعلشان كدا قولنا فى اول فترة فى التراكر هنستخدم اجهزتها فى عملية السيد .

العرب مش راح يعملوا سيد خالص وراح تعانى من الغش ؟؟ أخى الكريم فيه مثل بيقول " الى يحضر العفريت هو الى يقدر يصرفة . واحنا بقالنا سنين هنا فى المنتدي بنتناقش فى الغش وبنتعلم ازاى نغش ومش ننكشف ....... افتكر ان فريق القسم الى قدر يخترع مليون طريقة عشان نغش ومش ننكشف .... يقدر يعمل مضاد للطريقة

شكرا ليك وهو دا العشم برضه فى مشرفنا الغالى :o

هرجع بعد القراءة
    منتظرك !!!

يا ريس كلما تغلق لموضوع تكتب مخالف للقوانين جي نشوف القوانين نجد ان الموضوع مخفي
    ياريت بلاش ردود بالشكل دا عشان منشجعش ع الخروج من الموضوع الأصلى

انت محسسني انك معتمد على ردود ومش عايز اي رد سلبي

الردود مش هتاثر عليك لو انت مقتنع بالفكرة وعارف ايه بتعمل

لنتكلم بواقعية الفكرة ليست سهلة ابدا وتحتاج إلى جهود جبارة بكل شي واول حاجة هي ان تحصل على مبرمج محترف

وخذ في بالك ان الاقباليه على تراكر ربما تكون ضعيفه شوي لان القليل يهتم بهذه النوعية فالاغلب يحمل الافلام والالعاب

لذلك يجب ان تضع خطة للمدى البعيد 2 سنتين مثلا

الفكرة بشكل عام رائعة ولها هدف سامي والتراكر سيكون فريد من نوعه اذا عرفت تضع قوانين صحيحة

لانه اغلب ما يجذب المستخدم الجديد هو الشكل العام وسهولة الوصول إلي ما يحتاج بالاضافة إلى القوانين سهلة

لدي نقاط كثيرة لتعليق عليها لاحقا
    انت محسسني انك معتمد على ردود ومش عايز اي رد سلبي الردود مش هتاثر عليك لو انت مقتنع بالفكرة وعارف ايه بتعمل
    .. والله انا مقتنع بالفكرة اوى اوى ... انا مقتنع بفكرتى وفعلا معتمد ع الردود ... ولكن الردود الإيجابيه وليست الردود السلبيه مثل ردود حضرتك ... ولو كنت طلبت ان محدش يحط ردود سلبيه ف دا مش خوف منى انى اتقصر ومكملش المشروع ..... دا خوف ع الناس هتقرأ الردود من انها تحبط زى ما هى طول عمرها محبطة ... ولو انا كنت بتقصر بالردود زى ما انت بتقول ..... كنت اتقصرت بردود السابقين فى مواضيع أخرى

لنتكلم بواقعية الفكرة ليست سهلة ابدا وتحتاج إلى جهود جبارة بكل شي واول حاجة هي ان تحصل على مبرمج محترف ...
    يمكن الفكرة مش سهله ... و يمكن تحتاج مجهود كتير ... لكن موضوع المبرمج المحترف دا ايه حكايتة ؟؟؟؟؟؟؟؟
    مبرمج محترف ليه ؟ عشان يبرمج سكربت التراكر ولا يصمم الموقع و يحميه ولا يظبط الفش ولا ايه ؟؟؟؟؟ انا مش فاهمك الصراحة ولكن ايان كان الرد فا احنا مش محتاجين مبرمج لأن ببساطة انا ممكن اجيب اسكربت تراكر زى سكربت " عرب فيلمز " او سكربت " عربتس " و نسطبة بكل سهولة ومش هيبقا فيه اى مشاكل . و فى ثوانى بقا عندنا تراكر خلاص ... ومش هو دا الى المفروض نفكر فيه ... مش المفروض نفكر فى الأستضافة ولا السيد بوكس ولا الدومين ولا السكربت ولا الغش بقدر ما نفكر الأول فى المحتوى و فريق العمل الى هيشتغل

عضو برونزي

اخى العزيز اولا تكاليف التراكرا سوف تكون صعبة على الاعضاء

ثانيا : انتا محتاج لناس يدبلجوا الاشروحات والدروس بالغة العربية

وسوف يكون الموضوع فى اوله صعب للغاية جدا جدا لانكانتا وكل من سوف يشترك معاك فى الادارة سوف تكون فى اشد الانشغال

تنزيل شروحات دبلجة للعربية رفع دعم بالسيد والسيرفر

ولازم الناس تتدخل التراكر تلاقية مليان دروس وشروحات حصرية حتى يجلب لك الكثر ومن ثم بعدها هتلاقى الف مين متقدم للعمل معاك فى الرفع

ولاكن هذا العمل يحتاج الى وقت يزيد عن سنتين او اكثر حتى تتمكن من انشاء اسم يجلب المعجبين والمشتاقين الى دعوة

اسف لو كان فى كلامى بعض الاحباط

لاكن الحقيقة دائما تغضب البعض

لاكن استمر فكرة رائعة لاكن تحتاج الى مجهود

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsaidhablas مشاهدة المشاركة
    اخى العزيز اولا تكاليف التراكرا سوف تكون صعبة على الاعضاء

ثانيا : انتا محتاج لناس يدبلجوا الاشروحات والدروس بالغة العربية

وسوف يكون الموضوع فى اوله صعب للغاية جدا جدا لانكانتا وكل من سوف يشترك معاك فى الادارة سوف تكون فى اشد الانشغال

تنزيل شروحات دبلجة للعربية رفع دعم بالسيد والسيرفر

ولازم الناس تتدخل التراكر تلاقية مليان دروس وشروحات حصرية حتى يجلب لك الكثر ومن ثم بعدها هتلاقى الف مين متقدم للعمل معاك فى الرفع

ولاكن هذا العمل يحتاج الى وقت يزيد عن سنتين او اكثر حتى تتمكن من انشاء اسم يجلب المعجبين والمشتاقين الى دعوة

اسف لو كان فى كلامى بعض الاحباط

لاكن الحقيقة دائما تغضب البعض

لاكن استمر فكرة رائعة لاكن تحتاج الى مجهود
    الحقيقة مش مضايقانى ... بالعكس كلامك كويس جدا و لازم نحطة فى اعتباراتنا عشان مانفشلش

عضو

انا اسف على الى هقوله بس هو دا سبب كبير فى تخلفنا و هو اهتمامنا بالأفلام و الألعاب و الأغانى الخ .....
    كل الى فى دماغى اعملة دلوقتى إننا نحول تفكير اكبر قدر من الناس ... بدل ما نخليهم يلعبوا .. نخليهم يصنعوا الألعاب
    بدل ما يكونوا مستهلكين فقط للبرامج و الألعاب ... نعلمهم ازاى يكونوا منتجين ويستفادوا من انتاجهم
    الفكرة يا جماعة صعبة جدا جدا جدا وانا متأكد من كدا عشان محدش يضيف جديد ... بس هدفها بجد هيعمل تغيير جامد .. وياريت بدل ما نفكر كتير فى المشكلة ..... نفكر فى حلول ....مش عايز حد يقولى فيه مشكلة فلوس .... انا عايزك يالى بتفكر فى المشكلة كتيرتدينى حل بديل علطول ....... الى بيقولوا محتاجين مترجمين للدبلجه و شغل كبير ... والله يا جماعة لو كوننا فريق ع الاقل من 10 أشخاص و كل شخص من الـ 10 ابتدى يكلم معارفه فى جميع المجالات وينشر الفكره ... هتكبر بجد . منتظر الأقتراحات والمشاركة ... واتمنى ان الموضوع دا ميموتش زى ما فيه مواضيع كتير ماتت :mad:

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المفضلات