النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: CME مشكله فى خط تليفون

  1. #1
    عضو الصورة الرمزية nabaweka
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    المشاركات
    258
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    17

    Exclamation CME مشكله فى خط تليفون



    السلام عليكم..


    عندى مشكله فى خط من خطوط التليفونات الواصله بال CME .. الصطب كالتالى . خط التليفون الارضى داخل فى السبلتر تبع الـ DSL ومنه الى ال مويم والثانى للكول مانجر.

    المشكله بقى انو لما حد بيتصل من بره على الخط دة بيفتح عليه الكول مانجر طبيعى والركورد مسج بيسمعها عادى . ولاكن عندما يقفل المتصل بيفضل خط التليفون مشغول واللمبه بتاعت ال فويس بورت منوره لازم اشيل الخط واحطه تانى.


    حطيط خط تانى على نفس البورت لقيته شغال طبيعى .. لما بيقفل المتصل بيقفل الخط ولمبه الفيس بورت بتنطفى.

    الكونفيج الخاص بالبورت كالتالى.

    voice-port 0/0/0
    trunk-group all
    timeouts interdigit 5
    connection plar opx 4000
    caller-id enable type 1


    ارجو المساعدددددددده ماذا افعل.


    مشكوررررررين
    نبوى

  2. #2
    عضو برونزي
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    1,475
    معدل تقييم المستوى
    12

    رد: CME مشكله فى خط تليفون

    اخي العزيز

    لابد من تعديل بعض الاشياء الاخري
    اتمني ان يفيدك هذا اللينك
    http://www.cisco.com/en/US/docs/ios/.../ft_ansds.html
    -------------------------------------------
    [B][SIZE=4]فين الاسئله يا شباب في اقسام Cisco
    عاوزين اسئله في الVoice و الData
    عاوزين نقدر نفدكم [/SIZE][/B]

  3. #3
    عضو برونزي
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    1,475
    معدل تقييم المستوى
    12

    رد: CME مشكله فى خط تليفون

    هذه المشكله علي ما اذكر هي مشكله Disconnect
    http://www.cisco.com/en/US/docs/ios/....html#wp144463

    Configuring Voice Ports to Detect Any Tone (Disconnect Supervision Only)

    To configure an analog FXO voice port to go on-hook when any tone is received from a PBX or PSTN before the call is answered, complete the following steps, beginning in global configuration mode:

    Command Purpose
    Step 1 For Cisco 2600 and Cisco 3600 series analog voice ports:
    Router(config)# voice-port slot/subunit/port



    For Cisco 1750 and Cisco MC3810 series analog voice ports:
    Router(config)# voice-port slot/port
    Identifies the voice port you want to configure and enters voice-port configuration mode.
    Step 2 Router(config-voiceport)# supervisory disconnect anytone Enables disconnect supervision preconnect (during call setup), and specifies disconnection on receipt of any tone. Examples of tones that trigger a disconnect include busy tone, fast busy tone, and dial tone.
    Note You must enable echo cancellation to prevent disconnections caused by the router's own ringback tone.
    Step 3 Router(config-voiceport)#exit Exits from voice-port configuration mode.

    Verifying Configuration of Call-Progress Tone Detection

    Enter the show running-config command to verify that call-progress tone detection has been properly configured on a voice port.
    The following example shows part of the output from the show running-config command on a Cisco 3600 series router, in which the following configurations are demonstrated:
    Two voice classes for tone-detection tolerance limits (voice class dualtone-detect-params 1 and voice class dualtone-detect-params 2)
    Two voice classes for custom tone detection (us-custom and oz-custom)
    One voice class of each type is associated with voice port 1/1/0: voice class dualtone-detect-params 1 and voice class us-custom

    Router# show running-config

    Building configuration...

    .

    .

    .

    voice class dualtone-detect-params 1

    freq-max-power 0

    freq-min-power 35

    freq-power-twist 15

    freq-max-delay 40

    cadence-variation 8

    !

    voice class dualtone-detect-params 2

    freq-max-power 6

    freq-min-power 25

    freq-power-twist 15

    freq-max-delay 16

    cadence-variation 8

    !

    !

    voice class custom-cptone us-custom

    dualtone busy

    frequency 480 620

    cadence 500 500

    dualtone ringback

    frequency 440 480

    cadence 2000 4000

    dualtone reorder

    frequency 480 620

    cadence 250 250

    dualtone out-of-service

    frequency 950

    cadence 330 330

    dualtone number-unobtainable

    frequency 480 620

    cadence 250 250

    dualtone disconnect

    frequency 600

    cadence 330 330

    !

    !

    voice class custom-cptone oz-custom

    dualtone ringback

    frequency 440 480

    cadence 2000 4000

    dualtone number-unobtainable

    frequency 480 620

    cadence 250 250

    .

    .

    .

    voice-port 1/1/0

    timeouts ringing infinity

    timeouts wait-release 3

    timeouts call-disconnect 1

    supervisory disconnect dualtone pre-connect

    supervisory answer dualtone

    supervisory custom-cptone us-custom

    supervisory dualtone-detect-params 1

    no battery-reversal

    .

    .

    .
    -------------------------------------------
    [B][SIZE=4]فين الاسئله يا شباب في اقسام Cisco
    عاوزين اسئله في الVoice و الData
    عاوزين نقدر نفدكم [/SIZE][/B]

  4. #4
    عضو فضي الصورة الرمزية ahab
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المشاركات
    2,669
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    15

    رد: CME مشكله فى خط تليفون

    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

    صراحة هذه المشكلة عقدتني في حياتي ( خاصة مع ال unity express)
    وجربت كل الحلول من سيسكوا
    ___________

    انت بتقول خط شغال سليم وخط لأ

    يبقى أكيد الإعدادات سليمة إن شاء الله

    من فترة قابلت واحد شغال مع سنترالات باناسونيك

    وحكالي إن هذ المشكلة بتكون من شركة الاتصالات وقالي لازم تتصل عليهم علشان يفعلوا خاصية عندهم ( مش فاكر اسمها ) حيث تقوم بإرسال signal لقطع الخط

    كمان ممكن تتأكد لو انت اللي فصلت الخط من عندك ip phone هل يظل الخط مشغول ؟


  5. #5
    عضو الصورة الرمزية nabaweka
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    المشاركات
    258
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: CME مشكله فى خط تليفون

    مشكورييييييييين

    انا روحت السيت ناااو وكتبت كل الكوماند دى

    timeouts wait-release 3

    timeouts call-disconnect 1

    supervisory disconnect dualtone pre-connect

    supervisory answer dualtone

    ونفس الكلام مشغووول


    يس ahab بيفضل مشغول ... طيب لو كلمت شركه الاتصالات اقولهم ايه بالظبط ؟


    مشكوريييييييييييييين
    نبوى

  6. #6
    عضو فضي الصورة الرمزية ahab
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المشاركات
    2,669
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    15

    رد: CME مشكله فى خط تليفون

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabaweka مشاهدة المشاركة
    مشكورييييييييين

    انا روحت السيت ناااو وكتبت كل الكوماند دى

    timeouts wait-release 3

    timeouts call-disconnect 1

    supervisory disconnect dualtone pre-connect

    supervisory answer dualtone

    ونفس الكلام مشغووول


    يس ahab بيفضل مشغول ... طيب لو كلمت شركه الاتصالات اقولهم ايه بالظبط ؟


    مشكوريييييييييييييين
    نبوى

    شوف يا ريس
    أنا المشكلة اللي كنت أواجهها كانت من طرف واحد

    يعني لو أنا فصلت الخط يفصل تمام ومافي أي مشكلة

    أما لو المتصل هو اللي فصل الأول يظل الخط مشغول حوالي 30 ثانية أو أكثر ويرجع تاني لحاله


    كمان المشكلة هذه كانت مع ال unity express لكن لو عملت plar على رقم تحويلة فالخط بيفصل عادي

    أنا كنت أستخدم الأمر
    supervisory disconnect dualtone mid-call

    في حاجة كمان لازم تتأكد منها جودة ال termination للكابل
    هل انت مستخدم كابل جاهز أم يدوي ؟
    كمان جرب توصل بدون ال spliter تبع ال dsl توصيل مباشر على الراوتر

    لو عرفت أوصل للشخص اللي قالي على الخاصية بردلك خبر إن شاء الله


  7. #7
    عضو الصورة الرمزية nabaweka
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    المشاركات
    258
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: CME مشكله فى خط تليفون

    والله يارجاله مش عارف اقولكم ايه .. سورى انى بستفسر كتير بس انا شغلى سكيوريتى مش فويس وبحاول فى الموضوع من باب المساعده بدل ما يتصلو ويجيبو شركه تشوفلنا حل بس والله STC شركه الاتصالات طفشتنى من الشغلانه دى ..


    مشكور ahab بس ليا استفسار ايه ال termination ده
    - الكابل يدوى
    - جربت اوصله ديركت .. نفس الكلام

    هجرب supervisory disconnect dualtone mid-call وهشوف هيحصل ايه..


    مشكور eng_alemad انا هكلمهم تانى ناااااو



    مشكورييييين
    نبوى

  8. #8
    عضو فضي الصورة الرمزية ahab
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المشاركات
    2,669
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    15

    رد: CME مشكله فى خط تليفون

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabaweka مشاهدة المشاركة
    والله يارجاله مش عارف اقولكم ايه .. سورى انى بستفسر كتير بس انا شغلى سكيوريتى مش فويس وبحاول فى الموضوع من باب المساعده بدل ما يتصلو ويجيبو شركه تشوفلنا حل بس والله STC شركه الاتصالات طفشتنى من الشغلانه دى ..


    مشكور ahab بس ليا استفسار ايه ال termination ده
    - الكابل يدوى
    - جربت اوصله ديركت .. نفس الكلام

    هجرب supervisory disconnect dualtone mid-call وهشوف هيحصل ايه..


    مشكور eng_alemad انا هكلمهم تانى ناااااو



    مشكورييييين
    نبوى
    السلام عليكم
    كان بيظهر معاي مشاكل كتير جدا مع هذه الخطوط مثل عدم ظهور ال caller ID أو المكالمة في اتجاه واحد وغيرها
    اكتشفت إن معظم هذه المشاكل بسبب الشخص اللي كبس ال rj11 ، مع إنك لو ركبته على تليفون هيشتغل ، لكن الرواتر حساس جدا
    لذلك صرت أوصل أي كابل مثل هذا على box يعني أربطه كويس وبعد كده أجيب كابل أصلي ( جاهز ) وأوصله من ال box للراوتر
    طبعاأنا أقصد ب ال box أي من
    علبه جاهزة تربط بيها الأسلاك ولها مخرج RJ11 أو patch pannel خاص بـ ال rj11
    أول ما استخدمت هذه الطريقة كل مشاكل ال caller ID والمكالمة في اتجاه واحد اتحلت والحمد لله

    المشكلة فعلا في ال STC ( إذا كنت تقصدها ) ما يستجيبوا معك وأسهل شيء عندهم إنهم يقولولك الخدمة مفعلة

    ربنا يوفقك


  9. #9
    عضو فضي الصورة الرمزية ahab
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المشاركات
    2,669
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    15

    رد: CME مشكله فى خط تليفون

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_alemad مشاهدة المشاركة
    الأخوة الأعزاء:

    ماذكره الاخ آهاب عن مسالة الاتصال على شركة الاتصالات في بلدك صحيح فيجب ان تتصل وتطلب منهم تفعيل خاصية CPC Signal وهي الاشارة التي تعمل على
    قطع الخط عند فصل الخط من قبل المتصل

    Description
    The Calling Party Control (CPC) signal is an on-hook indication (disconnect signal) sent from an analog CO line when the other party hangs up. To maintain efficient utilization of CO lines, the PBX monitors each line’s status and when CPC signal is detected on a line, the PBX disconnects the line and alerts the extension with a reorder tone.
    منور يا برنس

  10. #10
    عضو الصورة الرمزية nabaweka
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    المشاركات
    258
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: CME مشكله فى خط تليفون

    صباح الخير..

    طلبت من شركه الاتصالات تفعيل CPC Signal ومستنى الرد .. وهروح النهارده اغير الاسلاك كلها واشوف..


    مشكوريييييييين
    نبوى

  11. #11
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المشاركات
    3
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: CME مشكله فى خط تليفون

    السلام عليكم...


    معلش انا بكتب متأخر بس لانه لسه شاسف الموضوع....الخاصيه المطلوب تشغيلها في السنترال بالعربي اسمها العاكس القطبي.....بس انا عايزك تجرب انك توصل الخط مباشره على الكول مانجر من غير اسبلتر عشان نتأكد اذا كان الخط سليم ولا العيب في الاسبلتر.

    وشكرا
    التعديل الأخير تم بواسطة sanfourstar ; 10-10-2012 الساعة 12:38

  12. #12
    عضو الصورة الرمزية nabaweka
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    المشاركات
    258
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: CME مشكله فى خط تليفون



    السلام عليكم sanfourstar

    انا جربت كلامك ونفس المشكله


    مشكوووور
    نــبــوى

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •