النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: مشكلة بال resolution

عضو الصورة الرمزية loai abuali

مشكلة بال resolution

لسلام عليكم
    انا عندي كرت شاشة nvidia gt-9500 1G DDr2
    و كنت شغال على شاشة CRT 15 بوصة او 17 مش متاكد
    المهم انا سافرت و تغيرت مكان اقامتي و اشتريت شاشة عشان الجهاز
    نوعها LED ViewSonic 19 بوصة
    المهم انا لما اركب تعريف كرت الشاشة بيتغير الريزيلوشن الى 640*480
    و ما بقدر اغيرو نهائيا ولكن عند حذف تعريف كرت الشاشة برجع الريزيلوشن طبيعي و بعرف اتحكم فيه
    ممكن مساعدة لهاي المشكلة !!!!!!!!!

مشرف سابق الصورة الرمزية أبو قصي

رد: مشكلة بال resolution

أعتقد اخي ان المشكلة تكمن في التعريف ...

قم بمسح التعريف من جذوره ببرنامج driver sweeper بشكل كامل ثم قم بتنصيب احدث تعريف لكرتك من الموقع الرسمي ويتلائم مع نوع نظامك من الـ Safe Mode.

اعلمني بالنتائج.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء الاردني مشاهدة المشاركة
    أعتقد اخي ان المشكلة تكمن في التعريف ...

قم بمسح التعريف من جذوره ببرنامج driver sweeper بشكل كامل ثم قم بتنصيب احدث تعريف لكرتك من الموقع الرسمي ويتلائم مع نوع نظامك من الـ Safe Mode.

اعلمني بالنتائج.
    اخي انا حذفت التعريف ببرنامج driver sweeper و قمت بتنصيب اخر تعريف للكرت ولكن دون استخدام ال Safe Mode هاي كيف بدي اعملها ؟ و يا ريت تكتبلي الخطوات ؟!!

اخي زبطت بس عشان انا بال safe mode في برامج ما بقدر اشغلهم ,,, يعني مش حل اضل على ال safe mode !!!!!

اخي انا دخلت على ال Safe mode و خذف التعريف بالبرنامج الي اعطيتني اياه و بعدها عملت ريستارت و دخلت على ال safe mode كمان مرة و نزلت اخر تعريف و بعدها عدت تشغيل الجهاز بس برضو على الفاضي !!!!!

عضو برونزي

نزل اخر تعريف للكارت من موقع الشركه وحاول تنصيب ويندوز اخر لعل لازال هناك بعض تعريفات الكارت القديم موجوده فالافضل قم بتنصيب ويندوز جديد ولو على سبيل التجربه اى لهذا الامر فقط وبعدين جرب اذا لم ينجح حاول تنصب تعريف سابق لكارت يمكن يكون الاصداره الاخيره من التعريف بها مشكله وان كان ده امر مستبعد جدا لكن جرب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ممدوح_969 مشاهدة المشاركة
    نزل اخر تعريف للكارت من موقع الشركه وحاول تنصيب ويندوز اخر لعل لازال هناك بعض تعريفات الكارت القديم موجوده فالافضل قم بتنصيب ويندوز جديد ولو على سبيل التجربه اى لهذا الامر فقط وبعدين جرب اذا لم ينجح حاول تنصب تعريف سابق لكارت يمكن يكون الاصداره الاخيره من التعريف بها مشكله وان كان ده امر مستبعد جدا لكن جرب
    اخي انا بحثت عن المشكلة و وجدت بعض الناس جربو تغيير الويندوز بس ما زبط
    مع العلم انو لما ادخل على Screen Resolution
    بلاقي ال Display هو Generic Non-PnP Monitor
    و هاي المشكلة شائعة جدا بس انا مش عارف الحل

طيب بما انو الريزيلوشن زبط لما اكون بال safe mode ما في طريقة اشغل الشبكة عشان فلاشة النت و كمان اشغل الصوت على Safe Mode ?

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة loai abuali مشاهدة المشاركة
    طيب بما انو الريزيلوشن زبط لما اكون بال safe mode ما في طريقة اشغل الشبكة عشان فلاشة النت و كمان اشغل الصوت على Safe Mode ?
    اخى الكريم نظام السيف مود او الوضع الامن غير مخصص للعمل للاستخدمات العاديه فهو مخصص فقط لاصلاح نظام التشغيل الويندوز بمعنى الويندوز فى وضعه العادى اللى بتخش وتلعب فيه وتتصفح النت وهكذا ده اول مبيبدا بيبدا معاه برامج startup و services يعنى برامج بدايه التشغيل وبعض الخدمات ومنها التعريفات كرت الشاشه والصوت وغيره وبعض الحاجات اللى انت ممكن متستخدمهاش بس احيانا يحصل ان يكون فى البرامج ديه مشكله ما زى عندك كده

وهنا ياتى دور الوضع الامن او السيف مود وهو تقدر تقول انه زى نظام التشغيل لكن مبيشغلش كل البرامج اللى بتبدء مع الويندوز العادى لا مجرد بيشغل البرامج اللى يدوب تقدر تفتح بيها الويندوز بس حتى انت اكيد لاحظت انه الصوت عندك ولا النت شغالين وحاجات كتير كد بسبب زى مقولتك ولذلك الوضع الامن ده مش مخصص للعمل العادى ولكن للاصلاح فقط

بالنسبه لمشكلتك واضح من كلامك فى الاول انك قبل متنصيب التعريف لكارت الشاشه عندك انه كان الرزيلوشن كويس وانك لما بتخش على نظام السيف مود بردك الزريلوشن بيبقى كويس وان المشكله بتظهر بس بعد مصطبت التعريف فطبعا واضح جدا ان المشكله فى التعريف

فزى مقولتلك حاول تسطب ويندوز مره تانى نضيف وسطب التعريف الجديد علطول بس خلى باللك لو انت عندك نسخه ويندوز معدله رجاء شلها وجيب نسخه خام سواء كانت اكس بى او سيفن لان ممكن النسخ المعدله يكون اللى عدلها ضفلها تعريف لكروت شاشه تانيه فعملها تعارض او مشاكل مع تعريف كارت الشاشه عندك لذلك يفضل تسطب نسخه ويندوز خام غير معدله او ملعوب فيها

ثانيا سواء طبقت الاقتراح الاول او استبعدته فحاول تنزل التعريف من موقع الشركه نيفيديا نفسها ولو كنت عملت كده من قبل يبقى حاول تنزل اصدار اقدم لكرت الشاشه عندك جايز زى مقولت لحضرتك يكون التعريف ده مش مناسب لكارت الشاشه تبعك فنزل تعريف اقدم بردك من موقع الشركه نفسها مش من اى مكان تانى وجرب وان شاء الله خير
    التعديل الأخير تم بواسطة mahmoud20070 ; 18-09-2012 الساعة 14:17

خلص ان شاء الله انا رح انزل ويندوز جديد و ان شاء الله ازا زبط رح اخبرك و شكرا جدا على التوضيح

طيب اي نسخة انزل ؟

مشرف سابق الصورة الرمزية أبو قصي

اخي لؤي

ان كنت تملك جهاز بمواصفات جيدة وترغب في نظام ويندوز 7 فإليك الاحتمالات التاليه:

1- ان كنت تملك رام بحجم اقل من 4 غيغا فأنصحك بويندوز 7 32 بت.

2- ان كنت تملك رام بحجم يساوي او اكبر من 4 غيغا فأنصحك بويندوز 7 64 بت لتستفيد من كامل حجم الرام.

المفضلات