النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: تشغيل كل البرامج على نسخ ال 64bit

عضو برونزي

تشغيل كل البرامج على نسخ ال 64bit

انا يا اخوه الحمد لله بعد شرائى لكارت شاشه خارجى وان كان ضعيف لكن اصبح عندى الرامات 4 جيجا كاملين لكن للاسف واجهتنى المشكله المعتاده وهى ان الرامات طبعا لا تقرا كامله على النسخ 32 bit على نظام تشغيل ولابد من تنصيب نظام 64bit وانا معنديش مانع بس المشكله الكبرى بقه ان للاسف مش كل البرامج 32bit بتشتغل على 64bit لازم تكون مخصصه لذلك

وده خلانى للاسف يبقى عندى من البرنامج الواحد نسختين نسخه ل 32 و 64 لاى ظرف بالاضافه لان برامج 64bit قليله جدا فهل يوجد طريقه لقراءه ال 32bit لرماتى كامله غير طريقه الباتش الروسى هذا لانه ظهر انه باتش وهمى يقوم بايهام او تغير ارقام النظام فقط لكنه لا يجعل الويندوز فعليا يقرا الرامات كلها فهل يوجد اى طريقه؟؟؟؟ رجاءاً

مخالف للقوانين

رد: تشغيل كل البرامج على نسخ ال 64bit

اخوي انتا جربت بنفسك انو برامجك 32 بت ما تشتغل على ال 64 بت لاني انا انتقل من جديد الى ويندوز 64 بت واستخدم نفس الرامج القديمة 32 بت وكل شيء يعمل اذا كان الجواب نعم الفرق ليس بكبير تقريبا 600 ميجا رام بروح نصهن فرق استهلاك ال 64 بت عن ال 32 بت يعني ال32 بت تستهلك تقريبا 600 ميجا بينام ال 64 بت تستهل 950 ميجا يعني مش فرقية والامر يرجع الك

عضو برونزي

هو اخى الكريم موضوع انا جربت اذا نسخه ال 6446 بت ستعمل ام لا على كل البرامج بما فيها التى لا تدعمها صراحه لا لم اجرب ولكن يوجد بعض البرامج التى انا استخدمها اجدها طرحه مثلا نسختين من البرنامج على سبيل المثال برنامج سونى فيجس فهو دائما يخيرك بين نسختين فاكيد واضح ان واحده تدعم نظام والاخرى لا والعكس صحيح وهكذا

عموما باذن الله كما حضرتك واضح ان المساحه التى لا تقرها انظمه التشغيل ذو ال 32 بت ليست كبيره فانا عندى قراءه تقريبا 3.25 جيجا فلذلك ساترك المساحه المتبقيه لان صراحه موضوع ان يكون عندى مثلا نظام تشغيل واحد ولكن باصدرين مختلفين واحد X86 والاخر x64 هو مساحه على الفاضى

مشكور اخى الكريم على التوضيح

مخالف للقوانين

اخوي اوضجلك نقطة هي ان ويندوز 64 بت تحتوي على مجلد برامج 64 بت ومجلد 32 بت وانا اخبرتك اني استعملها من شهر تقريبا وكل برامجي 32 بت ولا يوجد اي مشكلة الفرق بين برنامج 64 بت و 32 بت ان برنامج 64 بت يستطيع اسعمال رامات بحجم 4 جيجا او اكثر بينما برنامج 32 بت عند تشغيلة على ويندوز 32 بت لن يستطيع استعمال اكثر من 3.25 من الرامات وصلت الفكرة اخوي

عضو برونزي

مشكور اخى الكريم لكن لا احد ينكر ان هناك عدد لا باس به من البرامج قد لا يعمل على النسخه 64 بت ممكن حضرتك متعرضتش لبرامج بتطلب وا مبتدعمش 64 بت ده السبب لكن فيه عدد لا باس بيه حتى من التعريفات للكروت وكده بردك مينفعش انك تشغل فيه الا نسخه تدعم نوعه

وعموما انا حظل على نسخه ويندوز 7 وتوزيعه ubuntu ال 32 بت لان حجم الرامات اللى متاخد مش كتير وممكن اجرب نسخه 64 بت ومن ويندو 8 وتعجبنى وميكونش فيها مشاكل مين عارف مشكور اخى الكريم

عضو ذهبي الصورة الرمزية MrTom

أخى العزيز السبب الوحيد من أصدار نسختين من البرامج 32 و أخرى 64 هو أن النسخة 64 من البرنامج يمكنها العمل مع 4 جيجا رامات و ما فوق و ليس هناك مانع من عمل البرامج 32 فى بيئة الويندوز 64 بت نهائيا و شكرا
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MrTom مشاهدة المشاركة
    أخى العزيز السبب الوحيد من أصدار نسختين من البرامج 32 و أخرى 64 هو أن النسخة 64 من البرنامج يمكنها العمل مع 4 جيجا رامات و ما فوق و ليس هناك مانع من عمل البرامج 32 فى بيئة الويندوز 64 بت نهائيا و شكرا
    اشكرك مشرفنا العزيز وانا ان شاء الله ناوى اول مينزل ويندوز 8 للتنزيل العام من مايكروسوفت فى اكتوبر القادم باذن الله حنزل اصدارتين من الويندوز الجديد ومنها X64 بت وحجرب ان شاء الله

المفضلات