صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: ياجماعه انا طهقان ومخنوق جدا وفى موضوع هام عايزو فى ارجو الدخول للجميع والمناقشه

عضو ذهبي

ياجماعه انا طهقان ومخنوق جدا وفى موضوع هام عايزو فى ارجو الدخول للجميع والمناقشه

https://arabhardware.net/forum/showt...3747&highlight فاكرين الموضوع ده للشافو الموضوع كبر اوى وزاد اوى محدش فيهم مقتنع بيه ابدا وحاولت اتناقش وافهمهم معايا وحاولت افهمهم مفيش فايده مش فهمين انا بعمل ايه على كمبيوتر وفكرينى قاعد بهبل وبعمل حجات بسيطه افهمهم الانا بعملو وافهمهم قيمه العاب البلعبهه مش فهمينهه ومفكرين ان انا مش راجل وبلعب العاب اطفال وهم مش عارفين العاب دى شكلهه عامل ازاى وبتحتاج امكنيات عامله ازاى

والمصيبه السودا هم ناس تافهين كتير وبيحبو المناظر والهيافات ويقولولى وفكرنى انا الهايف ولازم ينتقدونى ومش مقدرين ولا فهمين قيمتى ولا قيمه الانا بعملو على كمبيوتر وتفكيرهم راجعى جدا وجاهل حتى فى الحياه العاديه بيحكمو على حجات كتير غلط والاحظهم بيفتكرو شطاره والفتاكه فى الهمجيه ولو اثبت ليهم انى راجل بجميع الطرق وبى اى اسلوب ميفهمونيش ومش فاهمين ان كمبيوتر ده بيحتاج دماغ عاليه وبيحتاج عقل رياضى وسرعه ونباهه فى العاب وفى استخدامو ومش متخيلين ان الغرب يهتم بهذه الاشياء ولما اثبت ليهم ان دول الغرب بيهتمو بهذه الاشياء وان هذه عالميه يغلطو فى دول الغرب ويقولو عليهم مش رجاله وكلام من هذا قبيل قولولى اعمل معاهم ايه والمصيبه انهم لما يكونو مع ناس تافهين يفتكروهم احسن مينى وناس نصابين وانا مش نصاب ولا تافه وانسان جد وانسان متحضر ومثقف وعاقل ويقولو عليه انا مش بفهم او ساذج او غير ناضج او مش راجل وكمان وصلت ان بيحصل فجوه جامده بينى وبينهم وبيحصل مشاكل كتيره

عضو الصورة الرمزية alrefai

رد: ياجماعه انا طهقان ومخنوق جدا وفى موضوع هام عايزو فى ارجو الدخول للجميع والمناقشه

شوف يااخي LEAGUE انا صار عمري 23 سنة وتخرجت من الجامعة ولحد الان بلعب العاب على الرغم من كل الانتقادات اللي كانت توجه لي سواء من قبل اهلي او غيرهم لأنه في النهاية كلامهم لن يوقفني عن ممارسة هوايتي التي افضلها و استمتع بها , اما في ما يخص وجود مجموعة من المتخلفين عندنا نحن العرب فهذه مشكلة لا يمكن معالجتها لانه في النهاية هذه وجهات نظر لا يمكن اخمادها الا بالمسايسة , والكارثة الكبرى تكمن في ان هؤلاء الاشخاص لايعرفون حجم الاوقات و المليارات التي ينفقها الغرب على تصميم مثل هذه الالعاب فلذلك لا تضيع وقتك في مخاطبة الجهلاء من الناس.......وامشي غلى قاعدة [ القافلة تسير والكلاب تنبح ]............:D

عضو

رد: ياجماعه انا طهقان ومخنوق جدا وفى موضوع هام عايزو فى ارجو الدخول للجميع والمناقشه

انا عمري الان 23 وداخل في 24 وبموت في الالعاب وخصوصا العاب المنظور الاول مثل لعبة call of duty mw3 والعاب المنظور الثالث مثل لعبةBatman Arkham City
    وحاليا ادرس تصميم ومونتاج مع انه بعيد عن الالعاب شوية لكن بتعلم حاجات كثير علي برامج مثل ماكس ومايا وزي برش ومحركات العاب
    في سبيل انتاج لعبة تنافس العالمية لكن دا صعب والمشوار طويل لكن مش مستحيل
    ----------------------------------------------------
    وحتي لو اي حد قال عني وانا بلعب ان عقلي صغير او من هذا القيبل انا بواجهه ب 2
    1- انت تعرف تعمل متلها" حيقول لا" حرد عليه طيب روح اتعلم وقابلني بعد ما تكون عرفت تعملها دا لو قدرت , لان لو راح اتعلم طريقة عمل اللعبة و الخ حيعرف قيمتها
    2- مش معقول اكون شركة كبيرة وبصرف مليارات الدولارات علشان انتج لعبة زي الالعاب السابقة الذكر
    ويجي يلعبها طفل عمر 5 سنوات, واكيد اللي انتج اللعبة مش صغار ودا علم قائم بحد ذاته

اعتقد دول الناس اللي بتتكلم عليهم ناس مش حقول متخلفة او من هذا القبيل, لكن احتكاكهم بمثل هذه الاشياء قليل جدا
    فمثلا تجده لا يعرف بالكمبيوتر شئ
    ولما تقول شوف واتعلم بيترك كل شئ مفيد ويقلك مضيعة للوقت وغيره"" اصله مش عارف ان الالعاب بتغذي العقل بتاعك وبتقوي استجابت الشخص للكثير من الامور"" ولكن يجب ان تكون متابعته للالعاب دون السير به الي الادمان
    ومثال تاني بتشوف ناس كثير اول ما يسمع ابن قال عاوز انترنت وقبل ما يكمل بيكون الاب راح عقله بعيد" تذكر اصدقائه والناس اللي سمعها قالت عن النت دا سئ جداا ,نعم بالفعل هو سئ
    ولكن هناك ايجايبات وسلبيات لكل شئ

اتمني منك عدم الاهتمام بمثل هذه الامور والصبر" طنش ياعم ولا يهمك" وغير هاد راح يجي يوم وتلاقي هاد الشخص عنده كمبيوتر وحيقلك ياعم تعالا نصب اللعبة دي لابني الصغير
    هههه

عضو ذهبي

ممكن طلب تكلمونى على الايميل ياهو بالمايك اريد الاخ mrmax او اى شخص اخر يكلمنى من على ياهو ليتكلم مع والدتى هنا بس يكون عندو مايك انا عندى مايك عايز حد فيكم يتكلم مع والدتى بالمايك على ياهو

عضو ذهبي

انا اريد الحديث على ايميل ياهو مناقشه على ياهو او المناقشه على نمره تليفون موبايل لناس الفى مصر نتكلم على موبايل وعايزو يشرح ويفهم والدتى

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LEAGUE مشاهدة المشاركة
    ممكن طلب تكلمونى على الايميل ياهو بالمايك اريد الاخ mrmax او اى شخص اخر يكلمنى من على ياهو ليتكلم مع والدتى هنا بس يكون عندو مايك انا عندى مايك عايز حد فيكم يتكلم مع والدتى بالمايك على ياهو
    ياااه للدرجة دي
    هو انت عمرك كام سنة
    بتهيئلي انك بتلعب العاب كثير جداا وبتفضل قاعد علي الكمبيوتر ساعات كثيرة يعني ممكن يصير عندك ادمان او تصاب بنوبات صرع وينقلوك للمشفي
    فعلشان هاد الشئ والدتك الله يحفظها بتحاول تنتقدك وتقول عنك كده, في مساعدة منها علشان تخفف من وقت جلوسك امام الكمبيوتر علشان هي خايفه عليك

امممم ,لو لازم المحادثة انا ممكن اتكلم معاك
    دا حسابي designergames@hotmail.com
    واكيد في محادثة بتكون الله اعلم ما جربت من خلال الياهو والماسنجر
    تحياتي لك

مشرف سابق

مفيش مشكله من اللعب وانا عندي 24 سنه
    بس مع ده كل يوم بروح الشغل
    السؤال ليك لو انت كل يوم بتضيع كل وقتك في اللعب يبقي من رائي والدتك ليها حق تقلق عليك

عضو فضي الصورة الرمزية وحيد1

انا عندى 36 سنه متزوج وعندى طفلين ومتفيش اى مشاكل نهائى من اى نوع
    دى بصراحه بتيجى من شخصيتك....
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو ذهبي

انا مش مدمن لدرجه دى ولما بيكون فى اى شئ او اى حاجه بعملهه وببحث كمان على شغل لكن هم اساسا مش مقدرين قيمه هذه العاب بالاخص والدتى علشان الناس الحوليهه ميعرفوش قيمه البعملو ده

عضو ذهبي

هم اساسا مش فهمين حياتى مش فهمين اهميه العاب وكمبيوتر دلوقتى غير كده مش فهمين انى بفهم كل شئ وانسان طبيعى وكمان عقلى افضل منهم هم وان هذه العاب تتسبب فى ان تجعل شخص ذكى ويفعل كل شئ ولو على شغل انا ابحث عن شغل لكن لا يوجد عمل بالاخص عمل وقت مناسب وهم لا يتخيلون ان فى ناس مثلكو ومثلى يهتمو بهذه العاب وعقولهم كبيره وناضجه هم مفكرين هم اساسا ميعرفوش العاب دى بالتالى مفكرين ان هذه العاب مثل العاب قديمه سهله والعاب اطفال او يعتقدون ان هذه العاب ناس هايفه بتلعبهه او جهله مش متخيلين ان بيلعبهه ناس محترمه اوى وناس كبيره وناس عاقله ده حتى انا لما بتعامل مع عيال صغيره او شباب هايف الهو بتاع شاتات وبتوع سجاير ومخدرات والعيال دى مش بيكونو ليهم فيهه خالص وعقولهم غبيه لا والمشكله وكمان ايه لما بيشوفو عيل من العيال دى بيفتكروهم عيال متودكه وواعيه وكلام ده ودى عيال صايعه وبايظه وضايعه

عضو ذهبي

ويعدين كل ما انا هركز فى العاب والعب اكتر واكتر العاب صعبه جدا وحديثه وواقعيه جدا كل ما الاقى الاجواء دى كل ما بلاحظ بتفوق فى حياتى اكتر وبزيد ذكاء هم بقى بيوقفونى مش عايزنى اعلى وكمان من غير مايدرو بيحاولو يجعلونى اتلم على ناس من اصدقاء سوء ولو مسمعتش كلامهم ومصحبتش اصدقاء سوء واصدقاء هايفه يطلعو عليه كلام شوفتو لدرجه ايه انا بحب اصاحب اصدقاء واعيين وناضجين واصدقاء مش معقدين لكن مش تافهين اكيد انتو فهمنى علشان كده لازم تكونو جنبى وتقفو جنبى ولازم تعرفوهم وتثبتلهم انا كده صح وانا كده كويس

عضو

طيب انت ليه ما تحاول تخلي والدتك تقرا الموضع ده
    او حتي انت اقراه لها
    وشوف حترد عليك بايه

عضو ذهبي

علفكره والدتى تفكيرهه وعقلهه قديم اوى ومقفل اوى يعنى متعرفش تتصفح ولا تعمل اى شئ على كمبيوتر او حتى موبايل والناس دى البتقول عليه كده والبحكيلكهم عنهه بتلعب فى عقلهه من ناحيتى ويحسسوهه ان كلامهم صح ويلعبولهه فى دماغهه

عضو

أنا بصراحة لا أرى ألعاب الكمبيوتر شيء مهم أو شيء يستحق صرف جزء كبير من الوقت عليه، ولا أرى أنه من الجيد التفكير دائما بتحديث قطع الهاردوير وشراء أحدث الألعاب، بل يكفي أن يلعب الإنسان للتسلية في وقت فراغه بما لا يتجاوز 1-2 ساعة يومياً.

عضو فضي الصورة الرمزية وحيد1

انت عندك كام سنه؟
    [SIGPIC][/SIGPIC]

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات