النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: سؤال: اركب ايه بدل الأكسس بوينت

عضوية جديدة

سؤال: اركب ايه بدل الأكسس بوينت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    محتاج مساعدة منكم جدا جدا
    عندي بيتين كل بيت 3 ادوار بين البيت والثاني حوالي 100 متر أو 150 متر وبينهم ارض فاضية ملكي برضه (أوسع الله في أرزاقنا أجمعين)
    كنت موصل فيهم نت بالأسلاك، ومركب حوالي عشر كاميرات مراقبة ip في بيت رقم 2، والحمد لله الدنيا شغالة زي الفل، بس كل فترة الكبل يتقطع، محتاج يتأرج، الهوا هز السلك ... الخ، كنت عايز ابدل الموضوع ده بدل الأسلاك يبقى وايرلس، في البيت رقم 1 حولت كل اللابتوبات والأجهزة إلى وايرلس بربطهم بأكسس، لكن لسة البيت رقم 2.
    مش عارف اعمل إيه، انصحوني:
    1- أحط أكسس بوينتات بين البيتين علشان انقل الإشارة، مع العلم إني هحط حوالي 2 أكسس بوينت بين البيتين وحوالي 4 أكسس بوينت جوة البيت رقم 2 علشان ياخد إشارة من البيت الأول.
    2- في حاجة بدل الأكسس بوينتات دي كلها ولا اتجوز واقعد في البيت احسن.
    جزاكم الله خيرا على المساعدة وأسألكم الدعاء بالتوفيق.

عضوية جديدة

رد: سؤال: اركب ايه بدل الأكسس بوينت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تسمحولي ازعل يعني 70 مشاهدة ولا رد واحد، حتى حد يقول سلام عليكم اتفضل اشرب حاجة اي حاجة، لكن امة لا إله إلا الله تشاهد الموضوع ولا رد حتى من كلمة على العموم جزاكم الله خيرا وبرده مستني الردود

عضو

أخي انت مركب كاميرات مراقبة ... ماهي سرعة تدفق البيانات منها ؟؟؟ يعني مثلا أنا عندي كاميرا تعطيني صورة بدقة 680 *420 ب تدفق بيانات 700 كيلو بايت بالثانية يمكن يلي عندك تكون أدق بالتالي لها تدفق أعلى أو أخف دقة بالتالي لها تدفق أقل ..
    ..انت تقول 10 كميرات .. لنفترض أنك تريد رؤية الصورة ل أربع كاميرات مع بعضهم مع العلم أنه هناك احتمال أن تشغل ال 10 مع بعضهم و هكذا يجب أن تحسب السرعة لكن للتوفير ..افترضنا 4 ...
    فأنت تحتاج لسرعة حوالي ال 3000 كيلو بايت يعني 3 ميجا بايت على الأقل فعلي
    إما تركيب لواقط موجهة بكسب عالي ...
    مثل هذا ..
    https://www.tigerdirect.com/applicat...653&body=MAIN#
    أو جهاز مثل هذا ..
    https://store.comnet.com.au/details/763298.html
    طبعا هذه الاجهزة أقوة و لمسافات أبعد .. لكن حسب المتوفر عندك في السوق ...
    بالنسب للمسافات الاقل .. جرب
    أذا كان موجود عندك 2 اكسس بويت N 300Mbps نوعية جيدة مع انتينات بكسب 5 أو 4 DPI جرب التوصيل بينهما و نقل ملف من خلالهما حجمه كبير و شوف كم هي سرعة النقل بالثانية .. إذا كانت السرعة مقبولة فيمكنك التوصيل بين الشبكتين من خلالهما .. أو
    استخدام الكبل .. cat 6 بسرعة 100 ميجا ...و إيجاد طريقة لحماية الكبل .. و هذا اوفر بشكل كبير جدا جدا ... و يؤمن لك اللسرعة التي تحتاجها ...مع العلم أن cat6 مداه هو 100 متر لم أجربه على مسافة أبعد من ذلك و لو ان البعض قال أنه عمل على مسافة 150 متر لكن لا أعلم ما هي الظروف و ما هو الأداء ..

الأمر الآخر الأفضل أن تكون سرعة المآخذ للكبل هي 1 Gbps للأكسس بوين بين الشبكتين

عضو

بيكو ستاشن

عضوية جديدة

جزاكم الله خيراmar4all أعتقد إن الترافيك عندي عالي جدًا، وخصوصًا إني جايب كاميرات رزليوشن عالي وكمان في ناس نصحوني بعد نصيحتك إن الكاميرات لو اتحولت وايرلس بيبقى في مشكلة في الصورة مع تعدد الكاميرات، فأنا فكرت ففي فكرة ويا ريت تقولي صح ولا غلط، أنا هخلي الكاميرات كابلات زي ما هي وأحطها على سيرفر لوحدها، وهجيب اتنين أكسس 300 زي ما انت قلت واركبلهم انتنات 5 دي بي، وهجرب النقل، والشبكة، وبما إني استغنيت عن فكرة الكاميرات الوايرلس، هل تفضل إني أحط اتنين أكسس بوينت علشان أنقل الشبكة والنت من داخل المبنى الأول إلى داخل المبنى الثاني في كل الأدوار، ولا تفضل شيء آخر زي ما قال الأخ
    Tamer Makled إني أحط بيكو ستيشن. مستني ردك وآسف على التأخير في الرد، كنت أعتقد إن الموضوع محدش هيرد عليا فيه، لكن ربنا يباركلكم.

المفضلات