النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: مساعده ضرورى اريد حل مشكله amd driver has stopped responding مع كارت شاشه hd 6970

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو ذهبي

مساعده ضرورى اريد حل مشكله amd driver has stopped responding مع كارت شاشه hd 6970

ياجماعه عندى جميع العاب شغاله بعد ضغط قوى جدا كويس جدا وبدون مشاكل لكن فى لعبه metro 2033 ولعبه dirt 3 يوجد مشكله ويحدث مشكله عند العب فى لعبه metro 2033 فى بعض مراحل وفى dirt 3 بعد فتره من ضغط المشكله بتحصل بعد ضغط حوالى فقط من 5 دقايق الى 20 دقيقه بكتير اوى يحدث ان العبه تقطع وتقف ويطلعلى تحت رساله من amd رساله خطأ ورساله هيه amd driver has stopped responding وجربت كل حاجه نزلت كذه اصدار تعريف من اول 11.12 لحد اخر تعريف الهو 12.8 حتى جربه 12.9 beta وجربه طريقه بتاعت regedit وسطبت ويندوز كذه مره وعملت تحدثيت للويندوز مش عارف ياجماعه ايه هو السبب من على رغم مع كارت شاشه القبلو كان عندى قبل كارت شاشه hd 6970 كان عندى كارت شاشه hd 5870 كان شغال كويس ومعملش معايا اى مشاكل ابدا مش عارف كارت ده مالو وبيعمل معايا المشكله دى ليه وارجول الحل ياجماعه

نسخه كارت شاشه العندى هى PowerColor HD pcs+ hd6970 2GB

ومواصفات جهازى هيه كالتالى

POWER SUPPLY:HEC COUGAR-700 WATT

CPU:CORE I5-2500K

RAM:8 4X2

MOTHERBOARD:AsRock Z68-EXTREME4

مع العلم انا مش عامل اى اوفركلوك ولا للبروسيسور ولا لكارت شاشه مش عامل اوفركلوك وكان عندى قبل ما احدث واشتيرى HD 6970 كان عندى HD 5870 وكان شغال كويس جدا ومع نفس هذه المواصفات ومع نفس هذه العاب وكان شغال كويس جدا ومش بيعمل اى مشاكل لكن لما حدثت واشتيريت HD 6970 بيعمل مشاكل دى فقط مع لعبه METRO 2033 ولعبه DIRT 3

إداري سابق الصورة الرمزية Ahmed.Elsayed

رد: مساعده ضرورى اريد حل مشكله amd driver has stopped responding مع كارت شاشه hd 6970

قم بتجربة الحلول المذكورة فى هذه المشاركة >>> https://arabhardware.net/forum/showt...=1#post2247216

عضو

رد: مساعده ضرورى اريد حل مشكله amd driver has stopped responding مع كارت شاشه hd 6970

update ااالعاب اللي بتعمل معاك مشاكل و نزل الكراك المزبوط لكل update

عضو

كمان يا ريت تديني فكرة عن درجة الحرارة الماكس من gpuz بعد المشكلة علي طول ... معظم الكروت من اول 6000 series , 7000 بتفصل لو درجة الحرارة عدت 85

عضو

أنا أرجع ان العيب في dx او التعريفات الكتير سيبك من atiman , driversweeper...في حل تاني يجيب نتائج ممتازة
    Driver sweeper has been known to remove important chipset files which will result in errors such as instability. Some users have reported that the sweeper software removes “False positives” and may cause the user issues when trying to install software such as drivers. The error usually reports that an .ini file is damaged. Over long term use of driver sweeper, it could cause several underlying issues which will do more harm than good.
    This guide is an alternative, which removes all the files and registry entries that need to be removed for a successful uninstall. This is useful for upgrading/downgrading drivers or switching to another brand of card.
    Guide (ATi-AMD)
    Do not use this guide if you have an AMD CPU/Motherboard as you may destroy required chipset files.

1. Go to Add/Remove Programs

2. Uninstall the Catalyst Install manager (Express Uninstall)

3. Reboot the computer and log back into windows as normal

4. Go to folder options and select “show hidden files and folders”

The next part of the guide will remove all ATi/AMD files and folders from the computer.

5. Go to your C drive and remove the “AMD” folder

6. Double click the “Program Data” folder (Normally hidden) and remove all ATi/AMD folders

7. Go back to C and double click “Program Files” and remove all ATi/AMD folders

8. Go back to C and double click “Program Files (x86)” and remove all ATi/AMD folders

9. Go back to C and double click “Users”

10. Access the name of your windows profile and double click “AppData” (Normally hidden)

11. Check the “Local”, “LocalLow” and “Roaming” folders for any ATi/AMD folders and remove them.

12. Go back to “Users” and check the “Default” folder (Normally hidden)

13. Double click “AppData” (Normally hidden)

14. Check the “Local” and “Roaming” folders for any ATi/AMD folders and remove them.

The next part of the guide will remove registry entries left by the AMD drivers.
    15. Close everything down and go back to your desktop

16. Click start, then type “regedit”.

17. Click “HKEY_CURRENT_USER” and extend the folder

18. Click “Software” and extend the folder

19. Remove all AMD and ATi Folders

20. Click “Wow6432Node” and extend the folder (Within the software folder)

21. Remove the “AMD” folder

22. Click “HKEY_LOCAL_MACHINE” and extend the folder

23. Click “SOFTWARE” and extend the folder

24. Remove all AMD and ATi Folders

25. Click “Wow6432Node” and extend the folder

26. Remove all AMD and ATi Folders

27. Click “HKEY_USERS” and extend the folder

28. Click “.DEFAULT” and extend the folder

29. Click “Software” and extend the folder

30. Remove all AMD and ATi folders

31. Click “S-1-5-18” and extend the folder

32. Click “Software” and extend the folder

33. Remove all AMD and ATi folders

34. Click “S-1-5-21-1632250243-966907716-928185508-1000” and extend the folder

35. Click “Software” and extend the folder

36. Remove all AMD and ATi Folders

37. Close down regedit and empty your recycle bin

38. Undo the folder options change to hide the hidden folders

39. Reboot

40. Install your AMD/Nvidia drivers and reboot

(Remember, if you look in some of the folders mentioned in this guide but don’t have any AMD/ATi folders, just move to the next appropriate step. This means the uninstall option has removed such files for you. But as we know, the uninstaller still leaves a lot of things behind)
    في احتمال الويندوز يعلق و ميرداش يخش... هتخشلي انت بقي علي السيف مود و تعمل unistall من system devices للstanderd vga و تعمل restart و بعد كده نزل driver12.8

عضو ذهبي

لا انا عندى درجه الحراره بتوصل اخرهه الحد الاقصى 65 درجه لما تحصل هذه مشكله ويفصل

عضو ذهبي

انا ظبط عندى حاجات فى كيسه وكمان حذفت تعريفات وسطبت من الاول الهو احد اصدار 12.9 beta سطبت الاول اصدار 12.8 whql وسطب عليه 12.9 beta الكيسه انا اكد على تركيب كارت شاشه كويس جدا لان عندى كنت الاحظ مع هذا كارت وبرضو مع كارت hd 5870 مشكله عندى مع بورده asrock z68extreme4 ان لما يحصل اى هزه لكارت او لو مش داخل كويس او اى هزه لسوكت بتاع الكارت الكارت مش بيفتح روحت جعلت الكيسه مقلوبه مائله لان الكيسه العندى كيسه قديمه عاديه غير كده بابهه طبعا مفتوح ومش ماسكه البورده كويس ومش ماسكه الكارت كويس روحت قلبت الكيسه واكد على تركيب كابلات البور واكد على تركيب كارت شاشه كويس واكد كمان على تركيب رامات كويس وبعدين انا كنت حاذف تعريفات اول ما شغلتو سطبت تعريف 12.8 وسطبت عليه 12.9 beta وبعدين النتيجه

الاداء شغال مع هذا تعريف 12.9 beta جيد جدا من على رغم انى كنت قلقان من هذا تعريف لانو beta لكن رفع اداء العاب بفرق واضح وكمان لعبه metro 2033 كتير وضغط فى مرحله انا كنت واقف فيهه بيعمل مشكله دى عديت المرحله دى ومعملش المشكله ولحد دلوقتى انا خلصت جميع مراحل chapter 4 ودخلت ووصلت لمرحله chapter 5 وكارت شاشه شغال كويس جدا ومعملش اى مشاكل والعبه شغاله كويس ومفصلتش ناقص كده اجرب لعبه dirt 3 هسطب لعبه dirt 3 وهجربهه لان dirt 3 هيه كمان كانت بتفصل بس مش فى مرحله معينه لما اضغط حوالى 10 دقايق او 20 دقيقه كانت تخرج العبه هجرب dirt 3 مع الضغط قوى لو محصلتش اى مشكله كده اتحلت المشكله والمشكله كانت ان كارت مكنش ماسك كويس فى البورده وكمان علشان نزلت تعريف الاخير وتعريف شغال كويس لو عمل وحصل اى مشكله ده لو حصل معنى كده ان ملهوش دعوه كيسه والسبب هو تعريف مع مشكله فى سوفت وير او مكن يكون فى مشكله فى شاشه فى سرعه الاستجابه مع الكارت او اى شئ اخر الخ لكن انشاء الله هسطب وسوف يتم تجربه dirt 3 وانشاء الله مش هيحصل فيهه كده علشان تعريف شغال كويس جدا ومعملش مشكله مع metro 2033 وشغال لحد دلوقتى كويس جدا فى لعبه metro 2033

إداري سابق الصورة الرمزية Ahmed.Elsayed

هل المشكلة أنتهت مع التعريف الأخير أم مازالت موجودة ؟

عضو ذهبي

مازالت التجربه لكن لحد الان مفيش مشاكل والمشكله انتهت لكن لا اريد التسرع والحكم انتظر قليلا اضغط واتاكد ان المشكله انتهت هو انا نزلت تعريف الاخير 12.9 beta وغير كده قلبت كيسه بدل ما هيه واقفه خليتهه نايمه على جنب وطبعا الغطاء مفتوح يعنى تهويه كارت شاشه كده افضل غير كده كارت راكب كويس ورامات ماسكين وراكبين كويس فى البورده وانتظر قليلا للتاكد ان المشكله انتهت

عضو ذهبي

انا اتاخرت فى الرد معلش بس قولت اتاكد كويس جدا علشان اخلص ولانى مكنتش مصدق نفسى من الفرحه فعلا المشكله راحت نهائيا والاداء اتحسن قليلا كمان عن الاول والجرافيك اعلى شويه مع تعريف حديث والاداء اعلى ولما قلبت كيسه وركبت وثبت قطع الهاردوير فيهه كويس بالاخص كارت شاشه محصلش اى مشاكل وانا بشغل جهاز هيه والكيسه على ناحيه تانيه نايمه على جنب بدل ما تكون واقفه لان انا عندى كيسه تجاريه ومركب فيهه حجات ليست متوافقه معاهه وركبه عليهه بلعفيه البورده والبور وكارت شاشه ومشتت البروسيسور كده افضل واحسن علشان كارت شاشه يكون متثبت كويس فيهه وشغاله كويس جدا ومفيش اى مشاكل فيهه وشغاله تمام والمشكله اخيرا انتهت :ah7:
    التعديل الأخير تم بواسطة LEAGUE ; 25-10-2012 الساعة 00:33

المفضلات