النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: كيف اتعامل مع استايل المواقع الجاهزة

عضو

Exclamation كيف اتعامل مع استايل المواقع الجاهزة

السلام عليكم..

المتوفر لدى الآن موقع به تصميمات وقوالب جاهزة و اختار منها و اعدل فيها ...وكمان معاهم ايميل باسم الشركة...

المطلوب و المشكلات اللى واجهتنى
    1. هل لو عملت publish قبل الانتهاء من ادخال المعلومات عن الشركة >>>يمنعنى من بناء صفحات جديده غير مثلا الرئيسية و من نحن مثلا .....(السؤال لأنه حصل نشر بالغلط...)

2. ازاى اعمل تعديل على الصفحات التانية غير الرئيسية...زى من نحن مثلا

3. هل لو التصميم ثابت اقدر انقل مثلا من البرمجه نفسها الكود بحيث اتحكم فى المساحة بتاعه الصفحة
    بمعنى انه انا محتاجه اخليها ع اليمين كذا قائمة مدرجه و اللى ع الشمال المعلومات عن كل واحده...انما القالب العكس...المساحة يمين اكبر من شمال..

4- ال FTP و ال SQL استفيد بهم ازاى...

انا IT مش designer بس ده مطلوب منى و انا مش عندى خلفيه عنه..فياريت حد يجاوبنى او يوجهنى ابحث فى ايه...

عضو

رد: كيف اتعامل مع استايل المواقع الجاهزة

السلام عليكم

هحاول اجاوبك من خلال اللى فهمته من اسئلتك لان حضرتك موضحتش نوعية القوالب اللى بتتعامل معاها ؟

1. هل لو عملت publish قبل الانتهاء من ادخال المعلومات عن الشركة >>>يمنعنى من بناء صفحات جديده غير مثلا الرئيسية و من نحن مثلا .....(السؤال لأنه حصل نشر بالغلط...)

* بما ان حضرتك ذكرت مصطلح publish يبقى حضرتك بتتعامل مع cms زى جوملا او الوردبريس
    وبالتالى عندك لوحة تحكم تقدر تعمل edit فى اى وقت وتعدل اى حاجة انت عايزها وحتى لو نشر بالغلط تقدر تتراجع فى اى وفت وتعدل مقالتك او تحذفها تماما

2. ازاى اعمل تعديل على الصفحات التانية غير الرئيسية...زى من نحن مثلا

* صفحة من نحن بتكون موجودة فى جوملا افتراضيا وتقدر حضرتك تعدلها طبعا (ده لو كنت اخترت اثناء التنصيب تثبيت النماذج الافتراضية)

3. هل لو التصميم ثابت اقدر انقل مثلا من البرمجه نفسها الكود بحيث اتحكم فى المساحة بتاعه الصفحة
    بمعنى انه انا محتاجه اخليها ع اليمين كذا قائمة مدرجه و اللى ع الشمال المعلومات عن كل واحده...انما القالب العكس...المساحة يمين اكبر من شمال..

*اولا لما تدور على قوالب علشان تثبتها على جوملا حاول انها تكون بتدعم rtl اى انها من اليمين لليسار وتدعم العربية وبالتالى سوف يكون الشكل النهائى اسهل فى التعديل
    وممكن تغير اماكن القوائم من modules او menues فى جوملا وتختار ال position المناسب

4- ال FTP و ال SQL استفيد بهم ازاى...

* ال (File transfer protocol ) او ftp نقدر نقول انك هتنزل برنامج زى leap ftp ولازم يكون ليك اكونت على الاستضافة نفسها ومن خلال البرنامج هتقدر تنقل اى ملفات من جهازك للموقع او العكس
    اما ال (structured query language) او sql دى عبارة عن قواعد البيانات الخاصة بموقعك وبتحتاج انك يبقى عندك خلفية عن sql علشان تعرف تكتب الاوامر بطريقة معينة

انا IT مش designer بس ده مطلوب منى و انا مش عندى خلفيه عنه..فياريت حد يجاوبنى او يوجهنى ابحث فى ايه...

بص ياسيدى
    اولا لازم توضح الاول انت عايز تتعلم حاجة بسيطة تفيدك ولا عايز فعلا تتعلم المجال كويس

ثانيا لازم تبدا من الاول علشان تبدا صح

1-خلفية عن برنامج الفوتوشوب هتفيدك كتير سواء علشان تعدل فى الصور او تصمم من البداية تصميم متكامل
    2-خلفية عن HTML وخلفية عن CSS علشان تعرف تعدل فى ملفات المواقع وتعمله التكويد بتاعه
    3-برنامج DREAMWEAVER او برنامج FRONTPAGE ولكن بالطبع الدريم ويفر احترافى اكثر
    4-خلفية عن SQL خصوصا لو هتتعامل مع المنتديات !
    5-تتعلم مواقع ادارة المحتوى او CMS زى JOOMLA او WORDPRESS

لازم تختار انت عايز تمشى فى ايه

المجال ممتع جدا لكن لازم يبقى عندك الصبر علشان تكمل المشوار وصدقنى الموضوع سهل لو اخذت الامور بخطوات

اتمنى اكون افدتك ولو بشىء بسيط ويكون نقطة صغيرة فى مستقبل سطور تميزك القادمة

المفضلات