النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: كيفية عمل سيرفير dns مثل سيرفير dns isp لبناء سيرفير استضاقة مواقع ارجو الكل يشارك

عضوية جديدة

Talking كيفية عمل سيرفير dns مثل سيرفير dns isp لبناء سيرفير استضاقة مواقع ارجو الكل يشارك

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا الفكرة هى عبارة بناء سيرفير استضافة مواقع داخل منزلك بدون حجز مساحة ودفع فلوس كل شهر او سنوى

ثانيا انا قومت بحجز نطاق من موقع https://www.goddady.com

مثل www.mysite.com

كدة بقى عندك دومين مثل موقع عرب هاردوير محتاج كدة مساحة وdns علشان تشغل دومين ولغاية هنا انا وقفت

انا عندى الاتى

خط dsl وسرعتة 2 ميجا

سيرفير2008 ومتسطب علية dns

هل محتاج ريال ايبى وكام واحد وهيتحطو على الروتر وسيرفير وهل هعمل ريكورد على الدى ان اس بلريال ايبى ال انا اشتريتة وبعد كدة هيحصل اية
    التعديل الأخير تم بواسطة Eng.AbdElr@hman ; 13-10-2012 الساعة 17:41 سبب آخر: اضافة

عضو

رد: كيفية عمل سيرفير dns مثل سيرفير dns isp لبناء سيرفير استضاقة مواقع ارجو الكل يش

بالنسبه لموضوعك ده انت اكيد محتاج ريل اى بى وبتعمل ريكورد ليه بالدوين نيم الى انت جبته على الببلك dns وبعدين عشان تبنى موقع عندك انت محتاج لخدمه اسمها iis هتلاقيها موجوده فى ويندوز سيرفر بتسطبها وبعدين ترفع الموقع عليها ثم بعد كده بتحط الدومين نيم بتاع الموقع ده فى الهوست هيدر بتاع الموقع الى عندك وبعد كده الدنيا بتشتغل تمام ان شاء الله

المفضلات