النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: مناقشة مفتوحة :: كيـسة dell جـديدة بهـذه الامكـانيـات هل تسـتاهل المغـامرة والشـراء

عضوية جديدة

Thumbs up مناقشة مفتوحة :: كيـسة dell جـديدة بهـذه الامكـانيـات هل تسـتاهل المغـامرة والشـراء

السلام عليكم اخوانى الكرام

احب اعرفكم بنفسى .. انا صديق لكم من مصر

:: احتياجى من الجهاز :

محتاج جهاز محترم الفترة القادمة .. عشان محتاج اشتغل عليه شغل جرافيك افتر ايفكت .. ويعيش معايا حوالى 10 سنين

:: امكانياتى وظروفى :

وبصراحة انا امكانياتى مقدرش اشترى جهاز كاش .. وكنت عايز اجيبه تقسيط
    والشركة اللى حجيب منها الجهاز مش بتجمع اجهزة .. ولا عندها اجهزة مجمعة .. عندها اجهزة ديل جديدة

:: الكيسة الـ dell اللى محتاجها :

سعره .. الجهاز اللى عجبنى سعره 7600 جنيه
    موديل جهاز الديل .. dell xps 8500 وده جهاز ديسك توب .. لانى مش حابب اجيب لاب توب عشان الديسك توب بيتحمل الشغل عليه لساعات

:: امكانياته :

بروسيسور i7 3770 3.4
    رمات 8جيجا
    فيجا منفصل واحد جيجا amd 7570 or 7770
    الهارد 2تيرا

:: مناقشة :

حابب اقولكم ان اللى خالانى افكر فى شراء كيسة ديل عشان وابعد عن التجميع .ز عشان كيسات الديل محترمة وبتعيش ومتوافقة مع بعضها وحاجات كلها اصلية ومضمونة وغير كدا التبريد فيها محترم .. حتى الباور سبلاى بتاع الكيسة اللى قولتلكم عليها 450 او 460 واط تقريبا بس اكيد بمقام باور سبلاى اعلى منه فى التجميع

:: فى النهاية حابب اسالكم :

هل جهاز زى ده يستاهل ولالا
    لان انا مش حابب اجيب اجهزة مستعملة من ديل .. وكمان مش حابب التجميع .. وكمان مش حقدر اجيبه الا قسط

اتمنى مشاركة ارائكم اللى اكيد حتفيدنا جميعا

وتقبلوا تحياتى
    التعديل الأخير تم بواسطة ali357 ; 29-09-2012 الساعة 14:37

عضو بلاتيني الصورة الرمزية محمد البرديسى

رد: مناقشة مفتوحة :: كيـسة dell جـديدة بهـذه الامكـانيـات هل تسـتاهل المغـامرة والشـر

توكل على الله اخى الكريم جهاز ممتاز

عضو الصورة الرمزية Hima fire

رد: مناقشة مفتوحة :: كيـسة dell جـديدة بهـذه الامكـانيـات هل تسـتاهل المغـامرة والشـر

جهاز ممتاز يا اخي بس في اجهزة سعرها احلي من كدة اوريجينل ديل بردو انا جايب واحد منة وشغال تمام وسريع جدا
    بس كور 2 ديو 3/كاش 8 ميجا
    وبالتوفيك ليك

عضوية جديدة

شاكر لمداخلتكم اخوانى الكرام الاستاذ محمد والاستاذ هيما
    استاذ هيما انا عارف ان فى كيسات ارخص فى السعر .. لكن انا محتاج جهاز يسك توب بمواصفات عالية عشان اشتغل عليه جرافيك لفترة كبيرة
    وبصراحة من خلال شغلى على الاجهزة الديل الموديلات القديمة فى الشغل عندى ومقارناتها بالاجهزة المجمعة .. فهناك فرق كبير .. فى اعتمادية اجهزة ديل بصراحة فى الاستحمال والشغل والعمر الافتراضى بيكون اطول
    ويمكن انا شغال على جهاز ديل فى الشغل عندى امكانياته اقل من الجهاز المجمع اللى عندى فى البيت ومع ذلك الديل افضل بصراحة
    وكمان انا قريت كتير على الاجهزة المجمعة ومشاكل التبريد .. لكن الديل .. حتجيبه وتريح نفسك .. لانه متوافق مع بعضه .. وكمان تبريده افضل

اتمنى ان الاعضاء يشاركونا المناقشة حتى نستفاد من ارائكم جميعا
    تحياتى

عضو

بص هو طبعا لو انت كنت هتدفع كاش ومعاك المبلغ ده تبقا تجيب تجميع احسن علشان هيبقا ضعف المواصفات ونفس السعر انا تقول ايه بقا الحوجة بس انت حاول تجيب كارت شاشة اعلى من كده GTX 660Ti مثلا وتحطو مكان اللى موجود علشان هينفعك فى التصيميم والجرافيك اكتر علشان الكودا ومتصدقش اللى يوقلك الديل احسن لا ده كلام فاضى كل اللى فيه ان هما بيجمعو جهاز متوافق مع بعضو ولو انت نفسك جمعت نفس الجهاز برضو هيطلع متوافق مع بعضو

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mishmish2010 مشاهدة المشاركة
    بص هو طبعا لو انت كنت هتدفع كاش ومعاك المبلغ ده تبقا تجيب تجميع احسن علشان هيبقا ضعف المواصفات ونفس السعر انا تقول ايه بقا الحوجة بس انت حاول تجيب كارت شاشة اعلى من كده GTX 660Ti مثلا وتحطو مكان اللى موجود علشان هينفعك فى التصيميم والجرافيك اكتر علشان الكودا ومتصدقش اللى يوقلك الديل احسن لا ده كلام فاضى كل اللى فيه ان هما بيجمعو جهاز متوافق مع بعضو ولو انت نفسك جمعت نفس الجهاز برضو هيطلع متوافق مع بعضو
    تسلم اخى الكريم على ردك وذوقك
    انا فكرت فى التجميع وبعدته عنه للاسباب
    الجهاز اللى كتبت مواصفات لما فصصت كل قطعة فيه قولت ممكن اجيبه هو هو مجمع ممكن سعره يوصل الى 6000 جنيه .. هو حكون وفرت ممكن 1500 مثلا .. بس المقابل انى اخدت جهاز له سمعة كبيرة مع شركة dell غير الضمان حيكون سنتين .. غير كمان ان الجهاز متوافق مع بعضه .. وكمان البور سبلاى بتاع dell محترم جدا .. وبصراحة اجهزة dell desktop العادية القديمة شغال عليها فى الشغل وبتعيش .. والجهاز القديم اللى امكانيته اعلى من جهاز الدل اللى معايا فى الشغل عملتله صيانات اكتر من مرة ومتحدث ومش بيشتغل بكفاءة زى الدل اللى معايا فى الشغل واقل منه فى الامكانيات .. ده فى مرة واحد زميلى نسى الجهاز 4 ايام شغال .. والجهاز مهنج ولا كان فيه اى مشكلة .. ولا الدموع .. والجهاز عندى فى البيت المجمع يومين رجعت لقيت البور سبلاى شكرا .. باظ وغيرته .. هى بس مشكلة الجهاز اللى كتبت تجميعه تحفة بس كارت الفيجا .. اللى ممكن مش يساعدنى بس قدام ممكن اغيره .. لانه كارت منفصل .. وكمان الرامات بتاعت الجهاز الباص بتعها 1600 .. والجهاز فيه بلوتوث وويرلس ولان بلت ان .. والكيسة عملاقة .. ومجال التهوية فيها محترم .. عشان كدا لقيت ال1500 جنية دول حشترى راحتى فيهم كتير .. وعلى فكرة نفس الجهاز ده فيه منه جهاز تانى .. وزيادة عنه الرامات بدل من 8 جيجا اصبحت 12 جيجا .. وكمان كارت الفيجا 2 جيجا amd بس طبعا سعره 8700 جنيه .. وباقى المواصفات الاتنين واحد

اتمنى من باقى الاعضاء يشاركونا فى رائيهم فى اجهزة الـ dell الاصلية اللى امكانيتها عالية زى core i7
    هل افضل من المجمع ولالا .. حتى لو كانت غالية 1000 جنيه
    واتمنى مشاركة اخوانا المحترفين والمشرفين للاستفادة من خبراتهم
    تحياتى

عضوية جديدة

طلب واستفسار من الادارة .. وبسجل استغرابى

الموضوع كان مطروح فى قسم طلبات ونصائح تجميع الاجهزة واسعارها
    ووجدته هنا فى قسم المعالج والذاكرة الام

اذا مكانه يكون هنا !!
    لان ده كيسة فى مواصفات كاملة .. وباخد راى الاعضاء فى المكونات اللى نازلة فيها
    فمش مفروض يكون مكانه هناك

تحياتى

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

^^^^
    تم نقل الموضوع الى هنا على ما اعتقد لان هذة الاجهزة تأتي مجمعة واحاضرة وممكن لا تستطيع التعديل عليها
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

مخالف للقوانين

لا الجهاز ميستهلش ثمنه وفى حاجة مهمة لازم تعرف ان مفيش جهاز هيعيش 10 سنين بقوته يعنى كمان 10 سنين i7 هيبقى عامل زى معالجات p3 او 2 وشركة انتل نفسها بتنزل معالجات جديدة كل 3 شهور وجيل جديد كل سنة والبرامج والتطبيقات فى تطور اسرع بكتير من تطور الهاردوير ولازم تعرف ان الجهاز مهما كانت ثمنه لا تتوقع انه هيبقى سفينة فضائية مقارنة بباقى الاجهزة انت محتاج الاول تصارح نفسك وتعرف ايه الاول الامكانيات الاساسية اللى انت محتاجها يعنى هل انت محتاج الجهاز لعمل ولا دراسة ولا للترفيه ولو عمل ايه نوع العمل اللى هتعمله عليه ومتطلباته ومستواك بالاساس فى التعامل مع البرامج هل انت من فئة المتخصصين المحترفين والشركات ولا صاحب عمل محدودوكمان لازم تحدد ميزانية ومتسيبهاش على البحرى وانا افضلك لو عاوز تصرف 7400 جنيه انك تجيب جهاز بنص التمن وكل 5 او 4 سنين غيره وهيكون احسن بكتير ماديا وعمليا وشكرة dell لوحاتها الرئيسية لا تقارن بلوحات gigabyte او اسوس واذا كنت فاكر التجميع وحش يبقى مش صح لان فى اجهزة بتتجمع وبتكون بامكانيات ممتازة شركة dell و hp وغيرها بتبيع قطعه فنيه اكتر من كونه جهاز كمبيوتر يعنى هتلاقى مظهر كويس لكن الامكانيات اقل من تهمنها بكتير,وان كان فى كيسات اجمل وانضف من كيسات الاجهزة ال oem

مخالف للقوانين

انا كتبتلك التجميعة ديه عشان اوريك ان جهاز شركة dell لا يستحق ووشوف الفارق بنفسك وانا حطيتلك روابط للمنتجات اللى انا كتبتها والاهم انك تشوفها بعينيك فى السوق قياريت تنزل وتشوف الحاجات ديه بنفسك عشان تتاكد انها فعلا تستحق
    وموضوع ان الباور سبلاى فى الججهاز التجميع اللى عندك باظ عشان انت كنت جايب نوع ردءى او النوع التجارى ابو 60 جنيه

2000 i7 3770 k 3.5 processor
    400 Cooler Master V6GT CPU cooler fan
    1300 ASUS P8Z77-V mother board
    360 CORSAIR Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 ram
    1050 CORSAIR Graphite Series™ 600 T mesh case
    650 Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB 7200 RPM SATA 6GB/s 64MB Cache hard disk
    120 asus dvd
    1350 SAPPHIRE HD 7850 2GB GDDR5 vga
    520 CORSAIR CX600 V2 80 PLUS power supply
    7750

ومميزات التجميعة ديه عن جهاز ال dell
    المعالج اللى هنا unlocked وتكسر سرعته زى مانت عاوز

2-التبريد للمعالج بلاشك احسن https://www.coolermaster.com/product...oduct_id=6668#

3-الكيسة تبريده اقوى وانضف https://www.corsair.com/graphite-ser...ming-case.html

4-اللوحة الرئيسية فيها wifi , bluetooth وتدعم الكسر وهى احسن واحدث وفيها مميزات اقوى بلاشك ,ومميزاتها
    Dual Intelligent Processors 3 with SMART DIGI+ Power Control
    SMART DIGI+ - Get a Blazing Performance Boost and CPU Wattage Cut in Half!
    Wi-Fi GO! - DLNA Streaming and Remote Desktop Made Easy
    Fan Xpert 2 - The Most Customizable Fan Controls
    USB 3.0 Boost - Faster USB 3.0 Transmission with UASP
    Quad-GPU SLI and Quad-GPU/3-Way CrossFireX Support!
    Windows 8 Ready – Assured Compatibility

موقع اللوحة

https://www.asus.com/Motherboards/In...t_1155/P8Z77V/

الرامات من نوع corsair الغنى عن التعريف وبتردد 1600
    https://www.corsair.com/en/memory-by...2a1600c9b.html

كارت الشاشة اقوى من بتاع جهاز dell وهو كارت SAPPHIRE HD 7850 2GB GDDR

وبارو سبلاى من شركة corsair وهو من فئة ال 80 % , 600 watt وهو احسن بكتير من باور شركة dell ,وعلى فكرة الباور ده له ضمان

فبعد توضيح انت ممكن تعمل ايه ب 7000 جنيه وان جهاز شركة dell لا يستحق واسال اى حد من المسؤلين هنا وخليه يعملك تجميعه بنفس سعر جهاز dell

اعرف الاول انت عاوز ايه وحدد ميزانيتك وبعدين اعمل طلب تجميع وباذن الله هتلاقى مساعدة وهتشترى جهاز احين بمراحل ودون الحاجة للتقسيط

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unexpected مشاهدة المشاركة
    ^^^^
    تم نقل الموضوع الى هنا على ما اعتقد لان هذة الاجهزة تأتي مجمعة واحاضرة وممكن لا تستطيع التعديل عليها
    على العموم مفيش مشكلة .. المهم الجميع يستفاد من الموضوع ومن مناقشتنا فيه .. انا دورت عليه وتعبت ومش لقيته هناك .. لغاية ماعرفت انه اتنقل هنا فى القسم .. بس كنت محتاج من الادارة انهم يتركوا اسم ظل اللينك هناك لفترة عشان اعرف انه اتنقل هنا ..
    وعلى العموم مفيش مشكلة وبتشرف بوجودى معاكم .. وشاكر ردك وتوضيحك .. بارك الله فيك .. وكان الله فى عونك .. ومن تقدم الى تقدم .. تحياتى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beutimind مشاهدة المشاركة
    انا كتبتلك التجميعة ديه عشان اوريك ان جهاز شركة dell لا يستحق ووشوف الفارق بنفسك وانا حطيتلك روابط للمنتجات اللى انا كتبتها والاهم انك تشوفها بعينيك فى السوق قياريت تنزل وتشوف الحاجات ديه بنفسك عشان تتاكد انها فعلا تستحق
    وموضوع ان الباور سبلاى فى الججهاز التجميع اللى عندك باظ عشان انت كنت جايب نوع ردءى او النوع التجارى ابو 60 جنيه

2000 i7 3770 k 3.5 processor
    400 Cooler Master V6GT CPU cooler fan
    1300 ASUS P8Z77-V mother board
    360 CORSAIR Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 ram
    1050 CORSAIR Graphite Series™ 600 T mesh case
    650 Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB 7200 RPM SATA 6GB/s 64MB Cache hard disk
    120 asus dvd
    1350 SAPPHIRE HD 7850 2GB GDDR5 vga
    520 CORSAIR CX600 V2 80 PLUS power supply
    7750

ومميزات التجميعة ديه عن جهاز ال dell
    المعالج اللى هنا unlocked وتكسر سرعته زى مانت عاوز

2-التبريد للمعالج بلاشك احسن https://www.coolermaster.com/product...oduct_id=6668#

3-الكيسة تبريده اقوى وانضف https://www.corsair.com/graphite-ser...ming-case.html

4-اللوحة الرئيسية فيها wifi , bluetooth وتدعم الكسر وهى احسن واحدث وفيها مميزات اقوى بلاشك ,ومميزاتها
    Dual Intelligent Processors 3 with SMART DIGI+ Power Control
    SMART DIGI+ - Get a Blazing Performance Boost and CPU Wattage Cut in Half!
    Wi-Fi GO! - DLNA Streaming and Remote Desktop Made Easy
    Fan Xpert 2 - The Most Customizable Fan Controls
    USB 3.0 Boost - Faster USB 3.0 Transmission with UASP
    Quad-GPU SLI and Quad-GPU/3-Way CrossFireX Support!
    Windows 8 Ready – Assured Compatibility

موقع اللوحة

https://www.asus.com/Motherboards/In...t_1155/P8Z77V/

الرامات من نوع corsair الغنى عن التعريف وبتردد 1600
    https://www.corsair.com/en/memory-by...2a1600c9b.html

كارت الشاشة اقوى من بتاع جهاز dell وهو كارت SAPPHIRE HD 7850 2GB GDDR

وبارو سبلاى من شركة corsair وهو من فئة ال 80 % , 600 watt وهو احسن بكتير من باور شركة dell ,وعلى فكرة الباور ده له ضمان

فبعد توضيح انت ممكن تعمل ايه ب 7000 جنيه وان جهاز شركة dell لا يستحق واسال اى حد من المسؤلين هنا وخليه يعملك تجميعه بنفس سعر جهاز dell

اعرف الاول انت عاوز ايه وحدد ميزانيتك وبعدين اعمل طلب تجميع وباذن الله هتلاقى مساعدة وهتشترى جهاز احين بمراحل ودون الحاجة للتقسيط
    تسلم على ردك واكيد افادتك الجميلة والمفيدة ومجهودك الطيب .. بصراحة بارك الله فيك وجزاك الله خيرا .. وحقيقى اتشرفت فيك جدا على نصائحك القيمة

انا الفكرة زى ما وضحت فى البداية .. انى بحب اتعماديت اجهز الdell لان زى ما قولتلك انا الجهاز اللى كان عندى فى الشغل dell بانتيم فور 3 ورامات 2 جيجا وشغال طلقة ما عدا كارت الجرافيك بتاعه بامانة ضعيف .. والجهاز اللى عندى فى البيتد القديم بانتيم فور 3.2 ورامات 2 جيجا ومستواه مش زى الجهاز اللى فى الشغل عندى الا بس ساعة الالعاب وقتها وبيشغلها كويس عشان الكارت اللى معاه .. وطبعا كارت الشاشة اللى عندى اصبح قديم لانه نفيديا 256 تربو كاش .. كتر خيره

وسبب اعجابى بالجهاز الdell اللى عايز اعجيبه مع ان سعره اعلى من نفس الجهاز اللى حيتجمع بحوالى 2000 جنيه الا توافق الحاجة كلها
    وانت عارف للاسف ممكن تروح شركة عشان تجمع .. مش تلاقى كل اللى انت عايزه ونفسك فيه عندها ويبتدى اللى بيبع يقنعك باللى متوافر عنده ويقولك افضل من التجميعة اللى انت حاطتها مثلا .. لانه مش عنده كل المواصفات دى متوفرة .. وطبعا الافضل انك لو حتجمع تجمع من مكان واحد .. بدل ما تروح تشترى من هنا جزء ومن هنا جزء

وبعدين الجهاز اللى قولتلك عليه من دل .. تقريبا هو هو نفس الامكانيات .. مع اختلاف اداء كارت الشاشة لانه مش حيكون بقوة الكارت اللى حضرتك كتبته .. بس اللى اعرفه ان الكارت الوحد جيجا كان amd 1gb 7570 .. وده كارت محترم .. ولو جبت الكيسة اللى فيها 2 جيجا حيكون عالى عن كدا لانه حيكون 2 جيجا .. والرامات زى ما قولتلك 12 جيجا .. انا مش عايز احط مواصفات الكيسة مظبوطة لانه على كمبيوتر شوب .. فمش عارف ده ممنوع ولالا .. والبروسيسور زى اللى حضرتك كاتبه كمان

هو على العموم .. التجميعة اللى حضرتك كتبتها هائلة واللى عجبنى فيها اكتر شى الكيسة والتبريد اللى فيها .. وكارت الفيجا .. بس لو كان نيفيديا حيكون افضل ..

انا حستخدم الجهاز فى البيت عندى .. وحعمل عليه شغل .. وشغل افتر افكت .. وان كنت اتمنى اشتغل عليه فينال بس قالولى الاحسن انك تشتغل على اجهزة ابل افضل عشان الرندرة حتاخد وقت على الاجهزة حتى لو كان امكانياتها عالية .. وفى نفس الوقت .. ممكن النسخة الماك اللى شغال عليه تقع لانها مش اصلية ومش محطوطة على ابل

فعشان كدا حركز فى شغل الافتر عليه .. واكيد بالاضافة الى ممكن ابقى اتسلى والعب عليه العاب .. وحتفرج على افلام بكواليتى عالى بلو راى ..

بس معقولة البوردا الجيجا بايت افضل من بورد الdell على فكرة تقريبا بوردة الدل فيها نفس الامكانيات اللى حضرتك كتبتها

وبعدين انا سمعت ان البروسيسور ده اللى نازل فى الdell وكمان اللى حضرتك كاتبه .. ده رباعى النواعى .. مش سداسى .. هو فيه واحد اقوى منه سداسى

بس بجد تسلم ايدك على مداخلاتك القوية اللى اكيد استفدت بيه

ومتحرمناش من افادتك وخبراتك القيمة

وسامحنى السوق المصرى بيخلى الواحد يخاف يدفع دم قلبه عشان فى شركات كتير عايزة تبيع وخلاص ويخدوا فلوس
    واكيد حكون خايف ادفع حتى لو 4000 جنيه وفى الاخؤ الاقى حاجة مش متوافقة او فيها مشاكل .. فما بالك حدفع 7500 جنيه مثلا

فى النهاية انا عايز كيسة محترمة بجد فى التبريد والبور سبلاى بتعاها يكون الواط بتاعه عالى وكمان رامات مش اقل من 12 جيجا او 16 ومتقلش عن 8 جيجا اضعف الايمان وكارت فيجا نفيديا 2 جيجا او من انواع النيفيديا وبوردا محترمة فيها امكانيات حديثة زى اللى ذكرتهالى وتكون جيجا بايت وهارد محترم 2 تيرا او واحد تيرا مع البروسيسور سداسى النواه والمشتت يكون محترم

فسامحنى على الحيرة اللى انا فيها
    واتشرفت بحضرتك جدا والله .. وتحت امرك فى اى خدمة اقدر اقدمهالك فى مجال السيارات .. تحياتى ليك

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ali357 مشاهدة المشاركة

وانت عارف للاسف ممكن تروح شركة عشان تجمع .. مش تلاقى كل اللى انت عايزه ونفسك فيه

كل اللى انا كاتبهولك موجود فى السوق ومتاح وهتلاقيه فى اكتر من مكان وانا من مصر زيك وبل بالعكس فى حاجات اغلى من كده بكتير
    ومفيش مشكلة لما تشترى الحاجة من اكتر من مكان ومش عيب ولا حاجة طالما معاك ضمان وبتشترى من مكان محترم ومعروف

وبعدين الجهاز اللى قولتلك عليه من دل .. تقريبا هو هو نفس الامكانيات .

لا مش نفس الامكانيات البروسيسور اللى انا كاتبه ده من النوع اللى بمعامل ضرب مفتوح يعنى تقدر تكسر سرعته وتخليه من 3.5 الى 4.5 مثلا مع التبريد بروسيسور كويس
    اللوحة اللى انا كاتبها ان شاء الله انضف واحسن من بوردة الديل وهى بتستحمل كسر السرعة عكس بوردة الديل اللى بتشتغل على الافتراضى فقط وكمان فيها usb 3 ,sata 3 wifi blue tooth
    ,وكمان مكونات البوردة نفسها احسن واطول عمرا ان شاء الله

. مع اختلاف اداء كارت الشاشة لانه مش حيكون بقوة الكارت اللى حضرتك كتبته .. بس اللى اعرفه ان الكارت الوحد جيجا كان amd 1gb 7570 .. وده كارت محترم .. ولو جبت الكيسة اللى فيها 2 جيجا حيكون عالى عن كدا لانه حيكون 2 جيجا ..

كارت الشاشة لا تقاس قوته بحجم الرامات كارت الشاشة فيه معالج زى البروسيسور والنوع اللى انا كاتبه المعالج اللى موجود داخل الكارت اعلى من نظيره فى جهاز dell لكن انا كاتبلك ال 2 عشان لو هتشتغل قدام على شاشة اكبر

اشتغل عليه فينال بس قالولى الاحسن انك تشتغل على اجهزة ابل افضل عشان الرندرة حتاخد وقت على الاجهزة حتى لو كان امكانياتها عالية ..

جهاز الابل الخاص بالجرافيك بيبقى فيه كارت شاشة اسمه professional card وهو مش بتاع العاب بتاع render وهو بيبتباع فى الخارج فقط بس سعره عالى جدا ممكن يبدا ثممنه من 3000 دولار
    وعموما فى ناس بتبيع موديلات منه مستعملة بس اصدارات اقدم لكنها فعالة وكان فى واحد هنا فعلا كان عارض كارتين quadro 4000 الواحد كان عارضه على 350 جنيه وانا ارشحلك حاجة زى كده

بس معقولة البوردا الجيجا بايت افضل من بورد الdell على فكرة تقريبا بوردة الدل فيها نفس الامكانيات اللى حضرتك كتبتها
    اه واعلى بكتير كمان من بوردة الديل اداء وامكانيات وتحمل

وبعدين انا سمعت ان البروسيسور ده اللى نازل فى الdell وكمان اللى حضرتك كاتبه .. ده رباعى النواعى .. مش سداسى .. هو فيه واحد اقوى منه سداسى

اه فى سداسى بس سعره 6900 جنيه وهو موجود فى مصر وهو للاسف بتمن الجهاز اللى انت عاوز تشتريه
    واسمه
    Intel Core i7-3960X Extreme Edition Sandy Bridge-E 3.3GHz

وفى واحد تانى اقل منه فى السعر بس 3750 وهو اسمه
    Intel Core i7-3930K Sandy Bridge-E 3.2GHz

وبعدين زى ما قلتلك حد ميزانية وحدد انت هتتعامل مع برامج ايه وحاول تعرف من موقع البرامج اللى انت هتتعامل عليها ايه هى متطلبات تشغيل البرنامج فمثلا انت عاوز تشغل الجهاز على
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ali357 مشاهدة المشاركة
    After Effects CS6 هتخش على الموقع الخاص بالشركة ونخش على Tech specs

والموقع اهوه
    https://www.adobe.com/products/after...ech-specs.html

وهتلاقى كاتب متطلبات التشغيل لنظام windows
    Windows

Intel® Core™2 Duo or AMD Phenom® II processor; 64-bit support required من الواضح اننا بالغنا فى المعالج اللى انت محتاجه كمان

Microsoft® Windows® 7 with Service Pack 1 (64 bit)
    4GB of RAM (8GB recommended) والبرنامج مش محتاج اكتر 8 جيجا راما ت
    ,وبالنسبة لكاارت الشاشة المطلوب لتشغيل البرنامج بكفاءة عشان تعمل render هيبقى نوع من الانواع ديه
    Windows:

GeForce GTX 285
    GeForce GTX 470
    GeForce GTX 570
    GeForce GTX 580
    Quadro CX
    Quadro FX 3700M
    Quadro FX 3800
    Quadro FX 3800M
    Quadro FX 4800
    Quadro FX 5800
    Quadro 2000
    Quadro 2000D
    Quadro 2000M
    Quadro 3000M
    Quadro 4000
    Quadro 4000M
    Quadro 5000
    Quadro 5000M
    Quadro 5010M
    Quadro 6000
    Tesla C2075 (Windows)/Maximus configuration
    وبناءا على كلام الموقع لو هتشترى كاارت يبقى من القائة الل ىى فاتتت عشان بيدعم حاجة اسمها NVIDIA OptiX™
    وعموما اللى موجود فى السوق جديد ممكن تلاقى كارت
    Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB
    ,وهو عامل 1700 جنيه
    او ممكن تشترى كارت QUADRO 4000 مستعمل ب 350 جنيه وتوفر فلوسك

رجاء اعرف البرامج اللى انت عاوز تستخدما ايه وايه احتياجات البرامج ديه وحدد مدى مهاراتك فى التعامل معاها واالاول ميزانيتك تسمح بايه
    لانه مهما كانت قوة الجهاز اليوم
    غدا هو اسوء جهاز على الارض

عضوية جديدة

بصراحة انا مش عارف اشكرك ازاى .. ياريت الناس تكون عندها ضمير ووعى وثقافة وخبرة زى حضرتك
    انا ممكن اجيب البرسيسور
    لان زى قولتلك انا ناوى وداخل على دورات للافتر افكت .. وكان نفسى اتعلم واشتغل فينال كمان .. وكويس انك فهمتنى ان ممكن اشتغل على الجهاز العادى فينال .. بس اكون جايبله مواصفات معينة

فا انا كدا استقريت على الرامات وعلى البرسيسور سداسى النواه اللى حضرتك كتبتهولى لان سعره مناسب ومش حيكون زى اللى سعره ب6000 جنيه
    واستقريت على الكيسة
    فاضل كدا اعرف المشتت اللى كتبته قبل كدا حيمشى عليه ولالا هو والباور سبلاى
    وكمان البوردا بردوا هل حتكون ماشية مع البرسيسور سداسى النواه ولا ححتاج واحدة اعلى
    وكارت الفيجا .. ايه رايك فى ده gtx 660 ti والكارت ده فيه منه تبع اسسوز وجى فورس وجيجا بايت .. وطبعا هو نفيديا .. فترشحه اجيبه جيجا بايت ولالا تقريبا سعره 2000 جنيه
    لو تضيف للتجميعه ssd يبقى افضل
    وكمان حلعب عليها العاب اكيد طبعا

انا عارف انى غلبتك معايا .. وجزاك الله خيرا
    التعديل الأخير تم بواسطة ali357 ; 13-10-2012 الساعة 20:00

عضوية جديدة

processor

vga

Gigabyte GeForce GTX 660 ti 2gb ddr
    انا عايز كارت يبتدى من 1600 الى 2000 بالكتير عشان باقى التجميعة

case

CORSAIR Graphite Series™ 600 T mesh

ram

CORSAIR Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9

power supply

CORSAIR CX600 V2 80 PLUS
    ام الجهاز ده حيحتاج باور سبلاى اعلى منه

mother board

ASUS SABERTOOTH Z77 - LGA 1155 Motherboard

ASUS P8 Z77-VPRO - LGA 1155 Motherboard

اى واحدة فيهم افضل للبرسيسور سداسى النواه
    واى واحدة فيهم فيهم امكانيات اكبر وبتدعم الكسر وفيها نفس اللى اتكلمنا عليه فى الاول من ناحية البلوتوث والواى فى وكارت ال lan ومخارج يو اس بى كبيرة
    ويكون ليها دعم
    ويكون التعامل مع شركة الضمان بتعتها مريح فى مصر
    يعنى انا اعرف جيجا بايت واتعاملت معاهم كويسين بصراحة جدا
    وهل فيه بوردا جيجا بايت افضل من الاسوسوز واعلى منها

وياريت لو ينفع نضيف على التجميعة دى
    ssd يبقى افضل

والمبلغ اللى معايا من 7500 لغاية 8500
    لكيسة كاملة
    التعديل الأخير تم بواسطة ali357 ; 13-10-2012 الساعة 20:56

مخالف للقوانين

الشكر لله وانا مش خبرة اوى زى مانت معتقد وفى ناس هنا محترفة بجد انا اللى عرفت اساعدك بيه قولتهولك وكل اللى بقولهولك اعرف انت عاوز ايه
    انت لما كنت قولت انك هتشتغل على برنامج after effect قولت هنخش على موقع الشركة ونشوف متطلبات البرنامج ايه عشان تبدا تدور بنفسك او تتاكد من صحة كلام الناس اللى هتنصحك بحاجة
    وانت بتقول انك هتشتغل على برنامج final cut والصراحة انا مشتغلتش عليه لانى انا تخصص ميكانيكا وعموما وموقع الشركة كاتب فى الرابط اللى تحت متطلبات البرنامج
    https://www.apple.com/finalcutpro/specs/

,وبخصوص كارت الشاشة المطلوب للبرنامج https://support.apple.com/kb/HT4664
    The following AMD, ATI and NVIDIA graphics cards support OpenCL in Mac OS X v10.6 Snow Leopard and in OS X Lion:
    NVIDIA
    GeForce 320M
    GeForce GT 330M
    GeForce GT 650M
    GeForce 9400M
    GeForce 9600M GT
    GeForce 8600M GT 128MB (Note: OpenCL compatible, but does not meet system requirements for Final Cut Pro X, Motion 5 and Compressor 4.)
    GeForce 8600M GT 256MB
    GeForce 8600M GT 512MB
    GeForce GT 120
    GeForce GT 130
    GeForce GTX 285
    GeForce 8800 GT
    GeForce 8800 GS
    Quadro FX 4800
    Quadro FX5600
    ATI
    Radeon HD 4670
    Radeon HD 4850
    Radeon HD 4870
    Radeon HD 5670
    Radeon HD 5750
    Radeon HD 5770
    Radeon HD 5870
    AMD
    Radeon HD 6750M
    Radeon HD 6630M
    Radeon HD 6490M
    Radeon HD 6750M
    Radeon HD 6770M
    Radeon HD 6970M
    ياريت تعمل موضوع جديد فى قسم تحميع الاجهزة وتحط ميزانيتك اول حاجة واهتستخدم الجهاز فى ايه يعنى حدد اولوياتك الاول انا كتبلتك التجميعة عشان ابين ان جهاز الdell لا يستحق ثمنه فقط

وقبل ماتعمل الموضوع اعرف البرامج اللى انت عاوزها محتاجة امكانيات ايه واسال الناس اللى بستخدمه وعندها وعى كافى بمتطلبات البرامج عشان يقولك انت محتاج ايه
    جهاز ب 7000 او 8500 مينفعش تخبط فى الشراء دلوقت اعتقد انك اقتنعت ان موضوع جهاز ال dell غير مجد فعليك دلوقت انك

تحدد اولوياتك تانى واعمل موضوع جديد فى قسم تجميع الاجهزة وشكرا

المفضلات