النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: مشكلة كبيرة جدا

عضو برونزي

مشكلة كبيرة جدا

السلام عليكم

انا عندى مشكلة كبيرة جدا ان المعالج i7 2700k بينقل الملفات ب 11 ميجافى الثانية ده amd athlon x2 عند اخويا بينقل اسرع منه ب 18 ميجا فى الثانية + الشكلة الاكبر انى بشغل لعبة زى pes 2012 و call of duty black ops call of duty mw3 على اعلى سيتنج بتعلق ده انا جهاز اخويا مشغلها على اعلى سيتنج من غير تهنيج فازاى البروسيور مش عامل اى تاثبر وفى الرامج زى الاتوكاد حاسس انه زى amd athlon x2 مفيش اى تغيير علماا ات الكارت gforce 210 1g

وعندى سوال مهم هو عشان اشغل الكارت intel hd 3000 لازم يكون الشاشة تدعم hd او مدخل hdmi

عضو برونزي

رد: مشكلة كبيرة جدا

32 مشاهدة ولارد ياجودعات :mad::mad:

عضو فضي الصورة الرمزية mohamedalaa6

بص المشكلة عندك غربية بعض الشء

بس لازم تعرف أن مش البروسيسور بس ألى هيفرق

أتأكد أن جهازك نظيف مش متفيرس وبالنسبة لكارت الشاشة وضح أيه الكارت المستخدم فى الجهازين

ونزل برنامج teracopy وشوف كدة هيبقى فى فرق ولا النظام أيه

بالنسبة لل intel hd 3000 لا عادى ممكن تشغله على أى شاشة

المهم كابل الشاشة المستخدم تكون االبرده بس تقبله

ويا ريت تقول موصفات الجهازين

لأنى بصراحة مش فاهم كويس وبحاول أجاوبك كدة بالبركة

وكل سنة وأنت طيب
    [CENTER][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=315460"][COLOR=#ff0000][SIZE=4][FONT=comic sans ms] أعرف الفرق بين FAT,FAT32,NTFS[/FONT][/SIZE][/COLOR][/URL][/B]

[URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=314696&page=4&p=2319123#post2319123"][COLOR=#ff0000][B][SIZE=4]أسهل و أبسط طريقة لتنزيل نسخ الوبدوز من خلال الفلاش ميمورى

[/SIZE][/B][/COLOR][/URL][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=315735"][SIZE=4][COLOR=#ff0000] شرح لطريقة حل مشكلة توافق IDM مع firefox للأبد[/COLOR][/SIZE][/URL][/B]

[h=2][SIZE=4] [URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=351789&p=2558927#post2558927"][COLOR=#ff0000]أسهل طريقة لحذف الباسورد لجميع نسخ الويندوز[/COLOR][/URL][/SIZE][/h]

[URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=314696&page=4&p=2319123#post2319123"]
    [/URL]

[/CENTER]

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة golden boy 99 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

انا عندى مشكلة كبيرة جدا ان المعالج i7 2700k بينقل الملفات ب 11 ميجافى الثانية ده amd athlon x2 عند اخويا بينقل اسرع منه ب 18 ميجا فى الثانية + الشكلة الاكبر انى بشغل لعبة زى pes 2012 و call of duty black ops call of duty mw3 على اعلى سيتنج بتعلق ده انا جهاز اخويا مشغلها على اعلى سيتنج من غير تهنيج فازاى البروسيور مش عامل اى تاثبر وفى الرامج زى الاتوكاد حاسس انه زى amd athlon x2 مفيش اى تغيير علماا ات الكارت gforce 210 1g

وعندى سوال مهم هو عشان اشغل الكارت intel hd 3000 لازم يكون الشاشة تدعم hd او مدخل hdmi
    مبروك المعالج ..
    في البداية ماذا تقصد بنقل الملفات؟؟ اي من اين الى اين ؟؟

االالعاب اعتمادها الكبير على الكرت لذلك المعالج سيكون ثانوي ويهمل تأثيره اذا لم يقم الكرت بالمعالجة الرسومية على افضل وجه .. الكرت عندك ضعيف
    البيس تعتبر ضعيفة نوعا ما .. جرب خفض وضوح اللعبة وشوف الاداء اذا تحسن ، البلاك اوبس تحتاج منك الى تخفيض الوضوح وقد يصل الى LOw
    والغي الخيارات التي تضعف اداء الكرت مثل Anti Aliasing , FXAA .. وفي البداية ما وضوح الشاشة عندك ؟؟؟

صديقي في البرامج التي لا تحتاج الى استهلاك كمية من قدرة المعالج والتي لا تحتاج الى عدد انوية كبير .. سيتساوى أداؤها مع جميع المعالجات
    مثلا ليس لأنك تملك I7 سيكون اداءه أفضل من البينتيوم 4 مع برنامج ال Paint .. !!! .. الاوتوكاد صديقي برنامج بسيط جدااا ولن تلحظ اختلاف ابدا ولا يحتاج الى اداء عالي ..

بالنسبة للكرت المدمج . لا عادي ما يحتاج تدعم وضوح HD بامكانك تشغلها على اي وضوح كان ..
    ولو تذكر نوع البورد اللي عندك .. عشان الدمج بين الكرت الخارجي والمدمج لتحصل على اداء عالي ..

عضو برونزي

المشكلة انى مثلا بنقل لعبة من الفلاشة للجهاز سرعته بتبقى 5 الى 11 ميجا فى الثانية اما اجى انقل لعبة من الجهاز للفلاشة بيبقى 12 ميجا فى الثانية علما انى بشغلهم كمان على usb 3 والمفروض السرعة فى النقل متقلش عن 68 ميجا فى الثانية

نوع البوردة asus maximus v gene z
    البروسيسور i7 2700k
    كارت الشاشة xfx gforce 210 1g
    + انا عاوز اشغل الكارت المدمج ايه االوصلات اللى بيحتاجها عشا يشتغل

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة golden boy 99 مشاهدة المشاركة
    المشكلة انى مثلا بنقل لعبة من الفلاشة للجهاز سرعته بتبقى 5 الى 11 ميجا فى الثانية اما اجى انقل لعبة من الجهاز للفلاشة بيبقى 12 ميجا فى الثانية علما انى بشغلهم كمان على usb 3 والمفروض السرعة فى النقل متقلش عن 68 ميجا فى الثانية

نوع البوردة asus maximus v gene z
    البروسيسور i7 2700k
    كارت الشاشة xfx gforce 210 1g
    + انا عاوز اشغل الكارت المدمج ايه االوصلات اللى بيحتاجها عشا يشتغل
    اخي اغلب الاعتماد بنقل الملفات على الرام والهارد .. اذا كانت عندك الرامات سليمة تأكد من الهارد اللي عندك ، ويا ريت تذكر نوعه والكاش ميموري له وتاكد من خلوه من القطاعات التالفة وافحص سرعته ...
    وايضا الفلاشة تلعب دور أيضا ...

اليورد اللي عندك تدعم مدخلين VGA و HDMI اختر ما يناسب مدخل الشاشة عندك .. ولا زم يكون عندك مفعل من البيوس وعلى اعلى قيمة له ..
    وان شاء الله مع الدمج مع الكرت الخارجي ستتخلص من التعليق في الالعاب المتوسطة

وسأكمل بعد الفطور ان شاء الله

المفضلات