صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 21

الموضوع: مشكلة ان الجهاز بيفصل عند الضغط

عضو

مشكلة ان الجهاز بيفصل عند الضغط

انا يا جماعة الحمد لله النحس راكبني مش عارف اقول ايه والله بجد يعني شكلي هعتزل الكومبيوترات خالص انا الأول كان عندي بروسيسور جاب آخرو واتحرق إل كان i7 2600 وقولت الحمد لله وجيبت واحد تاني لو حد شاف الموضوع القديم طبعا بعد ما تعبتكم معاية جيبت الحمد لله i5 3570 k
    دلوأتي ركبت البروسيسور وكل حاجة تمام والجهاز قام وكلو زي الفل وحملت الويندوز وحملت البرامج بتعتي بس جيب اعمل الريت بتاع الجهاز من البروبارتيز إل في ماي كومبيوتر فده بيوصل لجزء معين وآلاقي الجهاز عمل ريستارت ومكتوبلي ان في سوؤ توزيع التيار او حاجة زي كدة من البور سبلاي وبيقولي دوس f1 للسيتب بخش على السيتب بيفتح صفحة البايوس العادية و بعد كدة بخرج منها والجهاز يشتغل عادي آجي اعمل الريت نفس الحكاية عملت كل حاجة في الآول غيرت تعريف كارت الشاشة وحملت نسخة تانية من الوندوز مكنتش عايز اصدق انو من البور سبلاي بس هي شكلها بور سبلاي لأغني لما بشيل كارت الشاشة واعمل الريت على الكارت البيلت ان بيكمل عادي ولا كإن فيه حاجة والجهاز تمام
    انا جهازي كالآتي
    I5 3570 k
    asus p8 z77v-lx
    6 gb ram bass
    nividia msi 580
    وموصل 3 هردات إتنين بيلت إن و واحد اكستيرنال
    والبور cool max 800 wat
    والبور كنت جايبو من السعودية وكان مشغل قبل كدة ال 4870 x2
    وبعدين ال 6970
    وبعدين ال 580 كويس أوي لحد لما البروسيسور اتحرق وجيبت الجديد و وصلتو وبعمل الريت بلاقي الجهاز عمل ريستارت ياريت يا جماعة تقولولي لو حاجة تانية غير البور وهي لو البور يتصلح ولا لأ ولو يتصلح احسن ولا احيب جديد ولو جديد أجيب ايه نوعو وكام وات بس يا ريت يبقى أقل وات يقبل الكارت عليه لإن الفلوس خلاص جابت آخرها يعني لو بيشتغل على 500 wat محدش يقولي 600 وفي نفس الوقت انا عايز أقل حاجة في السعر والوات بس اكون بردو في الأمان معلش انا طولت عليكم وكل سنة وانتم طيبين جميعا

عضو

رد: مشكلة ان الجهاز بيفصل عند الضغط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماجد كحله مشاهدة المشاركة
    انا يا جماعة الحمد لله النحس راكبني مش عارف اقول ايه والله بجد يعني شكلي هعتزل الكومبيوترات خالص انا الأول كان عندي بروسيسور جاب آخرو واتحرق إل كان i7 2600 وقولت الحمد لله وجيبت واحد تاني لو حد شاف الموضوع القديم طبعا بعد ما تعبتكم معاية جيبت الحمد لله i5 3570 k
    دلوأتي ركبت البروسيسور وكل حاجة تمام والجهاز قام وكلو زي الفل وحملت الويندوز وحملت البرامج بتعتي بس جيب اعمل الريت بتاع الجهاز من البروبارتيز إل في ماي كومبيوتر فده بيوصل لجزء معين وآلاقي الجهاز عمل ريستارت ومكتوبلي ان في سوؤ توزيع التيار او حاجة زي كدة من البور سبلاي وبيقولي دوس f1 للسيتب بخش على السيتب بيفتح صفحة البايوس العادية و بعد كدة بخرج منها والجهاز يشتغل عادي آجي اعمل الريت نفس الحكاية عملت كل حاجة في الآول غيرت تعريف كارت الشاشة وحملت نسخة تانية من الوندوز مكنتش عايز اصدق انو من البور سبلاي بس هي شكلها بور سبلاي لأغني لما بشيل كارت الشاشة واعمل الريت على الكارت البيلت ان بيكمل عادي ولا كإن فيه حاجة والجهاز تمام
    انا جهازي كالآتي
    I5 3570 k
    asus p8 z77v-lx
    6 gb ram bass
    nividia msi 580
    وموصل 3 هردات إتنين بيلت إن و واحد اكستيرنال
    والبور cool max 800 wat
    والبور كنت جايبو من السعودية وكان مشغل قبل كدة ال 4870 x2
    وبعدين ال 6970
    وبعدين ال 580 كويس أوي لحد لما البروسيسور اتحرق وجيبت الجديد و وصلتو وبعمل الريت بلاقي الجهاز عمل ريستارت ياريت يا جماعة تقولولي لو حاجة تانية غير البور وهي لو البور يتصلح ولا لأ ولو يتصلح احسن ولا احيب جديد ولو جديد أجيب ايه نوعو وكام وات بس يا ريت يبقى أقل وات يقبل الكارت عليه لإن الفلوس خلاص جابت آخرها يعني لو بيشتغل على 500 wat محدش يقولي 600 وفي نفس الوقت انا عايز أقل حاجة في السعر والوات بس اكون بردو في الأمان معلش انا طولت عليكم وكل سنة وانتم طيبين جميعا

عشان النهارده العيد مش هلومك دلوقتى

بس واضح ان الباور تجارى ودى كارثه او بمعنى اصح مصيبه كبيرة

يعنى حرام بروسيسور i7 يضيع منك كدا بسبب باور تجارى رخيص

وبعدين واضح انك بتعمل overcolck كمان وعلى باور تجارى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دى ممكن اسميها مجازفه بس انت بتقضى على جهازك بالسريع مش البطىء كمان

انت جهازك ما شاء الله كويس بس المشكله الوحيده هى الباور التجارى ده كارثه لوحده

كان عندى باور تجارى قبل كدا ومفكرتش انه خطر ولا حاجه لحد ما حرقلى ال cd writer وسببلى مشاكل كتير

اخرها وانا بلعب ghost recon future soliders الهارد فصل وانا بلعب واللعبه هنجت بتاع 5 دقايق وبعدين الهارد اشتغل تانى

تانى يوم بالظبط جريت جبت باور اصلى مش تجارى وقولت انى مش هجيب بعد كدا الا باور اصلى عشان احافظ على جهازى

والمشكله اللى عندك اساسها الباور ولو قريت فى قسم مزودات الطاقه هتلاقى كتير بيقولولك ان اهم قطعه فى الجهاز هى الباور

عشان هو اللى بيحافظ على اداء الجهاز

عامتا انصحك بباور اصلى

XFX ProSeries 550W PSU 80 plus Bronze : 450 LE

وانتظر رأى الاعضاء برضو

عضو

لأ حضرتك فهمتي غلط انا البور بتاعي محترم جدا والله وبقال 5سنين بس انا مش جايبو من مصر احنا بس مش كل حاجة بتجيلنا في مصر انا جايبو من السعودية وتمنو كان غالي يعني مش رخيص كان حوالي 500 ريال على ما افتكر وقعد معاية 5 سنين محترمين عمرو ما عمل معاية الحركة ده خالص

عضو برونزي

لأ حضرتك فهمتي غلط انا البور بتاعي محترم جدا والله وبقال 5سنين بس انا مش جايبو من مصر احنا بس مش كل حاجة بتجيلنا في مصر انا جايبو من السعودية وتمنو كان غالي يعني مش رخيص كان حوالي 500 ريال على ما افتكر وقعد معاية 5 سنين محترمين عمرو ما عمل معاية الحركة ده خالص

اخي الفاضل زي ما قال الاخ الكريم لحضرتك المشكله من البور سواء تجاري او اصلي تبقي المشكله في البور وخمس سنين تشغيل تعتبر نهايه للعمر الافتراضي للبور ويفضل الاول الدخول الي البيوس ومراجعه الفولتيات وعمل اعاده ضبط للاعدادت ولكن تبقي المشكله في البور
    تحياتي لك

عضو

دلوأتي انا فيه حاجة عملتها وعايز بس حد يفهمني انا عندي رامتين واحدة كروس ير 2 جيجا فولت 1.65 و واحدة جي سكيل 4 جيجا 1.5 انا لما حضرتك قولتلي الفولت افتكرت موضوع الرمات روحت فاصل ال 2 جيجا بردو نفس المشكلة انما شغلت ال 4 جيجب الجي اسكل الفولت 1.5 والجهاز عمل ريت واشتغل هي كدة الرامة بايظة ولا موضوع الفولت ده إل ملخبط الدنيا ولا ايه يا ريت حد يفهمني مع العلم انا لما دخلت على البايوس كان قاري الجي سكيل 1.65 فولت مع العيلم الرامة مكتوب عليها فولت 1.5 انا الصراحة متلخبط ومش فاهم حاجة

عضو برونزي

دلوأتي انا فيه حاجة عملتها وعايز بس حد يفهمني انا عندي رامتين واحدة كروس ير 2 جيجا فولت 1.65 و واحدة جي سكيل 4 جيجا 1.5 انا لما حضرتك قولتلي الفولت افتكرت موضوع الرمات روحت فاصل ال 2 جيجا بردو نفس المشكلة انما شغلت ال 4 جيجب الجي اسكل الفولت 1.5 والجهاز عمل ريت واشتغل هي كدة الرامة بايظة ولا موضوع الفولت ده إل ملخبط الدنيا ولا ايه يا ريت حد يفهمني مع العلم انا لما دخلت على البايوس كان قاري الجي سكيل 1.65 فولت مع العيلم الرامة مكتوب عليها فولت 1.5 انا الصراحة متلخبط ومش فاهم حاجة

الاحتمال الاكبر حاليا ان حضرتك كنت مركبهم في المخرجين المتماثلين الذين يعملون علي خاصيه ديول تشانل وهذا ما سبب المشكله يمكنك تركيب كل واحده في شق بلون مختلف والتجربه
    اما بخصوص الفولت فلست اعلم ان كان المازر بورد تستطيع ارسال فولت مختلف لكل شق لذات اللون بمعني واضح كلاتي
    اذا فرضنا ان المازربورد بها اربع شقوق كل شقين يحملون نفس اللون مثلا ازرق واسود فأن الاكيد ان الشقين الازرق لن يعملوا بفولت مختلف عن بعضهما وكذلك الاسود ولكن هناك احتمال كبير انها تستطيع ارسال فولت مختلف لكل شقين علي حده مثلا الازرق 1.5 فولت والاسود 1.65 فولت
    اتمني تكون المعلومه وصلت ويجب ايضا التأكد من البور حفاظا علي باقي مكونات الجهاز

عضو برونزي

ياريت لو تقدر اخي ترد عليا بسرعه علشان زي مانت عارف صلاه العيد قربت كل سنه وانت طيب

عضو

استحاله يكون باور اصلى ويحرقلك البروسيسور ويحصل خطأ فى توزيع الكهربا للقطع فى جهازك الا لو كان باور ب فولت مش ثابت

مش زى الباورات الاصليه او انك عملت overclock بشكل مبالغ فيه المهم انك تشوف حل سريع لان مشكله الباور دى مشكله كبيرة فعلا

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

الباور لديك تجاري وليس اصلي اخي واستغرب كيف تعمل مع كل هذة القطع على الباور دة
    انت تحتاج الى باور اصلي بقوة 650W لكي تبقى في الامان حتى لو كسرت سرعة المعالج
    واعتقد ان جميع المشاكل التي حصلت لك مع قطع الجهاز بسبب الباور وانت اصلا في الاخير تحتاج الى تغير الباور لانة تجاري
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضو

طيب بالنسبة للرمات هي فعلا كنت مركبها دويال تشانل فعلا وممكن تكون ده المشكلة على العموم انا كدة كدة واخد دول مأقط مستلفهم من واحد معرفة وهجيب انشاء الله رمات تانية جديدة ده واحد
    تاني حاجة انا فيه ناس فهمتني غلط بصو يا جماعة الحكاية من الأول اني اشتريت جهاز مستعمل من إل بيتعرضو على النت والبوردة كانت في الضمان والبروسيسور لأ الأول كان عندي amd الفنيوم 2 955
    المهم غيرتو للجهاز الآي 7 واشتغل معاية حوالي شهر وزي الفل مع العلم انا عمري ما عملت كسر سرعة ولا بعرف حتى والبور يا جماعة والله العظيم أصلي ومحترم جدا ولو مش مصدقني اهو اللينك بتاع الشركة كمان بس هو مش بينزل مصر هي ده الفكرة انو مش بينظل هنا في مصر وانا جايبو من برة واليينك اهو بتاع الشركة
    https://www.coolmaxusa.com/productCenter.asp
    المهم لقيت الجهاز بعد شهر قفلتو عادي ونزلت خرجت ورجعت باليل بشغل الجهاز مش بيشتغل يادوب بيقوم مراوح بس ومش بيديني داتا خالص انا الأول شكيت باور روحت مجرب البور على جهاز تاني لقيتو شغال ومش بيقول حاجة خالص المهم دلوأتي روحت بالكيسة للضمان الهندسية قولت العيب بوردة آلاولي لأ البروسيسور بتاعي اتحرق مع اني حاسس انو يتصلح لإنو مش اتحرق هو بس مش بيجيب داتا انما لو حطيتو من غير مشتت بلاقي البروسيسور بيقوم وبحس بيه وهو بيسخن ما علينا المهم انا واحد صحبي قالي ان البوردة بتعتي او البروسيسور بتوعي ميقبلوش رمات إلا ولازم الفوت بتعها يكون 1.5 مينفعش يزيد عن كدة ولا ممكن يتحرق انا الصراحة طنشت وقولت ده كلام فاضي لحد لما وقعت الفاس في الراس والرمات إل كانت عندي الكينج ستون الهايبر اكس باص 1600 المهم انا اتعصت من الموضوع ده واستلفت رامات من واحد صحبي جي اسكل و كروس اير المهم انا لاحظت ان كل واحدة بــ فولت مختلف يعني واحدة 1.5 و التانية 1.65
    انا لاحظت ان الفولت العالي حتى لو لوحدها بردو بتفصل الجهاز انما لما حظيت الرامة ام الفولت القليل 1.5 الجهاز بيقوم كويس وعمل الريت وكل حاجة تمام فانا خوفت من الرامة التانية روحت شايلها خالص فقولوي بقى هل فعلا يكون البور باظ ده بقالو 5 سنين لإني خايف انو يأثر على حاجة في الجهاز وانا خلاص لو باظ هرميه في الزبالة وهعتزل كومبيوتر خلاص ولا الموضوع كلو رمات أجيب الكيت ولا الجي اسكيل وخلاص على كدة الموضوع يتحل ولا عايز كمان باور سبلاي
    معلش دوشتكم معاية وكل سنة وانت طيبين

عضو

طيب بالنسبة للرمات هي فعلا كنت مركبها دويال تشانل فعلا وممكن تكون ده المشكلة على العموم انا كدة كدة واخد دول مأقط مستلفهم من واحد معرفة وهجيب انشاء الله رمات تانية جديدة ده واحد
    تاني حاجة انا فيه ناس فهمتني غلط بصو يا جماعة الحكاية من الأول اني اشتريت جهاز مستعمل من إل بيتعرضو على النت والبوردة كانت في الضمان والبروسيسور لأ الأول كان عندي amd الفنيوم 2 955
    المهم غيرتو للجهاز الآي 7 واشتغل معاية حوالي شهر وزي الفل مع العلم انا عمري ما عملت كسر سرعة ولا بعرف حتى والبور يا جماعة والله العظيم أصلي ومحترم جدا ولو مش مصدقني اهو اللينك بتاع الشركة كمان بس هو مش بينزل مصر هي ده الفكرة انو مش بينظل هنا في مصر وانا جايبو من برة واليينك اهو بتاع الشركة
    https://www.coolmaxusa.com/productCenter.asp
    المهم لقيت الجهاز بعد شهر قفلتو عادي ونزلت خرجت ورجعت باليل بشغل الجهاز مش بيشتغل يادوب بيقوم مراوح بس ومش بيديني داتا خالص انا الأول شكيت باور روحت مجرب البور على جهاز تاني لقيتو شغال ومش بيقول حاجة خالص المهم دلوأتي روحت بالكيسة للضمان الهندسية قولت العيب بوردة آلاولي لأ البروسيسور بتاعي اتحرق مع اني حاسس انو يتصلح لإنو مش اتحرق هو بس مش بيجيب داتا انما لو حطيتو من غير مشتت بلاقي البروسيسور بيقوم وبحس بيه وهو بيسخن ما علينا المهم انا واحد صحبي قالي ان البوردة بتعتي او البروسيسور بتوعي ميقبلوش رمات إلا ولازم الفوت بتعها يكون 1.5 مينفعش يزيد عن كدة ولا ممكن يتحرق انا الصراحة طنشت وقولت ده كلام فاضي لحد لما وقعت الفاس في الراس والرمات إل كانت عندي الكينج ستون الهايبر اكس باص 1600 المهم انا اتعصت من الموضوع ده واستلفت رامات من واحد صحبي جي اسكل و كروس اير المهم انا لاحظت ان كل واحدة بــ فولت مختلف يعني واحدة 1.5 و التانية 1.65
    انا لاحظت ان الفولت العالي حتى لو لوحدها بردو بتفصل الجهاز انما لما حظيت الرامة ام الفولت القليل 1.5 الجهاز بيقوم كويس وعمل الريت وكل حاجة تمام فانا خوفت من الرامة التانية روحت شايلها خالص فقولوي بقى هل فعلا يكون البور باظ ده بقالو 5 سنين لإني خايف انو يأثر على حاجة في الجهاز وانا خلاص لو باظ هرميه في الزبالة وهعتزل كومبيوتر خلاص ولا الموضوع كلو رمات أجيب الكيت ولا الجي اسكيل وخلاص على كدة الموضوع يتحل ولا عايز كمان باور سبلاي
    معلش دوشتكم معاية وكل سنة وانت طيبين

بصراحه موضوع فولت الرام يحرق البروسيسور ويعمل كل المشاكل دى حاجه صعب اقتنع بيها

هى البورده لما انت اشتريتها اشتريتها جديده ولا مستعمله ؟؟؟

وبعدين بروسيسور i7 2600 بيدعم رامات 1333 و 1600 يعنى مفيش مشكله يعنى متهيألى عادى حتى لو فولت الرام مختلف

مفيش مشكله لان البورده بتوزع كهربه كل قطعه حسب احتياجها امال البورده لزمتها ايه ؟؟؟

انت محتاج تروح لراجل صيانه يكون متخصص وفاهم هو بيعمل ايه وتوديله كل القطع حتى البروسيسور اللى بتقول اتحرق

وتقوله يكشف على القطع ويعرفلك المشكله فين وربنا يبينلك الصح فين وتعرف المشكله فين ان شاء الله

عضو

والله انا معرفش حد كويس للأسف في الحجات ده يا ريت لو حد يعرف حد كويس يقولي عليه وانشاء الله اروحلو بعد العيد علشان انا حاليا مشغل الجهاز وانا مش مطمن اصلا حاسس ان ممكن حاجة تحصل فيه

عضوية جديدة

احتماليه راى الاعضاء صح بنسبه كبيره
    لكن رايى الشخصى اولا الباور بتاعك مش تجارى لكن من النوعيات الضعيفه فى تقديم الكفائه العاليه
    ثانيا المعالج بتاعك اتحرق والسبب ممكن المزود وممكن مش المزود والسبب
    احتماليه وصول المعالج لفولت عالى على مشتت حرارى ضعيف تؤدى الى خسارته
    ثانيا احتماليه ضعف او زياده التيار الكهربائى والتغيير المفاجىء فى التزويد بفولتيات القطع احتمال يكون السبب وعشان كده من الاصول ان كنت ناوى تكسر سرعه اى قطعه فى جهازك يكون
    مزود الطاقه بتاعك 80PLUS
    المزود بتاعك شغل كروت تعتبر جرارات حرت واحتمال ادائه يكون قل لانه عندك من خمس سنين والتراب وعوامل البلا بلا بلا اكلت امه من الداخل
    اما بخصوص الرساله الخطا اللى بتظهرلك وقت تقييم الجهاز احتمال عيوب فى الويندوز ومزلشى صح او احتمال مايكروسوفت بردو صح
    الحل الوحيد شراء مزود طاقه 1200WT من ماركات محترمه وعاليه فى الكفائه او 800 وات من الانواع الاعلى فى GOLDEN SEASONIX او XFX PRO
    وربنا يعوض عليك الخساره
    ولما تشترى مزود الطاقه بعدها مشهيكون فى مشاكل او على الاقل هتعرف مشكله رامه ولا سوفت عندك

be focus and go pro

بانتظار تفعيل البريد الإلكتروني

اخي الكريم ,
    مشكلتك هي :
    - مزود الطاقه ( Power Supply PSU )
    - المعالج ( Processor )
    -------------------
    طبعاً المعالج اصدار 2012 فلا شك ان تكون المشكله جائت منه.

-------------------------
    مزود الطاقه:
    مزود الطاقه هو ما يزود الجهاز بالطاقه ( مثل البطاريه )
    فمزودات الطاقه جميعها لها عمر افتراضي ثم تعاد تصنعها.
    ( 5 - 7 ) سنوات اقصهم 5 سنوات.
    -----
    نبذه صغيره عن المزود التجاري (اعتقد انه الخاص بك.)
    المزودات التجاريه عاداتاً تكون صناعتها رديئه , فقد يكون مكتوب عليه 1000 واط و هو يعطي فقد 50 واط او اقل ...
    فعاداتاً يخم العميل (المشتري) عند شرائه مزودات الطاقه من الأنواع المجهوله ..
    ----
    اضرار المزود التجاري:
    - ضرره على الجهاز:
    1 - حرق المعالج
    2 - حرق الرامات
    3 - حرق اللوحه الأم
    4 - و هو اولهم و اكثرهم تأثيراً قبل البورده (قرص التخزين (Hard Disk) )
    -------------
    2 - اضراره على البيت بشكل عام :
    1 - تسريب كهرباء. (كهربة الأخرين)
    2 - حرق المنزل عندما يزيد الضغط عليه (يسخن) ينفجر
    4 - عمل ماس كهرباء ( اذ كان فعلاً كان ردئ للغايه )

--------------------
    يجب عليك تجنب كل هذه الأضرار لكي تكون اولاً في امان ثانياً لا تضيع اموالك ثالثاً لا تظلم احد قد اشتريت منه شئ من قبل و خسر بسببك .

----------------------
    من الأقتراحات :
    1 - تجرب المعالج (الضغط ببرنامج PRIME95) عند احد من اصدقائك و يجب ان يكون بحوذته مزود من الأنواع الأتيه:
    Corsair
    OCZ
    seasonic
    XFX ProSeries
    Thermaltake
    Gamma "Hec" m
    Antec PSU
    Coolermaster بشرط ان لا يكون من عائلة (eXtreme)
    ---------------
    بشرط اخر ان تكون اى مزود من المذكورين لا يقل عن 550 واط او 500 واط .
    لان ايضاً من الأمان تجربة البطاقه الرسوميه (MSI GTX 580) على برنامج (Funmark).
    ------------
    و ما يسبب لك هذه المشكله (عند الفصل) هي البطاقه الرسوميه
    بمعنى اذ نذعتها و جربت من الأمكان ان يعمل الجهاز و يقبل الضغط (لان المعالج و الذاكره و اللوحه الأم) لن يأخذو طاقه كثيره مثل ما كان يسحبها البطاقه الرسوميه
    -------------
    و تجنب كل من هذه المشاكل اماناً لك و اشتري مزود طاقه جديد من الأنواع المذكوره بالأعلى بشرط ان لا يقل عن 550 او 600 واط .

تحياتي.

عضو

يعني كلو مجمع على اني لاظم اشتري باور سبلاي وبعدين افكر في الرمات صح ولو باور سبلاي ومعاية تقريبا 400 جنيه يجيبو حاجة محترمة 600 وات علشان بردو أبقى في السليم واللعلم انا ناوي قريب هغير كارت الشاشة لل 670 او 680 على حسب الميزانية بس مش دلوأتي يعني على نص السنة الجاية او أواخرها علشان بس مش عايز اعد كل شوية اغير

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات