النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: محتار يا شباب ارجو دخول عمالقة المنتدي

عضو

Thumbs up محتار يا شباب ارجو دخول عمالقة المنتدي

السلام عليكم

اولا كل سنة و انتم طيبين يا احلي منتدي و يا رب يكوون عييد علي الجمييع

كنت عاوز اخد راي عمالقة الخبرة في القسم انا خريج هندسة لسه السنة دي و كنت عاوز ادخل مجال IT

في ايه نظام المجال ده ب النسبة للشغل و كده و انا علي حد علمي ان IT مجالاته دي لو فيه غلط يريت تصححلولي

(1-البرمجة و فواعد البيانات 2-الشبكات 3 - الدعم الفني 4 - الجرافيكس و التصميم 5 - اخري)

كنت عاوز اعرف ايه اخري دي

فيه ايه احسن حاجة اقدر ابتدي فيها من المجالات دي و الكورسات الخاصة اللي في كل مجال و الشهادات العالمية في كل مجال معلش هتقل عليكم

و بالنسبة ايه احسن مجال فيهم في مصر خصوصوا لو الواحد ناوي يسافر ان شاء الله

و اية حوار ان ال IT كتروا و فرصهم قلت وال حاجات دي علشان لو كده مغيرش

منتظر التفاعل من الجميييع
    و شكرا

مشرف سابق الصورة الرمزية A Beautiful Mind

رد: محتار يا شباب ارجو دخول عمالقة المنتدي

الاخ العزيز ابو العريف
    اولا اهلا بيك وعيد سعيد عليك ان شاء الله وكل الامه العربيه والاسلاميه جميعاً
    بالنسبه للــ IT فمجالاته كثيرة جداً وبالنسبه لأخرى اللى انت بتسأل عنها هى شهادات تقنيه فى مجال الــ IT ولكن ربما تندرج تحت احد الفروع التى تفضلت بذكرها ولكن بشكل غير مباشر
    بالنسبه لأى التخصصات الاكثر طلباً او التى تود ان تأخذ النصيحه فيها فهذا الموضوع سيكون من الصعب تحديده لانه لا أحد يستطيع ان يقول لك عليك بهذا المجال او ذاك
    والوحيد الذى يملك الاجابه على هذا السؤال هو انت
    ولكن اعلم ان كل هذه المجالات مطلوبه فى سوق العمل ولكن نظراً لان الكثير اصبح يحمل هذه الشهادات والقليل منهم من يتقنون محتواها فلذلك تجد كثيرا ما تسمع انه لا يوجد عمل لهم او انهم لم يحصلو على فرص عمل مناسبه او مجزيه
    هذا الامر تسبب فيه نظام تسريب الامتحانات والاعتماد على حفظ الاسئله ودخول الامتحان والخروج باعلى درجه منه ولكن فى الحقيقه ما مدى اتقانه لأى جزء مما درسه فى هذا المنهج ستجده قليل جدا
    وعليه فبما انك لسه داخل المجال جديد فانصحك بالاطلاع على هذا الموضوع فهو فعلاً رائع جدا وسيضع قدمك على الطريق الصحيح وسيساعدك كثيرا

وبعدما تكمل قرائته وتفهمه جيدا فى هذه اللحظه يمكننا ان نتناقش حول ما توصلت اليه

اليك هذين الموضوعين
    كيفية البدء فى الدراسه فى مجال Information Technology سؤال وجواب

كيف تنجح في حياتك المهنية
    التعديل الأخير تم بواسطة A Beautiful Mind ; 29-10-2012 الساعة 09:44
    Closed

عضو

مشكووور جدا علي الرد بس فعلا ما حقيقة اللي بيتقال ان المجال لم كتير و اي حد ممكن يبقي فيه
    انا بصراحة حابب المجال ده بس مقلق من كده لاجي اغير و سعتها مش هعرف ارجع تاني للهندسة
    :confused::confused:

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو العريف مشاهدة المشاركة
    مشكووور جدا علي الرد بس فعلا ما حقيقة اللي بيتقال ان المجال لم كتير و اي حد ممكن يبقي فيه
    انا بصراحة حابب المجال ده بس مقلق من كده لاجي اغير و سعتها مش هعرف ارجع تاني للهندسة
    :confused::confused:
    صراحة رايت الموضوع ولم اكن انوى الردّ ...... لاسباب عديده منها وجود مواضيع تحت نفس نوع الاستفسار وتم الرد عليها ومناقشتها على مدار فترات طويله بالاضافه الى صياغه الموضوع على نحو يجعل من هذا المجال اقرب الى سوق الخضار ......وكأننا ننتقى وصفه جديده لوجبه شهيه ....... اعطنى افضل ما فى السوق واتوصى !!!!!!!!!!!!!!!
    ولكنى عندما رايت هذا الرد وهذه المشاركه لم استطع ان امنع نفسي من التعليق على مثل هذا الاسلوب...................... ما هذه العباره لم كتير و اي حد ممكن يبقي فيه وحتى وان كنت سمعتها من بعض الناس كيف تصاغ بمثل هذا الاسلوب وكأننا نتحدث عن افراد اقل من المستوى ...... ان نصفهم بحداثة العهد بالمجال فهذا مقبول اما الصياغه بهذا الاسلوب اراها تحمل معانى غير طيبه ولن اخوض فى التعليق اكثر من ذلك !!!!!!اما عن قولك "
    سعتها مش هعرف ارجع تاني للهندسة "
    وهل هذا المجال هو ورشة خراطه بنظرك ..... أم هو مجال من مجالات الهندسه ؟!!!!!

اخيرا ..... إذا كان بإمكان اى فرد ان يكون فى هذا المجال فاعتبر نفسك من ضمن الافراد الذين يمكنهم ان يكونوا بهذا المجال أيضا ...... ووقتها ستدرك انه مجال مفتوح لأى فرد يريد الالتحاق به ولكنه مجال لا يستطيع أى فرد الاستمرار فيه والاحتراف فيه .......وهذا ما يجعل الكثيرين الرجوع الى مجالاتهم السابقه بعد الفشل فالاستمرار فالامر اشبه بعملية Filtration ولكل مستوى له رجاله وكل مجال وله مريديه .......
    " هناك فرق كبير بين من يدخل المجال بدافع التجربه ومن يكون فالمجال ويستمر فيه ويسعى للاحتراف "
    " Take it Or Leave it "

المفضلات