النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: استفسار وسؤال عن راوتر...

عضو

استفسار وسؤال عن راوتر...

بسم الله الرحمن الرحيم
    اخوانى الافاضل اعضاء هذا المنتدى الغالى
    لدى استفسار وسؤال
    هل يمكننى ان احدد ايبي معين لكل شخص داخل الشبكه بحيث لا يحاول استخدام ايبي اخر مما يؤدى فى بعض الاوقات الى حدوث تعارضات ؟
    مع العلم ان الشبكه تعتمد على نظام الفيرتول ايبي من 10.0.0.1 الى 10.0.0.254
    لدى راوتر ADSL نوع Belkin وهو قريب الى حد ما من كونكسنت فياريت اذا امكن شرح لهذا الراوتر وكيفية اعداداته من خلال المتصفح ؟ وكيف يمكننى ان اتحكم فى البورتات لكل مستخدم ؟ على الشبكه فحيث اقوم بتحها او غلقها ؟
    ارجو الرد سريعاً جداً لو تكرمتم لانى اعانى الامرين من تداخل الايبيهات فى الشبكه
    جزاكم الله كل خير
    جالس فى انتظار الردود

عضو

مشاركة: استفسار وسؤال عن راوتر...

ياجماعه فى انتظار الردود
    UP UP UP UP

عضو

السلام عليكم اخوانى الغاليين
    هل سؤالى واستفسارى حاله ميؤس منها ؟
    27 زياره ولم يقم اى بالرد على استفسارى
    لو محتاجين اى توضيح للسؤال انا ممكن اوضح بس حد يعطينى رد
    جزاكم الله كل خير

عضو

أفضل حل لهاذا الموضوع إنك تتصل بشركة التي أخذت منها النت وتأخذ منها أرقام dns ثم تقوم بكتابة ip و subnet mask و d. gateway ثم تقوم بكتابة الـ dns الذي أخذته من الشركة وتقوم بتوزيع الأي بي من رقم 10.0.0.1 ما عدا رقم الجتوي يعني لو الجت وي كما قلت ينتهي برقم 2 أو 138 لا تضع هذا الرقم في الأ بي . بهذه الطريقه تكون تغلب علي مشكلة الأوتوماتك ip . أرجوا أن أكون قد أفدتك

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    قدام حضرتك حلين......
    الحل الاول....
    انك تقوم بوضع اليبي على كل جهاز بايدك و الصب نت ماسك و الجت واي ... طبعا مع اخلاف الايبي من جهاز الى اخر .
    الحل التاني ....و الحل دا علشان متخليش حد يتدخ على الروتر بتاعك ويستخدم الانتلرنت بتاعك.
    ان حضرتك تخشعلي الروتر و تلغي ال دي اتش سي بي و تدخل برضه اليبيهات بايدك .
    انا اسف مش عرف اوضح اكتر من كدا لاني مش عارف الروتر بتاعك شغال ازاي لانه بيختلمن من خدمه لاخري .. في بعض الخدمات بتدخل اليبي والجتوايبتوع الروتر وطبعا الي ان اس و في خدمات مبتحتجش دا الي هي بي بي او ايه...
    يارييت توضح س}الك شويه ...
    طبعا انت عارف الديفولت بتاع اليوسر نام والباسورد بتاع الروتر

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadsharaby
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    قدام حضرتك حلين......
    الحل الاول....
    انك تقوم بوضع اليبي على كل جهاز بايدك و الصب نت ماسك و الجت واي ... طبعا مع اخلاف الايبي من جهاز الى اخر .
    الحل التاني ....و الحل دا علشان متخليش حد يتدخ على الروتر بتاعك ويستخدم الانتلرنت بتاعك.
    ان حضرتك تخشعلي الروتر و تلغي ال دي اتش سي بي و تدخل برضه اليبيهات بايدك .
    انا اسف مش عرف اوضح اكتر من كدا لاني مش عارف الروتر بتاعك شغال ازاي لانه بيختلمن من خدمه لاخري .. في بعض الخدمات بتدخل اليبي والجتوايبتوع الروتر وطبعا الي ان اس و في خدمات مبتحتجش دا الي هي بي بي او ايه...
    يارييت توضح س}الك شويه ...
    طبعا انت عارف الديفولت بتاع اليوسر نام والباسورد بتاع الروتر
    جزاك الله كل خير اخى الغالى على الرد
    وللاسف الاجهزه داخل شبكه منزليه اى لا استطيع وضع الايبيهات على كل جهاز وهذه المشكله فهل ممكن احدد انا ايبي لكل يوزر او كل مستخدم فى الشبكه عن طريق الراوتر بحيث لو حاول تغيير الايبي المحدد له يدوياً لا يصله انترنت ؟

عضو

لا تستطيع وضع اي بي على كل جهاز ؟؟ وضح اكثر
    هل الشبكة لاسلكية ؟
    اخي تقصد انه اذا الشخص نفسه المخول له استخدام الانترنت غير الاي بي يظل بدون انترنت ام اذا شبك على الشبكة شخص دخيل غير مخول له تمنعه من استخدام الانترنت؟
    على كل
    تقدر اتشغل DHCP في الراوتر بحيث اتخلي الـ Range عدد الاجهزة اللي عندك في الشبكة , وتروح على كل جهاز واتخليه Obtain IP Address Automatically وبعدين خلي المستخدمين يدخلون على جهاز الكمبيوتر بحساب user مش power user او administrator عشان ما يقدرون يغيرون الاي بي
    اخي هذا حل على حد ما فهمت , واذا كان طلبك غير فأرجو منك التوضيح اكثر حتى لو بالتفصيل الممل , ترى كل اللي في المنتدى ما يقصرون بس لو كان الطلب مفهوم

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alghreeb
    لا تستطيع وضع اي بي على كل جهاز ؟؟ وضح اكثر
    هل الشبكة لاسلكية ؟
    اخي تقصد انه اذا الشخص نفسه المخول له استخدام الانترنت غير الاي بي يظل بدون انترنت ام اذا شبك على الشبكة شخص دخيل غير مخول له تمنعه من استخدام الانترنت؟
    على كل
    تقدر اتشغل DHCP في الراوتر بحيث اتخلي الـ Range عدد الاجهزة اللي عندك في الشبكة , وتروح على كل جهاز واتخليه Obtain IP Address Automatically وبعدين خلي المستخدمين يدخلون على جهاز الكمبيوتر بحساب user مش power user او administrator عشان ما يقدرون يغيرون الاي بي
    اخي هذا حل على حد ما فهمت , واذا كان طلبك غير فأرجو منك التوضيح اكثر حتى لو بالتفصيل الممل , ترى كل اللي في المنتدى ما يقصرون بس لو كان الطلب مفهوم
    الف مليون شكر اخى الغالى alghreeb على الرد على استفسارى وعلى المساعده
    ولتوضيح الموضوع اكثر :
    انا وعدة اشخاص مشتركين فى خط انترنت ADSL وعاملين شبكه (سلكيه) مع بعضنا عن طريق سويتش ولا اعرف الكثير من الاشخاص المشتركين فى الشبكه ولكن فى يوم كتابة الموضوع لاحظت ان احد الاشخاص يحاول ان يأخذ الايبي الخاص بى داخل الشبكه وكان الويندوز يظهر لى رساله ان هناك تعارض فى الايبيهات داخل الشبكه وان هناك شخص يحاول اخذ الايبي
    الايبيهات فى الرانج 192.168.0.1 و 192.168.0.255 فمن الممكن ان يختار اى شخص ايبي فى هذا الرانج
    طلبى كان هل من الممكن ان احدد لكل جهاز على الشبكه ايبي بحيث لا يقوم احد بتغيير الايبي من وقت لاخر مما يحدث تعارضات ويسبب مشاكل فى الشبكه ؟
    هل يمكن ذلك عن طريق الراوتر ؟ حيث انه يمكننى الدخول على الراوتر
    مثال توضيحى :
    الايبي مثلاً تبع جهازى داخل الشبكه 192.168.0.1
    والجيت واى 192.168.0.2
    وباقى الاشخاص فى الشبكه يختارون من 192.168.0.3 الى 192.168.0.255 لم يحدد لكل شخص ايبي معين وذلك يمكنه من التجول بين الايبيهات ومن الممكن ان يختار ايبي يتعارض مع ايبي اخده شخص اخر
    وانا رايت عند احد اصدقائى انه محدد بايبي معين لا يتغير فى الشبكه كان مثلاً 192.168.0.50 وكان اذا قام بتغييره لا يمكنه الدخول على الانترنت واذا رجع لنفس الايبي يدخل على الانترنت بدون مشاكل مع العلم انه كان من قبل فى نفس الشبكه يستطيع التنقل بين الايبيهات بدون مشاكل
    هذا السبب جعلنى اتأكد ان هناك طريقه لتحديد ايبي لكل شخص على الشبكه
    مع العلم ان خط الانترنت عباره عن ديناميك ايبي وكل الايبيهات من 192.168.0.1 الى 192.168.0.255 تعمل خلف هذا الايبي الدينامك (المتغير)
    ملحوظه : الشبكه منزليه اى كل شخص فى منزله لكن اخد توصيله من السويتش ولا استطيع ان اتحكم او اغير اى اعدادات على اى جهاز

عضو

رد: استفسار وسؤال عن راوتر...

ارجو الرد على ا الاستفسار محتاجه ضرورى وللغاية