النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: لو سمحتو عايز افهم امتحن mcitp 2088 ولا mcsa 2008 وكم امتحان هما

عضوية جديدة

لو سمحتو عايز افهم امتحن mcitp 2088 ولا mcsa 2008 وكم امتحان هما

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لو سمحتو انا عايز امتحن شهادة مايكروسوفت 2008 عشان يبقالى امتحان واحد واخد mcsa 2012 بس فى الاول عايز اعرف امتحن mcitp 2008 ولا mcsa 2008 ايهما افضل وقالولى هما 5 امتحانات او 3 امتحانات انا امتحنهم الخمسه ولا امتحن 3 بس نسبه للظرف المادى ارجوكم ياشباب لانى مستعجل وعايز افهم ولو وريتونى فيديو يكون المستر بشرح فيه كويس اكون شاكر والله يجزى البيساعدنى خير ويجزى القائمين على هذا الصرح العلمى كل خير والف شكر ........

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

رد: لو سمحتو عايز افهم امتحن mcitp 2088 ولا mcsa 2008 وكم امتحان هما

إذا لم يكن باستطاعتك امتحان ال 5 امتحانات وهم
    70-640 & 70-642 & 70-643 & 70-620 او 680-70 & 647-70 = MCITP Enterprise Administrator
    يمكنك امتحان ثلاث امتحانات MCSA 2008
    70-640 & 70-642 & 70-646
    راجع الرابط التالى https://www.microsoft.com/learning/e...citp.aspx#tab2
    الاهم من الامتحانات ومساراتها و كيفيه التحديث ل 2012 هو المعلومه فمهما كانت الامتحانات عليك بمذاكره المنهج كاملا حتى وان كنت تريد اجتياز بعض الامتحانات دون غيرها فلا علاقه بين الماده العلميه ومحتواها وبين خطتك الشخصيه لاجتياز عدد من الامتحانات للتحديث او لاى سبب اخر ...... فهناك من يمتحن امتحانين فقط ويذهب للتحديث مباشرة وذلك عن طريق Exchange Certification Path وبعدها يمتحن 70-417 الخاص بالتحديث الى 2012 MCSA ولكن الاهم هو المعلومه عن المنهج ككل فلا تتعامل ابدا مع المنهج بالقطعه .
    تم تقسيم الامتحانات فالاصل للتيسير على واضع الاسئله الخاصه بالامتحانات حتى يستطيع تغطية جميع اجزاء التكنولوجى بالاضافه الى التيسير على الممتحن من التركيز على اجزاء منفصله وتغطيتها بشكل جيد والامتحان فى كل جزء ......بالاضافه الى العائد المادى للشركه .... فالجميع هنا رابح
    اما احتساب الامور بشكل مختصر لظروف تتعلق بكل فرد على حده فهذا لا يعنى ابدا ان من يجتاز امتحانين او ثلاث يكتفى بدراسة ما يتعلق بما يمتحنه وفقط .....لابد من الدراسه الشامله ....اتمنى ان اكون وفقت فى توصيل وجهة نظرى اليك بشكل واضح وسليم
    تمنياتى لكم بدوام التوفيق والنجاح

عضوية جديدة

السلام عليكم
    جزاك الله خير يااخى والله يزيدك بعلمك ويجعله لك نورا يوم لانور الا نوره
    انت جيتنى فى حته انا كنت محتاجها مشكووووور طب انا عايز لو سمحت نصيحتك
    انا خلاص ان شاء الله همشى بنصيحتك وامتحن mcsa 2008 الهما 3 امتحانات مش احسن لى ؟
    طب عايز ترشدنى لفيديوهات يكون المستر بتاعها كويس ويكون الكورس ذى ماانت قلت اكون فاهم
    الدنيا فيها ايه مش حاجه للامتحان وبس واكون شااكر وادعيلك ان شاء الله
    ولو اديتنى اللنك بتاع الفيديوهات تكون بالجد عملت فيا خير

عضوية جديدة

اخى السلام عليكم
    لاحظت وجود انواع mcsa win7,win8 server 2008,2012 sql2012 اي هذه المقررات افضل
    الف شكر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سبدونعا مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    جزاك الله خير يااخى والله يزيدك بعلمك ويجعله لك نورا يوم لانور الا نوره
    انت جيتنى فى حته انا كنت محتاجها مشكووووور طب انا عايز لو سمحت نصيحتك
    انا خلاص ان شاء الله همشى بنصيحتك وامتحن mcsa 2008 الهما 3 امتحانات مش احسن لى ؟
    طب عايز ترشدنى لفيديوهات يكون المستر بتاعها كويس ويكون الكورس ذى ماانت قلت اكون فاهم
    الدنيا فيها ايه مش حاجه للامتحان وبس واكون شااكر وادعيلك ان شاء الله
    ولو اديتنى اللنك بتاع الفيديوهات تكون بالجد عملت فيا خير
    جزاك الله كل خير على دعائك وردك الطيب
    بداية اقرا المواضيع التاليه بعنايه قبل ان نخوض فى مسألة التحميل وهكذا
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=321134
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=283970
    رابط المواضيع المميزه
    https://arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=258
    اما عن سؤالك اذا كنت تريد ان ارشح لك شرح باللغه العربيه فارجو ان تلتمس لى العذر لانى لم اتابع اي شرح عربي من الموجود وان كنت راجعت بعض الفيديوهات سريعا لمعرفة جودة الصوت او فيديو يشرح جزء تقنى وليس منهجا كاملا حتى ارشح لك موضوع معين او مدرب معين .
    اما عن الشروحات الاجنبيه ارشح لك CBT Nuggets شرح James Conrad اما اذا كان عن Exchange 2010 فارشح لك Train Signal .
    الافضل ان تمتحن ال 5 حتى وان كانت ستنتهى الشهاده قريبا ..........ولكن كما قلت سابقا اعتباراتك الشخصيه لها اولويه فمن الممكن ان تمتحن 3 امتحانات وتقوم بالتحديث وان وجدت فرصه للتوسع فى الامتحانات السابقه فبها ونعمه وان لم تجد ان الوقت يسعفك وتريد ان تستمر فى التطوير الى MCSE 2012 ايضا لا باس ...... مبدئيا ركز فى 3 امتحانات وبعد الانتهاء يتم تقييم عامل الوقت والمجهود والمتاح من الجديد ف 2012 من شهادات ويتم تقييم الامور بشكل اوضح ..... لا تشغل بالك سوى بما هو امامك اولا وبعدها فكر فى الخطوه القادمه.......
    تمنياتى بالتوفيق والنجاح

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سبدونعا مشاهدة المشاركة
    اخى السلام عليكم
    لاحظت وجود انواع mcsa win7,win8 server 2008,2012 sql2012 اي هذه المقررات افضل
    الف شكر
    SQL 2012 هذا منتج خارج الحسابات من خلال كلامك السابق ....... إذن الان لا تفكر به ..
    اما عن win 7 فلا انصح بالبدء به لاحتمالية انك لا تستطيع ان تكمل ال 5 امتحانات كما ان شهادة MCITP Desktop Administrator الخاصه ب Windows 7 لن تعطى لك اساس قوى خصوصا انك فالبدايه وتحتاج الى تاسيس قوى حتى تستطيع الاستمرار فى التحديثات القادمه
    الافضل MCITP Server Administrator تبدا بها وتوكل على الله ........... وبعد الانتهاء يكون لنا عوده مع تحديد الخطوه القادمه ...... حسب الوقت ..... ومدى قدرتك على انجاز المهمه واستيعاب المنهج بشكل كافى وبكفاءه عاليه ....

عضوية جديدة

اشكرك بجد بشكرك وربنا يجازيك بيها فى صحتك واولادك ومستقبلك يااارب

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات