النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: ارجوا المساعدة فى شراء تليفون جديد

عضو

ارجوا المساعدة فى شراء تليفون جديد

عايز اجيب تليفنون جديد ومحتار جداااااااااا ومش عارف اجيب اية كل لما اقول هجيب حاجة القى فيها حاجة مش عجبنى الامكانيات المادية 3000 الى
    3500
    لذالك انا الان اريد ان ااخذ مشورتكم
    ورئيكم فى شراء جهاز جديد بالامكانيات التالية
    كاميرا مش اقل من 8 ميجا بكسل واكيد فيها فلاش وزوم وتصوير ليلى جيد ذاكرة داخلية مش اقل من 8 جيجا وايضا يدعم
    ذاكرة خارجية
    بروسيور مش اقل من ثنائى النواة وليس اقل من 1.2 جيجا هرتز
    رمات مش اقل من 1 جيجا
    البطارية تكون بتعيش يعنى اطول فترة فى الاستخدام ولو امكن جهاز من غير بطارية بلت ان وميكنش بيسخن جامدالشاشة تكون مش اقل من 4 بوصة يعنى تكون كبيرة والرزليوشن بتعها على والنقاء وتقنية لمس جيدة مش تقيلة وايضا من اهم الاشياء الصوت اريد جهاز بصوت نقى وجيد على ولكن ليس كا الصينى لان زى ما قولتلكم انا التليفون اللى معايا نوكيا n85 وصوتة مش موجود اصلاايضا موضوع الدعم عايز عدة يكون ليها دعم فى المستقبل مش بعد كام شهر الشكة توقف الدعم ليها وتترمى الموصافات اللى انا عيزها انا بقا استخدامى للجهاز هيكون فى اولا الكاميرا ثم الكاميرا ثم الكاميرا ثاينا النت ثالثاً الموسيقى والاغانى الصوتيات بصفة عامة رابعا الالعاب ودة مش كتير يعنى ممكن نص او
    ساعة كل يوم او يوم ويوم وممكن ملعبش خالص اصلا
    وخامسا واخر حاجة اكيد طبعا هتكلم فية
    كنت قولت هجيب الاركوا اس وبعدين قولت الاس ال بس اللى مش عجبنى فية انة مفيهوش ذاكرة خارجية وانا بحتاج ذكرة بشكل فظيع قولت دلوقتى دخل فى الموضزع ال t , وال TX فا اجيب اية ؟؟؟؟؟؟ وهل عدم وجود مخرج كابل HDM مهم و لالا اية ؟واية رئيكو فى S3 و HTC One x و HTC ONE X Plus ؟
    وتليفون نيكس بتاع ال جى الجديد اية النظام ؟
    فى ناس كتير قلولى ان HTC One x و الاس 3 احسن كتير من اى جهاز سونى وان الكامير بتعتهم زى سونى ولما قولتلهم ازى قلولى ان مش مهم الميجا بكسل اوى الاهم التقنية بتعت الكاميرا ؟
    وان مثلا Lumia 920 رغم انة 8 ميجا بس احسن كامير تصوير فى الموبيل لانها بتقنية بيور فيو راااااااااااااااائعة تساوى كاميرا 12 او 13 او اكتر . وان ردة جه ( يعنى فى وجهة نظرى كاميرا 5 ميجا بكسل مع اوتوفوكس وفلاش .. هيا افضل حاجة للموباي ).

انا كنت محتار بين فى الاول بين الاكسبريا او سامسونج اس 3 بس امبارح نزلت وسط البلد وشوف عدد كتير ومنهم الاس 3 للاسف عدة خمتها زبالة وحشة جدااااااااا يعنى انا معايا تليفون نوعة زىتى صينى كنت جيبة من اتصلات وعلية عرض يو اس بى ورقم مميز ب 200 جنية تقريبا نفس الخامات والهى العظيم ويمكن اوحش بلاستك وحش جدااا واى حاجة بتبان فية وشوفت منة عدة مستعملة معروضة مش عاريز اقولك كمية الخربشة اللى فيها زى ميكون داس عليها قطر فا شلت الاس 3 من دماغى خالص وشوفت كمان عدة ال جى ب 3200 اللى هيا 4 اتش دى امكانيات تحفة ومعالج 4 النوة بس لما مسكتها مش حسسها وخمتها بردك مش حلوة اوى الضهر منقرش كدة تحس انة حيطة من بتوع زمان اللى بيتعملوا بالجير اللى بيعور دة لو عرفة اللى بيبقا بارز ولما سالت صحبى قلولى بلاش ال جى كانوا جيبين منها عدد والكل اشتكا منهم واحد كان جايب موديل فى حدود 800 جنية تاتش والشاشة باظت راح التوكيل ولا عملوا اى حاجة ورما العدة وجاب غرها فا انا محتار دلوقتى فى عدد السونى ال اكرو اس و التى اكس و اتش تى سى وان اكس

'طيب واية رئيكوا فى سونى
    Xperia TX
    Xperia acro s
    ???

انا دلوقتى محتار بين سونىXperia TX ,, Xperia acro s و اتش تى سى HTC One x انهى الافضل
    انا عارف انى غلبتكم معايا

عضو

رد: ارجوا المساعدة فى شراء تليفون جديد

بص يا ابن الحلال انا هجيبلك من الاخر بالنسبة للLG optimus 4x HD ده ب2900 بس فى مصر و فى السعودية ب2200 بس البطارية بتاعته مش حلوة
    ثانيا الجلاكسى اس3 بلاستيك polycarbonate هو اى نعم مش كويس اوى فى صد الخدوش بس فى التحمل بتلاقيه حمار شغال معاك :D و الجهاز معايا و مجربه شخصيا و عندك بقى حتة ان البطارية تبقى فى الجهاز ديه انا مش حاببها عشان لو حصلها حاجة هتقعد تلف على ما تغيرها و لو حاسس انه البطارية ممكن يكون ملعوب فيها هات علبة متبرشمة حتى الشركة كاتبالك do not accept if seal is broken و الone x شاشته اصغر و LCD غير الsuper amoled على الاس 3 و عندك كمان البطارية 1800 فى الone x و 2100 ملى امبير فى الاس 3 (شارحة نفسها ) ديه حتى كانت على ما اعتقد 1750 ملى امبير على الاس 2 الى شاشته اصغر و المعالج بتاعه اضعف عندك الاس 3 بيفضل 10:15 ساعات يشغل فيديو على الjelly bean و الone x بيبقى 59% بعد ساعة و نص يعنى احسب كدة هتلاقيى 4 ساعات بالكتير غير كدة بقى الذاكرة 32 جيجا و 26 بس استخدام و لا يمكن زيادتهم باى شكل حتى مفيش فيه usb on the go (بتشغل بيه فلاشة او ماوس او كيبورد عالموبايل) انما بقى الاس3 16 او 32 او 64 جيجا و بياخد ميمورى كارد لحد 64 جيجا يعنى شايل هارد معاك غير كدة ممكن يقرا فلاشة بusb on the go معتقدش فيه حاجة اتكلم عنها اكتر من كدة و بالنسبة لسونى : بلاش

عضو فضي الصورة الرمزية KTaTaElAhlawy

الاس 3 مكونات صنعة عادية بس حتحصل علي افضل تجربة علي الاطلاق
    وعلي فكرة هو معايا من 4 شهور ومفيش فية اي تاثير كالجديد تماماً .. المهم انت تحافظ علية
    الوان اكس جهاز قوي ايضاً .. بس الاس 3 افضل في كل حاجة حتي الاندوريد 4.1 جيلي بين نزل لاس 3 ولسة منزلش لوان اكس
    افضل حاجة في الوان اكس هي الخامات فعلاً تحس انة ماسك جهاز غالي

لو عاوز الوان اكس استني الـ One X + نسخة معدلة جديدة من الجهاز بس لسة منزلتش مصر
    لو الكاميرا من اولوياتك انا شايف انك تسنني Lumia 920 جهاز ملوش حل
    https://t.me/pump_upp

عضو

الف شكر جداا لحضرتكوا

اولا انا كنت خلاص اقتنعت ب سونى اكسبريا TX وكنت
    هجيبة فعلا لولا ان فى عضو على جروب قلى بلاش وهات حاجة تدعم 4جى

وقلى انه
    مهندسش اتصلات فى شركة فودافون وان خلاص ال 4جى هتشتغل فى مصر كمان كام شهر فى
    فودفون اونهم خلاص ركبوا المعدات والتقنيات بتعتها وانها احسن كتيرر من ال 3.5 وقلى
    واسرع فى النت

فا رجعت احترت تانى مش عارف اعمل اية
    انتوا اية رئيكوا
    انا رجع فى دماغى ساسمونج اس 3 تانى او النوات 1 ولا اية
    انا محتار
    جدااا
    وهل فعلا ال 4جى ميزة لدرجة ان الواحد يستغنا عن مثلا الكاميرا ال 13
    بتاعت سونى ويجيب عدة ب 8 ميجا ولا اية ؟؟؟

وهل الاس 3 كويسة وتستحمل ولا
    اية
    لانى زى ما قولكو استخدامى كان نوكيا ونوكيا حمارة شغل بصراحة فا مش عيز
    اجيب عدة واندم انى جبتها
    كمان سعرها لو جبتها ومش عجبتنى وحبيت ابعها هتعمل
    كام يعنى سعر السامسونج بينزل بسرعة ولا اية ؟؟
    ولا بيحافظ على سعرة
    لان ناس
    قلتلى ان الاتش تى سى سعرة مستعمل حتا لو كسر زيرو بيبقا تقريبا نص تمن الجديد
    ؟

عضو

لو مشكلتك مع الاس 3 خامته بس إنت ممكن تحل المشكلة دى بجراب محترم

المفضلات