النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: إستفسار لحل مشكلة كارت nvidia geforce 9500 gt xfx

عضوية جديدة

إستفسار لحل مشكلة كارت nvidia geforce 9500 gt xfx

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

من فترة وضعت موضوع فى المنتدى بخصوص مشكلتى مع كارت nvidia geforce 9500 gt xfx

و المشكلة بإختصار إنه بعد تعريف الكارت بيبدأ الجهاز يهنج مع اى تحرك و لو حتى بتحريك الماوس و بتظهر الرسالة

display driver stopped responding and has recovered
    المعروفة فى هذه المشكلة .. و بتستمر فى الظهور عدة مرات متتاليه لغاية ما تيجى الشاشة الزرقاء :mad: و مقدرش اشتغل على الجهاز إلا و انا عامل للكارت disable لكن طول او ما اعملة enable بتحصل المشكلة دى

الحلول اللى جربتها :

1 - غيرت نسخة الويندوز XP اكثر من مرة و بعدها انتقلت لويندوز 8 و حاليا شغال بالنسخة البرو 8 و نفس المشكلة موجودة
    2 - غيرت الرامات و جبت واحدة جديدة و جربتها فى اكثر من مكان فى البوردة
    3 - نضفت البوردة كلها و غيرت الفان !
    4 - فكيت كارت الشاشة نفسة و غيرت المادة المُبردة و زيَتت المروحة
    5 - كل تعريفات نفيديا الخاصة بكل ويندوز سطبتة نزلتها و سطبتها و المشكلة متحلتش :ah38:

بيانات الجهاز :

Operating System: Windows 8 Pro 32-bit (6.2, Build 9200) (9200.win8_rtm.120725-1247)
    System Manufacturer: ASUSTek Computer INC.
    System Model: P5PL2-E
    BIOS: BIOS Date: 12/20/07 10:46:59 Ver: 08.00.10
    Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz (2 CPUs), ~3.0GHz
    Memory: 2048MB RAM

سؤالى :D بعد ما دوَرت فى النت عن المشكلة لقيت حل هنا فى المنتدى بيقول إن العيب من الباورسبلاى و عشان اتأكد ادخل من البايوس على Hardware Monitor و عن الفلت 3.3v إن ثبت الرقم او اتغير لونة لأحمر أو ظهر جنبة Fail يبقى العيب من الباور . انا ملاقيتش اى حاجة من الحاجات دى إلا ان الفولت ثابت مابين رقمين بس مبيتغيروش . فهل دة عيب باور محتاج يتغير ؟

و لو العيب مش من الباور ممكن يكون من إية بنسبة كبيرة ؟

و شكرا ليكم .. اعتذر على الإطالة
    التعديل الأخير تم بواسطة MTHY ; 02-11-2012 الساعة 22:56

عضو الصورة الرمزية DreAmO

رد: إستفسار لحل مشكلة كارت nvidia geforce 9500 gt xfx

المشكلة دي منتشرة عند ناس كتير اوي

لدرجة ان في ناس ماتعرفش سبب المشكله ايه اصلاً ولا بتشوف رساله كارت الشاشه

لأن الجهاز بيهنج خالص .. ومش بيشوفوا الرساله

وفي ناس زي حلاتي بتظهرلي المشكله دي صدف وقليل جداً .. واحياناً بتظهر في مرحله معينه في لعبه معينه وببقى منتظرها

الحل الوحيد اللي جاب نتيجه معايا هو تخفيض تردد الكارت لادني مستوى له .. لكن طبعا دة مش حل مرضي

وبحثت زيك يمين وشمال عالنت وفي مواقع اجنبيه ومنتدى انفيديا نفسه .. ولقيت كل واحد المشكله بتظهرله بشكل مختلف .. ومفيش حل

هو واحد بس كان هنا في المنتدى بيشتكي من نفس المشكله .. وبعدين كتب رد ان المشكله اتحلت لما غير سوكيت الباور ال 6 بن .. اللي بيتوصل بالكارت

https://arabhardware.net/forum/showt...=319227&page=3

تقريباً المشكلة مش في الباور نفسه .. ولكن في بعض الوصلات الخارجه من الباور ..

لو كارتك بيتوصله 6 بن .. جرب تغيرها

وقولنا النتيجه

انا معايا 5700 gtx .. لكن ماجربتش موضوع الباور دة ومافتحتش الكيسه اساسا من يوم ما جمعتها من سنه ونص

انا متابع ويارب نلاقي حل للمشكله دي
    التعديل الأخير تم بواسطة DreAmO ; 03-11-2012 الساعة 04:18
    .
    .
    .
    سبحانك ربي ... لا اله الا انت

مخالف للقوانين

مشكلتك تعريف او تحديث بيوس للفيجا المشكلة ديه واجهتنى مع بعض ااصدارات التعريفات اخرهم مع التعريف الافتراضى اللى موجود مع نظام windows 8 لكن لما نزلت اخر تعريف 26/10/2012 انتهت فورا مشكلتك سوفت وير ليس اكثر

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DreAmO مشاهدة المشاركة
    المشكلة دي منتشرة عند ناس كتير اوي

لدرجة ان في ناس ماتعرفش سبب المشكله ايه اصلاً ولا بتشوف رساله كارت الشاشه

لأن الجهاز بيهنج خالص .. ومش بيشوفوا الرساله

وفي ناس زي حلاتي بتظهرلي المشكله دي صدف وقليل جداً .. واحياناً بتظهر في مرحله معينه في لعبه معينه وببقى منتظرها

الحل الوحيد اللي جاب نتيجه معايا هو تخفيض تردد الكارت لادني مستوى له .. لكن طبعا دة مش حل مرضي

وبحثت زيك يمين وشمال عالنت وفي مواقع اجنبيه ومنتدى انفيديا نفسه .. ولقيت كل واحد المشكله بتظهرله بشكل مختلف .. ومفيش حل

هو واحد بس كان هنا في المنتدى بيشتكي من نفس المشكله .. وبعدين كتب رد ان المشكله اتحلت لما غير سوكيت الباور ال 6 بن .. اللي بيتوصل بالكارت

https://arabhardware.net/forum/showt...=319227&page=3

تقريباً المشكلة مش في الباور نفسه .. ولكن في بعض الوصلات الخارجه من الباور ..

لو كارتك بيتوصله 6 بن .. جرب تغيرها

وقولنا النتيجه

انا معايا 5700 gtx .. لكن ماجربتش موضوع الباور دة ومافتحتش الكيسه اساسا من يوم ما جمعتها من سنه ونص

انا متابع ويارب نلاقي حل للمشكله دي
    شكرا ليك يا استاذنا على الرد

على حسب ما فهمت ان الـ 6بن دة سوكيت من الباور للكارت ! و انا الكارت بتاعى ملوش باور خارجى هو متركب عادى زى اى كارت و واخد الباور من البوردة على طول من غير اى وصلات خارجية -لو كان كلامى غلط فممكن توضيح:D -

و انا دلوقتى شغال على تردد 60 اقل حاجة و ظهرتلى رسالة الخطأ تانى و عملتلة disable تانى :ah42:

شكرا ليك مرة تانية على الرد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beutimind
    مشكلتك تعريف او تحديث بيوس للفيجا المشكلة ديه واجهتنى مع بعض ااصدارات التعريفات اخرهم مع التعريف الافتراضى اللى موجود مع نظام windows 8 لكن لما نزلت اخر تعريف 26/10/2012 انتهت فورا مشكلتك سوفت وير ليس اكثر
    الويندوز عندى بيعمل ابديت لكل التعريفات و عندى آخر تعريف لويندوز 8 بتاريخ 2/10 .. بس انا جربت تعريفات كتيرة على 8 و على xp الجديد و القديم و المشكلة فضلت زى ما هى للأسف . شكرا لردك استاذنا
    التعديل الأخير تم بواسطة MTHY ; 03-11-2012 الساعة 11:50

عضوية جديدة

اعتذر على الرد لكن الموضوع بقالة أكثر من يومين و لم يتم الرد بأى حل للمشكلة :|

المفضلات