صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 25

الموضوع: وقعت في غرام ويندوز 8

عضو

وقعت في غرام ويندوز 8

بعد محاولات وصد وهجر وتثبيت وتجربه وازاله عدت من باب مسايرة التطور لاكتشف اخيرا ان ويندوز 8 مبهر قوي سريع ولا يوجد افضل منه في الانظمة الاخرى ولا بعد سنوات
    كل يوم اكتشف جديد
    اخر اكتشافاتي الدرر التى على ويندوز ستور خصوصا tweeTRO

الغريب ان واجهة ميترو الجديده في ويندوز 8 هي كانت سبب كرهي له وكنت اقول ما فائدة كل هذه المربعات الملونة ولكن حين تعرفت عليها وبدأت ارتب برامجي المفضله على واجهة ستارت "ميترو " الجديده عشقتها عن جد ،كل شئ قابل للتشكيل وللحذف والاضافة والارجاع
    عالم ثاني من الخيال
    خلينا نخصص هذا الموضوع للاكتشافات الجديده التى نكتشفها بالممارسة
    كانَ لي بِالأَمسِ قَلبٌ فَقَضى وَأَراحَ النّاسَ مِنهُ وَاِستَراح

عضو برونزي

رد: وقعت في غرام ويندوز 8

​ممكن اعرف النسخه اللي حضرتك شغال عليها جبتها منين الله يباركلك لان بصراحه عندي علي الجهاز نسخه سفن بقالها اكتر من سنه وصعبان عليا اضحي بيها قبل ما اتأكد ان النظام الجديد جدير بالتغير

مخالف للقوانين

هى فعلا جميلة بس اان اتعقدت منها بسبب البجز والكراشات الى فيها لما باجى اشتغل على برامج كتير حتى المتصفح

عضو

اخوي xyza لا تغير الوندو عندك اذا بتشتغل على الالعاب لانه العاب السنة او السنتين الماضية ما كانت تدعم النظام الجديد(ويندوز راح تشتغل اغلبها لاكن مش بنف الكفائة وبعدين ويندوز 7 مدعوم حتى عام 2020 طبعا
    هذا اللي تقوله مايكروسوفت والباقي الله اعلم وبالله التوفيق انا نفس الشيء باقي ما جربت النسخة الجديدة
    اللي هي الويندوز 8 لانه عندي نسخة ويندوز 7 وصار لي اكثر من سنة شغال عليها وطبعا بكرار الى اذا دخلت
    موقع مايكروسوفت للتاكد من ان الويندوز اصلي يقول لي بعد دقائق ان الويندوز اصلي
    :D لهذا اخاف اغير ويكون عندي مشاكل مع الجديد

عضو فضي الصورة الرمزية وحيد1

aboselmy
    اسم موضوعك عشره على عشره بجد وبعد تجربه النظام الجديد لمده 10 ايام اقول انه ابداع اه ويندوز 7
    مبدع ورهيب لكن 8 بيكمل اللى كان ناقص فى 7
    (( سريع- ثابت-البرمج كلها بلا استثناء شغاله تمام- الالعاب جربت حتى الان 15 لعبه من العاب الكبيره
    تمام-الافلام فيه احلى والصوره انقى )) لكن سؤال ايه خاصيه اللى انت كاتبها مخدتش بالى منها....
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xyza مشاهدة المشاركة
    ​ممكن اعرف النسخه اللي حضرتك شغال عليها جبتها منين الله يباركلك لان بصراحه عندي علي الجهاز نسخه سفن بقالها اكتر من سنه وصعبان عليا اضحي بيها قبل ما اتأكد ان النظام الجديد جدير بالتغير
    نسخة انتربرايز التقييمية لمده 3 شهور ممكن تنزلها من موقع ميكروسوفت مباشرة ، كنت عامل موضوع عنها

عضو

لكن سؤال ايه خاصيه اللى انت كاتبها مخدتش بالى منها....
    برنامج لهواة تويتر

مشرف سابق الصورة الرمزية sprocketgear

من واقع تجربتى ويندوز 8 سريع جدا فى الاستخدام لكن عندى كام ملاحظة جعلتنى ارجع لويندوز 7

1- بعد التنصيب وجدت الألوان بهتانه شوية على سطح المكتب وبالالعاب ظاهرة أوى وليس بنفس بريق ولمعان الالوان فى ويندوز 7
    2- مشكلة عدم عمل الهارد على بورت ساتا 3 فى ويندوز 8 فهو لا يقبل الاقلاع منه .... ولا اعرف لماذا لدرجة انى راسلت شركة جيجا بايت وكن الرد باختصار : ( ان الماذر الخاصة بى x58a-ud3r تم انتاجها قبل نزول ويندوز 8 لذلك ابحث عن عتاد متوافق ومناسب لويندوز 8 ووضعوا لى رابط بالمذرات الأحدث ...:D على اساس انى هشترى ماذر ههههههههه )
    ولم أجد تحديث مثلا لتعريف Marvell يناسب ويندوز 8 أو بايوس احدث للماذر يتيح الاقلاع من بورت الساتا 3 حال تنزيل ويندوز 8

غير كده يا جماعة الويندوز طلقة وينصح باستخدامه

عضو فضي الصورة الرمزية وحيد1

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sprocketgear مشاهدة المشاركة
    من واقع تجربتى ويندوز 8 سريع جدا فى الاستخدام لكن عندى كام ملاحظة جعلتنى ارجع لويندوز 7

1- بعد التنصيب وجدت الألوان بهتانه شوية على سطح المكتب وبالالعاب ظاهرة أوى وليس بنفس بريق ولمعان الالوان فى ويندوز 7
    2- مشكلة عدم عمل الهارد على بورت ساتا 3 فى ويندوز 8 فهو لا يقبل الاقلاع منه .... ولا اعرف لماذا لدرجة انى راسلت شركة جيجا بايت وكن الرد باختصار : ( ان الماذر الخاصة بى x58a-ud3r تم انتاجها قبل نزول ويندوز 8 لذلك ابحث عن عتاد متوافق ومناسب لويندوز 8 ووضعوا لى رابط بالمذرات الأحدث ...:D على اساس انى هشترى ماذر ههههههههه )
    ولم أجد تحديث مثلا لتعريف Marvell يناسب ويندوز 8 أو بايوس احدث للماذر يتيح الاقلاع من بورت الساتا 3 حال تنزيل ويندوز 8

غير كده يا جماعة الويندوز طلقة وينصح باستخدامه
    - الالوان جميله جدا وواضحه زى ماقولت قبل كده فى مشاركه ليا فى الافلام رائعه جدا وفى الالعاب
    ممكن يكون ضبط الالوان فى الشاشه عندك عاوز شويه تظبيط...
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو ذهبي الصورة الرمزية MrTom

ويندوز 8 أكثر من رائع و لكن لدى مشكلة واحدة أن لعبة ماكس بين 3 مبترضاش تفتح عليه

هل من حل
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو

اليوم اكتشفت ان لما تدوس على اختيارات اللغة اللي عند الساعة تكتشف لوحات مفاتيح عربية عجيبة واكتشفت ان السكرين كيبورد الانجلش يديك اختيارات الكلمة اللي تكتبها في الشريط الاسود العلوى للسكرين كيبورد!!! >>>è ' °°

عضو برونزي الصورة الرمزية rsamir

من واقع تجربتى للوندوز 8 ارى بالفعل الالوان باهتانة فى الديسك دوب + الالعاب تصبح الالوان ضعيفة جدا + الافلام تقل حدة البهتان قليلا ولكنها موجودة
    اما الملحوظة الهامة هى ان فى عضو اشار الى ان الوندوز لم يتعرف على الساتا 3 معه وذلك عكسى تماما لقد تعرف على الساتا 3 على مذر بورد MSI 870S
    ولدى هارد SSD SATA3 ومع ذلك ارى انه يوجد مشكلة حقيقة فى WIN8 وهى تهنيج عند فتح عدة برامج فى وقت واحد .
    وغير ذلك هو سريع جدا فى الاقلاع والغلق واستخدام نوافذه المختلفة ----- ولكن اقول وبصراحة هو عبارة عن برنامج يصلح استخدامه على اجهزة المحمول من موبيل وتابلت الخ ولكن مستخدمى الديسك توب يفضلون اكثر ماهو اسهل فى الوصول به الى غايته او ما تعود عليه فى التعامل مع الوندوز --- او باختصار انه قد تم اضافة بعض مميزات الايزو خاصة الهواتف على الوندوز لسرعة الفتح والغلق واستخدام التتش لسرعة الرجوع الى القائمة الرائيسية والعكس ببمعنى اخر استخدام تليفون ذكى يحمل وندوز ...
    وذلك كان مقابل جودة الالعاب والفديو اقصد هنا الصورة -- ممكن عند اصدار اللالعاب الجديدة المدعمة للوندوز8 تتغير المشكلة وتبقى مشكلة انا شغال على تليفون ذكى ولا شغال على وندوز

وشكرا ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rsamir مشاهدة المشاركة
    من واقع تجربتى للوندوز 8 ارى بالفعل الالوان باهتانة فى الديسك دوب + الالعاب تصبح الالوان ضعيفة جدا + الافلام تقل حدة البهتان قليلا ولكنها موجودة
    اما الملحوظة الهامة هى ان فى عضو اشار الى ان الوندوز لم يتعرف على الساتا 3 معه وذلك عكسى تماما لقد تعرف على الساتا 3 على مذر بورد MSI 870S
    ولدى هارد SSD SATA3 ومع ذلك ارى انه يوجد مشكلة حقيقة فى WIN8 وهى تهنيج عند فتح عدة برامج فى وقت واحد .
    وغير ذلك هو سريع جدا فى الاقلاع والغلق واستخدام نوافذه المختلفة ----- ولكن اقول وبصراحة هو عبارة عن برنامج يصلح استخدامه على اجهزة المحمول من موبيل وتابلت الخ ولكن مستخدمى الديسك توب يفضلون اكثر ماهو اسهل فى الوصول به الى غايته او ما تعود عليه فى التعامل مع الوندوز --- او باختصار انه قد تم اضافة بعض مميزات الايزو خاصة الهواتف على الوندوز لسرعة الفتح والغلق واستخدام التتش لسرعة الرجوع الى القائمة الرائيسية والعكس ببمعنى اخر استخدام تليفون ذكى يحمل وندوز ...
    وذلك كان مقابل جودة الالعاب والفديو اقصد هنا الصورة -- ممكن عند اصدار اللالعاب الجديدة المدعمة للوندوز8 تتغير المشكلة وتبقى مشكلة انا شغال على تليفون ذكى ولا شغال على وندوز

وشكرا ..
    والله أنا دوخت على حل لمشكلة الساتا 3 لدرجة انى وصلت الهارد على الساتا 2 ونزلت ويندوز 8 ورجعت وصلت الهارد مرة اخرى بالساتا 3 فلم يقلع و فضل يعمل ريستارت الى مالا نهاية :cdcd:

عضو ذهبي الصورة الرمزية MrTom

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sprocketgear مشاهدة المشاركة
    والله أنا دوخت على حل لمشكلة الساتا 3 لدرجة انى وصلت الهارد على الساتا 2 ونزلت ويندوز 8 ورجعت وصلت الهارد مرة اخرى بالساتا 3 فلم يقلع و فضل يعمل ريستارت الى مالا نهاية :cdcd:
    حبيبى جرب كده وصل الهارد على الساتا 2 و أدخل و خلية يرستر و يدخل على السيف مود و تكون موصله قبل السيف مود بالساتا 3 و شوفه هيبوت من الهارد و لا لا و يتعرف عليه و لا لا لو أشتغل يبقى تمام
    [CENTER]
    [/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MrTom مشاهدة المشاركة
    حبيبى جرب كده وصل الهارد على الساتا 2 و أدخل و خلية يرستر و يدخل على السيف مود و تكون موصله قبل السيف مود بالساتا 3 و شوفه هيبوت من الهارد و لا لا و يتعرف عليه و لا لا لو أشتغل يبقى تمام
    تسلم ,,, لكن هجرب الويندوز الجاى ان شاء الله لأنى رجعت للسيفن :mad: ..... وبلعب ميدل اوف اونر وبنزل فى بلاك اوبس 2

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات